Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرتضی گل محمدی گفت: با توجه به نیاز این استان و سایر استان‌های مرکبات خیز کشور، برنامه‌های اصلاحی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری ، معرفی ارقام و پایه‌های جدید مرکبات بوده و برنامه اصلاح مرکبات از چندین سال پیش شروع و به تدریج ارقامی را به باغداران مرکبات معرفی کرده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری با بیان اینکه از سال 94 تاکنون دو رقم نارنگی زودرس و با کیفیت به نام‌های خرم و جهانگیر معرفی شده است، ارقام جدید پرتقال و نارنگی را شامل پرتقال‌ زودرس نیوهال ناول، نارنگی زودرس خرم، نارنگی زودرس جهانگیر و نارنگی زودرس اکیتسو نام برد.
مرتضی گل محمدی تصریح کرد: علاوه بر برنامه های اصلاحی در این پژوهشکده، واردات ارقام جدید و با کیفیت از کشورهای مهم تولیدکننده مرکبات دنیا در دستور کار قرار گرفته که پس از مطالعات سازگاری و تشخیص مناسب بودن اقلیم شمال کشور برای کاشت معرفی خواهند شد.
رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری با اشاره به اینکه همه این ارقام از نوع بی تیغ، زودرس، کم بذر و بی‌بذر و از عملکرد بالایی برخوردار و با سلیقه و ذائقه مردم ایران سازگاری دارند گفت: کیفیت درونی میوه‌ها قابل توجه و بسیار مطبوع بوده و به دلیل زودرسی میوه‌ها می‌تواند از ارزش اقتصادی زیادی به ویژه در مازندران برخوردار باشند.
مرتضی گل محمدی با اشاره به مناسب بودن این ارقام و جایگزینی برای درختان قدیمی افزود: با توجه به سرما و یخبندان های دوره ای در شمال ایران، معرفی ارقام زودرس یکی از برنامه های مهم پژوهشکده برای تولید اقتصادی محصول و کاهش خسارت مربوط به سرما و یخبندان می باشد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۷۱۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب سد سفیدرود رهاسازی شد

‌‌با حضور استاندار گیلان و مدیران آب منطقه‌ای آب سد سفیدرود در شهرستان رودبار رهاسازی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، آب سد سفیدرود استان گیلان که حدود 172هزار هکتار از 238هزار هکتار مزارع شالیزاری استان را پوشش می‌دهد ‌‌با حضور استاندار گیلان و مدیران آب منطقه‌ای در محل سد سفیدرود در شهرستان رودبار رهاسازی شد.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز 172 هزار هکتار از مجموع 238 هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند.

این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی 2 رودخانه قزل اوزن و شاهرود در 75 کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

براساس آمارها؛ میزان آب مورد نیاز سالانه در استان بیش از سه میلیارد و 300 میلیون مترمکعب در بخش ها و مصارف مختلف است که معادل 92 درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می شود و بیشترین بخش آب‌بر کشاورزی استان شالیزارهاست.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌ است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر 85 درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رتبه دوم هرمزگان در تولید نهال مرکبات در کشور
  • رهاسازی آب سد سفیدرود
  • آب سد سفیدرود رهاسازی شد
  • این برنامه‌ها را حتما بشنوید/ ضیافت کتاب خوان‌ها در رادیو
  • ایران جوان بمان (جمعیت) در البرز معرفی می شود
  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • چهارمین جشنواره گردشگری گولاچ روستای بیابانک برگزار شد
  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور
  • چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؟
  • علل شایع پیری زودرس پوست صورت