Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، محسن جوادی در ابتدای این نشست خبری، گفت: وزیر ارشاد که پیش از این در معاونت ارشاد فعالیت داشتند گرایش به برنامه ریزی و نهادینه کردن مقررات را داشتند در این راستا بسترهای مناسبی برای کار فراهم شده است.

وی با بیان اینکه معاون سابق وزارت ارشاد ۱۴ رویکرد را مشخص کرده اند ادامه داد: در این دوره بحث ترویج کتابخوانی و تقویت فرهنگ و هویت دینی را پیگیری می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوادی در تشریح این دو رویکرد گفت: در بخش ترویج کتابخوانی به دنبال حمایت از صنعت چاپ و بهبود کسب و کار نشر هستیم و این مسئله مربوط به تسهیل اعطای مجوزها چه در بخش نشر و مجوز کتاب و بحث کاغذ است.

وی افزود: در جهت ترویج کتابخوانی به دنبال اعطای وام و تمرکززدایی بخش نشر و اختصاص به شهرستانها هستیم.

معاون وزارت ارشاد با بیان اینکه حدود ۵۳۰ کتاب در سال جاری مجوز گرفته اند اظهار کرد: این تعداد مجوز نشان می دهد معاونت ارشاد مسیر خوبی را شروع کرده و سعی داریم ترویج کتاب را از ۱۰ شهرستان فعلی به ۱۶ استان افزایش دهیم.

وی افزود: در ترویج کتابخوانی تاکنون افت وخیزهایی داشته ایم و ایده اصلی مان بر ترویج کتابخوانی است.

معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،گفت: مجموعه معاونت فرهنگی در حال شفاف سازی ضوابط کتبی است که دارای مبانی فقهی و اعتقادی است در این راستا سعی داریم از نیروهای متعهدتری استفاده کنیم و فاصله توقف کتاب تا اخذ مجوز را کوتاه تر خواهیم کرد.

جوادی اظهار کرد: در بحث یارانه های فصلی کتاب و جایزه های مختص نشر در مسیر تقویت طرح های مشوق کتاب هستیم به این منظور باشگاه کتاب راه اندازی شده است با توجه به برگزاری دو دوره جام باشگاه های کتاب حدود 100 شهر و استان دارای باشگاه کتاب شده اند.

وی درباره مروجین کتاب،گفت: از مروجین کتاب در دوره ای قبل تقدیر شده است همچنین در روستاهای چابهار روستاهای برگزیده انتخاب شده است و طی انتخاب چهارمین دوره پایتخت کتاب انجام شده است در این رابطه به دنبال تقویت فرهنگ و هویت دینی هستیم.

جوادی با تاکید بر تولید و ترویج کالاهای فرهنگی در جشنواره جایزه فیروزه، اضافه کرد: کالاهای فرهنگی تولید داخل نیاز به کاراکترسازی در معرفی به بازار داخل و همچنین معرفی در سطح بین المللی را دارد که در این جشنواره قدم های موثری در این رابطه در جهت معرفی کالاهای فرهنگی داخلی برداشته شد.

وی با اشاره به کاهش نگران کننده تیراژ کتاب، گفت: دغدغه اصلی معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بالا بردن میزان تیراژ کتاب است و بخشی از این امر سعی معاونت بر این است که از کتابهایی که در راستای فرهنگ سازی و تحقق هویت دینی و مضامین اخلاقی است ، پیش خرید صورت گیرد.

معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در جهت دیپلماسی فرهنگی و معرفی ایران به سایر کشورها به دنبال تقویت ارتباط با سایر کشورها هستیم در این راستا طرح های حمایتی ارشاد در طرح هایی مانند گرنت در راستای فعالیتهای حمایتی معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می شود.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی در باره طرح های حمایتی وزارت ارشاد همچون عیدانه و پایئزه کتاب که در راستای فروش کتاب انجام می شود توضیح داد: با اینکه تقاضای زیادی برای اختصاص وام خرید کتاب از سوی ناشران داریم باید گفت همه ناشران به دلایل زیادی همچون گرانی کاغذ، عدم استقبال مخاطب چندان فعال نیستند و فروشگاه فعال و خوب کتاب در شهرستان ها و روستاها وجود ندارد البته در این بخش سرمایه گذاری هایی انجام شده اما ناشران هنوز هم نیاز به حمایت دارند واین حمایت ها را در قالب افزودن خدمات شهری، کاستن از مبلغ حمل و نقل کتاب برای ناشران و کتابفروشان هستیم در این راستا به دنبال افزایش یارانه بخش حمایتی کتاب به نسبت بودجه سال آینده هستیم.

وی در رابطه با انتقادهای اخیر از فعالیت های بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان اضافه کرد: اهداف اصلی این مرکز حفظ و صیانت از میراث فرهنگی شعر و ادبیات داستانی ایران است و اینکه از اهدافش دور شده البته گزارش هایی به دست ما رسیده است که در جه تقویت نوقلمان و کانون های ادبی شهرستان های مختلف فعالیت های خوبی انجام داده اند.

جوادی در رابطه با جایزه جلال و انتقادهای برخی افراد از داوران این جایزه بیان کرد: هر جایزه ای منتقدانی دارد و داوری ها اغلب بر سلایق است به بیانی دیگر حوزه فرهنگ پیچیدگی های خود را دارد و سلایق در این حوزه بسیار است اما در کلیت این مرکز فکر نمی کنم از اهداف خود دور شده است و خطاهای سازمانی دارد اما در مجموع در فرصت های آتی بررسی های بیشتری در مورد این مرکز خواهیم داشت.

البته در این زمینه به زودی سامانه ای را در معاونت فعال می کنیم که هر شخصی بیرون از معاونت در مورد فعالیت های این نهاد دولتی پیشنهاد و انتقاداتی خود را در این سامانه ثبت کرده تا با بررسی های لازم اگر خطایی در بین باشد با بررسی های لازم بهبود شود.

معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد واگذاری نمایشگاه کتاب تهران از شهر آفتاب به مصلی در سال آتی گفت: در این واگذاری صنف نشر بسیار به بازگشت به مصلی امام خمینی (ره) تاکید داشتند . در این بحث جا به جایی بحث های مالی و حقوقی در شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب سال آینده بررسی شد.

وی افزود: مصلی امام خمینی 90 هزار متر فضای مسقف به همراه 4 بخش در اختیار نمایشگاه کتاب سال آینده قرار داده است و علاوه بر آن امکانات بیشتری همچون افزایش حجم پارکینگ و سهولت ایاب و ذهاب شهروندان از جمله مزایای فضای مصلی برای نمایشگاه کتاب سال آینده است.

جوادی درباره حمایت از کتابفروشی ها با توجه به تعطیلی اخیر چند کتابفروشی معتبر اضافه کرد: برای حمایت از نشر و کتاب باید تقاضای فرهنگی در جامعه باید افزایش پیدا کند و این افزایش تقاضا نیازمند فعالیت ای زیادی است و نهادهایی چون صدا و سیما و آموزش و پرورش همراستا با معاونت فرهنگی در این زمینه باید تلاش کنند در این راستا در تلاش هستیم تا با رایزنی با نهادهای همسو با نشر کار پیوسته ای را انجام دهیم تا تقاضا برای خرید کتاب افزایش پیدا کند البته طرح های حمایتی فصلی یارانه کتاب کماکان ادامه دارد.

502

محسن جوادی ترویج کتابخوانی معاونت ارشاد تیراژ کتاب

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۸۷۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد

ایسنا/گیلان به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان و با حضور حاج فرهاد فلاح پور، پیشکسوت و استاد برجسته قرآنی، از مفاخر قرآنی استان تقدیر شد.

محمد شادپور، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان امروز، ۱۰ اردیبهشت ماه در این مراسم، قرآن را معجزه ای سراسر برکت و رحمت و عافیت دانست و اظهار کرد: در کلام نبی مکرم اسلام(ص)، قرآن کریم تنها نسخه شفابخش انسان بوده و همگان می توانند به قرآن مراجعه کنند و آرامش حقیقی را به دست بیاورند.

وی با بیان اینکه امروز نیازمند انس با قرآن هستیم، افزود: در پرتو هدایتگری قرآن انسان از تاریکی های ظلم و جهل رهایی پیدا می کند و در مسیر نورانیت و حقیقت قرار می گیرد.

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی گیلان درخشش استاد فلاح پور در عرصه آموزش قرآن را عنایت الهی دانست و عنوان کرد: استاد فلاح پور در یک خانواده قرآنی تربیت یافته و امروز بسیاری از حافظان و قاریان استان، در مکتب استاد فلاح پور تلمذ کرده اند.

شادپور با اشاره به تلاش های استاد فلاح پور در عرصه تعلیم قرآن، عنوان کرد: استاد فلاح پور از مفاخر قرآنی استان گیلان است و مدیران استانی باید جایگاه چنین شخصیت هایی را در عرصه فعالیت های قرآنی پاس بدارند.

وی یکی از شاخص های مهم تدریس استاد فلاح پور را آموزش صحیح قرآن به قرآن آموزان دانست و بیان کرد: شاگردان استاد فلاح پور در عرصه های ملی و بین المللی حائز رتبه های برتر می شوند؛ در واقع استاد فلاح پور صدها حافظ و قاری بین المللی و جهانی را تربیت کرده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان با بیان اینکه استاد فلاح پور در مسیر آموزش قرآن از سرمایه های مادی و معنوی خویش هزینه می کند، گفت: ثبت ملی روستای شیخعلی کلایه لاهیجان به عنوان روستای قرآنی به برکت سال ها تلاش استاد فلاح پور است؛ ویژگی بارز این روستا محافل و کلاس های قرآنی آن است که با حضور افراد در سنین مختلف برگزار می شود.

وی تجلیل از حافظان و قاریان قرآن را ترویج فرهنگ قرآنی دانست و متذکر شد: باید از آموزه های دینی و قرآنی برای تحکیم خانواده بهره بگیریم تا از هجمه های فرهنگی مصون بمانیم.

استاد حاج فرهاد فلاح پور، پیشکسوت قرآنی گیلان نیز، انسان را تشنه قرآن و فرهنگ قرآنی دانست و اظهار کرد: فرهنگ و تمدن غرب علیه فرهنگ دینی و قرآنی می تازد و در چنین شرایطی نیازمند انس با قرآن هستیم.

وی عدم شناخت و آگاهی نسبت به قرآن را موجب آسیب پذیری انسان در برابر هجمه های فرهنگی و اجتماعی دانست و بیان کرد: بسیاری از افراد مسیر ارتباط با قرآن را نمی دانند و فقط از قرآن در مجالس ختم و مراسم ازدواج و... استفاده می‌کنند؛ این در حالی است که قرآن کتاب حیات است و برای تمام شئونات زندگی ما برنامه دارد.

این استاد برجسته قرآن، با اشاره به مهجوریت قرآن در جامعه هم از ناحیه خواص و هم از جانب عوام، گفت: تنها ماهی که نامش در قرآن آمده، رمضان است و ماه رمضان از این حیث ارزش و کرامت پیدا کرده که قرآن در این ماه نازل شده است و لذا هر چیزی که با قرآن پیوند بخورد، کریم می‌شود.

وی قرآن را نسخه سعادتمندی بشر دانست و متذکر شد: اگر مسیر ارتباطی قرآن را پیدا کنیم، مشکلات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی ما به برکت قرآن حل می‌شود.

فلاح پور، قرآن را هدایتگر همه انسان ها دانست و خاطرنشان کرد: خداوند قرآن را با «اقرا» بر پیامبر(ص) نازل کرد و به ما نشان داد که عزت و کرامت بشر از مسیر قرائت و تلاوت قرآن می‌گذرد.

وی ترتیل را مهمترین ویژگی قرائت قرآن دانست و یادآور شد: خطاب خدا به پیامبر، خطاب به تمام بشریت است و خداوند در سوره علق، مسیر ارتباط با قرآن را در قرائت و ترتیل معرفی می‌کند.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از استاد فلاح پور و همسر و فرزندان قرآنی ایشان و تعدادی از رتبه های برتر گیلان در مسابقات ملی و بین المللی قرآن تجلیل شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • خلیج فارس یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تمدنی ماست/ نسل جوان باید با گذشته پرافتخارمان آشنا شود
  • لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • راه‌اندازی سامانه برخط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه برخط رصد کمبودهای دارویی در کشور
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد