Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-06@22:13:59 GMT

مدافعان تبعیض

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۹۱۱۰۳

مدافعان تبعیض

نوبخت، نهاوندیان، ملایری، نیلی و ترکان از جمله افراد مهم مکتب نیاوران هستند. این مکتب مبتنی بر سیاستهای سازمانهای بین المللی مانند بانک جهانی شروع به ارائه برنامه های سطحی با چشم اندازهای جذاب و فریبنده به مردم و مسئولین نظام و مطالبه اجرای آنها کرد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- پوریا پرتو، * در اوایل دهه‌ی ۷۰ میلادی، اتحادیه‌های کارگری آمریکا، همراه با دیگر جنبش‌های اجتماعی، انبوهی از اصلاحات و ابتکار‌های اصلاح‌طلبانه و ضدّ طبقه‌ی سرمایه‌دار را تحمیل کردند، آن‌هم در حد و اندازه‌ای که پیش از این سابقه نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بنابراین، در آن وضعیت خطری جهانی عملاً قدرت طبقه‌ی سرمایه‌دار را تهدید می‌کرد و پرسش این بود که «باید طبقه‌ی کارگر را خرد کنیم، اما چطور می‌شود این کار را کرد؟» از دل همین بود که پروژه‌ی سیاسی‌ای ظهور کرد که آن را نئولیبرالیسم می‌نامیم.

نئولیبرالیسم واقعاً موجود
از اتخاذ سیاست‌های نئولیبرالی از دهه ۸۰ میلادی تا امروز جهان شاهد بحران های بدهی، بحران های صندوق پس انداز، ریاضت اقتصادی، تعدیل نیروی کارگری، بیکاری و نارضایتی های اجتماعی، کاهش استاندارد‌های زندگی، نابرابری درآمدی و نابودی محیط زیست می‌باشد.

براساس این سیاست¬ها، کاهش برنامه‌های رفاهی دولت مجاز می‌شود و از سوی دیگر سیاست‌های تنبیهی شغلی افزایش می‌یابد. همچنین نوسازی فضای شهری به نفع قشر‌های برخوردار، خصوصی‌سازی خدمات عمومی، کاهش حمایت جمعی از طبقه کارگر از طریق حذف نظارت دولتی، افزایش تعداد شاغلین با دستمزد‌های ناچیز و بی‌ثبات به اجرا گذاشته می‌شود.

افزایش این روند‌ها به بزهکاری ناشی از فقر و افزایش تعداد محکومان قضایی از میان طبقه فرودست منجر می‌شود. اما در مقابل در برابر جرایمی مانند کلاه‌برداری، اختلاس، ارتشاء که طبقات فرادست مترکب می‌شوند با اغماض برخورد می‌شود. این روند به ویژه زمانی که به طبقه حاکم اقتصادی و ابر شرکت‌ها مربوط شود تشدید خواهد شد. در حقیقت نئولیبرالیسم دولت را کوچک نمی‌کند، بلکه تنها همزمان با آسانگیری برای دارندگان و ثروتمندان، کنترل و سخت گیری بر روی فرودستان را افزایش می‌دهد.

در ایران مهمترین سیاست اتخاذ شده نئولیبرالی که طی ۴ دهه اعمال شد «تعدیل ساختاری» بود. برنامه تعدیل از مجموعه‌ای از سیاست‌های آزادسازی، انقباض دستمزد‌ها و محدود کردن سیاست‌های دولتی، خصوصی‌سازی گسترده و کوچک کردن دولت، پایین آوردن هزینه‌های رفاهی و اجتماعی دولت و اعتماد به سازوکار بازار تشکیل می‌شود که براساس آن بازار‌های مالی، کالا، خدمات و بخش‌های واردات و صادرات باید به بازار واگذار شود. نئولیبرالیسم فقط مُبلغ استقلال بازار نیست بلکه مدعی گسترش این الگوی اقتصادی به تمامی فضا‌های کنش و واکنش اجتماعی نیز هست. از نظر نئولیبرال ها، قانون، سنت و حاکمیت یاوه‌ای بیش نیستند. مسائل شهروندی و عدالت به راحتی در چارچوب نئولیبرال نادیده گرفته شده و با سؤالات تکنوکراتیکِ کارایی، انگیزه‌ها، ریسک و بازده سرمایه‌گذاری جایگزین می‌شوند.

در ایران مکتب نیاوران مبتنی بر سیاست‌های سازمان‌های بین المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول شروع به ارائه برنامه‌های سطحی با چشم انداز‌های جذاب و فریبنده به مردم و مسئولین نظام و مطالبه اجرای آنها کرد. دکتر محمدباقر نوبخت، دکتر محمد نهاوندیان، مهندس محمدحسین ملایری، مهندس اکبر ترکان، دکتر محمود سریع القلم، دکتر ربیعی، دکتر لاریجانی و امیر دریابان علی شمخانی از افراد مهم این جریان هستند.) نمود این نوع نگرش به برنامه‌های توسعه نتایج زیر را داشته است: آزادی نرخ ارز و به عبارت دیگر تک نرخی شدن آن، ممنوعیت نسبی قیمت گذاری توسط دولت یا رها کردن قیمت ها، رفع محدودیتدهای تجارت خارجی یا ورود آزاد کالا‌های خارجی، تلاش برای جذب سرمایه گذاری خارجی به هر قیمتی، حذف یارانه های مربوط به تولید، صادرات و مصرف، حاکمیت کامل قانون عرضه و تقاضا، نفی الگوی مصرف و از بین بردن سهمیه بندی و کلیه سیاست های هدایتی در این زمینه.

دولت اول هاشمی رفسنجانی در بدو فعالیت خود سیاست های تعدیل اقتصادی برای حل مسائلی، چون کاهش نرخ تورم، افزایش نرخ رشد، تولید واقعی و بهبود وضعیت تراز پرداخت ها به اجرا گذاشت که بر اساس آن سیاست هایی، چون کاهش یارانه ها، کاهش ارزش پول ملی، کاهش کسری بودجه از طریق کاهش مخارج دولت، افزایش مالیات ها، عدم کنترل قیمت ها، خصوصی سازی و کاهش تعداد کارکنان بخش دولتی دنبال شد. افزایش شاخص تورم سال ۷۴ به ۴۹/۵ درصد موجب شد تا برنامه‌های آزادسازی با شکست روبه رو شود. بروز تورم فزاینده، بحران بدهی های سرسام آور خارجی (۳۴ میلیارد دلار!)، افزایش نرخ ارز، رشد واردات، زیر سوال رفتن خصوصی سازی به دلیل بروز رانت برای خواص و رخداد برخی نارضایتی های عمومی در میان حاشیه نشین ها دولت وقت را ناچار به توقف اجرای این برنامه کرد. گرچه تا امروز در تمامی دولت¬ها تعدیل اقتصادی دنبال شده است.

در سالهای اخیر یکی از بی رحمانه‌ترین انقباض های پولی در ایران با همین نوع نگاه اتخاذ شد. در نتیجه آن حجم ذخایر در دسترس بانک‌ها کاهش پیدا کرد، نرخ بهره افزایش و سرعت گردش پول را کاهش داد و اقتصاد را به رکود و بانک ها را به بحران کشید. به مدد توصیه های نئولیبرالی آزادسازی نرخ بهره و انقباض در پایه پولی، نرخ بهره چند برابر تورم قرار گرفت که اصلی ترین دلیل رکود در کشور است.

از دیگر نشانه های برنامه تعدیل انقباض در بودجه دولت و کاهش هزینه های عمومی و ریاضت اقتصادی، نرخ بهره واقعی بالا، انضباط مالی، عدم استقراض دولت از بانک مرکزی، اولویت کاهش تورم در سیاستگذاری اقتصادی و عدم مداخله دولت در نرخ گذاری در بازار پول که در ادبیات دولت یازدهم و دوازدهم مشهودتر است. حال باید دید تا چه حد می‌خواهیم بر ادامه سیاست های دیکته شده غربی پافشاری کنیم؟

شما می‌توانید جهت بازدید و دریافت نشریات دانشجویی به سایت پاتوق آزاداندیشی نشریات دانشجویی مراجعه کنید.
* نشریه دانشجویی سپیدار دانشگاه تهران نویسنده: پوریا پرتو

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۹۱۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های مربوط به محدود کردن گرمایش زمین ضعیف است

تحقیقات جدید در دانشگاه آنگلیا شرقی (UEA) نشان داده است که برنامه‌های کربن‌زدایی کنونی برای پیروی از اهداف توافقنامه آب و هوایی پاریس با هدف محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد کافی نخواهد بود، همانطور که در مطالعه منتشر شده در مجله Nature نیز گزارش شده است.

دانشمندان با اندازه‌گیری «شکاف انتشار» بین برنامه‌های مختلف حفاظت از آب و هوا و آنچه واقعاً برای رسیدن به این هدف مورد نیاز است، به این نتیجه رسیده اند.

این مطالعه معتقد است که فاصله‌ای به میزان ۳.۲ میلیارد تن دی اکسید کربن (CO ۲) بین برنامه‌های فعلی جهانی برای حذف کربن از جو و آنچه که تا سال ۲۰۵۰ برای جلوگیری از بدترین اثرات گرمایش جهانی مورد نیاز است، وجود دارد. 

از سال ۲۰۱۰، آژانس محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) اندازه گیری‌های مشابهی را از این شکاف انتشار انجام داده است، و تحقیقات دانشگاه آنگلیا شرقی، که عمدتاً بر حذف دی اکسید کربن تمرکز دارد، نشان می‌دهد که اگر می‌خواهیم به حیات خود ادامه دهیم، سیاست آب و هوا نیازمند مقیاس بلندپروازانه تری است. 

این به معنای دنباله روی از یک رویکرد دقیق‌تر و قوی‌تر است که شیوه‌های کربن‌زدایی کنونی را حفظ می‌کند، اما همچنین بر کاهش انتشار، انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش جنگل‌زدایی تمرکز دارد. گزینه‌های جدیدی برای کربن‌زدایی نیز وجود دارد که بسیاری از کشور‌ها حتی در بررسی آن کند هستند چه رسد به آن که این طرح‌ها را اجرا کنند.

این تکنیک‌ها شامل سیستم‌های فیلتر هوای پیشرفته و هوازدگی سنگ‌ها می‌شود، تکنیکی که در آن کربن از جو حذف و در سنگ‌ها ذخیره می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که این گزینه‌های جدید باید در سال‌های آینده گسترده‌تر شوند تا به آستانه ۱.۵ درجه سانتی‌گراد برسند.

نویسنده اصلی این مطالعه، دکتر ویلیام لمب، از گروه کاری علم پایداری کاربردی در MCC، گفت: محاسبات قطعاً باید بهبود یابد، و این بسیار واضح است که بدون کاهش سریع انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به صفر، در همه بخش‌ها، حد ۱.۵ درجه سانتیگراد تحت هیچ شرایطی برآورده نخواهد شد.

دکتر نائومی وان، یکی از نویسندگان مرکز تحقیقات تغییرات آب و هوایی تیندال در دانشگاه آنگلیای شرقی، اضافه کرد: کشور‌ها به آگاهی، جاه‌طلبی و اقدام بیشتر در مورد افزایش روش‌های حذف CO ۲ در کنار کاهش قابل توجه انتشار گاز‌های گلخانه‌ای برای تحقق توافقنامه آب و‌هوایی پاریس نیاز دارند.

برای این منظور، حتی اگر هر کشور به وعده‌های خود در مورد اهداف کربن‌زدایی پایبند باشد، میزان کربن حذف‌شده احتمالا تا سال ۲۰۳۰ حداکثر تا ۰.۵ میلیارد تن و تا سال ۲۰۵۰ به ۱.۹ میلیارد تن افزایش می‌یابد و اعلام کرده است که نیاز به افزایش دارد. در حالیکه، حذف ۵.۱ میلیارد تن برای جلوگیری از بدترین اثرات تغییرات آب و هوایی ضروری است.

هیئت بین المللی تغییرات اقلیمی سناریوی جایگزینی را پیشنهاد می‌کند که در آن دولت‌های جهان با یکدیگر همکاری می‌کنند تا تقاضای جهانی انرژی را کاهش دهند، سناریویی که با "رفتار همراه با انگیزه سیاسی" تسریع می‌شود. در این سناریو، کربن زدایی تا سال ۲۰۵۰ به میزان ۲.۵ میلیارد تن افزایش می‌یابد و روش‌های جایگزین به کاهش شکاف انتشار به ۴۰۰ میلیون تن کمک می‌کند؛ بنابراین ما اساساً باید کل جامعه خود را از یک جامعه منفعت شخصی به جامعه‌ای با همکاری جهانی تبدیل کنیم.

منبع: الیوم السابع

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • عدم استفاده بهینه از منابع موجب کاهش بهره وری در دانشگاه‌ها می‌شود
  • افزایش ۹ برابری توزیع عوارض بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان یزد
  • برنامه‌های مربوط به محدود کردن گرمایش زمین ضعیف است
  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • چگونه در طول روز پر انرژی باشیم؟ 
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • فوری | واریزی مددجویان تحت پوشش ۳ برابر شد
  • افت شاخص انتظارات تورمی به پیش از آغاز تحریم/ تدوام روند نزولی نرخ تورم
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است