Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-24@09:55:10 GMT

محتوای لایحه بودجه ۹۷ خلاف برنامه ششم است

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۶۹۷۱۸

صراط: حمیدرضا حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه بودجه سال ۹۷ بر اساس برنامه ششم توسعه نوشته نشده است، اظهار داشت: صندوق توسعه ملی بر اساس قانون برنامه ششم، سازوکارهای مشخصی دارد. طبق ماده ۷ قانون برنامه ششم باید ۳۲ درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی، ۱۴.۵ درصد به شرکت نفت و ۵۳.۵ درصد نیز به بودجه دولت اختصاص یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش مهر وی خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه سال ۹۷ مقرر شده است که روزانه دو میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه نفت با قیمت ۵۵ دلار صادر شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: بر این اساس، دولت از فروش نفت ۵۰ میلیارد دلار درآمد و از فروش گاز هم ۱.۵ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت؛ بر این اساس ۵۳.۵ درصد سهم دولت حدود ۲۸.۸ میلیارد دلار است؛ ۱۴.۵ درصد سهم شرکت نفت نیز حدود ۷.۸ میلیارد دلار خواهد بود، حدود ۱۴.۹ میلیارد دلار نیز باید به صندوق توسعه ملی اختصاص یابد. بر این اساس دولت ۳۶.۶‌ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی را به خود اختصاص خواهد داد.

حاجی‌بابایی تصریح کرد: در لایحه بودجه ۹۷ مکرراً مجوز برداشت دولت از صندوق توسعه ملی آمده است؛ حدود ۶ میلیارد دلار در تبصره های مختلف، حدود ۵.۸ میلیارد دلار در تبصره ۴ و ۲۰۰ میلیون دلار برای صندوق نوآوری و شکوفایی، برداشت‌های دولت از صندوق توسعه ملی است که این امر، مخالف برنامه ششم توسعه است.

وی افزود: بر این اساس دولت حدود ۴۳ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی را به خود اختصاص خواهد داد؛ علاوه بر این، حدود ۸ میلیارد دلار نیز به صورت ریالی از صندوق توسعه ملی برداشته خواهد شد که به این ترتیب، رقم درآمد دولت از منابع نفتی  به ۵۱ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: بر این اساس دولت از محل فروش نفت، ۵۱ میلیارد دلار درآمد دارد و دقیقاً برای ۵۱.۵ میلیارد دلار نیز در لایحه بودجه حکم تعیین شده است؛ این به غیر از احکامی است که برای وام بخش‌های مختلف از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است. صد درصد درآمد فروش نفت ایران در لایحه بودجه ۹۷ به هزینه‌های دولت اختصاص یافته است. این اقدام دولت صد درصد برخلاف برنامه ششم توسعه است.

حاجی‌بابایی در تحلیل ریالی بودجه پیشنهادی دولت نیز گفت: ۱۸۱ هزار میلیارد تومان درآمدهای دولت از فروش نفت است. با این لایحه ۱۸۳ هزار میلیارد تومان از نفت در بودجه برداشت خواهد شد و ۱۹۳ هزار میلیارد تومان نیز از محل در آمدهای مالیاتی عاید دولت خواهد شد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکل اینجاست  علاوه بر این، احکامی در بودجه وجود دارد که برای آنها رقمی تعیین نشده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد این لایحه دولت عینا تصویب شود، معادل حدود ۲۵۰ درصد سال ۱۳۹۵ دولت از نفت برای بودجه برداشت خواهد داشت.

منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۶۹۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست ۸۷۰ دانشگاه اروپایی برای افزایش بودجه تحقیق و توسعه

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هورایزن اروپایی نهادی که نماینده بیش از ۸۷۰ دانشگاه در ۴۹ کشور اروپایی است، به فراخوانی ملحق شده است تا بودجه تحقیق و توسعه اتحادیه اروپا ۲ برابر شود و به ۲۰۰ میلیارد یورو (۲۱۶.۵ میلیارد دلار آمریکا) برسد.

بیشتر بخوانید: سیاست‌های ترکیه برای خصوصی‌سازی آموزش عالی

با این حال، انجمن دانشگاه‌های اروپا (EUA) معتقد است که برنامه چارچوب تحقیقاتی و نوآوری هورایزن اروپایی که تا سال ۲۰۲۷ اجرا می‌شود برای ادامه فعالیت به چیزی بیش از افزایش بودجه نیاز دارد تا اروپا بتواند به خواسته‌های خود برسد. فعالیت‌هایی مانند اقتصادهای وابسته به دانش و حل چالش‌های پیش روی این قاره.

برنامه جدید از سال ۲۰۲۸ شروع می‌شود، دهمین برنامه چارچوب تحقیق و نوآوری اروپا معروف FP۱۰ به است.

برخی اعضای ارشد پارلمان اروپا بر ضرورت ۲ برابر کردن بودجه تحقیق و توسعه تاکید می‌کند.

اتحادیه اروپا همچنین خواهان حمایت بیشتر برای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک کوچک‌تر، تقویت مشارکت‌های فرا مرزی، بین بخشی و تبادل دانش است. این اتحادیه خواستار افزایش حمایت هدفمند از کشورهایی با ظرفیت تحقیق و توسعه کمتر برای پُر کردن شکاف تحقیق و توسعه بین کشورهای اروپایی است. به خصوص بین کشورهایی که در سیستم‌های تحقیق و توسعه پیشرفته‌تر اغلب در شمال و غرب اروپا قرار دارند.

سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا در تحقیق و توسعه بلندپروازانه نیست

ارزیابی نهایی کمیسیون اروپا از برنامه چارچوب قبلی اداره تحقیقات و نوآوری کمیسیون اروپا (R&I) نشان داد که هزینه‌های اتحادیه اروپا در R&I تاثیر علمی، اجتماعی و اقتصادی مهمی دارد؛ اما سطوح فعلی سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا در تحقیق و توسعه به اندازه کافی بلندپروازانه نیست. اولین ارزیابی از برنامه در حال انجام هورایزن اروپایی نشان می‌دهد که برای تامین مالی پیشنهادات با کیفیت بالا، ۳۴ میلیارد یورو اضافی در سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۱ مورد نیاز بوده است.

گفتنی است، هورایزن اروپا، خط آسمان اروپا یا افق اروپا (انگلیسی: Horizon Europe) یک ابتکار برنامه‌ریزی تحقیقات علمی ۷ سالهٔ اتحادیه اروپا است که جانشین برنامهٔ اخیر افق ۲۰۲۰ و برنامه‌های چارچوب قبلی برای تحقیق و توسعه فناوری است. کمیسیون اروپا طرحی را برای هورایزن اروپا با افزایش ۵۰ درصدی هزینه‌های علمی اتحادیه اروپا طی سال‌های ۲۰۲۱–۲۰۲۷ تهیه و تصویب کرد.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1227946 برچسب‌ها آموزش عالی

دیگر خبرها

  • ممنوعیت تیک‌‌تاک در آمریکا تبدیل به قانون شد
  • آب نمی‌خورید؟؛ این ۸ سبزی را بخورید
  • تکلیف واردات خودروهای کارکرده چه شد؟
  • منابع و مصارف هدفمندی در بودجه ۱۴۰۳/ پیشنهاد پرداخت یارانه تشویقی کالابرگ الکترونیکی
  • کاهش ۷۰ هزار میلیاردی درامدهای مالیاتی در بخش دوم بودجه
  • آیا ایران نفت خود را مفت می‌فروشد؟
  • قیمت نفت در بودجه چند دلار است؟
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبگان حوزوی داریم
  • تخصیص‌های بودجه‌ پیش از تصویب جداول به صورت علی‌الحساب است
  • درخواست ۸۷۰ دانشگاه اروپایی برای افزایش بودجه تحقیق و توسعه