Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، کمیته ملی ثبت میراث ناملموس با حضور فرهاد نظری -مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی و کارشناسان حوزه ثبت سازمان میراث‌فرهنگی-، دوشنبه ۱۸ دی ماه در سالن فجر تشکیل جلسه داد و حدود ۶۰ پرونده از استان‌های مختلف را در حوزه میراث ناملموس ارزیابی کرد.

در این جلسه سه هنرمند نامدار موسیقی ایران به عنوان گنجینه‌های زنده بشری در فهرست حاملان میراث ناملموس معرفی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهاد نظری در این باره گفت: «ابراهیم قنبری مهر» استادی بی‌نظیر در صنعت هنر است. او در مرداد ماه  ۱۳۰۷ در تهران متولد شد و یکی از قدیمی‌ترین سازنده‌های ساز در ایران به شمار می رو. به دلیل نبوغی که در موسیقی داشت توانست سازنده تمام ابزار و آلات موسیقی ایرانی باشد.

مدیر کل آثار تاریخی کشور تاکید کرد: قنبری مهر به واسطه روحیه  نوآور خود، در سازهای ایرانی تغییراتی ایجاد کرد تا مشکلات این سازها را کمتر یا کلا برطرف کند. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به تنظیم فاصله گوشی، ثابت کردن خرک سه‌تار، تثبیت پرده‌های تار و سه‌تار با فلز، تغییر سرپنجه تار و سه‌تار به قالب گیتار، ایجاد شیار در اطراف دهانه کاسه و نقاره تار، طراحی ساز کروماتیک سنتور، تغییرات در سازهای قانون و کمانچه اشاره کرد.

از کارهای منحصر به فرد او، ابداع تکنیکی زیبا در تزئین سازها با بهره‌گیری از تلفیق ورق برنج و چوب‌های زینتی معروف به «مِهرکاری» است که استادان سازنده ساز، نام آن را از پسوند فامیل قنبری‌مهر گرفته‌اند.

قنبری‌مهر در اوایل دهه هفتاد، با اندازه‌گیری نسبت نوازنده به ساز در نقاشی‌های ظروف به‌جای مانده از دوره ساسانی، بربط‌هایی را مشابه بربط‌های آن دوره، به دو صورت متفاوت، یکی با صفحه پوستی و دیگری با صفحه چوبی ساخت.

مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور همچنین  به ویژگی‌های محمد اسماعیلی به عنوان یکی از نامداران موسیقی ایران اشاره کرد و افزود: «محمد علی اسماعیلی» نوازنده تمبک نیز از جمله نامدارانی است که در فهرست گنجینه‌های زنده بشری ثبت شد. شیوه نوازندگی محمد اسماعیلی شیوه حسین تهرانی است. محمد اسماعیلی از امکانات تمبک مانند چوب، گرفت‌های تمبک استفاده کامل می‌کند. محمد اسماعیلی سابقه طولانی در تکنوازی و همراهی با ارکستر دارد. دونوازی‌های (سؤال و جواب) وی با سنتور فرامرز پایور از آن جمله است.

محمد اسماعیلی دارای مدرک درجه یک هنری، معادل دکترا است. وی حدود ۱۵ قطعه فانتزی روی ریتم‌های ایرانی تنظیم کرده که معروفترین آن‌ها قطعه‌ای به نام رونماست.

نظری، عاشیق سلجوق را خالق، شاعر، آهنگساز و نوازنده ماهر عاشیقی معرفی کرد و گفت: «عاشیق سلجوق شهبازی» بنیانگذار "خانه ایران عاشیقلاری" است. وی در سال ۱۳۴۱ در روستای آغچاقشلاق شهرستان میانه متولد شد. وی یکی از نامدارترین عاشیق های آذربایجان است که علاوه بر مهارت در اجرای سروده های مختلف عاشیق دارای تالیفات و ترجمه‌های بسیاری در حوزه عاشیق است. آن طور که کارشناسان معتقدند این هنرمند، مسلط ترین عاشیق زنده ایران محسوب می‌شود و از بیشترین محفوظات برخوردار است و شاگردان بسیاری نیز تربیت کرده است.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۹۳۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنبش های دانشجویی اخیر ریشه در فطرت های بشری دارد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محسن اراکی شامگاه دوشنبه در تجمع مردم قم به منظور گرامیداشت رزمنده شهید حاج طالع یوسف اف و حمایت از ۵ هزار شیعه زندانی در آذربایجان بیان کرد: حاکمان کشورهای اسلامی بدانند با جنبش و حرکت مقاومت اسلامی بنیاد استکبار برچیده می شود و ایران اسلامی با آمریکا دشمن است و از این مسیر عقب نشینی نمی کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: ملت مسلمان ایران رژیم شاه را سرنگون و در برابر رژیم بعث ایستادگی کرد و امروز شاهدیم که راهپیمایی میلیونی اربعین ظهور و بروز کرده و این سیل بنیان کن دشمنان اسلام را از میدان به در خواهد کرد و همین جریان، طاغوت مصر و لیبی و یمن را از میان برداشت و اگر حاکمان راه را برای ملت ها باز کردند و صدای ملت ها علیه آمریکا بلند شد در این صورت ملت ها از این حکومت ها پیروی می کنند و گرنه مقاومت اسلامی سرانجام صدام و حسنی مبارک را برای آنان رغم می زند.

آیت الله اراکی بیان کرد: منطقه قفقاز همچنان خاستگاه مردان بزرگ است و رزمندگان این منطقه همواره پیشتاز بودند و ما از شهدای بزرگ آذربایجان تجلیل می کنیم که جان خود را در مسیر ارزش های اسلامی، قرآن و کشور آذربایجان فدا کردند.

وی با بیان اینکه دنیا باید بداند روزگار امروز روزگار مقاومت است افزود: دوران ستمگری ها و جنایتگری های بی پاسخ استکبار جهانی علیه ملت ها به پایان رسیده است.

آیت الله اراکی گفت: ما به رژیم اشغالگر قدس و جنایتکاران صهیونیسم عالم می گوییم آن دوران که شما ملت ها را می کشتید و سینه مستضعفان را له می کردید گذشته و امروز روز بیداری ملت ها است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: روزی به سفیر عربستان گفتم اگر پادشاه کشور شما پرچم وحدت امت اسلام را برافراشته کند همه ما گرد او جمع خواهیم شد که این امر هم به سود دنیا و هم اخرت شان است.

آیت الله اراکی بیان کرد: امروز سران برخی از کشورهای منطقه باید با ملت های خود همراه شوند که در غیر این صورت روزی خواهد رسید که همین امت ها، آنان را سرنگون می کنند.

آیت الله اراکی با بیان اینکه نهضت مقاومت از ایران اسلامی آغاز شد اما در این نقطه باقی نماند گفت: تفکر مقاومت امروز از مرزهای ایران اسلامی عبور کرده و اروپا و آمریکا را هم در نوردیده است.

وی با اشاره به تجمعات دانشجویی در حمایت از غزه ابراز داشت: دشمنان امروز می گویند جنبش دانشجویی اخیر کار ایران است اما نمی فهمند که این خیزش ریشه در فطرت های بشری است که علارغم همه کار رسانه ای دشمن برای سر پوشاندن بر جنایت ها اما آنان این حقایق را فهمیدند و وجدان های بشری بیدار شده و بشریت خیزش جدیدی پیدا کرده است.

وی گفت: دوران جهل و خواب و غفلت ملت ها به سر آمده و امروز دوران بیداری ملت ها است.

وی افزود: پیروزی از آن جنبش حماس و جبهه مقاومت فلسطین است و آنان نباید در برابر رژیم اشغالگر قدس کوتاه بیایند که این چنین نیز نخواهد بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سران مقاومت اسلامی در درون غزه پیام دادند که ما در برابر رژیم اشغالگر قدس کوتاه نخواهیم آمد که باید به این مبارزان درود فرستاد.

وی گفت: جریان حمایت از مقاومت امروز در ۸۰ دانشگاه آمریکا به راه افتاده است و وجدان های بشری بیدار شده است.

کد خبر 6092622

دیگر خبرها

  • رامین حسین‌پور بهترین آهنگساز یک فستیوال بین‌المللی شد
  • پشت‌پرده محبوبیت تیلور سوئیفت چیست؟
  • سریال نون خ ترادژی زندگی هنرمند سیستانی شد
  • وضعیت حقوق بشر در ایران برای اولین بار به صورت مکتوب منتشر می‌شود
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران
  • غریب آبادی: وضعیت حقوق بشر به صورت مکتوب منتشر می‌شود
  • انتشار گزارش مکتوب از وضعیت حقوق بشر در ایران
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران | وقتی او در مورد پایان رابطه عاطفی خود حرف می‌زند...
  • خراسان جنوبی گنجینه ناشناخته سرمایه گذاری /اکسپو سکوی پرتاب توسعه
  • جنبش های دانشجویی اخیر ریشه در فطرت های بشری دارد