Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه ما به هیچ عنوان موافق بستن همه پیام رسان‌ها و فضای اینترنت نیستیم، بر لزوم ضابطه مندسازی فضای مجازی و شناسنامه دار شدن فعالان این فضا تأکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به تجمعات اعتراضی اخیر در کشور که توسط برخی عناصر به آشوب کشیده شد، تصریح کرد: حوادث اخیر از جهات مختلفی قابل تأمل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی تجمعات در تعدادی از شهر‌ها برگزار شد و دشمن با تحریک و برنامه ریزی، این تجمعات را به آشوب کشید. در این راستا اغتشاشگرانی پیدا شدند که به اموال عمومی هجوم بردند و این کار با هیچ قانون، معیار و میزانی قابل توجیه نیست.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه نقشه و تحریکات دشمن در حوادث اخیر کاملاً آشکار بود، افزود: خوشبختانه مردم عزیز و بصیر ایران به سرعت صفوف خود را از آشوبگران جدا کردند و به اقدامات خبیثانه دشمن پاسخ محکمی دادند. آمریکا و اذناب منطقه‌ای آن نیز که از این التهابات به وجد آمده بودند و به بهانه دفاع از مردم، اقدام به تحریک برای آشوبگری و مخالفت با نظام می‌کردند، همانند فتنه ۸۸ مفتضح شدند، زیرا مردم نشان دادند که با وجود همه مشکلات و تنگنا‌های معیشتی، آنجا که امنیت ملی و اصل نظام در معرض تهدید باشد صف خود را از معاندان جدا می‌کنند و با حضور در صحنه، اعلام می‌کنند که کمترین همراهی با دشمن نخواهند داشت.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به برخی همصدایی‌ها با دشمن در داخل و خارج از کشور در حوادث اخیر، نسبت به عدم دشمن شناسی برخی تحلیل گران ابراز تأسف کرد و گفت: خوشبختانه مردم با حضور به موقع خود در صحنه، بار دیگر اشتباه محاسباتی دشمن را به او ثابت کردند و بساط آشوبگران جمع شد. در همین راستا از نیرو‌های امنیتی و انتظامی که با درایت و صبوری در حوادث اخیر اقدام کردند، قدردانی می‌کنیم.

حساب افراد موثر در آشوب‌ها از اغفال شدگان جداست

رئیس قوه قضاییه خطاب به دادستان‌ها و قضات رسیدگی کننده به پرونده بازداشت شدگان حوادث اخیر نیز گفت: نباید همه بازداشت شدگان را به یک چشم دید. به هرحال در میان بازداشت شدگان افرادی هستند که در این حوادث تأثیر روشنی داشته اند و با خط گرفتن از دشمن دست به برخی اقدامات نظیر تخریب اموال عمومی زده اند. حساب این افراد از کسانی که اغفال شده اند، سابقه کیفری ندارند و اقدام موثری نیز در این حوادث نداشته اند، جداست و گروه دوم باید حسب تشخیص قاضی و در حد مقدورات قانونی از رأفت اسلامی برخوردار شوند تا فرصت دوباره‌ای به آنان داده شود که در فکر و راه خود تجدیدنظر کنند.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه تأکید کرد: جمع شدن بساط آشوب به معنای نبود مطالبات صحیح و برحق مردم نیست. همه موظفیم در مسیر اجابت خواسته‌های برحق مردم گام برداریم؛ بویژه دولت محترم که عمده بار اجرایی کشور بر دوش او است و باید با همکاری قوای دیگر مشکلات را در حد امکان رفع کند.

ایجاد اشتغال و رفع تنگنا‌های معیشتی مطالبه برحق مردم است

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه ایجاد اشتغال و رفع تنگنا‌های معیشتی، مطالبه برحقی است که نباید فراموش شود، اظهار کرد: حضور به موقع مردم در صحنه و تشخیص صحیح که منجر به جمع شدن بساط دشمن و آشوبگران شد نباید مانع از شنیدن مشکلات آنان شود. در این میان باید اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم و اگر مردم جهد و تلاش مسئولان را در این زمینه ببینند قطعاً مانند همیشه در صحنه حضور خواهند داشت و با نظام همراهی خواهند کرد. امیدواریم که با تدبیر، فکر صحیح و کار جهادی مشکلات با تلاش مسئولان و همکاری مردم، برطرف شود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به تلاش‌های کور دشمن درجریان حوادث اخیر ایران اشاره کرد و گفت: یکی از عجیب‌ترین برخورد‌ها در این حوادث، نحوه مواجهه آمریکا با مسائل داخلی ایران بود. کشوری که با ادعای دفاع از حقوق بشر در طول ۴۰ سال انواع مشکلات را برای ملت ایران بوجود آورده و مردم ما فشار تحریم‌های آن‌ها را در زمینه‌های گوناگون از جمله دارو و غلات هرگز فراموش نخواهند کرد، حالا در سطح رئیس جمهور و مسئولان ارشد، به ظاهر دلسوز مردم ایران شده است و با پیام‌های پی در پی از آشوبگران حمایت می‌کند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: مفتضح‌تر از این اقدام، برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره مسائل داخلی ایران بود که نشان داد آمریکا به شورای امنیت به چشم ابزاری جهت پیشبرد سیاست‌های خود نگاه می‌کند و در واقع آن را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهد. این اقدام آمریکا در حالی بود که اولاً از منظر حقوق و عرف بین الملل، امور داخلی کشور‌ها هیچ ارتباطی به شورای امنیت سازمان ملل ندارد و ثانیاً اعتراضات و حوادثی به مراتب بزرگتر از آشوب‌های اخیر در ایران در کشور‌هایی نظیر فرانسه و خود آمریکا رخ داده، اما اثری از تشکیل چنین جلساتی نبوده است.

آمریکا از شکست مفتضحانه خود در جلسه اخیر شورای امنیت عبرت بگیرد

رئیس قوه قضاییه، نگاه ابزاری آمریکا به شورای امنیت برای رسیدن به خواسته‌های نامشروع خود را تأسف بار دانست و اظهار کرد: نکته برجسته ماجرا این است که آمریکا با وجود این اقدام خلاف قاعده و عرف، هیچ کشور همفکر و هم نظری پیدا نکرد و متحمل شکستی مفتضحانه شد. آمریکا می‌خواست با طرح موضوع در شورای امنیت و تنظیم یک بیانیه یا قطعنامه محکومیت علیه ایران، فشار‌های خود علیه جمهوری اسلامی را تشدید کند و بار دیگر ملت ما را تحت فشار قرار دهد گرچه مردم ما به خوبی با این حرکات ایذائی آشنا هستند، اما این شکست مفتضحانه باید برای آمریکا و اذناب آن مایه عبرت شود.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه به نقش مخرب فضای مجازی در جریان حوادث اخیر اشاره و تصریح کرد: همه دیدیم که پیام رسان‌های بی نام و نشان و کانال‌های بدون شناسنامه و مجرمان آزاد چگونه در این حوادث ابزار دشمن بودند. نظر دستگاه قضایی مکرراً درباره پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی به صورت شفاف اعلام شده است. ما قائل به مدیریت صحیح و شفاف پیام رسان‌ها هستیم به گونه‌ای که ابزاری برای اقدامات برخلاف امنیت کشور نباشند.

موافق بستن فضای مجازی نیستیم، اما باید شفاف و با رعایت امنیت ملی و رعایت حقوق مردم باشد

رئیس قوه قضاییه با توضیح بیشتر در این زمینه خاطرنشان کرد: در حوادث اخیر دیدید که کانال‌های مدعی دفاع از حقوق بشر و افشای حقایق چگونه به کانال‌های مروج خشونت و محرک آشوبگران تبدیل شدند؛ تا جایی که ساختن بمب را آموزش می‌دادند و افراد فریب خورده را به آتش زدن مساجد و حسینیه‌ها تحریک می‌کردند. بر همین اساس ما معتقد نیستیم که فضای اینترنت بسته شود یا پیام رسان‌های اجتماعی کلاً مسدود شوند بلکه می‌گوییم فضای مجازی باید فضایی شفاف و با رعایت امنیت اجتماعی و ملی و همچنین در حوزه وقوع جرایم، پاسخگو باشد.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه امروز برخی پیام رسان‌های خارجی مانند ابزاری قدرتمند در اختیار دشمن هستند، بر لزوم ضابطه مندسازی پیام رسان‌ها و به طور کلی فضای مجازی تأکید کرد و گفت: نمی‌توان به بهانه آزادی اجازه داد که عده‌ای با نقاب و بدون هویت مشخص هر اقدامی که می‌خواهند در فضای مجازی انجام دهند. مگر می‌توان به خودرویی که پلاک ندارد اجازه تردد داد؟

رئیس قوه قضاییه افزود: در حال حاضر هر روزنامه­ای در داخل موظف است شناسنامه داشته باشد و اگر جرمی توسط این روزنامه ارتکاب یابد، مسئول آن مشخص است و باید طبق قانون پاسخگو باشد، اما در فضای مجازی شاید روزانه صد‌ها و هزاران جرم رخ دهد و به دلیل فقدان هویت مشخص مرتکبان، با دسترس نبودن آنها، امکان رسیدگی نباشد. دشمن نیز از چنین شرایطی نهایت بهره را می‌برد و دیدیم که از این فضا برای آموزش اقدامات تروریستی هم استفاده می‌کنند.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: همانگونه که در فضای واقعی داشتن شناسنامه هیچ منافاتی با آزادی اشخاص ندارد، در فضای مجازی نیز فعالان این عرصه باید دارای شناسنامه باشند و هیچ کس نباید با زدن نقاب و بدون هیچ مسئولیتی هر اقدامی که می‌خواهد انجام دهد.

حوادث اخیر زنگ خطری در زمینه مدیریت فضای مجازی بود

رئیس قوه قضاییه، حوادث اخیر را زنگ خطری مهم برای مسئولان کشور در زمینه مدیریت فضای مجازی دانست و گفت: وجود این میزان اطلاعات در دست بیگانگان صد درصد برخلاف امنیت ملی کشور است. ما از مسئولان موکداً می‌خواهیم که این مسیر را اصلاح کنند، البته این به معنای بستن فضای اینترنت یا پیام رسان‌ها نیست بلکه باید این فضا تحت ضابطه و قانون باشد.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه بعید می‌دانم در هیچ کشوری اجازه دهند که فضای مجازی شان اینگونه بدون حساب و کتاب باشد، از عملکرد برخی مسئولان در روز‌های گذشته نیز انتقاد کرد و یادآور شد: ما این را نمی‌پذیریم که دولت مقتدر جمهوری اسلامی که توانست داعش را در سوریه و عراق زمینگیر کند، در حوزه مدیریت فضای مجازی از مدیر یک پیام رسان فقط تقاضا و درخواست کند که اقدامی را انجام دهد و یک کانال را مسدود کند.

امیدواریم با اقدام به موقع مسئولان نیازی به دستور قضایی نباشد

رئیس قوه قضاییه نیاز به ضوابط و قانونمندی برای مدیریت فضای مجازی را همانند قوانین راهنمایی و رانندگی برای تنظیم ترافیک کشور ضروری دانست و در پایان تأکید کرد: دستگاه قضایی به وظیفه خود در راستای مقابله با اقدامات خلاف امنیت و ارتکاب جرایم در فضای مجازی عمل خواهد کرد و توقع ما از وزارت ارتباطات و سایر دستگاه‌های ذی ربط این است که به موقع وظایف قانونی خود را انجام دهند تا ان شاء الله نیازی به صدور دستور قضایی نباشد.

براساس این گزارش، ارائه گزارش هیئت‌های اعزامی به شهرستان­های استان ایلام در سفر استانی در دستور کار امروز مسئولان عالی قضایی قرار داشت که در هر مورد از سوی رئیس قوه قضاییه دستور‌های لازم صادر شد.

 انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۹۰۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوخی گلزار با مردم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جدیدترین مسابقه تلویزیون که این روزها حسابی نامش بر سر زبان‌ها افتاده است، پانتولیگ با اجرای محمدرضا گلزار، بازیگر و خواننده نام آشنای سینماست، گلزار چندی پیش هم با مسابقه «برنده باش» در شبکه سه سیما به عنوان مجری حضور داشته است.

«پانتولیگ» مسابقه‌ای با تمرکز روی پانتومیم است اما کل آن محدود به بازی پانتومیم نمی‌شود. دو گروه چهار نفره مقابل هم قرار می‌گیرند تا هم چالش‌هایی متنوع در ارتباط با پانتومیم را از سر بگذرانند و هم به سؤالات اطلاعات‌عمومی پاسخ دهند. در واقع عوامل مسابقه سعی کرده‌اند علاوه بر جلب توجه علاقه‌مندان به پانتومیم، دوستداران مسابقات اطلاعات‌عمومی را هم با خود همراه کنند و از این طریق، رقابت را با هیجان بیشتری پیش ببرند. نکته قابل توجه اینکه شرکت کنندگان مسابقه از میان افرادی انتخاب شده‌اند که سال‌ها به‌طور مستمر پانتومیم اجرا کرده‌اند و یک جورهایی حرفه‌ای این رقابتند و از طرف دیگر اطلاعات عمومی خوبی هم دارند.

تسنیم نوشت:یکی از ویژگی‌های مسابقه «پانتولیگ» ریتم بسیار خوب آن بود که البته اجرای به اندازه گلزار به حفظ این ریتم حسابی کمک کرده بود. شاید حضورِ گلزار و اجرایِ او در مسابقه «برنده باش» خیلی کمک کرده او اینجا در مقامِ یک مجری اتوکشیده وارد نشود. با شرکت‌کنندگان لحظاتی شوخی می‌کند تا مخاطبان با تماشای یک مسابقه سرگرم‌کننده، از طنازی او هم بهره ببرند.

بعضی اوقات روش کمک کردنش به شرکت‌کننده‌ها برای رسیدن به جواب درست هم موقعیتی بامزه ایجاد می‌کرد. البته در «برنده‌باش» موقعیت برای شوخ‌طبعی و گپ و گفت با مخاطبان بیشتر فراهم بود. چون هم مسابقه طولانی‌تر بود، هم حضور تماشاگران بیشتر احساس می‌شد و هم در بخش‌هایی باید با خانواده و دوستان شرکت‌کننده‌ها تماس می‌گرفت و این مسئله هم به ایجاد موقعیت‌های مختلف کمک می‌کرد. در «پانتولیگ» به دلیل متمایز بودن شیوه مسابقه، گلزار هم سعی کرده است اجرایی متفاوت داشته باشد.

اما شاید مهم‌ترین نقطه قوت این مسابقه دور کردن مخاطب از فضای سرد مجازی است. تلویزیونی که سال‌ها عضوی از خانواده تک تک ما ایرانی‌ها بود و با تولید برنامه‌های گوناگون اثربخشی بسیار زیادی داشت، امروز با وجود شبکه‌های متعدد دیگر این تأثیرگذاری را ندارد، چون روزگاری تلویزیون مسابقات و سرگرمی‌هایی تولید می‌کرد که افراد علاقمند را پای آن می‌نشاند، مانند «مسابقه هفته» که علاوه بر این که در زمان خود جزو پرمخاطب‌ترین برنامه‌های سیما بود، همچنان وقتی بخش‌هایی از آن در شبکه مجازی منتشر می‌شود، بازخوردهای مثبت بسیاری از آن می‌توان دریافت کرد.

حتی پانتومیم و آموزش آن به قدری اهمیت داشت که در برنامه‌های تلویزیونی کودک و نوجوان با همان اندک شبکه‌های موجود نیز یا به نمایش در می‌آمد و یا آموزش داده می‌شد و علیرضا خمسه سردمدار این آموزش‌ها بود. اما رفته رفته اجرای پانتومیم جایگاه خود را از دست داد و برنامه‌های تلویزیونی کمتری به آن اختصاص پیدا کرد. هرچند که در تئاتر همچنان جسته و گریخته به آن نیم نگاهی می‌شود، اما در تلویزیون دیگر این جایگاه وجود ندارد. شاید به این خاطر که نسل امروز با نسل دیروز متفاوت است. نسل امروز غرق در فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای است و دیگر جایی برای پانتومیم و اجراهایی از این دست برایش باقی نمانده است.

همین ورود به فضای مجازی به نوعی بی‌تحرکی و عدم همبستگی خانوادگی و دور شدن از اجتماع را با خود به همراه آورده است و نسل امروز را متفاوت از نسل دیروز منزوی و گوشه‌گیر کرده است. در دنیای نسل امروز همه چیز پشت گوشی‌ها و رایانه‌ها پنهان شده است، حتی دوستی‌ها و رفاقت‌ها.

آدم‌های امروز دیگر مانند گذشته اهل چهره به چهره صحبت کردن نیستند و بیشتر ترجیحشان این است که بتوانند از راه دور و در همان فضای مجازی صحبت کنند. امروز دیگر جای شور و نشاط گروهی که در میان نوجوانان دیروز وجود داشت، برای نوجوانان و جوانان امروز وجود ندارد.

از همین سو به نظر می‌رسد جای تولید برنامه‌هایی که بتوانند با نگاه امروز جوان و نوجوان را با خود همراه کنند خالی است. اما شبکه سه سیما که از گذشته شعار جوانی را با خود حمل می‌کند، در این میان دست به یک اقدام تازه زد و با تولید برنامه «پانتولیگ» هم شورو نشاط را به دل برنامه‌های تلویزیونی آورد و هم هنر تا حدی فراموش شده پانتومیم را در قالب بازی و سرگرمی احیا کرد.

در این برنامه اعضای گروه می‌توانند با هم خانواده باشند یا رفیق، فرقی ندارد مهم این است که با اجرای پانتومیم به شناخت از هم دست پیدا می‌کنند و علاوه بر سرگرمی و نشاط، دست به مطالعه می‌زنند و از لاک تنهایی خود خارج می‌شوند تا در دنیای واقعی و بازی بتوانند برای ساعاتی از فضای سرد و یخ زده مجازی دور باشند.

اقدامی که تلویزیون باید خیلی زودتر از اینها دست به کار می‌شد و انجام می‌داد. تولید برنامه‌هایی همچون «پانتولیگ» می‌تواند این کار را انجام دهد و بازی و سرگرمی را از قاب تلویزیون به دل خانواده‌ها بیاورد.

حال باید دید در ادامه این برنامه به کجا می‌رسد؟ آیا قرار است ورود تلویزیون به فصل جدیدی از مسابقه‌سازی همچون گذشته در سایه استعدادیابی صرف همچون گذشته باشد یا مثلِ «معرکه‌ها» و «پانتولیگ‌ها» خانواده‌ها را هم دعوت به سرگرمی و بازی در منزل کند. در واقع برخی از بازی‌ها و سرگرمی‌هایی که تلویزیون می‌تواند ایجاد کند مخاطب را از آن خمودگی‌های ناشی از فعالیتِ صرف در فضای‌مجازی به سمتِ شادابی سرگرمی با خانواده سوق می‌دهد.

باید منتظر ماند و دید که نهایتاً محمدرضا گلزار از اجرای تلویزیونی چه نمره‌ای می‌گیرد؟ در این میدان هم می‌تواند مخاطب را به سینماها بیاورد و اصطلاحاً مردِ اول گیشه باشد. این روزها تلویزیون به مخاطب نیاز دارد تا آن عقبه طلایی سریال‌ها و برنامه‌های خیابان‌خلوت‌کن را برگرداند. اتفاقی که امروز به زعمِ مدیران تلویزیون به یک رویا و آرزو تبدیل شده است.

۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898653

دیگر خبرها

  • پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران
  • «پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • ۲ شاخصه مهم «هیئت» از نگاه رهبر انقلاب/ جمعیت ملاک سنجش نیست
  • علی ربیعی: تعطیلی روز شنبه توطئه نیست /بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟ وقتی خودتان هم در شبکه های مجازی هستید و تیک آبی و خاکستری می گیرید
  • موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • شوخی گلزار با مردم
  • همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
  • پاکسازی و مسدود شدن 84 صفحه اینستاگرامی هنجار شکن