Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-19@14:05:13 GMT

آهن اسفنجی بومی سازی شد/ کاربرد در فولادسازی

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۸۲۵۴۱

آهن اسفنجی بومی سازی شد/ کاربرد در فولادسازی

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید آهن اسفنجی و ورود آن به بازار شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، ایران بعد از هند دومین تولید کننده آهن در جهان است که به روش میدرکس و در اندک مواردی به روش «sl/rn  » و ... به تولید می رسد. تمامی تولید کنندگان آهن اسفنجی از سنگ آهن پرعیار هماتیتی به شکل گندله به عنوان ماده اولیه و گاز با کک در برخی روش های دیگر به عنوان ماده احیا کننده استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با در نظر گرفتن افزایش قیمت و کاهش منابع سنگ پرعیار هماتیتی و گاز در آینده ای نه چندان دور پر هزینه بودن فرایند های گندله سازی و کک سازی و حتی افزایش بحران آب تولید کنندگان مجبور به استفاده از تکنولوژی و مواد اولیه جایگزین خواهند شد.

از این رو محققان پارک علم و فناوری خراسان شمالی موفق شدند با هزینه ای کمتر آهن های اسفنجی را به تولید برسانند. این آهن ها با سنگ های آهن هماتیتی کم عیار و زغال سنگ کک نشو که در ایران به فور وجود دارند می توانند جایگزین مناسبی برای تولید آهن اسفنجی باشند.

این محققان در پروژه ای با استفاده از هماتیت کم عیار و زغال سنگ کک نشو آهن های اسفنجی را در راستای بومی سازی آن در ایران تولید کردند که به بازار عرضه شده است.این تکنولوژی برای اولین بار در کشور به نتیجه رسیده است.

طرح «تولید آهن اسفنجی از هماتیت کم عیار با زغال سنگ کک نشو به روش احیای مستقیم» توسط نقد علی علوی فرد در یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری خراسان شمالی به نتیجه رسیده است.

آهن اسفنجی، محصول حاصل از احیای مستقیم سنگ آهن است که در عملیات احیای مستقیم، بدون نیاز به ذوب سنگ آهن، اکسیژن آن حذف می شود. شکل ظاهری آهن اسفنجی بصورت قطعات کروی (گندله) متخلخل یا اسفنج گونه  است.

آهن اسفنجی دارای عیار بالای آهن بوده و  یکی از دلایل رواج آهن اسفنجی، کمبود ضایعات آهن و افزایش قیمت آن و مشکلات زیست محیطی است. آهن اسفنجی جایگزین مناسبی برای ضایعات آهن بوده بنابراین می توان درصد بالایی از مواد اولیه جهت تامین ذوب مورد نیاز واحدهای فولادسازی را بجای استفاده از ضایعات، از طریق آهن اسفنجی تامین کرد.

آهن های اسفنجی در ساخت /آهن های فراوری شده به کار می رود و از آن می توان به عنوان یک منبع انرژی کارآمد برای سازندگان فولاد یاد کرد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۸۲۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عروسک بومی «بیگک» در کانون تولید می‌شود

عروسک بومی «بیگک» به‌زودی از سوی اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، عروسک‌های بومی ایران عزیز، نه تنها اسباب‌بازی‌های ساده‌ای برای سرگرمی کودکان هستند، بلکه حاملان فرهنگ، تاریخ و هویت اقوام مختلف ایرانی نیز هستند.

این عروسک‌ها که در هر منطقه از ایران با ظرافت و دقت خاصی ساخته می‌شوند، نمادی از آداب و رسوم، باور‌ها و داستان‌های مردم آن منطقه هستند. بی‌شک با تولید این عروسک‌ها، گامی برای آشنایی کودکان و نوجوانان این مرز و بوم با هویت و اصالت ایرانی و اسلامی خود برداشته می‌شود و با ایجاد حس افتخار در آنان، اعتماد به نفس ملی افزایش می‌یابد.

در همین زمینه، عروسک‌های بومی «بیگک» که ریشه تاریخی آن به چندین استان منطقه زاگرس جنوبی برمی‌گردد، در اولویت تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار دارد و برنامه‌ریزی برای عرضه آن در بهار سال ۱۴۰۳ صورت گرفته است.  

«بیگک» با لباس و ظاهر محلی خود عصاره‌ای از گویش و آداب و رسوم این منطقه است که در سال ۱۳۹۹ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت ملی رسیده است.

«بیگک» از کلمه بیگ گرفته شده که در این منطقه به عروس اطلاق می‌شود، در اسکلت این عروسک از شاخه‌های نخل که درخت بومی منطقه است استفاده می‌شود. همچنین پوشش مِینا (سرپوشی از جنس تور) و جومَه (پیراهنی با چین خوردگی خاص) دارد.

از آنجا که احیای عروسک‌های بومی ایران، یک ضرورت فرهنگی است. بازطراحی و تولید این عروسک‌ها می‌تواند به حفظ گنجینه‌های ارزشمند فرهنگی و هویت ایرانی اسلامی کشور عزیزمان کمک کند.

افزون بر این، کتاب عروسک بیگک با عنوان «بی‌بی بیگک» در اداره کل نظارت بر انتشارات کانون در مرحله تصویرگری است و در سال ۱۴۰۳ این عروسک روانه بازار خواهد شد

دیگر خبرها

  • تولید بومی دو پانسمان پیشرفته زخم
  • بومی‌سازی تولید شیرآلات صنعتی ضداسید در کرج
  • بومی‌سازی شیرآلات مقاوم به اسید برای کاربردهای صنعتی
  • بومی سازی تولید شیرهای صنعتی ضد اسیدی
  • ایمن سازی طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در بهبهان
  • بررسی قیمت و کیفیت انواع ایزوگام و کاربرد آن ها
  • عروسک بومی «بیگک» تولید می‌شود
  • عروسک بومی «بیگک» در کانون تولید می‌شود
  • سولفات آمونیوم ذوب آهن اصفهان پروانه کاربرد علامت استاندارد دریافت کرد
  • جهش تولید در دیمزارهای تفت با کشت گیاه آنغوزه