Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد نیوز، دکتر زهرا عبدالهی در نشست خبری هفته بسیج ملی تغذیه سالم ، اظهارداشت: موضوع چاقی قطعا به تنهایی به عهده وزارت بهداشت نیست. عوامل مختلفی روی چاقی تأثیر دارند و وزارت بهداشت یکی از ارگان هایی است که می تواند روی این موضوع کار کند.

وی افزود: غذای سالم از نظر وزارت بهداشت، غذایی است که نمک، چربی و قند در آن کم باشد و میزان فیبر در آن زیاد باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای افزایش دسترسی مردم به غذای سالم باید استانداردهای غذاهای سالم بازنگری شوند که این وظیفه ارگان های  دیگر است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برای افزایش دسترسی مردم به غذاهای سالم لازم است که چند کار همزمان با هم انجام شود. تولید غذای سالم در کارخانجات نقش مهمی در سلامت مردم جامعه دارد. همچنین جهاد کشاورزی نیز در تولید سالم مواد غذایی نقش مهمی را ایفا می کند.

وی ادامه داد: باید روی فرهنگ غذایی مردم کار شود تا از مصرف بی رویه فست فود و نوشابه های گازدار منع شود و از مصرف منابع فیبری مانند سبزیجات و میوه ها را افزایش دهند.

عبدالهی تصریح کرد: ما در موضوع اضافه وزن و چاقی مشکلات فراوانی داریم و افرادی که دچار چاقی می شوند، به تدریج دچار بیماری های قلبی و مفصلی نیز خواهند شد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تأکید کرد: اضافه وزن و چاقی نه تنها در قشر مرفه جامعه بلکه حتی در قشر ضعیف و کم درآمد جامعه نیز به وفور دیده می شود  این یعنی اقشار کم درآمد نیز انتخاب غذای درستی ندارند و مهمترین اقداماتی که باید انجام شود فرهنگ سازی و تغییر رفتار غذایی در مردم است.

وی یادآور شد: اتفاق میمونی که در قالب طرح تحول سلامت رخ داد حضور هزار و صد کارشناس تغذیه در مراکز جامع سلامت به خصوص در مناطق محروم و حاشیه شهرها است.

عبدالهی گفت: البته نمی توان با اقدامات وزارت بهداشت، چاقی را کنترل کنیم. باید دسترسی مردم به فضاهای ورزشی نیز بیشتر شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار داشت: در کنار اصلاح الگوی غذایی، تحرک کافی بسیار موثر است که می بایست برای این موضوع باید به کمک وزارت ورزش و جوانان برویم.

وی  خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد مردم کشور تحرک بدنی کافی ندارند که می بایست فرزندان خود را در سنین کودکی به تحرک زیاد عادت دهیم.

عبدالهی  افزود: باید با کمک آموزش و پرورش و رسانه ها، هرم غذایی ایران در میان مردم جا بیفتد. در این زمینه پوستر هرم غذایی در تمام مدارس توزیع شده است و حبوبات رکن اصلی این هرم غذایی است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: ۴۸ درصد خانوارها، ۵ واحد میوه و سبزی را در روز مصرف می کنند که این دستاورد نشان دهنده اثربخشی فرهنگ سازی از طریق بسیج ملی تغذیه است.

وی گفت: توصیه ما به مردم این است که از شیر و لبنیاتی که پاستوریزه نیستند استفاده نکنند زیرا خطر ابتلا به تب مالت را به دنبال خواهد داشت. شیوع تب مالت در دو سال گذشته افزایش داشته است و این ارتباط مستقیمی با استفاده مردم از لبنیات سنتی دارد.

عبدالهی در خصوص دفاتر سلامت و تغذیه اظهار داشت: این دفاتر از سال گذشته راه ا ندازی شده که مهمترین وظیفه آنها کنترل و نظارت بر مراکز توزیع مواد غذایی مثل رستوران ها، اغذیه فروشی ها و شیرینی فروشی ها است.

 مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: تمام افرادی که به پایگاه سلامت مراجعه می کنند و پرونده الکترونیک سلامت دارند، برخی خدمات تغذیه ای را دریافت می کنند که شامل مکمل یاری نیز می شود.

وی گفت: وزارت بهداشت از سال ۹۳ مکمل ویتامین D مورد نیاز دانش آموزان، سالمندان و نیازمندان این مکمل را تأمین می کند.

عبدالهی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما سبوس گیری زیاد از آردها است که از شورای عالی سلامت در حال پیگیری است. سازمان ملی استاندارد، جلسه ای را برگزار خواهد کرد که به احتمال زیاد به نتیجه می رسد.

true برچسب ها : تغذیه سالم زهرا عبداللهی وزارت بهداشت وزارت ورزش و جوانان true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۸۹۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این بیماری شایع‌ترین بیماری بشر است

مدیرکل سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت شایع‌ترین بیماری بشر را، پوسیدگی دندان عنوان کرد.

به گزارش فارس، زهرا سید معلمی، مدیرکل سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در نشست "مشارکت سازمان‌های دولتی و نهاد‌های مردمی در ارتقای سلامت دهان و دندان جامعه" که در ارتباط با "پویش کشوری سلامت دهان و دندان" برگزار شد، اظهار کرد: هدف ما در این پویش علاوه بر آگاه سازی مردم درباره سلامت دهان و دندان خود، حساس سازی مسئولین سایر سازمان‌های دولتی و نهاد‌های مردمی است، تا مشارکت و توجه آن‌ها را به این موضوع مهم جلب کرده و تفاهم و همکاری‌ها در این حوزه بیشتر شود.

وی با بیان اینکه همه افراد در هر دوره‌ای از زندگی با نوعی از بیماری دهان و دندان درگیر هستند، گفت: پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه و بی دندانی از جمله بیماری‌هایی است که در سنین ابتدایی و سپس در میانسالی و پیری شایع می‌شود. سیدمعلمی با اشاره به وضعیت ایران از نظر بیماری‌های دهان و دندان در سطح جهان گفت: کشور ما از نظر شیوع بیماری لثه و بی دندانی در سطح متوسط جهانی قرار دارد.

مدیرکل سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: شایع‌ترین بیماری بشر مربوط به پوسیدگی دندان است و ۴۵ درصد از جمعیت جهان از پوسیدگی دندان رنج می‌برند. سیدمعلمی خاطرنشان کرد: میزان پوسیدگی دندان در کودکان ۱۲ ساله ایرانی ۱/۸۴ است یعنی به طور متوسط هر کودک ۱۲ ساله ایرانی نزدیک به ۲ دندان پوسیده دارد. این وضعیت در جهان وضعیت نسبتا خوبی است، ولی در سنین میانسالی میزان پوسیدگی در افراد جامعه افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: باید شاخص پوسیدگی دندان را بهبود ببخشیم و این نیازمند اقدامات پیشگیری هوشمندانه است. وی ضمن مقایسه اقتصادی بین ارائه مراقبت‌های پیشگیرانه، و یا انجام درمان‌های پایه و یا ارائه درمان‌های پیچیده و پرهزینه، بیان داشت با انجام اقدامات پیشگیری و درمانی پایه می‌توان صرفه جویی اقتصادی زیادی در سلامت مردم و نظام سلامت انجام داد.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، توسعه عدالت در سلامت، پایداری ارائه خدمات دندان پزشکی در مناطق محروم، گسترش مراقبت‌های دهان و دندان برای دستیابی به هدف پوشش همگانی سلامت و بهبود سلامت دهان و دندان عموم جامعه را از اهداف دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت عنوان کرد.

سیدمعلمی اعلام کرد برای کاهش پرداخت از جیب مردم در خدمات دندانپزشکی، علاوه بر رایگان کردن این خدمات در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر و تعدیل تعرفه‌های دولتی در شهرها، از تلاش‌ها و رایزنی‌ها برای گسترش پوشش بیمه‌ای در خدمات دندان پزشکی خبر داد و گفت: امیدواریم علاوه بر بخش دولتی، دندانپزشکان بخش خصوصی نیز طرف قرارداد بیمه‌های پایه شوند تا بتوانند با کاهش هزینه‌ها به مردم خدمات دندانپزشکی را ارایه کنند.

دیگر خبرها

  • آموزش شستشوی دست و تغذیه سالم برای کودکان
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با بروز بیماری‌های قلبی
  • نقش ماماها در حفظ و ارتقای سلامت خانواده / فعالیت بیش از ۲۰ هزار ماما در کشور
  • بیماری‌های دهان و دندان یکی از شایعترین بیماری‌های غیرواگیر است
  • این بیماری شایع‌ترین بیماری بشر است
  • لزوم توجه سیاست‌گذاران به انگیزه ماندگاری پزشکان
  • دخالت نابجا در حوزه سلامت از دست وزارت بهداشت خارج شده است
  • چگونگی نشان‌دار شدن بیماران صعب‌العلاج
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در شمال سیستان وبلوچستان
  • نبود کارشناس تغذیه در تنها کلینیک دیابت کرمانشاه