Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-16@23:37:22 GMT

آغاز سواپ نفت کرکوک در ماه میلادی جاری

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۷۵۳۸۱

رویداد۲۴-وزیر نفت عراق اعلام کرد که سواپ نفت از چاه های نفت کرکوک در شمال عراق به جمهوری اسلامی ایران از اواخر ماه جاری میلادی آغاز می شود. 'جبار اللعیبی' در اظهاراتی که در رسانه های عراقی منتشر شد گفته است که اولین محموله صادرات نفت عراق شامل حدود 30 هزار بشکه نفت از چاه های نفت کرکوک در شمال عراق در اواخر ماه جاری میلادی به پالایشگاه کرمانشاه صادر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرده است که این صادرات در راستای سواپ نفتی بین عراق و ایران صورت می گیرد و قرار است که به طور میانگین روزانه 60 هزار بشکه در روز به پالایشگاه کرمانشاه صادر شده و در مقابل به همین میزان ایران از پالایشگاه های نفتی خود در جنوب این کشور، محموله نفتی تحویل خریداران نفت عراق دهد.
سوآپ یا معاوضه فرآورده های نفتی شامل واردات فرآورده از یک نقطه مرزی جهت مصرف در داخل کشور و در قبال آن صدور فرآورده با همان مشخصات و به همان مقدار یا صدور فرآورده بصورت غیرهمنام (با فرآورده های دیگر) و یا به صورت ارزشی(معادل ارزش محموله های وارده) از مرز خروجی دیگر است.
جمهوری اسلامی ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر اروپا - آسیا ظرفیت مناسبی از نظر سوآپ فرآورده های نفتی دارد.
براساس اعلام پورتال اطلاع رسانی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ملی ایران، حجم تولید فرآورده های نفتی در کشورهای آسیای میانه به ویژه ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و عدم دستیابی مستقیم کشورهای مذکور به آبهای بین ‏المللی خلیج فارس و نیز بازارهای منطقه ای مانند ترکیه، پاکستان، و افغانستان نقش ایران را در سوآپ فرآورده های نفتی بسیار مؤثر و تعیین کننده کرده است.
طبق این گزارش، تمرکز مراکز جمعیتی در استان های شمالی کشور و دور بودن آنها از مبادی تامین داخلی (پالایشگاه ها) مزیت های نسبی فراوانی را جهت انجام سوآپ عاید کشور می کند.
سواپ نفتی بین عراق و ایران نیز در همین راستا صورت می گیرد به ویژه اینکه استان نفت خیز کرکوک به دلیل تحولات بعد از همه پرسی 25 سپتامبر 2017 (3 مهر 96) کردستان عراق، عملا صادرات نفت آن متوقف شد و با گشوده شدن این گزینه جدید تبادل نفتی، دولت عراق می تواند بخش بیشتری از نفت خود را از چاه های نفت شمال عراق به خارج از کشور صادر کند.
وزیر نفت عراق پیشتر اعلام کرده بود که در صدد افزایش صادرات نفت از چاه های نفت عراق از میانگین 300 هزار بشکه در روز در حال حاضر به یک میلیون بشکه در روز است.
سواپ نفتی بین ایران و عراق در راستای قراردادی است که در دسامبر گذشته بین وزارتخانه های نفت دو کشور به امضا رسیده و به موجب آن بین 30 تا 60 هزار بشکه نفت از چاه های کرکوک به ایران سواپ می شود.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۷۵۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت نفت : درخواست صدور کارت سوخت اینترنتی می‌شود

مهدی سید هاشمی از همکاری فراجا با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد و گفت: هماهنگی‌ها و بررسی‌های لازم انجام شده و در نهایت تا نیمه اردیبهشت ماه این سامانه (درخواست اینترنتی صدور کارت سوخت) آماده می‌شود.   به گزارش تسنیم، مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی بنیاد تعاون فراجا درباره چرایی ایجاد اخلال در ثبت درخواست کارت سوخت در دفاتر پلیس +۱۰ اظهار کرد: ارائه خدمات به مردم باید از درگاه‌های مختلف انجام شود یعنی خدمات به مردم هم باید از طریق اینترنت باشد و هم مراجعه حضوری تا مخاطب برای انجام شدن کارش قدرت انتخاب داشته باشد.   وی با بیان اینکه مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+۱۰ به نوعی پشتیبان برای خدمات اینترنتی است، تصریح کرد: در سراسر کشور، یک هزار و ۱۰۰ دفتر پلیس +۱۰ وجود دارد که تمامی خدمات انتظامی را به مردم ارائه می‌دهند.   سید هاشمی با اشاره به اینترنتی شدن درخواست صدور کارت سوخت خاطرنشان کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از سال گذشته اعلام کرد که تصمیم دارد روند صدور درخواست کارت سوخت را اینترنتی کند؛ یعنی چه خودرو‌های نوشماره و چه خودرو‌های دیگر (المثنی) برای درخواست کارت سوخت به صورت اینترنتی درخواست‌های مردم را ثبت کنند.   مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی بنیاد تعاون فراجا متذکر شد: مسئله امنیت درخواست صدور کارت سوخت تا زمانی که در دفاتر پلیس +۱۰ انجام می‌شود، مشکلی وجود ندارد چرا که از اطلاعات کاربر کاملا محافظت می‌شود.   وی با اشاره به همکاری فراجا با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: جلساتی با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برگزار کردیم و هماهنگی‌های لازم انجام شده و بررسی‌های لازم انجام شده است و به جمع‌بندی خوبی رسیده‌ایم و در نهایت تا نیمه اردیبهشت ماه این سامانه آماده و معرفی می‌شود.   هاشمی ادامه داد: این سامانه تولید شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است و فراجا صرفاً اطلاعات را با آن‌ها تبادل می‌کند؛ یعنی هنگامی که فرد متقاضی در این سامانه درخواست برای صدور کارت سوخت را ثبت می‌کند اطلاعاتش اخذ و برای ما ارسال می‌شود و فراجا این اطلاعات را بررسی (صحت‌سنجی) و تایید یا عدم تایید را به این سامانه اعلام می‌کند.   وی در پاسخ به این سوال، مبنی بر اینکه آیا فراجا مخالف در اختیار قرار دادن اطلاعات به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بوده است، گفت: فراجا به هیچ عنوان مخالف این نیست که اطلاعات را در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قرار دهد، اما این اطلاعات ساز و کار خاص خود را دارد و باید مدام به‌روز شود و این بانک با دسترسی‌های مورد نیاز به سازمان‌ها داده شود.   مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی بنیاد تعاون فراجا با اشاره به علت قطعی دو سه روزه سامانه پلیس +۱۰ متذکر شد: یک روز در دفاتر پلیس +۱۰ از لحاظ فنی به مشکلاتی برخوردیم و تصمیم گرفتیم تا سامانه شرکت ملی پخش تصمیم (CCO) را به جای سامانه خود اجرا کنیم، اما در عمل دیدیم که این سامانه هم مشکلاتی دارد و نمی‌تواند جوابگوی نیاز باشد و در نهایت قرار شد به سامانه قبلی خود برگردیم و باعث اختلال یکی دو روزه در دفاتر پلیس +۱۰ شد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • باند ۱۱ نفره قاچاق سوخت در مرز ماهیرود دستگیر شدند
  • بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان
  • راه‌اندازی یکصد و بیست و هشتمین جایگاه دومنظوره
  • وزارت نفت : درخواست صدور کارت سوخت اینترنتی می‌شود
  • انتقال ۷۷۴ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در منطقه خلیج‌فارس
  • قیمت طلا تکان خورد/ قیمت جدید طلا ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
  • مصرف بیش از ۱۷۲ میلیون مترمکعب CNG در کردستان
  • انتقال بیش از ۷۷۴ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در منطقه خلیج‌فارس
  • انتقال نوروزی ۴۵۸ میلیون لیتر فرآورده نفتی در منطقه خوزستان
  • شمار جایگاه‌های عرضه‌ سوخت مایع در منطقه کرمانشاه به ۱۲۸ باب رسید