Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-07@16:17:40 GMT

خطر ابتلای زنان به سرطان در شیفت شب

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۹۵۰۱۲

خطر ابتلای زنان به سرطان در شیفت شب

نتایج یک متاآنالیز نشان می‌دهد زنانی که در شیفت شب کار می کنند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان های سینه، پوست و دستگاه گوارش هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، محققان مرکز پزشکی دانشگاه سیچوان در چین در این متاآنالیز ارتباط میان کار طولانی مدت در شیفت شب را با خطر ابتلا به سرطان های مختلف بررسی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روش تحقیق فراتحلیل یا متاآنالیز به ترکیب داده‌ها و نتایج به دست آمده از یک مرور سیستماتیک با بهره‌گیری از روش‌های آماری اطلاق می شود.

محققان این متاآنالیز را با استفاده از داده های 61 مقاله در زمینه 114 هزار و 628 مورد سرطان و 3 میلیون و 909 هزار و 152 نفر از آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا و آسیا انجام دادند.

این مقاله ها شامل 26 مطالعه کوهورت، 24 مطالعه مورد- شاهدی و 11 مطالعه مورد- شاهدی لانه بود.

محققان این مطالعات را برای کشف ارتباط میان کار طولانی مدت در شیفت شب و خطر ابتلا به 11 نوع سرطان آنالیز کردند.

همچنین در یک آنالیز دیگر، کار طولانی مدت در شیف شب و خطر ابتلا به شش نوع سرطان در میان به طور خاص زنان پرستاران بررسی قرار گرفت.

نتایج تحقیق نشان داد زنانی که مدت زمان زیادی در شیفت های شب کار می کردند، با افزایش 19 درصدی خطر ابتلا به سرطان روبرو بودند.

محققان همچنین با آنالیز انواع خاص سرطان متوجه شدند که خطر ابتلا به سه سرطان پوست، سینه و دستگاه گوارش در زنانی که مدت زمان زیادی در شیفت های شب کار می کردند، در قیاس با زنانی که مدت زمان زیادی در شیفت شب کار نمی کردند، به ترتیب 41، 32 و 18 درصد افزایش داشت.

با این حال، محققان پس از طبقه بندی افراد مورد مطالعه بر اساس محل زندگی آنها متوجه شدند که افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه تنها در زنانی یافت شد که در آمریکای شمالی و اروپا در شیفت های شب کار می کردند.

آنها می گویند علت این موضوع احتمالا این است که زنان این مناطق سطوح هورمون جنسی بالاتری دارند که با سرطان های مرتبط با هورمون مانند سرطان سینه ارتباط دارد.

همچنین آنالیزی که تنها در میان پرستاران زن انجام شد، نشان داد که خطر ابتلا به سه سرطان سینه، دستگاه گوارش و ریه در میان پرستارانی که در شیفت شب کار می کردند، در قیاس با پرستارانی که در شیفت های شب کار نمی کردند به ترتیب 58، 35 و 28 درصد بیشتر بود.

این متاآنالیز همچنین نشان داد که در میان تمام شغل های مورد بررسی، پرستارانی که در شیفت شب کار می کردند با بیشترین خطر ابتلا به سرطان سینه روبرو بودند.

از سوی دیگر، محققان با انجام یک متاآنالیز دوز واکنش در مطالعات سرطان سینه، متوجه شدند که خطر ابتلا به سرطان سینه با هر 5 سال کار در شیفت شب، 3.3 درصد افزایش می یافت.

نتایج این مطالعه موید ضرورت تهیه برنامه هایی برای حفظ سلامت زنانی است که مدت زمان زیادی در شیفت شب کار می کنند.

محققان کار در شیفت شب را به عنوان یک عامل خطرساز ابتلا به سرطان های رایج در میان زنان عنوان کردند و گفتند: نتایج این مطالعه می تواند به ایجاد و پیاده سازی تدابیری برای محافظت از زنانی که در شیفت های شب کار می کنند، کمک کند. همچنین این نتایج نشان می دهند افرادی که مدت زمان زیادی در شیفت های شب کار می کنند باید تحت معاینات منظم فیزیکی و غربالگری سرطان قرار گیرند.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۹۵۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجوی واحد نی‌ریز مقام قهرمانی مسابقات استانی پرس سینه را کسب کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی حسن‌پور دانشجوی رشته ساخت و تولید دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی‌ریز در مقطع کاردانی پیوسته با شرکت در مسابقات استانی پرس سینه، موفق به کسب مقام نخست و قهرمانی این دوره از مسابقات و راهیابی به مسابقات کشوری شد.

مسابقات پرس سینه قهرمانی استان فارس با حضور هشت تیم از شهرستان‌های استان فارس توسط هیئت بدنسازی و پرورش‌اندام استان فارس برگزار شد و حسن‌پور دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی‌ریز موفق شد در وزن ۵۹ کیلوگرم با رکورد ۱۰۵ کیلوگرم ضمن کسب مقام نخست و قهرمانی این دوره از مسابقات در رشته پرس سینه بدون لوازم به مسابقات کشوری که ۲۳ اردیبهشت‌ماه به میزبانی مهاباد در استان آذربایجان غربی برگزار شود، راه یابد.

این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی نی‌ریز تاکنون مقام‌های متعددی را در سطح استانی و کشوری کسب کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ماموگرافی برای غربالگری سرطان از ۴۰ سالگی
  • برگزاری مسابقات پرس سینه انتخابی تیم ملی در شهر مهاباد
  • دانشجوی واحد نی‌ریز مقام قهرمانی مسابقات استانی پرس سینه را کسب کرد
  • حقایق مهم و جذاب درباره سلامتی بدن
  • ابتلای درختان نارنج شیراز به بیماری نماتد
  • با این راهکارها از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنید
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین + تصاویر
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی
  • تشخیص زودهنگام سرطان، پنجره‌ای به سوی زندگی
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟