Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید جواد حسینی عصر یکشنبه در نشست توانمندسازی و مشارکت پایدار در نوسازی بافتهای ناکارآمد شهری در مشهد به هشت سال فعالیت خود در پروژه نوسازی بافتهای فرسوده شهری کشور اشاره و بیان کرد: در انتهای دولت آقای خاتمی 73 هزار هکتار بافت فرسوده ناکارآمد شهری در سطح کشور وجود داشت.
وی افزود: این در حالی بود که در قانون برنامه چهارم توسعه تصریح شده بود می بایست ظرف 10 سال بافتهای فرسوده شهری اصلاح و نوسازی شوند ولی مطالعات نشان می داد از ابتدای انقلاب تا آن زمان تنها دو هزار هکتار بافت فرسوده اصلاح و بازسازی شده یعنی 71 هزار هکتار بافت فرسوده ناکارآمد شهری با همه آسیبهایی که برای کشور داشت بر سر جای خویش استوار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: با وجود این که دولت، شهرداریها و ساکنان این بافتها علاقه مند به اصلاح و نوسازی آنها بوده اند این پرسش مطرح بود که چرا همه می خواهند بافتهای فرسوده نوسازی و اصلاح شوند اما نمی شود؟
وی گفت: مطالعات جامعه شناسانه ما نشان داد جنس نگاه دست اندرکاران نوسازی و اصلاح بافتهای فرسوده شهری اعم از دولت، شهرداری، مجریان و سرمایه گذاران به این موضوع اقتصادمحور و مهندس مدار است. یعنی نگاهی فنی، عمرانی و کالبدگراست و نگاه و رویکرد اجتماعی به عنوان حلقه اصلی کار مغفول مانده است.
حسینی افزود: نتیجه این مطالعات نشان داد مدیریت شهری که باید مبتنی بر رویکرد اجتماعی و مشارکت گرا باشد از بیماری تمرکزگرایی و نخبه گرایی رنج می برد. نخبه گرایی در اینجا به این معنا بود که مهندس شهرسازی در بافت فرسوده کالبد و کاربریها را مشخص، سرمایه گذار را جذب و بنا را می ساخت که نگاهی بخشی نگر است یعنی فقط بخش اقتصاد و فنی را می بیند و اقتدارگرا است به این معنا که من مهندس می فهمم پس باید طراحی کنم و نقشه بریزم و بقیه هم باید بفهمند که من چقدر می فهمم و حمایتم کنند.
وی ادامه داد: غیر نخبه گرایی در اینجا به این معنا بود که مجریان از تمامی اقشار اعم از زن خانه دار، نوجوان، مرد شاغل، افراد مسن و دیگر اقشار بخواهند که مکان زندگیشان را ترسیم کنند و بعد مجموعه نقشه هایی را که آنها به صورت غیرحرفه ای می کشند تحلیل محتوا کرده و به گروه نخبه گرای مهندس بدهند و از آنها بخواهند که نقشه را بر همان اساس بکشند.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در بازسازی بافتهای فرسوده شهری چهار ضلع وجود دارد که هر چهار ضلع مهم هستند. بخش دولتی که بسیار نامنعطف است، بخش خصوصی سودجوست، بخش عمومی غیردولتی که شدیدا در ساماندهی نیروهای انسانی برای مداخله ناتوان است و مردم. اما در صورت مشارکت همین مردم نوسازی سرعت می گیرد و همگان از حیث اقتصادی نفع می برند.
وی افزود: با همین رویکرد مشارکت محلی و مداخله اجتماعی در منطقه میدان ابراهیم شهر رفسنجان که بخش سنتی این شهر است و نوسازی از لحاظ اقتصادی صرفه ای برای صاحبان کسب و کار ندارد. 93 مالک به شکل مستقیم و یک مالک به شکل غیرمستقیم در سهام پروژه نوسازی و اصلاح بافت فرسوده مشارکت کردند.
حسینی ادامه داد: البته ما به عنوان مجریان این روش 9 ماه تمام کلنگی بر زمین نزدیم و هر روز با مردم آنجا سخن می گفتیم و در ابتدا شدیدترین برخوردها را نیز با ما انجام دادند اما بعد راضی شدند و هم اکنون دوستانمان هستند و دو سه هفته دیگر این پروژه با 12 طبقه آماده بهره برداری است.
وی گفت: شهرداری حتی یک ریال در ساخت، خرید و عرصه این بازار بزرگ که در نقطه مرکزی شهر رفسنجان قرار دارد و زندگی در آن جاری است هزینه نکرد. این روش برای اجرا در شهرهای دیگر نیز توصیه می شود.
تاکنون چهار هزار و 891 هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری و پنج هزار و 363 هکتار سکونتگاه غیررسمی در خراسان رضوی شناسایی شده است.
محدوده مصوب بافتهای فرسوده و ناکارآمد در 30 شهر کشور شامل 119 محله است. سهم خراسان رضوی از کل بافتهای فرسوده و ناکارآمد کشور 7.8 درصد و محدوده مصوب بافتهای فرسوده و ناکارآمد در مشهد 2 هزار و 292 هکتار است. این شهر از حیث مساحت بافتهای فرسوده و ناکارآمد سومین شهر در ایران است.
سالانه 270 محله از بافتهای ناکارآمد شهری در سطح کشور از جمله تاریخی، فرسوده و سکونتگاه غیررسمی در دستور احیا، بهسازی و بازآفرینی قرار دارند.
خبرنگار: کامیار اسماعیل پور**انتشار: حسین کریم زاده
1922/1858

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۷۷۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری : ممکن است فاجعه بم تکرار شود !

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در ایران ۱۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده، حاشیه‌ای و تاریخی و بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان وجود دارد و اگر جریان نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده کشور شتاب نگیرد، شاهد تکرار فاجعه‌ای مانند بم خواهیم بود.

به گزارش تسنیم،‌ محمد آئینی ظهر امروز در همایش بزرگداشت روز ملی شوراهای اسلامی که در سالن شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد، با تاکید بر اینکه مردم در بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی حق حیات دارند و جان آن‌ها در خطر است، گفت: در ایران ۱۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده، حاشیه‌ای و تاریخی و بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان وجود دارد.

وی با بیان اینکه شوراها باید زبان گویای مردم باشند، افزود: در صورتی‌که جریان نوسازی مسکن در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده کشور شتاب نگیرد، شاهد تکرار فاجعه‌ای مانند بم خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به برخی از حقوق مردم ساکن در بافت‌های فرسوده، خاطرنشان کرد: این شهروندان در وهله اول حق حیات دارند، باید حقوق آنان به رسمیت شناخته شده و به منظور نوسازی واحدهای مسکونی در سکونتگاه‌های غیررسمی، موانع صدور اسناد مالکیت به منظور فراهم شدن امکان دریافت تسهیلات برطرف شود.

آئینی با اشاره به نهضت سنددار کردن اراضی در سکونتگاه‌های غیررسمی، تصریح کرد: بهره‌مندی از امکانات شهری در حد متوسط محلات برخوردار شهری و فراهم کردن زیرساخت‌های خدمات آموزشی، فرهنگی، ورزشی، درمانی، بهداشتی اهمیت دارد.

وی با اشاره به بیش از ۶۰ درصد معابر در بافت‌های فرسوده شهری، خاکی هستند، ابراز امیدواری کرد: با همکاری وزارت راه و شهرسازی و تخصیص قیر، طی مدت باقیمانده از دولت، هیچ معبر خاکی در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند متناسب با پراکنش جمعیت در این مناطق، خدمات و زیرساخت‌های لازم را تأمین کنند.

وی حق اشتغال را از دیگر حقوق ساکنان مناطق بافت فرسوده شهری برشمرد و گفت: باید با ارائه آموزش‌های شغلی، زمینه اشتغال‌زایی برای ساکنان این مناطق فراهم شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پایان با تأکید بر ارائه تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی صدور پروانه ساخت‌وساز در مناطق فرسوده و ناکارآمد شهری خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات و امکانات و حمایت‌های نهضت ملی مسکن، حق تغییر کاربری طبقات همکف و صدور پروانه ساخت‌وساز برای واحدهای مسکونی با هر متراژ زمین، از اهرم‌های تشویقی دولت در بافت فرسوده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری : ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • شناسایی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان در بافت‌های فرسوده
  • تحقق ۱۰۰ درصدی نوسازی پلاک‌های بافت فرسوده در شرق تهران
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان استان آذربایجان شرقی به اهر
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان آذربایجان شرقی به اهر
  • دولت سیزدهم برای مناطق جنوبی تهران چه برنامه هایی دارد؟ | نوسازی بافت فرسوده حریم راه آهن تا انتقال بازار شادآباد
  • عزم دولت و شهرداری برای حل مشکلات مناطق جنوبی تهران | از نوسازی بافت فرسوده حریم راه آهن تا انتقال بازار شادآباد
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی
  • ۳۰ درصد شهر اهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است