Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از کشته شدن یک سرباز تاجیکستانی در مرز مشترک با افغانستان، مقامات تاجیک مسیرهای مواصلاتی چندین شهرستان دور افتاده و هم‌مرز با ولایت بدخشان را مسدود کرده‌اند که ۱۵۰ هزار نفر را در آستانه قحطی قرار داده است. ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶ بین الملل آسیا-اقیانوسیه شبه قاره نظرات

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، حدود چند ماه قبل یک سرباز تاجیکستانی در 10 کیلومتری خط مرزی این کشور با افغانستان کشته شد و وزارت کشور تاجیکستان اعلام کرد که نظامی این کشور از سوی قاچاقچیان افغان هدف قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت تاجیکستان در واکنش به این حادثه از یک ماه گذشته تاکنون مسیرهای مواصلاتی این کشور را با چندین شهرستان مرزی ولایت بدخشان در شمال افغانستان مسدود کرده است.

مسیرهای مواصلاتی شهرستان‌های مرزی بدخشان با مرکز این ولایت هنوز مسدود است، در حالی که ساکنان این شهرستان‌های مرزی مواد غذایی و نیازهای اساسی خود را از کشور تاجیکستان تهیه می‌کنند.

در حال حاضر کشور تاجیکستان نیز از حدود یک ماه گذشته گذرگاه‌های مرزی خود را به روی شهرستان‌های مرزی ولایت بدخشان مسدود کرده است. نرخ مواد غذایی در این شهرستان‌ها به دو برابر افزایش یافته و حدود 150 هزار نفر در آستانه قحطی قرار گرفته‌اند.

«نیک محمد نظری» سخنگوی والی بدخشان به روزنامه «سرخط» گفت: مقداری مواد خوراکی به شهرستان‌های واقع در مرز با تاجیکستان از طریق هوا انتقال یافته ولی به هیچ وجه کافی نیست.

وی در ادامه تصریح کرد برای بازگشایی دوباره گذرگاه‌های مرزی با تاجیکستان در حال گفت‌وگو هستیم اما این کشور هنوز زمان بازگشایی گذرگاه‌های مرزی خود را مشخص نکرده است.

پنج شهرستان ولایت بدخشان در مرز با تاجیکستان قرار دارند که این شهرستان‌ها از طریق پل‌های مواصلاتی با کشور تاجیکستان وصل شده است که زمینه رفت و آمد و انتقال کالاهای تجاری را فراهم می‌کند و راه دیگری نیز وجود ندارد.

بر اساس توافقات صورت گرفته بین افغانستان و تاجیکستان قرار بود این مسیرهای مواصلاتی به منظور انتقال مواد غذایی به شهرستان‌های مرزی بدخشان گشایش یافت اما مقامات تاجیک تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

وزارت کشور تاجیکستان معتقد است که قاچاقچیان با استفاده از مسیرهای مواصلاتی شهرستان‌های مرزی افغانستان وارد خاک این کشور می‌شوند و یک نظامی تاجیکستانی نیز هدف قرار گرفته است.

«محمد غفران» فرماندار شهرستان مرزی «خواهان» ولایت بدخشان اظهار داشت: مقداری مواد غذایی در انبارهای دولتی و شخصی در این شهرستان وجود دارد اما رو به اتمام است.

 وی افزود: حکومت محلی و شهرستان خواهان و سایر شهرستان‌های مرزی برای بازگشایی گذرگاه‌های مرزی تاجیکستان تلاش می‌کنند، اما به نظر نمی‌رسد که مسیرهای مواصلاتی با کشور تاجکیستان به زودی بازگشایی شود.

شهرستان‌های «خواهان»، «واخان»، «نسی»، «شغنان» و «شکی» از شهرستان‌های مرزی ولایت بدخشان هستند که هر کدام از این شهرستان‌ها حدود 25 هزار نفر جمعیت دارد. به دلیل بارش سنگین برف مسیرهای منتهی به این شهرستان‌ها مسدود می‌شود و مردم این شهرستان‌ها مواد مورد نیاز خود را از تاجیکستان تهیه می‌کنند.

با این وجود حدود 150 هزار نفر به دلیل بسته شدن مسیرهای مرزی تاجیکستان با شهرستان‌های ولایت بدخشان در خطر گرسنگی و قحطی قرار دارند.

انتهای پیام/.

R36461/P36461/S8,87,91/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۹۲۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از طلوع نیوز، جانان سایق سخنگوی وزارت رسیدگی به بلایای طبیعی دولت موقت طالبان در افغانستان امروز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اثر وقوع بارندگی‌های سنگین و سیلاب در ۱۵ ولایت این کشور، ۱۴۰ باب خانه مسکونی تخریب شده است.

سخنگوی وزارت رسیدگی به بلایای طبیعی دولت موقت طالبان در افغانستان در این خصوص ادامه داد: در ۳ روز اخیر بر اثر بارندگی شدید و سیلاب در ولایت‌ های قندهار، نورستان، بادغیس، غور، ننگرهار، میدان وردک، هرات، سمنگان، پنجشیر، لغمان، کنر، بغلان، کندز، سرپل و پروان؛ ۸ نفر جان‌باخته و ۳ تن هم مجروح شده اند.

به گزارش طلوع، وزارت رسیدگی به بلایای طبیعی دولت موقت طالبان در افغانستان پیشتر گفته بود که بر اثر وقوع سیلاب‌های اخیر سراسر افغانستان، ۹۰ تن جان باخته و ۵۴ نفر دیگر هم مجروح شده‌ اند.

کد خبر 6091451

دیگر خبرها

  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • هشدار وقوع سیلاب در افغانستان
  • برخی شهرهای استان مرکزی با پدیده حاشیه‌نشینی روبرو است
  • تعداد جان‌باختگان سیل در افغانستان افزایش یافت
  • انفجار مهمات در پایگاه نظامی کامبوج/ ۲۰ سرباز کشته شدند
  • آمریکا عامل قحطی و گرسنگی در افغانستان
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • متعهد به برق رسانی یکسان در افغانستان هستیم
  • پایان رویای شیرهای تاجیک در یکقدمی فینال