Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، تعدادی از کشاورزان طارمی نسبت به آب بهای تعیین شده برای استفاده از آب رودخانه قزل اوزن با اظهار گلایه مندی عنوان کردند که این نرخ ها بدون بررسی و گرفتن نظر کشاورزان اعلام شده است.
فرماندار شهرستان طارم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مبلغ آب بهای مالکین زمین های زراعی و باغ های بهره مند از آب رودخانه قزل اوزن 950 هزار ریال به ازای هر هکتار محاسبه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علی باقری افزود: با توجه به بحران آبی که در تابستان 1396 برای شهرستان اتفاق افتاد، کشاورزی این شهرستان در حال نابودی بود.
وی یادآورشد: زمانی که رشد 2 محصول باغی و زراعی زیتون و برنج طارم نیاز اساسی به آب داشت، شاهد خشکی شاهرگ حیاتی شهرستان طارم بودیم.
فرماندار شهرستان طارم گفت: امسال با توجه به اهمیت موضوع و بحران آب ایجاد شده در این شهرستان، مسئولان استانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه با مسئولان استان قزوین همگام شده و پیگیر رهاسازی آب از سد آی دوغموش استان آذربایجان شرقی شدند.
وی ادامه داد: تلاش این مجموعه نتیجه داد و با مذاکراتی که با وزارت نیرو و به تبع آن با مسئولین استان آذربایجان شرقی انجام گرفت، مقرر شد در قبال واریز مبلغی به حساب آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی از آب سد آیدوغموش جهت تامین آب کشاورزان در تابستان 96 استفاده کنیم.
باقری افزود: با رهاسازی آب این سد، خوشحالی به کشاورزان بازگشت و کشاورزی رونق گرفت.
فرماندار شهرستان طارم به اهمیت رهاسازی دوباره آب از سدهای بالادست قزل اوزن اشاره و اظهار کرد: بدلیل کاهش بارندگی ها و سال کم آبی که در پیش روست، هم اکنون تنها راه چاره برای پویا نگاه داشتن کشاورزی طارم، استفاده از آب سدهای بالادست این رودخانه است که این با کمک و همیاری خود کشاورزان و باغداران طارمی محقق می شود.
باقری درباره نارضایتی ها و گلایه های کشاورزان و باغداران طارمی گفت: چون برای نخستین بار است که این اتفاق در شهرستان طارم افتاده ، متاسفانه مبالغ به صورت دقیق ار طرف کارشناسان امور منابع آب شهرستان طارم محاسبه نشده است.
وی تاکید کرد: در صدد هستیم در آینده با اجرای طرح کارت دار کردن زمین های بهره مند از آب قزل اوزن، هم مقدار زمین های کشاورزی برای هر بهره بردار مشخص شود و هم از استفاده های غیرمجاز جلوگیری به عمل آید.
فرماندار شهرستان طارم به اهمیت پرداخت این مبالغ از طرف کشاورزان و باغداران اشاره کرد و گفت: در صورت پرداخت این مبالغ شاهد استمرار رهاسازی آب سدهای بالادستی خواهیم بود که سودآوری کشاورزی شهرستان در قبال پرداخت ناچیز این مبالغ بسیار بالا خواهد بود.
وی افزود: در صورت مشاهده محاسبه غیر دقیق آب بها، کشاورزان می توانند به امور منابع آب شهرستان طارم در شهر آببر مراجعه و قبض آب خود را اصلاح و در صورت عدم همکاری مسئولان ذیربط به فرمانداری طارم مراجعه کنند.
جعفر حیدری یکی از برنجکاران شهرستان طارم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در گرمترین روزهای سال و درست زمانیکه رودخانه قزل اوزن خشک شده بود، رهاسازی آب سد آی دوغموش باعث زنده شدن دوباره شاهرگ حیاتی شهرستان طارم و به تبع آن موجب خوشحالی و امیدواری کشاورزان و باغداران این شهرستان شد.
این کشاورز طارمی ضمن تقدیر از تدبیر مسئولان استانی و شهرستانی جهت رهاسازی آب سد آیدوغموش ، به ارقام سرسام آور قبوض آب ارسالی به کشاورزان اشاره کرد و افزود: متاسفانه در بحث آب بها هیچ گونه تحقیق و محاسبه کارشناسی در مورد مقدار زمین کشاورزان انجام نشده است و آب بهای کشاورزی که مقدار زمینش کمتر از 1 هکتار است با کشاورزی که 5 هکتار زمین دارد برابری می کند.
محمد اسدی یکی دیگر از کشاورزان شهرستان طارم از این امر گلایه کرد و گفت: متاسفانه این آب بها فقط برای افرادی که به طور مشخص از این آب استفاده می کنند محاسبه شده است اما کشاورزان و باغدارانی که به صورت غیر مجاز با استفاده از پمپاژ از این آب بهره می برند که از پرداخت این مبلغ معاف هستند.
رئیس اداره امور منابع آب شهرستان طارم هم در این زمینه گفت: جلسه ای با مسئولان و فرمانداری شهرستان طارم به صورت تلفیقی و مطابق با تعرفه شورای اقتصاد، بنا شد مبالغی که از کشاورزان و باغداران بهره مند از آب قزل اوزن دریافت می شود، برحسب 2 درصد قیمت گندم در هکتار محاسبه شده باشد.
محمد پرویزی افزود: با توجه به اینکه محصول غالب شهرستان زیتون و برنج است، اگر تعرفه برحسب این 2 محصول محاسبه می شد کشاورزان و باغداران طارم ملزم به پرداخت ارقام بالاتری می شدند، ولی برحسب اجماع در این جلسه و برای حمایت از کشاورزی شهرستان طارم، گندم را معیار محاسبه تعرفه قرار دادیم تا آسیبی به کشاورزان طارمی نرسد.
وی اظهار کرد: مقدار هکتار زمین های کشاورزی جهت محاسبه آب بها از طرف اداره جهاد کشاورزی شهرستان طارم انجام شده است و اگر کشاورز و یا باغداری به محاسبه تعرفه معترض است می تواند ابتدا به اداره جهاد کشاورزی طارم جهت اصلاح مقدار زمین و سپس جهت اصلاح مبلغ قبوض آب بهاء به اداره امور منابع آب شهرستان مراجعه کند.
به گزارش ایرنا ، مرداد ماه امسال 20 میلیون متر مکعب آب از سد آیدوغموش به رودخانه قزل اوزن تزریق شد که بیشترین انتفاع از این آب را کشاورزان طارمی داشتند.
قزل اوزن یکی از طولانی‌ترین رودخانه‌های ایران است که از کوه‌های کردستان و استان آذربایجان شرقی سرچشمه گرفته و پس از پیوستن هیرو چائی، زنجان‌رود و شاهرود به آن به دریای خزر می‌ریزد.
8068/9886
خبرنگار: مهدی اسدی** انتشار: اسماعیل جهانبخش

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۸۹۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبدانان گفت: در سال زراعی جاری ۲۹ هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت انواع محصولات کشاورزی شامل گندم، جو، دانه‌های روغنی و حبوبات رفته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، عبدالنبی امینی پور امروز- شنبه هشتم اردیبهشت ماه- در جمع خبرنگاران اظهار کرد: علی‌رغم کاهش ۳۴ درصدی بارش‌ها در سال زراعی جاری، اما به دلیل اینکه بارش‌ها در زمان مناسب بارید پیش‌بینی داریم میزان محصول مورد انتظار به دست آید.

وی افزود: اگر حوادث غیر مترقبه رخ ندهد از ۲۲ هزار هکتار زیرکشت گندم ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارعه آبدانان برداشت و تحویل چهار مرکز خرید در شهرستان خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبدانان اضافه کرد: علی‌رغم مساعد نبودن شرایط جوی در ابتدای کاشت محصولات کشاورزی از جمله کشت کلزا، امسال برای نخستین بار ۳۵۰ هکتار از اراضی منطقه زیر کشت دانه‌های روغنی (کلزا) رفت که پیش‌بینی می‌شود ۴۰۰ تن کلزا برداشت شود.

امینی‌پور با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی، گفت: بارش‌های اخیر باعث تخریب کامل جاده‌های بین مزارعه شده که انتظار می‌رود ادارات عضو برداشت در جهت مرمت، ترمیم و رکلاژ جاده‌های بین مزارع همکاری لازم را با مدیریت جهاد کشاورزی انجام دهند.

وی با اشاره به مشکل سوخت ادوات کشاورزی، افزود: با توجه به توپوگرافی منطقه، گستردگی حوزه، طولانی شدن زمان برداشت محصول، و وجود بیش از ۲۰۰ دستگاه کمباین در پیک برداشت گندم و جو میزان سوخت تعیین شده برای هر هکتار کشت دیم ۱۱ لیتر و برای کشت آبی ۲۱ لیتر کافی نیست و انتظار می‌رود شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تمهیدات لازم را در این خصوص به عمل آورد.

وی ادامه داد: ۴۸ دستگاه کمباین در منطقه کار برداشت محصولات کشاورزی را انجام می‌دهند، اما در زمان برداشت با اضافه شدن کمباین‌های غیر بومی این تعداد به ۲۰۰ دستگاه می‌رسد.

کد خبر 748568

دیگر خبرها

  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم در باوی +فیلم
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است
  • اجرای طرح پایش هوشمند سوخت ماشین‌های کشاورزی در فارس