Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@20:41:03 GMT

دولت موظف به افزایش بودجه مساجد است

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۸۲۲۱۸

دولت موظف به افزایش بودجه مساجد است

خبرگزاری شبستان: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: دولت طبق قانون برنامه ششم توسعه موظف شده است بودجه مساجد و حوزه فرهنگ دینی را افزایش دهد و در سال اول اجرای این برنامه یعنی سال ۹۶ با وجود تحریم‌ها این موضوع تحقق یافت.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌و‌گو با خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان درباره میزان بودجه اختصاصی به مساجد کشور طی سالیان اخیر، گفت: طی سالیان اخیر تنها یک‌بار بودجه فرهنگی افزایش یافت و آن هم پس از ابراز نگرانی مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان هشتمین دوره مجلس از وضعیت فرهنگی کشور و طرح این موضوع بود که شعار درباره حوزه دین، فرهنگ و مساجد زیاد است ولی اقدام خاصی انجام نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: در پی تذکر رهبر انقلاب، در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، تحولی اساسی در حوزه فرهنگ انجام شد و حدود 1500 میلیارد تومان بودجه این حوزه افزایش یافت و پس از آن بودجه این حوزه به روال گذشته خود برگشته است.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: برخلاف فصل اول قانون برنامه پنجم که بر اساس آن فرهنگ، بنیان توسعه کشور است، توجه و بودجه لازم به حوزه فرهنگ دینی و مساجد اختصاص نیافته است.

 

فلاحت پیشه اظهار داشت: دولت طبق قانون برنامه ششم توسعه موظف شده است بودجه مساجد و حوزه فرهنگ دینی را افزایش دهد و در سال اول اجرای این برنامه یعنی سال ۱۳۹۶باوجود تحریم ها این موضوع تحقق یافت و با ارتقای توان استان ها به دلیل افزایش 30 درصدی بودجه ها، تحولی صورت گرفت هرچند کافی نیست.

 

وی گفت: اگر هر بودجه‌ای، ضمیمه فرهنگی داشته باشد بسیاری از مشکلات کشور در زمینه اعتبارات حوزه فرهنگ حل می‌شود، برای نمونه من در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده‌ام بودجه فرهنگی نیروهای نظامی افزایش یابد در حالی که امروز بودجه فرهنگی سربازان تقریبا صفر است، البته این وضعیت در سایر حوزه‌ها مانند دانشجویی نیز مشاهده می‌شود که امیدواریم در دومین لایحه بودجه سالیانه، منطبق با برنامه ششم توسعه، این مشکل در حوزه فرهنگ برطرف شود.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره اجرایی نشدن مصوبه مجلس درباره رایگان بودن هزینه‌های آب، برق و گاز مساجد، اظهار کرد: قانون در این زمینه اجرا می‌شود و سال ها است که معافیت دو سوم برای حوزه فرهنگ اجرا شده است.

 

وی یکی از مشکلات اجرایی در حوزه فرهنگ را ابلاغ شدن برنامه ششم توسعه پس از تصویب لایحه بودجه سال 1396 دانست و گفت: تلاش می‌کنیم تا در کمیسیون تلفیق، بودجه‌های سالیانه کشور، بر اساس برنامه ششم توسعه، در حوزه فرهنگ تدوین و اجرایی شوند.

 

 

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۸۲۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم استفاده بهینه از فضای مشارکتی در شهر/ افزایش ۶ درصدی بودجه فرهنگی شهرداری اصفهان

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: باید از فضای مشارکتی در سطح شهر استفاده بهینه‌ شود و رویکرد مشارکتی، هم‌افزایی و مردمی افزایش پیدا کند و برنامه‌های رویدادی با حضور و مشارکت مردم و مجموعه‌های فرهنگی مردمی مؤثرتر برگزار شود.

به‌گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در سومین جلسه از سلسله‌نشست‌های مدیران شهری با نخبگان فرهنگی، اجتماعی منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان تحت عنوان «به احترام مردم اصفهان» اظهار کرد: در طرح چشمه‌های نورانی اگر مسجدی از طریق اداره فرهنگی اجتماعی منطقه ۱۲ اعلام شود و زمین آن به‌صورت وقفی توسط مردم باشد، شهرداری برای احداث مسجد در آن منطقه اقدام خواهد کرد.

وی افزود: از فضای مشارکتی در سطح شهر باید استفاده بهینه‌ای شود و رویکرد مشارکتی، هم‌افزایی و مردمی افزایش پیدا کند و برنامه‌های رویدادی با حضور و مشارکت مردم و مجموعه‌های فرهنگی مردمی مؤثرتر برگزار شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بودجه فرهنگی شهرداری نسبت به سال گذشته شش درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: در این راستا تلاش شد بودجه فرهنگی به دوهزار و صد میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

وی با تاکید بر توسعه زمین‌های روباز ورزشی و ارتقای مباحث عمرانی در منطقه ۱۲، توضیحاتی در خصوص مصوبات کمیسیون فرهنگی در رابطه با چشمه‌های نورانی ارائه کرد.

پیشرفت ۲۰ درصدی پروژه احداث فرهنگ‌سرای مهدی‌آباد

علی‌اکبر رسالت، مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: برنامه‌های فرهنگی، مناسبتی و برنامه شهید کوچه ما روشنایی شهر است که برای تجلیل از خانواده شهدا در این منطقه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به احداث فرهنگ‌سرای مهدی آباد منطقه ۱۲ شهرداری گفت: احداث این فرهنگ‌سرا آغاز شده است و حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم تا پایان سال تکمیل شود.

وی با بیان اینکه احداث مسجد قدس در محله عاشق آباد آغاز شده است، در خصوص کمک‌های غیر نقدی و مناسبتی به کانون‌های فرهنگی نیز توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایمنا، در این جلسه فرماندهان حوزه مقاومت بسیج منطقه ۱۲، فرماندهان پایگاه‌های بسیج، مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد منطقه ۱۲ و حجت‌الاسلام محمدی به عنوان نماینده دبیرخانه ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور حضور داشتند که توضیحاتی در خصوص نحوه ثبت نام در سامانه بچه‌های مسجد، صدور مجوز کانون‌ها و مسائل مربوط با آن‌ها مطرح شد.

در حاشیه این مراسم نیز توسط فعالان فرهنگی منطقه ۱۲ از مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان به دلیل کمک به کانون‌های فرهنگی تجلیل به‌عمل آمد.

کد خبر 750189

دیگر خبرها

  • آخرین خبر از پاسکاری برنامه هفتم توسعه میان مجلس و شورای نگهبان /تکلیف بودجه ۱۴۰۳ در این مجلس روشن می شود؟
  • خبر خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه به کادر درمان کشور
  • ارتقای سه درصدی سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور
  • ارتقای سه درصدی سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور از موفقیت‌های مجلس یازدهم
  • دولت مسکن را کالای مصرفی ببیند نه سرمایه‌ای
  • وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
  • کاهش معافیت‌های مالیاتی بودجه برمبنای احکام برنامه هفتم بود
  • لزوم استفاده بهینه از فضای مشارکتی در شهر/ افزایش ۶ درصدی بودجه فرهنگی شهرداری اصفهان
  • قدرت چانه‌زنی؛ عامل اصلی تخصیص بودجه
  • در مجلس آینده تضارب آرا وجود خواهد داشت