پلتفرم بومی عرضه بازی های رایانه ای طراحی شد
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۷۳۳۳۱
نخستین پلتفرم بومی عرضه بازی های رایانه ای برای رایانههای شخصی توسط فارغ التحصیلان دانشگاه شریف در یک شرکت دانش بنیان طراحی و رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، این بستر نرم افزاری به عنوان نخستین درگاه قانونی عرضه آنلاین بازیهای دیجیتال ایرانی و خارجی با هدف ایجاد زیرساخت توزیع اپلیکیشن های مربوط به بازی های رایانه ای برای کاربران رایانههای شخصی (PC) طراحی شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
توسعه کارآفرینی، مهاجرت معکوس و اعتلای صنعت طراحی و تولید نرم افزار و حمایت از برنامه نویسان صاحب استعداد ایرانی از دیگر اهداف راه اندازی این زیست بوم نرم افزاری عنوان شده است.
این بستر نرم افزاری امکان دریافت و انجام بازیهای آنلاین را با کمترین مصرف و هزینه در اینترنت فراهم می کند و در آن بازیهای خارجی با ترجمه فارسی و پشتیبانی سریع و در دسترس، به روزرسانی می شوند.
امیرحسین فصیحی مدیر تیم راه اندازی این پلتفرم نرم افزاری هدف از راه اندازی این درگاه قانونی را ایجاد زیرساخت های موردنیاز برای عرضه بازیهای آنلاین عنوان کرد و گفت: همزمان با تاکید مکرر وزیر ارتباطات مبنی بر لزوم بهبود کیفیت ارتباط کاربران ایرانی در هنگام بازی با برخی بازیهای کامپیوتری، پیشرفت صنعت بازی ایرانی در سطح دنیا و نیز تعامل با شبکه های پخش بازیهای آنلاین، بستر دیجیتالی عرضه بازیها طراحی شده است.
وی گفت: با ورود صنعت بازی سازی موبایلی، برخلاف تفکر عمومی درباره کمرنگ شدن بازار بازیهای رایانهای روی کامپیوترهای شخصی، همچنان این گرایش در میان بازیکنان حرفهای بسیار محبوب و مقتدر است. از سوی دیگر اگرچه سهم فروش بازیهای کامپیوتری شخصی در صنعت بازی کم است اما اندازه فروش این بازیها کم نشده و آمارها در سال ۲۰۱۷ از رشد حدود ۴ درصدی فروش بازیهای «پی سی» حکایت دارد.
فصیحی با تاکید بر رفع همین نیاز بازار، توسعهدهندگان اپلیکیشن و ناشران بازیهای رایانه ای، افزود: مشکلی که تاکنون وجود داشت مربوط به نبود کانال توزیع قانونی، شفاف و کارآمد برای تیمهای تولیدکننده داخلی و خارجی بود. این در حالی است که در حال حاضر بیش از ۲۰ عنوان بازی ایرانی و ۳ بازی خارجی روی این بستر عرضه آنلاین برای دانلود موجود است.
وی با بیان اینکه این پلتفرم بیش از یک فروشگاه صرف برای کاربران و توسعهدهندگان بازیهای رایانه ای نیست، خاطرنشان کرد: ارائه قانونی، با کیفیت و بومیسازی شده بازیهای جهانی در کنار حل مشکل عدم نحوه صحیح انتشار بازی و عدم اطلاع رسانی پس از چرخه تولید و نشر بازی های رایانه ای در این پلتفرم دیده شده است.
مدیر تیم فنی راه اندازی این پلتفرم نرم افزاری با اشاره به برنامه حمایتی که از سوی وزارت ارتباطات در جهت حمایت از تولید محتوای بومی اعلام شده است، گفت: درصدد مذاکره برای دریافت بسته حمایتی وزارت ارتباطات مبنی بر کاهش نرخ پهنای باند به یک سوم قیمت فعلی هستیم.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۷۳۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پلتفرمهایی که از ممنوعیت تیکتاک سود میبرند
ایتنا - بر اساس پیشبینیهای متا، در صورت مسدود شدن تیکتاک، ممکن است حتی آگهی دهندگان بیشتری به سمت پلتفرمهای متا، یعنی فیسبوک و اینستاگرام جذب شوند.
کاربران بزرگسال تیکتاک در ایالات متحده به طور متوسط ۵۴ دقیقه در روز را در این برنامه صرف میکنند که بیشتر از زمان صرف شده در اینستاگرام، اسنپ چت و یوتیوب است.
اگر تیکتاک مسدود شود، این پلتفرمها به همراه سایر شبکههای اجتماعی، فرصت مناسبی برای جذب مخاطب بیشتر خواهند داشت.
بر اساس پیشبینیهای متا، در صورت مسدود شدن تیکتاک، ممکن است حتی آگهی دهندگان بیشتری به سمت پلتفرمهای متا، یعنی فیسبوک و اینستاگرام جذب شوند.
اما هیچکس نمیداند که کاربران، بهویژه جوانانی که ارزش اصلی تیکتاک را نشان میدهند، آیا به اینستاگرام منتقل خواهند شد یا برنامههای جدیدتر توجه آنها را جلب خواهند کرد؟
در اینجا نگاهی به برخی از جایگزینهای قابل توجه تیکتاک داریم:
اینستاگرام
متا ید طولایی در تکرار خدمات رقابتی با درجات مختلف موفقیت دارد.
در این زمینه، ویژگی «استوری» اینستاگرام که به افراد امکان میدهد عکسها و ویدیوهایی را که در عرض 24 ساعت منقضی میشوند به اشتراک بگذارند، مشابه اسنپ چت است.
متا همچنین در سال 2018 یک اپ مشابه تیکتاک Knockoff به نام Lasso راهاندازی کرد، اما در سال 2020 آن را تعطیل کرد.
سپس اینستاگرام Reels را راهاندازی کرد، یک فید شبیه به تیکتاک از ویدیوهای کوتاهی که کاربران میتوانند ایجاد کنند یا در آن اسکرول کنند.
آمارها ثابت میکنند که اینستاگرام بسیار محبوب است، اما آیا میتواند جایگزین تیکتاک شود؟
در حالی که بسیاری از تولیدکندگان محتوا در هر دو پلتفرم پست میگذارند، برخی کارشناسان میگویند بعید است که کاربران جوانتر به سرویس دیگری که توسط والدینشان محبوب شده است مهاجرت کنند. توانایی تیکتاک در ارائه محتوای سرگرمی در دنیای رسانههای اجتماعی بینظیر است.
یوتیوب
در حالی که تیکتاک بیشتر مورد توجه کاربران قرار میگیرد، یوتیوب همچنان بر توجه نوجوانان آمریکایی بین 13 تا 17 سال تاکید دارد.
در سال 2020، اندکی پس از اینکه هند تیکتاک را ممنوع کرد، گوگل سرویس YouTube Shorts را راهاندازی کرد که به کاربران اجازه میدهد تا مانند تیکتاک، ساعتها ویدیوهای کوتاه را تماشا کنند.
مانند Reels، بسیاری از ویدیوهای وایرال شده، در اصل از تیکتاک یا از سازندگان محتوا هستند که در چندین پلتفرم مختلف به اشتراک میگذارند.
با این حال، یوتیوب هنوز به خاطر ویدیوهای با فرمت طولانیتر شناخته میشود، بنابراین ممکن است تنوعی که کاربران تیکتاک به دنبال آن هستند را نداشته باشد.
اسنپچت
اسنپچت در سال 2011 راهاندازی شد. از آن زمان اگرچه افراد مسن کمتر وارد اسنپ چت شدهاند، اما همچنان در بین نوجوانان و جوانان بسیار محبوب است. علاوه بر ویژگی ناپدید شدن ویدیو، این شرکت «اسنپ چت Spotlight» را در سال 2020 راهاندازی کرد، همان سالی که هند تیکتاک را ممنوع کرد.
این ویژگی با ضربه زدن روی نماد مثلث کناری در پایین صفحه قابل دسترسی است و طبق گفته اسنپچت، بدون توجه به اینکه چه کسی آنها را ساخته است، خنده دارترین عکسها را وایرال میکند.
پلتفرمهای دیگر
استارتآپهای جدیدتر مانند Triller جایگزینهای بالقوهای با ویژگیهای محبوب تیکتاک ارائه میکنند.
Triller که توسط یک شرکت مستقر در هنگ کنگ خریداری شده است، به دلیل موزیک ویدیوهای خود بسیار محبوب است و سعی کرده است کاربران تیکتاک را به پلتفرم خود جذب کند.
اما پایگاه کاربری آن با رقبای خود بسیار متفاوت است و به نظر میرسد که محتوای متنوع کمتری ارائه میدهد.
Zigazoo شبکه اجتماعی محبوب کودکان است. از آنجایی که سازندگان Zigazoo با در نظر گرفتن علایق بچهها ایجاد شدهاند، همانطور که انتظار میرود محتوا مناسب کودکان است و برای استفاده با والدین در نظر گرفته شده است.
اما از آنجایی که ممنوعیت تیکتاک هنوز نامشخص است، احتمالاً رقبای جدید و بهتری در ماهها و سالهای آینده ظاهر خواهند شد و مالک تیکتاک، بایتدنس، گزینههای قانونی خود را برای ادامه فعالیت این برنامه در ایالات متحده اعمال میکند.
در صورت مسدود شدن تیکتاک، کاربران ممکن است آن ۵۴ دقیقه اضافی را هدیهای برای گذراندن زمان دور از شبکههای اجتماعی و گوشی هوشمند، با دوستان و خانواده یا ورزش در نظر بگیرند!