Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛  امروزه کشاورزی پیشرفته به سمتی می‌رود که با مصرف آب کمتر محصولاتی با کیفیت بهتر را وارد بازار کند.

با توجه به بحران کم آبی و خشکسالی در کشور استفاده از روش‌های نوین کشاورزی برای کاهش مصرف آب امری ضروریست.

استفاده از روش‌های نوین آبیاری در مزارع یکی از این اقدامات برای کاهش مصرف آب در زمین‌های کشاورزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در بسیاری از نقاط استان لرستان زمین‌های کشاورزی به وسیله روش‌های نوین آبیاری می‌شوند و دیگر کمتر دیده می‌شود که زمین‌های کشاورزی به صورت سنتی و غربآبی آبیاری شوند، ولی آیا این اقدامات کافیست؟

 

آغاز کشت محصولات گلخانه‌ای در لرستان

یکی دیگر از روش‌های نوین در صنعت کشاورزی کشت محصولات گلخانه‌ای است.

آقای میر، کارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان درباره گلخانه‌ها می‌گوید: گلخانه‌ها محیط‌های بسته‌ای هستند که برای بیشترین میزان تولید با کمترین میزان هزینه طراحی و اجرا می‌شوند.

 

حسنی مقدم، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در مورد میزان عملیات اجرایی احداث گلخانه‌های در لرستان گفت: در استان لرستان حدود ۸۲ هکتار طرح احداث گلخانه در دست ساخت و یا ساخته شده، وجود دارد که در این میزان ۱۱ هکتار آن به بهره برداری رسیده است.

 

مزایای کشت محصولات گلخانه‌ای

محصولات گلخانه‌ای علاوه بر کاهش مصرف می‌تواند مزایای بیشتری هم برای تولید کننده و هم برای مصرف کننده داشته باشد.

 

میر، کارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان درباره مزایای کاشت گلخانه‌ای محصولات کشاورزی می‌گوید: این نوع کاشت میزان مصرف آب را به شدت کاهش می‌دهد به صورتی که با یک دهم مصرف آب در یک هکتار، به نسبت به فضای باز، می‌توانیم محصولات کشاورزی تولید کنیم.

 

وی افزود: همچنین کیفیت محصولات تولید شده در گلخانه‌ها که به روش هیدروپونیک تولید می‌شوند از کیفیت بلاتری برخورددار هستند به طوری که از نظر تغذیه کامل هستند

 

میر گفت: این کیفیت بالای محصولات گلخانه‌ای این امکان را برای تولید کننده فراهم کرده است که بتواند محصولات خود را به دیگر کشور‌ها هم صادر کند.

 

میر در ادامه گفت: ضمن اینکه این سازه‌ها این امکان را فراهم کرده است که کمترین میزان سموم در گلخانه‌ها را داشته باشیم.

 

سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای در لرستان

حسنی مقدم، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در مورد سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای در لرستان گفت: ۵/۸ هکتار از زمین‌های کشاورزی به کشت سبزی و سیفی به صورت گلخانه‌ای اختصاص پیدا کرده است که حدود ۵ هزار تن از این محصولات به صورت خیار و گوجه برداشت می‌شود.


 

وی افزود: یک هکتار هم سطح زیر کشت گل شاخه بریده است که حدود یک میلیون شاخه گل رز هلندی که به روش هیدروپونیک کشت می‌شود را برداشت کنیم.

 

حسنی مقدم در ادامه گفت: ۵/۱ هکتار هم گیاهان دارویی در گلخانه‌های استان لرستان وجود دارد.

 

اشتغالزایی در استان به واسطه وجود گلخانه‌ها

اشتغالزایی مناسب هم از دیگر مزایای کشت به روش گلخانه‌ای است.

یکی از کارکنان در این گلخانه‌ها گفت: حدود ۱۴ نفر در این گلخانه مشغول به کار است.


 

حسنی مقدم، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در مورد اشتغالزایی کشت گلخانه‌ای در لرستان گفت: به واسطه این گلخانه‌ها بالغ بر ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم برای ما در استان شغل ایجاد شده است.

 

وی افزود: پیش بینی ما به صورت است که اگر مابقی سطح گلخانه‌های استان لرستان به بهره برداری برسند، می‌توانند برای ۱۰۰۰ نفر شغل ایجاد کنند.

 

برنامه‌های جهاد کشاورزی برای افزایش میزان سطح گلخانه‌ای استان

حسنی مفدم، در مورد برنامه‌های جهاد کشاورزی لرستان گفت: افزایش سطح کاشت محصولات در گلخانه‌ها جز سیاست‌های جهاد کشاورزی لرستان است.

 

وی افزود: در راستای این هدف در گام اول افرادی که تمایل به احداث گلخانه دارند را برای آن‌ها مجوز صادر می‌کنیم و در گام بعدی آن‌ها را به بان ک.‌های عامل معرفی می‌کنیم تا برای دریافت تسهیلات مراجعه کنند.

 

برای مقابله با بحران خشکسالی تغییر و اصلاح الگو‌های کشت باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

 

گزارش از سعیده دریکوند

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۸۱۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ا ۵ درصدی تولیدات گلخانه های خراسان جنوبی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،شایسته در گفتگو با خبرگزاری صدا وسیمای استان  با اشاره به اینکه از ابتدای سال از سطح ۹۳.۵ هکتار از گلخانه‌های استان بیش از ۱۲ هزار تن تن انواع محصولات سبزی و صیفی، ۱.۵ میلیون انواع گل شاخه بریده، ۲۸۰ هزار عدد انواع نشاء گل و گیاه زینتی و محصولات سبزی و صیفی و ۹۶۰ تن انواع سبزیجات برگی برداشت شده است گفت :این میزان نسبت به سال گذشته ا ۵ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: ارزش  محصولات گلخانه‌ای  از جمله  گوجه فرنگی، فلفل، خیار و سبزیجات برگی،796 میلیارد و 800 ملیون تومان  است. 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی  گفت: بیشترین سطح گلخانه در استان به ترتیب مربوط به شهرستان‌های فردوس، قاین و خوسف است.

شایسته افزود: خراسان جنوبی  ۵۷۰ خانوار بهره بردار دارد.

دیگر خبرها

  • ۱۵۰۰ هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت
  • بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • سطح کشت فراسرزمینی به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه
  • افزایش ا ۵ درصدی تولیدات گلخانه های خراسان جنوبی
  • مصوبه کاهش مصرف پلاستیک اجرایی شد
  • شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان