Web Analytics Made Easy - Statcounter

زباله های رها شده در طبیعت و حاشیه جادههای شهری و روستایی شهرستان سیریک ضمن به خطر انداختن محیط زیست زمینه نابودی موقعیت های طبیعی، گردشگری و توریستی شهرستان سیریک را در معرض نابودی قرار داده و این روز ها چهره بسیار زشت و نا زیبایی به شهرستان سیریک داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آذینی ،امروز ما در سطح شهرستان سیریک شاهد هستیم که پسماندهای شهری و روستایی برخی شهرها و روستاهای شهرستان به صورت کاملا غیر اصولی و  غیر بهداشتی در حاشیه جاده اصلی ، مجاورت جنگل ها و درختان و  کوهها رها سازی می شوند و با کوچکترین ورزش بادها و بارش باران در دامن طبیعت پخش می شوند محیط زیست انسان ها و حیوانات را به خطر انداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در 3 ساله گذشته در شهرستان سیریک از محل اعتبارات استانی مبلغی بالغ بر 4 میلیارد ریال به  منظور دفن اصولی و بهداشتی زباله های شهری و روستایی تخصیص داده شد که بعلت عدم توافق دو شهرداری سیریک و گروگ برای زمین محل دفن ها زباله ها، اعتبارات مربوطه برگشت و به شهرستان دیگری داده شد تا امروز ما شاهد رها سازی زباله ها در دامن طبیعت بیشتر از گذشته باشیم .

شهرستان سیریک یکی از مناطق مستعد گردشگری استان هرمزگان است این شهرستان بعلت برخورداری از سواحلی ماسه ای بکر و تمیز،تالاب بین المللی آذینی ، بندرگاه بسیار زیبا و دامنه ای بندر کوهستک، مناظر طبیعی و باغات و نخلستان های روستایی و شهری ، اماکن تجاری ، تفریحی و تاریخی و گردش چشم هر گردشگر و مسافری را تا کنون به خود جلب کرد، اما با شیوه مدیریت جدید دفعه زباله ها و پسماندها در حاشیه جادهها، طبیعت و حتی دریا آینده محیط زیست و گردشگری شهرستان را با خطر جدی مواجه کرده است.

متاسفانه در حاشیه جاده اصلی میناب به سیریک و از شروع محدوده روستاهای زیارت بزرگ، زیارت حسن آباد ، شهر گروگ ، شهر سیریک و روستاهای میشی، سیریک قدیم، شمع جو، نوشهر میشی  شاهد اوضاع بسیار وخیم و نابسامان رها سازی زباله ها در حاشیه جاده اصلی و طبیعت هستیم که دل هر انسانی را با دیدن چنین منظره ای متاثر و اندوهگین می کند.

توجه به محیط زیست و حفظ سلامتی انسان ها و کلیه موجودات کره زمین یکی از اصول اساسی در بقای زندگی و استفاده از مواهب خدا دادی است که در اختیار ما انسان ها برای استفاده مناسب قرار دارد.

کنترل آلودگی ها ی محیط زیست از جمله مواد زاید بویژه جامد بخش مهمی از این وظایف است  که با توجه به اصول و موازین بهداشتی و اقتصادی جایگاه ویژه ای در علوم جدید جامعه به خود اختصاص داده است که وظیفه ما انسان ها را در آن  ارجعتر کرده است.

توجه به امر بهداشت و سلامت جامعه و رعایت جنبه های پیش‌گیری قبل از درمان بدون توجه به سیستم‌های جمع آوری و دفع مواد زاید که مسبب اصلی آلودگی در شهرها و روستاهای کشور است امکان پذیر نیست.

 اشاعه بیماری های مختلف، تنفسی، پوستی، گوارشی، مانند کیست هیداتیک، وبا، و بیماری‌های پوستی همچون لیشمانیوز و سلسله بیماری‌های سرطان‌زا و سکته های نابهنگام در جوامع کنونی که معمولا به مواد فساد پذیر و پس مانده های شیمیایی محیط زیست نسبت داده می‌شود ماحصل تداخل صدها نوع مواد سمی و عفونت‌زا با زباله های شهری و انتشار آن‌ها در آب، خاک و هوای زندگی روزمره ماست.

اهمیت دفع بهداشتی زباله ها موقعی بر همه روشن خواهد شد که خطرات ناشی از آن ها برای مردم و حتی مسئولان در جامعه بخوبی شناخته شود زباله ها نه فقط باعث تولید بیماری، تعفن و زشتی مناظر می شوند، بلکه می توانند به وسیله آلوده کردن خاک،آب و هوا خسارات فراوانی برای زندگی و ادامه حیات بشریت داشته باشند.

همه ما انسان ها بخوبی می دانیم که زباله ها منشا بیماری هستند و باید به نحوی دفع شوند که کمترین خطر به زندگی انسان ها ، محیط زیست و حیوانات داشته باشد ،خطرات ناشی ار مواد تشکیل دهنده زباله ها می تواند متفاوت باشدزجمع آوری ،حمل و نقل و آخرین مرحله دفع این مواد بایستی به طریقی باشد که خطرات ناشی از آن ها در سلامتی انسان به حداقل ممکن کاهش یابد.

خطرات ناشی از وجود مگس برای انسان و عموم حیوانات اهلی بر همه روشن است، مگس خانگی مخصوصا از نظر انتشار بسیاری از باکتری های بیماریزا قابل اهمیت می باشد بر اساس مطالعات انجام شده در صحرا و آزمایشگاه انتشار بسیاری از امراض همچون اسهال‌های آمیبی و باسیلی، تراخم، حصبه و شبه حصبه، وبا، سِل، جذام، طاعون و سیاه زخم به وسیله مگس امکان پذیر است. این حشره به وسیله پُرزهای چسبنده و مژک‌های فراوان بدن خود با نشستن بر روی مدفوع انسان و حیوان و بسیاری از کثافات و زباله ها میکروب‌های مختلفی را از طریق تماس مستقیم بدن انسان و یا اغذیه مورد نیاز او به محیط زندگی وارد نموده و به طور مکانیکی باعث انتقال بیماری‌ها به موجود زنده دیگری می شود که وظیفه ما را در دفع اصولی و بهداشت پسماندها  و زباله ها بسیار مهم می کند.

شهرستان 45 هزار نفری سیریک با سه شهر و 75 روستا فاقد یک سایت اصولی و بهداشتی از نظر محیط زیست است و این برای شهرستانی نوبنیاد اما با جذاب های و موقعیت های استراتژیک و خاص که مدعی دروازه طلایی مکران است جای بسی تاسف و نگرانی است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۹۲۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود

فرماندار ساری با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام این شهرستان گفت: پروژه‌هایی مانند نیروگاه زباله‌سوز سال‌هاست که دچار مشکل است و با افتتاح آن معضل زباله شهرستان ساری و حتی استان مازندران حل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، محمدعلی نوبخت_ شامگاه _شنبه هشتم اردیبهشت_ در همایش روز ملی شورا واقع در تالار مرکزی ساری با تاکید بر رساندن جایگاه شهر ساری به رتبه نخست استانی اظهار کرد: تاکنون ۲۷۰ پروژه به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان در این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: بهره‌برداری این پروژه‌ها با تلاش اعضای شورای شهر و روستا و دهیاران و شهرداران شهرستان ساری بوده است.

فرماندار ساری گفت: ما می‌توانیم با همت مضاعف مدیران شهری و اعضای شوراهای شهری و روستا و همچنین کمک نماینده دولت با تخصیص اعتبارات ملی اکثر پروژه‌های بر زمین مانده را به بهره‌برداری برسانیم.

نوبخت با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام این شهرستان عنوان کرد: پروژه‌هایی مانند نیروگاه زباله‌سوز سال‌هاست که دچار مشکل است و با افتتاح آن معضل زباله شهرستان ساری و حتی استان مازندران حل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه بالای این شهرستان در بخش‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی از استاندار مازندران خواستاریم تا تلاش کنند که مرکز استان به جایگاه اصلی خودش برسد.

این مسئول یادآور شد: بنا داریم با استفاده از همه ظرفیت‌های شهرستان مانند علما و مدیران شهری و استانی و نخبگان، ساری را به رتبه نخست برسانیم.

کد خبر 748549

دیگر خبرها

  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟
  • معرفی ۶ نفر از عاملان آلودگی محیط زیست کرج به مراجع قضایی
  • زباله بهشهر پس از ۶۰ سال ساماندهی شد
  • وضعیت زباله بهشهر پس از ۶۰ سال ساماندهی شد
  • زباله‌های پلاستیکی؛ معضل دیروز، امروز و فردای استان ایلام
  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند
  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود
  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود