Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس نظر سازمان جهانی بهداشت دام شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، همچنان ادامه خواهد داشت و اداره کل دامپزشکی استان اصفهان هشدار احتمال افزایش کانون‌های این بیماری در نیمه دوم سال ۹۶ را در خردادماه به صدا درآورده بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای اصفهان؛ مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان، پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: بیش از 40 بیماری در حوزه دام در استان اصفهان به‌صورت دقیق تحت کنترل و رصد شدن هستند که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تنها یک مورد از آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* اداره کل دامپزشکی در خط فوق مقدم مبارزه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

شهرام موحدی، در خصوص آخرین وضعیت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، گفت: این اداره کل در خط فوق مقدم مبارزه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هست.

وی در موردنظر سازمان جهانی بهداشت دام در مورد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، اظهار کرد: بر اساس نظر این سازمان، شیوع این بیماری همچنان ادامه خواهد داشت.

موحدی با اشاره به میزان بالای تولید طیور در سطح کشور، گفت:2.1 میلیون تن گوشت مرغ و 930 هزار تن تخم‌مرغ مصرفی جامعه در داخل تولید می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، بیماری ویروسی با تیپ‌های مختلف است، اظهار کرد: ژنوم آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به‌گونه‌ای است که می‌تواند هر بار به‌صورت تکه‌تکه به هم متصل و ژنوم متفاوتی را ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: H5N8 شایع‌ترین نوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور است،‌ در 2015 و 2016 این بیماری 3.3 میلیارد دلار به کشور آمریکا خسارت وارد کرده بوده است.

*  60 کشور 9 تیپ مختلف ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را گزارش کرده بودند

موحدی گفت: در سال 2017، 60 کشور 9 تیپ مختلف ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را اعلام کردند، همچنین 48 کشور آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تحت تیپ H5N8 را گزارش کرده‌اند که ایران جزء آن است.

* طغیان بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال جاری دو ماه زودتر رخ داد

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان، با بیان اینکه این نوع ژنوم آنفولانزا در 114 گونه پرنده باعث تلفات شده است، اظهار کرد: امسال طغیان بیماری دو ماه زودتر نسبت به سال گذشته آغازشده است که علت شروع همه‌گیری آن تداوم آلودگی و بقای ویروس در طیور روستایی در نیمه اول سال جاری است.

این مسئول، آذربایجان شرقی، تهران، البرز و اصفهان را دارای بیشترین واحدهای تخم‌گذار در کشور عنوان کرد و افزود: از اردیبهشت‌ماه که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اصفهان متوقف شد از خردادماه هشدارهایی را در رابطه با احتمال افزایش کانون‌های بیماری در نیمه دوم سال توسط این اداره کل داده شد که متأسفانه پیش‌بینی ما درست از آب درآمد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان توضیح داد: اگر در خانه‌ای از روستایی گزارش این بیماری داده شود و پس از بررسی تائید شد تمامی آن روستا به‌عنوان کانون تعریف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته سه میلیارد تومان غرامت برای از بین بردن طیور بیمار پرداخت و سه میلیون قطعه طیور نیز معدوم شد.

شناسایی 13 کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان/ معدوم سازی 300 هزار قطعه طیور تخم‌گذار و بومی

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان، با بیان اینکه هرروز بیش از 10 تا 15 مورد آزمایش انجام می شود، گفت: تاکنون 13 کانون در سه شهرستان گلپایگان، خمینی‌شهر و نجف‌آباد شناسایی‌شده‌اند و از مهرماه سال جاری 300 هزار قطعه طیور تخم‌گذار و بومی معدوم شده‌اند.

وی با بیان اینکه در حوزه استان اصفهان گرانی تخم‌مرغ به‌هیچ‌وجه ارتباطی با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ندارد، تصریح کرد: گران شدن خوراک طیور عامل این افزایش قیمت است.

موحدی از تشکیل ستاد مدیریت بحران برای آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استانداری خبر داد و افزود: برگزاری مانور آمادگی در برابر آنفلوانزا، آموزش امنیت زیستی، آموزش مرغداران، آموزش مسئولان و کارشناسان شبکه دامپزشکی ازجمله دیگر اقدام‌های است که صورت گرفتهذ، متأسفانه در حوزه پرورش طیور ضعف عمده‌ای که وجود دارد این هست که برای راه‌اندازی مرغداری‌ها آموزشی گذاشته نمی‌شود.

400 واحد غیرمجاز دام‌پروری در اصفهان فعال است

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان، با اشاره به اعلام هوشیاری در خصوص این بیماری، گفت: طبق قانون جامع نظام دام‌پروری برخورد با واحدهای غیرمجاز در حوزه سازمان جهاد کشاورزی است ولیبا وجود کارهای انجام‌شده متأسفانه همچنان شاهد فعالیت‌های واحدهای غیرمجاز هستیم که 400 مورد در اصفهان فعال وجود دارد.

وی هزینه معدوم‌سازی 300 هزار قطعه تاکنون را یک و نیم میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: موردی داشته‌ایم که شخصی در واحدهای گلپایگان تلفات آنفلوانزای  خود را در محیط‌زیست رها کرده است.

* راه‌اندازی قرنطینه سیار برای بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

موحدی از راه‌اندازی قرنطینه سیار خبر داد و گفت: پرنده فروشی‌های سطح شهر در تمامی استان اصفهان یکی از دغدغه‌های ما است که ساماندهی آن‌ها بر عهده اصناف و شهرداری‌ها است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: با معاونت دادگستری استان اصفهان به‌منظور صدور آرای قضایی متناسب هماهنگی انجام‌شده است.

وی در گلایه ای گفت: وظیفه حوزه دامپزشکی فقط نظارت بر معدوم‌سازی است ولی به‌ناچار مجبوریم خودمان برای جمع‌آوری نیز اقدام کنیم.

موحدی با اشاره به دستورالعمل مدیریت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که از سوی معاون اول ریس جمهور ابلاغ‌شده است، اظهار کرد: این دستورالعمل به تائید شورای عالی مدیریت بحران کشور رسیده که وظایف 13 سازمان در این خصوص مشخص‌شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان، تأکید کرد: برای پیشگیری، مقابله و کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تنها 20 درصد از لوازم و اختیارات در اختیار حوزه دامپزشکی است و مابقی خارج از آن هست که نیازمند همراهی سایر دستگاه‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: تمام اموری که در حال انجام هست ابتر خواهد ماند اگر صاحب پرورش واحد، توجهی جدی به مسائل نداشته باشد.

موحدی اظهار کرد: هیچ بیماری انسانی، دامی و نباتی بنده سراغ ندارم که به‌اندازه‌ای اهمیت داشته باشد که ستاد ملی مقابله با آن معاون اول رییس‌جمهور باشد، این نشان‌دهنده اهمیت خارق‌العاده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است که متأسفانه برخی آن را جدی نمی‌گیرند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: رییس ستاد پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور در استان، شخص استاندار و دبیر آن معاون سیاسی و امنیتی وی است.

* رصد دقیق، پایش‌های با حساسیت فوق‌العاده و آزمایش‌های پیشرفته برای تشخیص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

وی تأکید کرد: رصد بسیار دقیق، پایش‌های با حساسیت فوق‌العاده و آزمایش‌های پیشرفته برای تشخیص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان توسط اداره کل دامپزشکی استان اصفهان انجام می‌شود.

موحدی با تأکید اینکه در معدوم‌سازی واحدهای مرغداری دچار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شده پروتکل‌های دقیقی اجرا می‌شود، گفت: متأسفانه واحدهای غیرمجاز به خاطر اینکه تلفات خود را پنهان کنند پس از جمع‌آوری توسط خودشان لاشه‌ها در محیط‌زیست رهاسازی می‌شوند.

انتهای پیام/ 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۸۶۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار نخستین فراخوان شناسایی سازندگان حرفه‌ای ساختمان در اصفهان

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: فراخوان شناسایی سازندگان حرفه‌ای ساختمان در کلان‌شهر اصفهان از دهم تا بیست‌وپنجم اردیبهشت اعلان عمومی شد.

سیدمرتضی حسام‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به فراخوان «شناسایی سازندگان حرفه‌ای ساختمان در شهر اصفهان» اظهار کرد: هدف از این فراخوان تسهیل در فرایند ساخت‌وساز و تأمین مسکن برای شهروندان در پهنه شهر اصفهان است.

وی افزود: این فراخوان به شناسایی سازندگان حرفه‌ای در حوزه تأمین مسکن می‌پردازد و با دعوت از تولیدکنندگان برتر و ایجاد فضای سازنده و هدفمند، ضمن قدردانی از فعالیت آن‌ها، بستر ارائه امتیازات ویژه برای تولیدکنندگان برتر پروژه‌های ساختمانی در ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ فراهم خواهد شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: در راستای تحقق تولید بر اساس شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» که ارتباط مستقیم با مشارکت مردم دارد، نقشه راهی برای ۳۶۵ روز ۱۴۰۳ تدوین و راهکارهای تسهیل‌کننده برای عملیاتی کردن این محور با تاکید بر مسئله تولید، تهیه شده و در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.

حسام‌نژاد اضافه کرد: نکته مهمی که در انتخاب شعار سال وجود دارد، تاکید رهبر انقلاب بر مشارکت محسوس مردم در تولید است، یعنی هدف باید این باشد که روابط حاکم بر سازندگی به مردم واگذار شود و ارکان شهری در امور اجرا نباید دخالت کند، بلکه تولید توسط مردم و نهادهای مردمی اداره شود.

وی گفت: معیارهای انتخاب سازندگان برتر در این فراخوان، پایداری ساختمان و مدیرت انرژی، استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمند صنعت ساختمان، سرمایه‌گذاری در بافت‌های ناکارآمد و محلات محروم، کیفیت طراحی و جذابیت بصری ساختمان‌های احداثی، اقدامات صورت گرفته در افزایش سرعت فرایند ساخت‌وساز، رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی و ساختمانی، مساحت زیربنای ساختمان‌های احداثی، ارتقای ایستایی ساختمانی با کاهش وزن سازه و استفاده از مصالح با کیفیت و استاندارد است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان بیان کرد: زمان فراخوان شناسایی سازندگان حرفه‌ای ساختمان شهر اصفهان از دهم تا بیست‌پنجم اردیبهشت است و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند در ساعات اداری با شماره تلفن ۰۳۱-۳۴۵۹۳۶۳۴ داخلی ۱۲۱ تماس بگیرند یا با مراجعه به سایت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان به نشانی www. shahrsazi.isfahan.ir فرم حضور در این فراخوان را دریافت کنند.

کد خبر 750287

دیگر خبرها

  • درمان بیماری‌های کلیوی با سم این حشره خطرناک
  • چگونه آنفلوآنزای اسپانیایی ۱۹۱۸ جهان را دگرگون کرد
  • آغاز به کار نوزدهمین جشنواره «هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان» کانون دراصفهان
  • اجرای طرح شناسایی معلمان فداکار در اصفهان
  • درمان بیماری کلیوی با سَم صدپایان!
  • انتشار نخستین فراخوان شناسایی سازندگان حرفه‌ای ساختمان در اصفهان
  • کانون هموفیلی ایران: دارو‌های جدید هموفیلی، تحت پوشش بیمه نیست
  • تولید میکروقطره‌هایی که برای تشخیص دقیق بیماری استفاده خواهند شد
  • هویت شهید «مجتبی نادر طهرانی» شناسایی شد
  • لزوم استفاده بهینه از فضای مشارکتی در شهر/ افزایش ۶ درصدی بودجه فرهنگی شهرداری اصفهان