Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-27@03:35:36 GMT

ارائه اطلاعات تغییرات ژنتیکی نژاد ایرانی

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۹۷۶۴۷

‍‍‍‍‍‍

با راه‌اندازی پایگاه داده‌های ژنی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی زمینه بررسی تغییرات ژنی که منجر به بیماری در افراد می‌شود، در کشور فراهم شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، دکتر کیمیا کهریزی از محققان این طرح در نشست خبری امروز، دوشنبه 18 دی ماه اجرای پروژه ایرانوم را یکی از افتخارات کشور دانست و گفت: این پروژه با هدف کاهش وابستگی بوده است که فاز اول پروژه کشوری "ایرانوم" که شامل توالی‌یابی ژنومیک 8 گروه نژادی ایرانی است، از طریق وب سایت ایرانوم به آدرس (www.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

iranome.ir) قابل استفاده برای تمامی مراکز تحقیقاتی علوم پایه، پزشکی و نیز پزشکی شخص‌محور در کشور است.

او با تاکید بر این‌که داده‌های بانک اطلاعاتی ایرانوم در تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌های ژنتیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاطر نشان کرد: زمانی که ژنوم هر فرد توالی‌یابی شود، تمام تغییرات در سطح ژن مشاهده می‌شود.

کهریزی با اشاره به راه‌اندازی پایگاه داده جامع از گروه‌های نژادی مختلف در ایران، افزود: در این پروژه ما با استفاده از داده‌های توالی‌یابی ژنومیک اقدام به راه‌اندازی این بانک داده کردیم و در فاز اول نواحی کدکننده نمونه‌ها با استفاده از کیت‌هایی غنی‌سازی شده و توالی‌یابی شدند.

او با تاکید بر اینکه در این پایگاه داده‌ها قابلیت جستجو بر اساس نام ژن، رونوشت، واریانت، ‌ واریانت‌های چند آللی، ناحیه و نژاد وجود دارد، گفت: این پایگاه به طور مستمر با داده‌های ژنومیک جدید از گروه‌های نژادی مختلف به‌روز رسانی می‌شود و برای تمام پژوهشگران کشور قابل دسترسی است.

این محقق با اشاره به اهمیت داده‌های پروژه ایرانوم، افزود: اگر فردی بیمار باشد، ژن‌های عامل بیماری با این روش قابل شناسایی است، ولی اگر فردی به ظاهر سالم باشد و تحت توالی‌یابی ژنی قرار گیرد، تغییرات ژنتیکی وی شناسایی می‌شود و با اطلاع‌رسانی به وی، 25 درصد از خطر ابتلای نسل بعد به بیماری‌های ژنتیکی کاهش می‌یابد.

کهریزی این دستاورد را مناسب کاهش هزینه‌های درمانی و بار عاطفی برای خانواده‌ها دانست و گفت: معضل اصلی کشور بیماری‌های نهفته‌ است که در شجره‌نامه‌های افراد هیچ نشانه‌ای از بروز این بیماری‌ها وجود ندارد.

او گفت: ازدواج‌های فامیلی این دسته از افراد که دارای بیماری‌های نهفته ژنتیکی هستند، موجب تولد نوزادان معیوب خواهد شد که با زیر ساخت‌هایی که در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ایجاد شده، زمینه‌ای برای شناسایی عوامل ژنتیکی بروز این بیماری‌ها فراهم شده است.  دانلود  

منبع: شبکه خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۹۷۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ پروژه سفر دولت به لرستان در حوزه آب نیازمند اعتبار هستند

به گزارش خبرنگار مهر، داریوش حسن‌نژاد امروز چهارشنبه در جلسه بررسی مصوبات سفر رئیس‌جمهور به لرستان با بیان اینکه وزارت نیرو ۱۱ مصوبه در قالب ۱۳ پروژه در دور اول سفر رئیس‌جمهور به لرستان داشته است، اظهار داشت: ۱۰ مورد از پروژه‌ها کاملاً عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه سه مورد در حال اجرا هستند، گفت: این سه پروژه ۳۶۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان از اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های وزارت نیرو در استان خبر داد و گفت: این اعتبار از سوی وزارت نیرو و از محل تنخواه ۱۴۰۳ اختصاص پیدا کرده است.

حسن‌نژاد با بیان اینکه سه پروژه سفر دولت شامل سد «مخمل کوه»، «معشوره» و «بختیاری» باید از سوی آب نیرو احداث و عملیاتی شوند، گفت: دو سد «چول هول» و «ده پهلوان» نیز در دست مطالعه هستند.

کد خبر 6087668

دیگر خبرها

  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • ارائه اطلاعات ساخت و سازها به کارگروه ساماندهی
  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ وضعیت افسردگی در کشور
  • سفر به قلب سریلانکا
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می‌گیرند؟/ شایع‌ ترین بیماری های اورولوژی در کشور
  • ۳ پروژه سفر دولت به لرستان در حوزه آب نیازمند اعتبار هستند
  • مشاوره ژنتیکی بن‌بستی برای بیماری‌های ژنتیکی
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می گیرند؟