Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: در فرآورده خامه قنادی تولیدی در ایران، میزان اسید‌های چرب هنوز روی ۵ درصد است که باید در تولید آنها مانند روغن‌های خوراکی با استفاده از تکنولوژی روز، به تولیدی با اسید‌های چرب کمتر برسیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، هدایت حسینی  اظهار کرد: درباره کیفیت روغن‌های خوراکی چند شاخص مهم وجود دارد که با توجه آن می‌توان از دیدگاه تغذیه‌ای صحبت کرد که شامل اسیدهای چرب ترانس و اسیدهای چرب اشباح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کردکه در تعیین کیفیت روغن‌های خوراکی مباحث دیگری هم وجود دارد  اما دو شاخص  یادشده از دید تغذیهای، دارای اولویت است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور ادامه داد: در روغن‌های تولیدی کشور، روند کاهش اسیدهای چرب ترانس -به‌عنوان عاملی نگران‌کننده برای سلامت افراد-  با سرعت مناسبی  در حال کاهش است.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که وجود اسیدهای چرب‌ترانس در روغن خوراکی با بیماری‌های  قلبی و عروقی و بسیاری از بیماری‌های مزمن و غیر واگیر دارای ارتباط اثباط شده است.

حسینی افزود: بر اساس ضوابط سازمان غذا و دار، میزان اسیدهای ترانس روغن‌های خوراکی موجود در بازار، باید کمتر از 2 درصد باشد که بر اساس بررسی‌های انجام‌شده  اکثر آنها، اسیدهای چرب کمتر از 2 درصد دارند و در واقع درحد استاندارد(داخلی) هستند.

وی یادآور شد: باوجود استاندارد بودن میزان اسیدهای چرب روغن‌های خوراکی در بازار، معتقدم از بابت دیدگاه تغذیه‌ای، باید  میزان  اسیدهای  چرب روغن‌های خوراکی کاهش یافته و به کمتر از یک درصد برسد.

حسینی گفت: بنابراین، بر اساس سیاست‌های وزارت بهداشت -که ما نیز در کنار آنها کار می‌کنیم- باید بتوانیم میزان اسیدهای چرب را در روغن‌های خوراکی دوباره کاهش دهیم.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور ادامه داد: در دهه 80میزان ترانس اسید چرب 15 درصد بود که اکنون به 2 درصد رسیده است و روند کاهش ادامه دارد؛ اما باید به سمت اسیدهای چرب یک درصد برویم.

وی تصریح کرد: با یک برنامه‌ریزی و با در نظر گرفتن توانمندی‌های صنایع لازم است که به سمت تولید روغن‌های با اسید چرب کمتر از یک در صد حرکت کنیم تا خیالمان از اسیدهای چرب ترانس، راحت شود.

حسینی افزود: در فرآورده خامه قنادی میزان اسیدهای چرب هنوز روی 5 درصد است که در تولید آنها نیز با استفاده از تکنولوژی روز، باید به اسیدهای چرب کمتری برسیم.

وی اظهار داشت: روش‌های فرمولاسیونی در دنیا مطرح است که میزان اسیدهای چرب کمتری دارند که صنایع ما نیز باید به آن سمت بروند؛ که فعالیت‌های نیز در این زمینه آغاز شده است.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور ادامه داد: این فرآورده که با مصرف در شیرینی، شکلات و فرآورده‌های آردی در سبد مصرف خانوار قرار می‌گیرد، استاندارد 5 برای آن بالا به نظر می‌رسد.

وی گفت: میزان اسیدهای چرب ترانس روغن‌های خوراکی در کشورهای اروپایی شمالی از ما کمتر بوده و به صفر نزدیک است، هرچند که این رقم در برخی کشورها مانند ما بوده یا بیشتر است .

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۸۷۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟

گروه اقتصاد و درآمد: واردات قهوه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۵ درصدی در ارزش به رقم ۱۴۸ میلیون دلار رسید.

به گزارش جماران، میزان وزنی قهوه وارداتی در این مدت ۴۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸.۵۵ درصد افزایش داشته است.

روابط عمومی گمرک ایران با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ کشورهای امارات متحده عربی، ویتنام، هند، اندونزی و اوگاندا ۵ کشور عمده طرف معامله واردات قهوه با ایران بودند، می افزاید: ۹۵ درصد از ارزش قهوه وارداتی به کشور از طریق این ۵ کشور انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، در این میان کشور امارات متحده عربی با ۷۸ میلیون دلار، ۵۲.۸۹ درصد از سهم واردات قهوه ایران به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داد.

این گزارش می‌افزاید: تشریفات گمرکی حدود ۸۲ درصد از وزن و ارزش واردات قهوه از طریق گمرک شهید رجایی انجام گرفته است و پس از آن گمرکات مشهد، بوشهر، بندرلنگه و تهران در رده بعدی قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۲ این میزان قهوه وارداتی از سوی ۱۲۱ شخص و شرکت انجام گرفته است.

تجارت جهانی قهوه در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۵.۵ میلیارد دلار بوده که بزرگترین صادرکنندگان قهوه، کشورهای برزیل کلمبیا و ویتنام و بزرگترین واردکنندگان قهوه آمریکا، آلمان و بلژیک بودند.

سهم قهوه از تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۹ صدم درصد از تجارت جهانی بوده است.

دیگر خبرها

  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور در سال ۱۴۰۲
  • پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته
  • سهم۱۹درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه
  • افزایش تورم خوراکی‌ها در آغاز سال
  • حمل و نقل عمومی رکورددار تورم در فروردین ۱۴۰۳/ خوراکی‌ها چقدر گران شدند؟
  • روند کاهشی نرخ تورم ماهانه در استان یزد