Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@14:37:12 GMT

یکه تازی امریکا مورد قبول اروپا نیست

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۸۲۶۸۳

یکه تازی امریکا مورد قبول اروپا نیست

علی خرم: سابقه عملکرد غیرعقلانی ترامپ یادآور آن خواهد بود که او همچنان اشتباهات پرشمار خود را درباره ایران تکرار کند مریم سالاری

ایران آنلاین /  امریکا اگرچه کوشید از موج اعتراضات داخلی برخی شهرهای ایران برای اجرای راهبرد خود علیه دولت و ملت آن بهره گیرد اما در نهایت نشستی که با هدف محکوم کردن مشی حاکمیت ایران در مواجهه با این اعتراضات و با حضور اعضای شورای امنیت سازمان ملل ترتیب داده بود به شکست انجامید تا به این ترتیب دولتمردان امریکایی متوجه این نکته شوند راه دشواری برای اجرای اهداف ضد برجامی خود دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما علی خرم، استاد دانشگاه و صاحب نظر مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید سابقه عملکرد غیرعقلانی ترامپ یادآور آن خواهد بود که او همچنان اشتباهات پرشمار خود را درباره ایران تکرار کند.

٭٭٭
امریکا در خلال نشست اخیر شورای امنیت که به درخواست این کشور و با هدف بررسی اعتراضات داخلی ایران تشکیل شد نتوانست آرای موافق سایر اعضای شورا را برای مداخله‌جویی در امور داخلی ایران به‌دست آورد. رخدادی که به نظر کم سابقه است، ارزیابی شما چیست؟
امریکا در شرایطی موفق نشد که در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل سایر کشورها را علیه ایران همراه کند که در طول 40 سال بعد از انقلاب این برای نخستین بار است که به این شکل در عرصه بین‌المللی منزوی و تنها شده است. شاید پیش از این یک بار در دوره جرج بوش فضای بین‌المللی به نفع ایران و ضرر امریکا رقم خورده بود و آن زمانی بود که بازیگران بین‌المللی اهداف و عقاید بوش را خطرناک می‌دانستند. اما اینک رویکرد ترامپ که به تضعیف عملکرد سیاست خارجی امریکا انجامیده باعث شده تا این کشور نتواند بخوبی از ظرفیت و ساختار نهادهای بین‌المللی که از مهم‌ترین آنها شورای امنیت است به نفع اهدافش بهره‌برداری کند.


یعنی جایگاهش در نهادهای بین‌المللی هم تضعیف شده است؟
بله ترامپ از یک سو با تکیه صرف بر منافع یکجانبه امریکا سایر شرکای سنتی خود را در مقابل کشورش قرار داده است و به این ترتیب در بسیاری از موضوعات که نیازمند همکاری جمعی کشورها بوده به اندازه‌ای غیرعقلانی و خودخواهانه عمل کرده است که دیگر به‌عنوان یک پیشرو و رهبر در سطح جهانی به شمار نمی‌آید. به‌عنوان مثال او تصمیم گرفت امریکا از توافقنامه آب و هوایی پاریس خارج شود. تصمیمی که همه دنیا را ناراضی کرد و از این ناراحت شدند از اینکه امریکا به‌عنوان یک منبع اصلی آلودگی از این توافقنامه بیرون آمده است. اما این در حالی بود که اجلاس «بن» در ارتباط با کنوانسیون پاریس چند ماه پیش برگزار شد و در کمال شگفتی دو هیأت از امریکا در این اجلاس شرکت کرده بودند یک گروه از طرف دولت امریکا و رئیس حفظ محیط زیست و یک گروه هم از طرف 50 ایالت امریکا یعنی از هر ایالت یک نفر شرکت کرده بودند. اعضای این هیأت در سخنانی اعلام کردند علی رغم اینکه رئیس جمهوری امریکا رئیس فدرال است اما تک تک ایالت‌ها خودمختارند و ما به نمایندگی از این ایالت‌ها می‌خواهیم به کنوانسیون محیط زیست پاریس عمل کنیم. خب از این سرشکستگی بیشتر برای رئیس جمهوری کشوری چون امریکا نمی‌توان متصور بود. همین نگاه تک بعدی ترامپ در عرصه بین‌المللی باعث شده تا به سازمان‌های بین‌المللی هم نگاه ابزاری داشته باشد. نگاهی که با اقبالی از سوی سایر کشورها رو به رو نشده و باعث شده تا آنها اجازه ندهند که دولت ترامپ به این رویه ادامه دهد. نمونه آن هم نشست اخیر شورای امنیت بود که امریکا تلاش کرد فرصت اعتراضات داخلی ایران را با بهره‌گیری از سازوکار یک نهاد بین‌المللی به محملی برای ایجاد فشار علیه حاکمیت آن تبدیل کند که موفق نبود.


این رویکرد غیرعقلانی چه پیامدی درباره عملی کردن راهبرد ضد ایرانی دولت امریکا علیه ایران دارد؟
تجربه برجام و اقداماتی که ترامپ برای مانع‌سازی در مسیر اجرای آن انجام داده تاکنون هیچ یک مبتنی بر یک راهبرد عقلانی و هوشمندانه و مستدل نبوده است. ضمن آنکه همین اقدامات هم به صورت یکه تازی و برخلاف نظر و منافع شرکای اروپایی‌اش صورت گرفته است آن هم در شرایطی که مراجع ذی صلاح بین‌المللی متعهد بودن ایران را به تعهدات هسته‌ای‌اش تأیید کرده‌اند و در عین حال کوشیده‌اند که مناسبات مبتنی بر اعتماد را با ایرانی‌ها داشته باشند. از این رو نتیجه اقدامات خودسرانه ترامپ که نتوانسته حتی یکی از کشورهای مهم جهانی را با خود هم‌نظر کند، باعث می‌شود که فدریکا موگرینی اعلام کند رئیس جمهوری امریکا در جایگاهی نیست که بتواند توافق هسته‌ای را مخدوش کند. معنای این حرف آن است که اروپایی‌ها نه در قبال برجام بلکه درباره بسیاری از موضوعاتی که ترامپ تنها با هدف ضربه زدن به ایران و اجرای راهبرد ضد ایرانی‌اش پیگیری می‌کند، او را همراهی نمی‌کنند.


آیا این اتفاقات اخیر دولتمردان امریکا را به تجدید نظر درباره رویکرد ضد برجامی وادار می‌کند؟
خیر ترامپ پیش از این برای مقابله با ایران و پرونده هسته‌ای به حامیانش وعده داده است. وعده‌ای که به رغم کمک گرفتن از کنگره تاکنون نتوانسته درباره آن گامی پیش ببرد. او در شرایطی پرونده هسته‌ای را به کنگره فرستاد که خودش به تنهایی نتوانست درباره آن تصمیم‌گیری کند و تصور می‌کرد تندروهای کنگره او را برای رسیدن به هدف اصلاح و تغییر توافق هسته‌ای کمک می‌کنند. اما برخلاف انتظارش 60 روز این پرونده در دست نمایندگان کنگره بود که بی هیچ دخل و تصرف و در سکوت کامل به کاخ سفید بازگردانده شد. این شکست برای دولت امریکا در حالی بود که چندین پروژه دیگر دولت امریکا درباره ایران از جمله اتهام افکنی علیه ایران درباره منطقه، برنامه‌های موشکی و موضوع یمن شکست خورده است. آخرین آن هم دستاویز کردن موضوع اعتراضات داخلی ایران به یک مسأله حقوق بشری در سازمان ملل و تلاش برای محکوم کردن ایران بود که نهایتاً به نتیجه نرسید. حالا به نظر می‌رسد که این نتایج شکست آمیز دولتمردان امریکا را نه تنها به سمت و سوی تصمیم گیری‌های عقلانی تر بکشاند بلکه آنها با عصبانیت بیشتری به دنبال جبران شکست‌های اخیر خود درباره ایران باشند.


به نظر می‌رسد که حداقل در پیگیری اهداف‌شان برای به شکست کشاندن توافق هسته‌ای موفق نخواهند شد؟
شرایط بین‌المللی برای موفقیت ترامپ درباره برجام مهیا نیست اما اینجا نقش جمهوری اسلامی برای تقویت روند اعتمادسازی با اروپا از اهمیت بسزایی برخوردار است. ایران باید جایگاه خود را نزد اروپا مستحکم کند و اگر ملاحظاتی از سوی آنها درباره ایران مطرح می‌شود، برای رفع این ملاحظات بکوشد. یعنی به طور مثال همان زمانی که فرانسه دارد از منافع ایران در شورای امنیت دفاع می‌کند، ما در داخل علیه آنها موضعگیری نکنیم. در چنین شرایطی نباید بهانه به دست ترامپ داد تا در شرایطی که اروپا بر سر برجام کنار ایران ایستاده است او از این فرصت علیه کشورمان استفاده کند./ روزنامه ایران

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۸۲۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) ثبت اولین شهادت علیه ترامپ در پرونده «حق السکوت»

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تجمع دانشگاهیان کشور در محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی
  • دانشگاهیان سراسر کشور در محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم غزه
  • حمایت مردم گیلان از جنبش‌های دانشجویی در امریکا و اروپا
  • موضع تازه وزیر دفاع امریکا به حمله موشکی ایران
  • نقاط فلج‌کننده گنبد آهنین برای موشکباران بعدی روشن شد
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • (ویدئو) ثبت اولین شهادت علیه ترامپ در پرونده «حق السکوت»
  • ببینید | ثبت اولین شهادت علیه ترامپ در پرونده حق السکوت
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله