Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-24@12:09:47 GMT

دنیای اینترنتی خودرو در راهِ ایران است

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۸۵۰۸۲

در یک سال گذشته، صنعت خودرو به جدیدترین عضو سبد خرید اینترنتی مردم تبدیل شده است؛ صنعتی که سازوکار خرید و فروش متفاوتی با دیگر کالاها دارد و این موضوع سبب شده است که فروش اینترنتی خودرو نتواند به موفقیت دیگر کالاها برسد.

در حال حاضر، صنعت خودرو یکی از معدود مواردی است که به‌صورت سنتی در کشور انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کار همواره به دلیل ذهنیت منفی در بحران‌های موجود این بازار به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مردم تبدیل شده است. با همه‌گیر شدن اینترنت در کشور، اکثر نیازهای روزمره‌ی زندگی مردم کشور، توسط فروشگاه‌ها و مراکز خدماتی اینترنتی برطرف می‌شود؛ حتی مواردی مثل خرید لوازم‌ خانگی بزرگ (یخچال، اجاق گاز و ...) که چند سال پیش تصور نمی شد به‌صورت اینترنتی انجام شود، روز به‌ روز در بازار سنتی کم‌ رنگ‌تر می‌ شود؛ همین موضوع در حال حاضر در مورد صنعت خودرو هم صحت دارد.

سال گذشته و اواخر مرداد ماه ۹۵، شرکت «کارما» که خود را به عنوان اولین فروشگاه زنجیره‌ای خودرو معرفی کرد، توانست مبحث فروش اینترنتی به‌صورت محدود، وارد کشور کند و در واقع خود را به عنوان اولین فروشگاه اینترنتی خودرو در ایران نیز معرفی کرد. حدود ۹ ماه بعد و اواخر زمستان، «دیجی‌کالا» هم به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور، بخش فروش خودرو را ایجاد کرد؛ اما هیچ‌کدام از این دو نتوانستند آن‌طوری که انتظار می‌رفت، در این حوزه موفق باشند. حال این‌طور به نظر می‌رسد که نه‌تنها این شرکت‌ها قصد دارند تا با سازوکار بهتر و به‌صورت جدی تری وارد عرصه‌ی فروش اینترنتی خودرو شوند، بلکه به‌زودی استارتاپ‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی دیگری هم با ابزاری حتی قدرتمندتر از این دو، سوار بر موج خرید و فروش و خودرو و خدمات خودرو شوند و طبق شواهد در حال آماده سازی هستند.

اما موضوعی که در این میان اهمیت دارد؛ نحوه‌ی برخورد بازار سنتی با موج اینترنتی شدن دنیای خودرو در ایران است؛ تجربه‌ی گذشته در بازارهایی مثل گوشی‌های موبایل و لوازم خانگی نشان می‌دهد که اولا، آینده‌ی خریدوفروش و خدمات خودرو، به‌صورت اجتناب ناپذیر به اینترنت وابسته خواهد بود و به نظر نمی‌رسد که مخالفت بازار سنتی با این روند بتواند به نتیجه‌ی مناسبی منجر شود؛ البته درست مثل زمانی که فروش اینترنتی کالاهایی مثل گوشی‌های موبایل در ایران آغاز شد، طبیعی است که بازار سنتی به مخالفت و مقاومت با آن بپردازد؛ اما به‌زودی استارتاپ‌های حوزه‌ی فروش خودرو به‌قدری زیاد می‌شود که رقیب فروشندگان سنتی، تنها کارما و دیجی‌کالا نخواهد بود و به نظر می‌رسد که بهترین نوع برخورد برای فروشندگان سنتی، سوار شدن بر این موج و همراهی دوره‌ی اینترنتی خریدوفروش خودرو به مانند دیگر بازار‌های سنتی که مجبور به پذیرش شیوه‌های نوین فروش شده اند، باشد.

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۸۵۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی خواهد بود

وزیر بهداشت با بیان اینکه در طرح فروش اینترنتی دارو، سکوهای اینترنتی فقط حمل دارو را عهده‌دار خواهند شد، گفت: این کار به صورت آزمایشی آغاز می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اخیراً رئیس مرکز ملی بهبود و محیط کسب‌وکار اعلام کرده بود که فروش و توزیع دارو از طریق سکوهای اینترنتی به‌طور رسمی از یک ماه آینده آغاز می‌شود. 

در پی اعلام این خبر، انجمن داروسازان ایران طی نامه‌ای به رئیس جمهور با هشدار نسبت به غیرکارشناسی بودن این آیین‌نامه، درباره نحوه توزیع اینترنتی دارو، گلایه و درخواست کردند که با تشکیل کمیته‌ای تخصصی، در این آیین‌نامه بازنگری شود.

در همین راستا، بهرام عین‌اللهی درباره فروش دارو در سکوهای اینترنتی اظهار کرد: در اجرای عرضه اینترنتی دارو، سکوهای اینترنتی فقط حمل دارو را عهده‌دار می‌شوند و از جزئیات دارو مطلع نمی‌شوند بلکه به آن‌ها فقط یک کد رهگیری داده می‌شود که با این کد، از داروخانه‌ها، دارو به صورت بسته بندی به سکوها داده می‌شود و در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

وی افزود: بیماران مختار هستند که دارو را به صورت حضوری یا به صورت اینترنتی دریافت کنند‌.

وزیر بهداشت ادامه داد: تمهیدات لازم برای توزیع اینترنتی دارو در نظر گرفته شده و جای نگرانی وجود ندارد. 

گلایه داروسازان از آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو

عین‌اللهی بیان کرد: عرضه اینترنتی دارو به صورت آزمایشی آغاز می‌شود و اگر توزیع دارو در بستر پلتفرم‌ها در اینترنت موفق بود، این موضوع به کل کشور تسری می‌یابد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار تند به دو پلتفرم فعال در خرید، فروش مسکن
  • افت قیمت در اغلب خودروهای داخلی و مونتاژی + جدول
  • ادامه روند نزولی قیمت خودرو در بازار؛کدام خودرو ۴۰ میلیون تومان ارزان شد؟ | جدول قیمت ها
  • قیمت خودرو امروز ۵ اردیبهشت +جدول
  • وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی خواهد بود
  • قیمت «ریرا» چقدر است؟ «ریرا» دقیقا کی عرضه می‌شود؟
  • قیمت خودرو امروز ۴ اردیبهشت+ جدول
  • ساینا، کوئیک،دنا پلاس و تارا اتوماتیک ارزان شدند؛ قیمت خودروهای مونتاژی چقدر پایین آمد؟ | جدول قیمت ها
  • چه خبر از آیین نامه فروش اینترنتی دارو؟
  • قیمت خودرو امروز ۳ اردیبهشت+ جدول