Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته مدیرکل محیط زیست کردستان سرشماری زمستانه پرندگان آبزی و کنار آبزی و مهاجر ساکن در سدها و منابع آبی استان کردستان در سال 1396 در چهار نوبت در حال انجام است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، خوتکاها که از خانواده مرغابی سانان می باشد جزء اولین گروه از پرندگان مهاجر آبزی است که به منابع آبی استان کردستان وارد می‌شوند؛ شروع مهاجرت در شهریور ماه آغاز و در آذر و دی ماه به اوج خود می‌رسد وتا فروردین ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی هر ساله همزمان با دنیا در دیماه در 14 منبع آبی استان کردستان انجام می‌گیرد.

 

 

تالاب زریبار که یکی  از مهمترین منابع آبی و یکی از زیستگاههای مهم استان برای پرندگان مهاجر آبزی وکنار آبزی است وبهشت پرندگان در استان محسوب میشود از امن ترین زیستگاهها برای  پرندگان محسوب می‌شودکه 10518قطعه پرنده در سال 1395 در آنجا سرشماری گردید و دارای بیشترین تنوع و پذیرای بیشترین جمعیت  پرنده می‌باشد.

 

سال گذشته بیش از 18000 قطعه پرنده از میان 19 خانواده: کشیم ها- باکلانها- پرستو دریایی- حواصیلها- لک لکها- مرغابی ها- قوش ها- شاهین ها- یلوه ها- سلیم ها- چاخ لق ها – کاکایی ها- جغدها- ماهی خورک ها- سسک ها- چرخ ریسک ها- کلاغ ها – عقاب ماهی گیر- کبوترها به منابع آبی استان کوچ کرده‌اند.

 

 

در فصل مهاجرت پرندگان، تالاب زریبار از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده وپرندگان در مسیر مهاجرت از شمال به سمت جنوب از تالاب زریبار با مساحت بیش از 3293هکتار برای استراحت وتقویت قوای جسمی بهره برده وتعدادی هم در خود تالاب زمستان گذارانی کرده وتا شروع فصل برگشت به مکانهای جوجه آوری در تالاب میمانند.

 

 

مدیرکل محیط زیست کردستان در گفت‌و‌گو با عنوان کرد: در راستای برنامه ریزی انجام شده و به منظور برآورد جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی و مهاجر ساکن در آبگیرها و منابع آبی استان، برنامه سرشماری پرندگان از دی ماه سال جاری شروع شده و در چهار نوبت انجام می شود.

 

عبدالوحید ریاضی‌فر با اعلام این خبرگفت: به منظور برآورد جمعیت پرندگان در منابع آبی استان، هر ساله همزمان با سراسر دنیا سر شماری پرندگان از چهارم ژانویه مطابق با 14دی ماه تا بیست وهشتم ژانویه مطابق با 8 بهمن ماه انجام می شود.

 

ریاضی‌فر عنوان کرد: این سرشماری در سدهای گاوشان کامیاران، وحدت، آزاد و ژاوه سنندج، سورآل و قوچم دهگلان، سنگ سیاه قروه، گلبلاغ و تلوار بیجار، سیاه زاغ دیواندره، شهیدکاظمی سقز، گاران مریوان، داریان منطقه هورامان سروآباد و رودخانه های گاوه رود و قشلاق سنندج و پناهگاه حیات وحش زریوار انجام می شود.

 

ریاضی فر با اشاره به موقعیت استان کردستان در جذب پرندگان مهاجر گفت: استان کردستان با داشتن زیستگاهها و پتانسیل های طبیعی منحصر به فرد، هر ساله پذیرای هزاران قطعه از گونه های پرندگان مهاجر است که منابع آبی استان را که مکانی مناسب برای زمستان گذرانی آنها می باشد، برای اقامت زمستانه بر می گزینند.

 

 

 وی تصریح کرد: در سرشماری زمستانه پرندگان در سال گذشته، بیشترین تنوع گونه ها وتراکم پرندگان در تالاب زریوار  مشاهده شد که  انواع کشیم ها ،کاکائی ، چنگر ، غازخاکستری ، اردکها و باکلان از گونه های  مهاجر با ارزش آن به شمار می رود.

 

 وی خاطر نشان کرد: پرندگان مهاجر از مناطق شمالی وسردسیر کره زمین به آبگیرهای استان وارد می شوند و اوایل فروردین به زادگاه خود باز می گردند. سرشماری پرندگان توسط کارشناسان وپرنده شناسان با استفاده از تلسکوب ودوربین چشمی صورت می گیرد.

 

 

ریاضی فر گفت مشاهده اردک بلوطی، عروس غاز و مرغ مینا در زیستگاه های استان به ویژه تالاب زریوار نشان از وجود شرایط مناسب برای زیست جانداران در استان است که زریوار را به عنوان یک جاذبه اکوتوریستی و یک سایت ناب پرنده نگری و پرنده شناسی مطرح می سازد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۷۳۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«سلین» دومین نقطه پربارش کشور در شبانه‌روز گذشته

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌ کل هواشناسی کردستان گفت: روستای سلین سروآباد در استان کردستان با ۵۵ میلی‌متر بارندگی، دومین نقطه پربارش کشور در شبانه‌روز گذشته بود.

علی پناهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کردستان اظهار کرد: روستای سلین با ۵۵ میلی‌متر و شهر سروآباد با ۴۸ میلی‌متر در رده‌های دوم و چهارم پربارش‌ترین نقاط کشور در شبانه‌روز گذشته قرار گرفتند.

وی افزود: شهرهای بیجار نیز ۳۳.۵ میلی‌متر، بانه ۳۳، مریوان ۳۲، سقز ۳۰، سنندج ۲۵، دیواندره ۲۴، کامیاران ۲۱، دهگلان ۱۹ و قروه ۱۱ میلی‌متر بارش را در شبانه‌روز گذشته داشتند.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی کردستان خاطرنشان کرد: امروز بارش‌ها به صورت پراکنده و بیشتر در بخش غربی استان همچون شهرهای بانه، مریوان و سروآباد ادامه دارد و فردا نیز در شهرهای مریوان و سقز وقوع بارش‌های پراکنده دور از انتظار نیست.

پناهی ادامه داد: طی روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه وضعیت هوای استان پایدار است، اما در صبح روزهای چهارشنبه و پنجشنبه شاهد افت دمای هوا خواهیم بود به گونه‌ای که در ارتفاعات مرکزی، شمالی و شرقی استان به محدوده یخبندان نزدیک می‌شود.

وی اضافه کرد: از روز پنجشنبه تا اواسط هفته آینده دمای هوای روزانه افزایشی بوده و به طور میانگین انتظار داریم حدود شش تا هفت درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کند.

کد خبر 751467

دیگر خبرها

  • «سلین» دومین نقطه پربارش کشور در شبانه‌روز گذشته
  • پرندگان مهاجر در آب‌گیرهای گرمه فرود آمدند
  • فیلم| فرود پرندگان مهاجر در گرمه خراسان
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • ۸ سد کردستان سرریز شد
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • تالاب‌های پلدختر زیستگاه ۳۵ نوع پرنده مهاجر
  • افزایش ۱۰ درصدی حجم آب سد‌های کردستان
  • خراسان شمالی میزبان پرندگان مهاجر عبوری است