Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج، "صلاح الدین غلامی"؛ مدرس دانشگاه در همایش ولایت، بصیرت و شهادت و یادواره شهدای زن در شهرستان ملکشاهی گفت: شهدا بر اساس آیات صریح قرآن کسانی هستند که در حلقه وصل خداوند قرار دارند، از ارزاق الهی برخوردارند، از رحمت الهی بهره مند اند و بر این اساس سرچشمه فیاض الهی و فایده رسانی هستند و ارتباط با شهید ارتباط با چنین حقیقت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



قرآن می فرماید : وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ هرگز خیال نکنید کسانی که در دفاع از دین خدا کشته می شوند میت هستند میت در زبان عربی به این معناست که شخص از اطرافش بی خبر باشد و منشاء اثر نباشد، در ادامه می فرماید بلکه شهید زنده است، یعنی در جریان امور است و از اطراف خود با خبر است و منشا خیر وبرکت برای جامعه می باشد.

وی اظهار کرد: در ادامه می فرماید؛ فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ نکته ی دقیقی در این آیه است، شهدا در محضر خدا سرشار از نشاط اند، چون در این آیه دلیل و منشا شادی دو چیز بیان شده است یکی فضل الهی و دیگری ارتباط بازماندگان شهدا با شهداست که در راستای دفاع از دین خدا راه شهدا را ادامه می دهند.

غلامی افزود: یکی از مصادیق شادی آور برای شهدا تشکیل مجالس یاد شهداست که ارتباط انسان با شهدا برقرار می شود.

مدرس دانشگاه گفت: شعائر الهی هرکاری است که ارتباط انسان را با خدا برقرار میکند و جایگاه نصرت الهی را در زندگی برای انسان برجسته میکند، تعظیم شعائر الهی نشان دهنده این است که جامعه بر مدار تقوا حرکت میکند وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ قلب به مرکز تعقل و شهود معارف الهی گفته می شود.

وی به اهمیت مجالس الهی در کلام پیامبر اشاره کرد و گفت: در این مجالس رحمت الهی نازل می شود و خداوند از اهل مجلس پیش کسانی که نزد خدا هستند یاد میکند، یکی از کسانی که در نزد خداوند هستند شهدا اند، پس اینکه شهدا در جریان اخبار و امورات قرار میگیرند از مصادیق رزق خداست

غلامی به اهمیت ولایت ، بصیرت ، و شهادت در نگاه قرآن اشاره کرد و افزود: بر اساس آیات قرآن، ولایت یک نظام است که دارای دو جزء است،یک جزء آن ولایت و جزء دیگر ولی میباشد.

مدرس دانشگاه گفت: ولایت فضایی است که حاکم بر زندگی انسان ها می باشد و در آن دو عنصر برجسته است یکی ارتباط خالص با خدا و دیگری ارتباط واقعی با مردم که ارزش هردو به یک میزان است. اگر فضای زندگی از این دو عنصر تشکیل شود در ادبیات قرآنی ولایت نام دارد.

در فضای ولایت انسانها در اوج ارتباط با خدا با یکدیگر مرتبط اند و در حل مشکلات به هم کمک میکنند.
امام رضا (ع) می فرماید؛ ما آمَن باللّه ِ و اليَومِ الآخِرِ مَن باتَ شَبْعانَ و جارُهُ جائعٌ اگر انسان خودش سیر خوابید و همسایه اش گرسنه بود یعنی احساس مسئولیت نسبت به آنها نداشت ایمانش قابل قبول نیست.

یعنی در فضای ولایت اگر کسی از جامعه اسلامی مشکل داشته باشد و مشکل او حل نشود علامت خوبی نیست یعنی فضای ولایت در این زندگی مستقر نشده است.

وی تصریح کرد: جزء مهم دیگر در نظام ولایت ولی است، به متولی این فضا ولی گفته میشود

این ولی خود تجسم این دو ارتباط است یعنی در اوج ارتباط با خدا با مردم مرتبط است.

غلامی اذعان کرد: اما صادق(ع) می فرماید؛ دین سه پایه دارد، یکی نماز نماد ارتباط با خدا دوم زکات نماد ارتباط با مردم و سوم ولایت است.، هیچ کدام از این سه مورد قابل قبول نیست مگر به همراه دوتای دیگر.

مدرس دانشگاه افزود: در آیه ولایت این نکته قشنگ معلوم است میفرماید؛«اِنِّما وَليُّكُمْ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصلَّوهَ وَ يُؤتُونَ الزَّكاهَ وَ هُمْ راكِعُونَ میگوید جامعه اسلامی شما باید ولی داشته باشید بعد نشانه های یک ولی رو بیان میکند

يُقيمُونَ الصلَّوهَ وَ يُؤتُونَ الزَّكاهَ وَ هُمْ راكِعُونَ اینکه در رکوع نیاز نیازمند را می دهد میخواهد بگوید تلاش در حل مشکلات مردم و ارتباط با مردم به اندازه ای اهمیت دارد که ارتباط با خدا اهمیت دارد این نظام ولایت برقرار نمیشود مگر اینکه ولی در منصب قدرت سیاسی اجتماعی قرار بگیرد و ولی در این منصب مستقر نمی شود مگر با حمایت مردم لذا در ادامه میفرماید : وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ

حزب یعنی انسجام یعنی وقتی مردم در این فضا منسجم شدند پیروزی و فتح از پیامدهای بی بدیل آن است.

وی ادامه داد: بصیرت فهم این حقیقت است یعنی مردم ضرورت تشکیل این نظام و حمایت از آن را درک کنند . وقتی خداوند در قرآن پیغمبر (ص) را بعنوان ولی معرفی میکند میفرماید؛ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

میفرماید اگر شما این ولی را باور کردین و به او حرمت گذاشتید و حمایتش کردین و به حرف های رهایی بخش او عمل کردین شما بی تردید به رستگاری و سعادت در دنیا و آخرت خواهید رسید، نظیر جریان ۸۸ که مردم با همه سلایق سیاسی مختلف در حمایت از نظام ولایت به خیابان ها آمدند و به تعبیر مقام معظم رهبری به بازی های سیاسی پایان دادند.

غلامی یادآور شد: حضور همیشگی در این میدان شهادت نام دارد. امام علی (ع) می فرماید؛ والله ما الشهيد إلا شيعتنا ولو ماتوا على فرشهم قسم بخدا شیعه ما شهید است حتی اگر بر روی فرش بمیرد. شهادت موضوعیت ندارد، دفاع از دین است که اهمیت دارد.

قرآن در این زمینه میفرماید : وَ مَنْ يُقاتِلْ في سَبيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتيهِ أَجْراً عَظيماً هر کس در راه خدا از دین خدا دفاع کند چه در این راه کشته شود چه نشود فرقی ندارد در نزد خدا پاداش دارند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۸۳۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عطر افشانی مزار شهدا درپلدشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، بمناسبت سالروز شهادت استاد مطهری هفته  بزرگداشت مقام معلم و عقیدتی سیاسی در  سپاه با حضور مردم و مسئولین مزار شهدای شهرستان پلدشت عطر افشانی شد .

در این مراسم که با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولین ،خانواده های معظم شهداء و ایثارگران برگزار شد حاضران با نثار فاتحه بر ادامه راه شهدای والامقام تاکید کردند.

 

 

دیگر خبرها

  • دفاع از کشور مستلزم حضور همه جانبه در میدان است
  • کشور در حوزه اقتصاد نیاز به وعده صادق دارد
  • برگزاری اولین یادواره شهدای زن در شهرستان هرند + فیلم
  • یادواره شهدای سنگر سازان بی سنگر مرند
  • عطر افشانی مزار شهدا درپلدشت
  • ۲۵۰۰ یادواره محله‌محور و خانه‌محور در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود
  • برگزاری یادواره شهدا در بوکان
  • گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان تاثیرات گسترده داشته است
  • یادواره‌های شهدا، دشمن‌ستیزی را در دلها زنده نگه می‌دارد
  • یادواره ۱۸۵ شهید معلم و دانش آموز گتوند برگزار گردید