Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-04-27@18:17:11 GMT

پیگیری صادرات گوجه‎فرنگی بوشهر

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۸۶۲۹۳

نماینده مردم شهرستانهای دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به دستور و پیگیری های انجام شده وزیران جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت زمینه صادرات محصول گوجه فرنگی خارج فصل استان بوشهر در سال جاری فراهم شده است.

به گزارش جنوب نیوز؛ سید کمال الدین شهریاری  افزود: قیمت پایین و نبود بازار مشکل دیرینه محصول گوجه فرنگی خارج فصل در استان بوشهر است که تقویت زیرساخت ها در کشور و ایجاد امکان صادرات از جمله راهکارهای حل این مشکل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: امسال برای جلوگیری از تکرار این مشکل برای گوجه کاران استان بوشهر با پیگیری های انجام شده با وزیران جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت بازاریابی و عرضه محصول، ارسال آن به کارخانه های صنایع تبدیلی و صادرات آن به کشورهای سردسیر و همسایه از جمله راه حل های اصولی برای حل این معضل همیشگی گوجه فرنگی کاران این استان تعیین شده است.

شهریاری ادامه داد: بازار کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای سردسیر از جمله روسیه و آسیای میانه، بازارهای هدف بسیار مهم برای عرضه محصول گوجه فرنگی خارج از فصل استان بوشهر است که باید از این ظرفیت استفاده کرد.

وی بیان کرد: در این ارتباط با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر شد با هماهنگی مراجع امنیتی و نظامی، مرزهای کشور عراق بویژه مرزهای خسروی و قصرشیرین در کوتاه ترین زمان برای صادرات گوجه فرنگی باز شود.

وی بیان کرد: همچنین وزارت جهاد کشاورزی نیز برای روان سازی شرایط صادرات به سایر کشورهای هدف، پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

سال گذشته به دلیل شرایط جوی مناسب برای محصول گوجه فرنگی، رطوبت و نور مناسب، نبود پدیده سرما زدگی باعث برداشت زودهنگام و افزایش میزان تولید این محصول در استان بوشهر شد که این امر کاهش قیمت محصول و ضرر و زیان کشاورزان استان را در پی داشت.

درهمین ارتباط سال گذشته با حضور اعضای کمیسیون بخش کشاورزی مجلس شورای اسلامی و همکاری دولت سازمان تعاون روستایی برای جلوگیری از زیان بیشتر اقدام به خرید محصول گوجه فرنگی مازاد گوجه کاران استان بوشهر به میزان 63 هزار و 850 تن با قیمت توافقی کرد.

در سال زراعی جاری 12 هزار هکتار زمین در استان بوشهر زیر کشت گوجه فرنگی خارج فصل است که با توجه به کاهش منابع آبی و اجرای طرح رعایت الگوی کشت سطح زیر کشت این محصول در استان در مقایسه با سال گذشته حدود 2 هزار هکتار کاهش نشان می دهد.
براساس پیش بینی ها در سال جاری 560 هزار محصول گوجه فرنگی خارج فصل در استان بوشهر تولید می شود.

محصول گوجه فرنگی خارج فصل در استان بوشهر در ماه های مرداد و شهریور کشت و در آذر و دی ماه برداشت می شود به همین دلیل به آن خارج فصل می گویند، این در حالی است که در دیگر نقاط کشور فصل برداشت گوجه فرنگی بهار و تابستان است.

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۸۶۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود ۳۰ محصول صادرات محور در چهارمحال و بختیاری

فضل‌الله رحمتی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: سال گذشته چهارمحال و بختیاری با هدف شناخت مقاصد صادراتی، معرفی گروه‌های کالایی، تنوع بخشی به بازارهای صادراتی در پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو حضور یافت و نتیجه این حضور جهش صادراتی در استان بود.

وی با اشاره به حضور چهارمحال و بختیاری در ششمین نمایشگاه "ایران اکسپو" افزود: تلاش می‌شود در این دوره از نمایشگاه که با حضور ۲ هزار شرکت تجاری برگزاری می‌شود مشتریان و هدف‌های جدید صادراتی برای محصولات این استان شناسایی شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به حضور ۴۱ شرکت تولیدی در استان و تولیدکنندگان محصولات صادراتی که موفق به گرفتن استانداردهای جهانی در ۶ گروه کالایی شده‌اند، ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده میز توانمندی‌های صادراتی در غرفه زنجیره ارزش استان در اختیار گرفته شده تا بتوان از این طریق توانمندی صادراتی استان را به بازرگانان و شرکت کنندگان حاضر در این نمایشگاه از ۸۰ کشور دنیا ارائه کرد.

رحمتی عنوان کرد: ۶ واحد و شرکت تولیدی برای حضور در نمایشگاه "ایران اکسپو" به صورت مستقیم دارای غرفه‌های مجزا هستند.

وی خاطرنشان کرد: افزون بر این ۲۰ محصولی که امکان افزایش تولید در صورت وجود بازار صادراتی دارند انتخاب شده که در غرفه ارائه توانمندی‌های صادراتی به صورت مستقیم با ۲ هزار نفری که از ۸۰ کشور دنیا در این نمایشگاه حضور دارند وارد مذاکره می‌شویم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: حضور در نمایشگاه ایران اکسپو موجب معرفی محصولات استان، ایجاد مشتری‌های جدید، افزایش مقاصد صادراتی و تنوع بخشی به گروه‌های کالایی می‌شود.

رحمتی با بیان اینکه نمایشگاه ایران اکسپو در ۲ بخش حاکمیتی و خصوصی برگزار می‌شود بیان کرد: در بخش حاکمیتی در سالن ۴۱ همه استان‌ها دارای غرفه هستند و هر غرفه دارای سه بخش شامل زنجیره‌های ارزش استان، فرصت‌های سرمایه گذاری و ظرفیت‌های صادراتی است که اداره‌کل صمت چهارمحال و بختیاری مسؤولیت جایگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برعهده دارد.

وی تاکید کرد: استان چهارمحال و بختیاری ۳۰ محصول صادرات‌محور دارد که می‌تواند آن را به سرمایه‌گذاران عرضه کند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: هرچند این استان در گذشته به عنوان یک استان صنعتی و صادرات محور شناخته نمی‌شد اما امروز به واسطه تحولات و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و صادراتی دارای حدود ۳۰ محصول صادرات محور است.

رحمتی با اشاره به رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری افزود: خوراک آبزیان، شیرخشک، اسکیم، پودر بستنی، چربی‌های گیاهی، کاشی، سرامیک، لوله موکت، کفپوش از نمد، سیمان، کیلنکر، سنگ ساختمانی، چینی بهداشتی، ورق گالوانیزه، کابل شبکه، سیلندر گاز، محصولات فولادی و ادوات کشاورزی از جمله محصولات صادراتی چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

وی یکی از مشکلات چهارمحال و بختیاری را نبود خط ریلی عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به فاصله جغرافیایی این استان با مرزهای کشور و بالا بودن هزینه حمل و نقل امید می‌رود با همت مسؤولان این زیرساخت مهم و اساسی در بخش اقتصادی در استان فراهم شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری یکی دیگر از مشکلات این استان را فعال نبودن منطقه ویَژه اقتصادی عنوان کرد و گفت: فعالیت منطقه ویژه اقتصادی کمک مهمی به صادرات محصولات استان می‌کند.

کد خبر 6089730

دیگر خبرها

  • «کرایی مرغ» یک غذای مجلسی که باید امتحانش کنی
  • گوجه فرنگی‌ها «جهان موازی» خود را دارند!
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • برداشت توت فرنگی رامیان+تصاویر
  • وجود ۳۰ محصول صادرات محور در چهارمحال و بختیاری
  • از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • نرخ مصوب انواع میوه؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشیده!
  • اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید