Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@07:32:59 GMT

ایران بدون هاشمی

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۰۰۱۶۵

ایران بدون هاشمی

تهران- ایرنا- در یک سال گذشته، در مقاطع مختلفی از نبود آیت‌الله هاشمی و اثراتی که حضور ایشان می‌توانست بر حل‌وفصل مسائل یا رویکردهای کلی توسعه‌ای کشور داشته باشد، سخن بسیار گفته شده است.

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم مرتضی الویری، آورده است: به باور نگارنده، در چهار حوزه سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصاد و مسائل اجتماعی می‌توان مزیت‌های دیدگاه‌های رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را بررسی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حوزه دیپلماسی، عمل‌گرایی ایشان یک وجه بارز بود که فقدان آن این روزها تا حد زیادی در ارتباط با جهان و به‌ویژه در مسائل منطقه‌ای محسوس است.

اگرچه هیئت حاکمه جدید عربستان، ویژگی‌هایی متفاوت از گذشتگان خود دارند اما حتما درصورتی‌که فرصت لازم برای آیت‌الله هاشمی فراهم می‌شد، می‌توانست در همین موقعیت فعلی، ارتباطات گسترده خود با علمای اهل سنت را به کار بگیرد و ضمن تأکید بر ملزومات وحدت دو کشور اثرگذار اسلامی، به سمت نوعی تلطیف فضا با سعودی‌ها حرکت کند و وضعیت نامناسب فعلی ایجاد نمی‌شد. در سیاست داخلی، مشی ایشان مدارا با مردم و تقویت هم‌باوری در میان جریانات سیاسی، نخبگان، گروه‌های مرجع و قشرهای مختلف جامعه بود.

آیت‌الله پلی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به شمار می‌رود و ضمن پذیرش اصل وجود سلیقه‌های مختلف سیاسی، تلاش می‌کرد همه جریان‌های معتقد به جمهوری اسلامی زیر یک چتر واحد حفظ شوند. این خلأ امروز به شکل روشنی قابل‌لمس است. در زمینه مسائل اجتماعی، به جامعه‌ای با نگرش‌های مختلف معتقد بود و همواره از امکان بیان ایده‌های مختلف اجتماعی دفاع می‌کرد. افراد محدودی از این نوع نگاه دفاع می‌کنند.

یکی دیگر از وجوه بارز ایشان این بود که مسائل اقتصادی را به‌خوبی فهم می‌کرد و راهکارهای قابل‌اجرا ارائه می‌داد. رئیس‌جمهور دوران سازندگی، از دوران پیش از انقلاب با اقتصاد به شکل عملی درگیر بود و در سفرهای خارجی، اندوخته‌های ارزشمندی از توسعه اقتصادی با خود به ایران آورد. درک عمیق و گیرندگی بالایی از شاخص‌های اقتصادی داشت و آمار و ارقام اقتصادی را با جزئیات به حافظه می‌سپرد و تحلیل می‌کرد. این ویژگی‌ها از رئیس پیشین مجلس، یک شخصیت متبحر اقتصادی ساخته بود که دیدگاه‌ها و نظرات او در برنامه‌های اقتصادی و آینده‌نگری، برای اقتصاددانان جالب توجه بود.

عملکرد هشت‌ساله ایشان در دوران پس از جنگ در رأس قوه مجریه، یکی از درخشان‌ترین مقاطع بعد از انقلاب را رقم زد. دولت سازندگی با ١١٩ میلیارد دلار درآمد نفتی توانست اقتصاد کشور را ٧٠ درصد رشد دهد، در‌حالی‌که احمدی‌نژاد با ٧٠٠ میلیارد دلار درآمد نفتی فقط ٣٢ درصد بر حجم اقتصاد ایران افزود. همه این موارد نشان می‌دهد نبود آیت‌الله در سالی که گذشت و سال‌های آینده، چه لطمه‌ای برای ایران محسوب خواهد شد.

*منبع:روزنامه شرق،1396،10،19
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131**انتشاردهنده: شهربانو جمعه

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۰۰۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی چشم انداز منفی اقتصادی تل آویو بدلیل تنش با ایران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، موسسات اعتبار سنجی بین‌المللی از جمله موسسه مالی اس اند پی گلوبال (S&P) در گزارشی پیش بینی کرده است که چشم‌انداز اعتبار بلندمدت اسرائیل منفی خواهد بود.

در این گزارش گفته شده به دلیل تنش‌های تل آویو با ایران و تشدید خطرات علیه تل آویو، چشم انداز اعتباری اسرائیل به شدت افت خواهد کرد.

آژانس رتبه بندی اس اند پی گلوبال در بحبوحه خطرات ژئوپلیتیکی زیاد برای اسرائیل، رتبه بلندمدت اسرائیل را از AA- به A- کاهش داده است.

اس اند پی گلوبال در بیانیه خود اعلام کرد: ما پیش بینی می کنیم که کسری عمومی اسرائیل در سال ۲۰۲۴ به ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش یابد، که بیشتر این کسری بودجه در نتیجه افزایش هزینه های نظامی در تل آویو صورت می‌گیرد.

پیش از این، خبرگزاری رویترز به نقل از اداره آمار رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که اقتصاد این رژیم در چهار ماهه آخر سال گذشته میلادی ۱۹.۴ درصد افت کرده است. بر اساس این گزارش، افت رشد اقتصادی رژیم صهیونیستی در حالی است که این رژیم متحمل خسارات ناشی از ادامه جنگ در نوار غزه شده است.

پیش از این نیز رسانه‌های صهیونیستی از آثار منفی جنگ بر اقتصاد این رژیم خبر داده بودند.

وزارت دارایی رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم جنگ روزانه به ۲۵۰ میلیون دلار می‌رسد.

رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی نیز با تاکید بر اینکه جنگ غزه ضربه بزرگی به اقتصاد این رژیم زده است، گفت: جنگ غزه بیش از انتظار برای اسرائیل هزینه دارد و فشارهایی بر بودجه ایجاد خواهد کرد.

بانک مرکزی رژیم صهیونیستی هم پیشتر در جدیدترین ارزیابی‌های خود اعلام کرده بود که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ به واسطه تنش‌ها در غزه، اقتصاد این رژیم افت خواهد کرد.

کد خبر 6082234

دیگر خبرها

  • تورم های سهمگین در راه است؟
  • پیش بینی چشم انداز منفی اقتصادی تل آویو بدلیل تنش با ایران
  • پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران
  • بررسی مسائل و مشکلات کوی امام علی(ع) اراک
  • حمایت وزارت علوم از تبدیل دانش به فناوری بدون وقفه ادامه دارد
  • پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران
  • سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی با مدل جدید چه مزیتی برای اقتصاد ایران دارد؟
  • خم شدن کمر اقتصاد اسرائیل زیر بار جنگ غزه
  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟
  • واکنش اسبقیان به ادعای وزیر اقتصاد در مورد مسائل مالی فدراسیون فوتبال+فیلم