Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: در هیچ یک از دعاها و زیاراتی که درباره امام مهدی (ع) آمده، به علائم ظهور نشده و شیعیان را امر به آن نکرده اند که علائم را بشناسید و مصداق آن را بیابید. آنچه مهم است شرایط انتظار، بحث معرفت و شناخت امام(عج) و ... است.

حجت الاسلام محمدرضا عسکری، مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(ع) استان البرز در گفت و گو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان با اشاره به اهمیت مباحث مهدوی در منابع دینی، اظهار کرد: وجود پشتوانه روایی، قرآنی و تاریخی درباره مباحث مهدوی، نشاندهنده آن است که این موضوع یکی از دغدغه های پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) بوده کما اینکه هر یک از ائمه(ع) در دوره امامت خود به این موضوع پرداخته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: با بررسی منابع روایی درمی یابیم، سفارش ها و تاکیدات اهل بیت (ع) در رابطه با آموزه انتظار، شامل شناخت وظایف و عمل به وظایف است. بنابراین، اگر از این اصل (شناخت وظایف و عمل به آن) فاصله بگیریم وارد عرصه ای شده ایم که ما را از اصل مهدویت و دغدغه اهل بیت (ع) در این زمینه، دور خواهد کرد. چون نگاه اهل بیت (ع) در معارف مهدوی، پرداختن به موضوعات مختلف مانند انتظار، غیبت، فواید امام قائم(عج) و ... بوده است.

 

علائم و نشانه های ظهور؛ بخش کوچکی از مباحث مهدوی در روایات

 

حجت الاسلام عسکری تصریح کرد: یکی از مسائلی نیز که در این میان مورد اشاره قرار گرفته «علائم و نشانه های ظهور» بوده است. اما علائم و نشانه های ظهور شاید بخش کوچکی از مباحث مهدوی در روایات را شامل می شود و جزیی ترین بخش مباحث است. ما در معارف اهل بیت (ع) دو بحث داریم؛ 1- «شرایط ظهور»؛ ۲-«علائم ظهور» و یکی از تفاوت های این دو موضوع آن است که ما نسبت به شرایط ظهور وظایف و تکالیفی داریم اما نسبت به علائم و نشانه های ظهور وظیفه ای نداریم.

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ابراز کرد: «نشانه» علامت و هشداری برای منتظران است که اعلام می کند شما به ظهور نزدیک شده یا به آن رسیده اید و عملا تکلیف مشخص و معینی برای فردِ منتظر بیان نمی کند. اما درباره «شرایط ظهور» وظایفی برای ما معین شده است. بخصوص در رابطه با آمادگی برای ظهور و اینکه تعلقات و دلبستگی های مادی ما را از یاری و حمایت ولی خدا باز ندارد و هر زمان ظهور محقق شد، بتوانیم کمک کنیم و وظایفی که برای ما مشخص شده و مهمتر و جدی تر است را دنبال کنیم؛ لذا تمرکز صرف بر علائم ما را از اصل دور می کند.

 

در هیچ دعا و زیارتی، به علائم ظهور اشاره نشده است

حجت الاسلام عسکری با اشاره به دعاها و زیارات مربوط به امام مهدی (ع)، بیان کرد: اگر دقت کنید در دعاها و زیاراتی که درباره امام مهدی (ع) آمده در هیچ دعا و زیارتی اشاره به علائم ظهور نشده و یا اینکه شیعیان را امر کرده باشند که علائم را بشناسید و مصداق آن را بیابید. بلکه بیشتر روی شرایط انتظار، بحث معرفت و شناخت امام(عج)، ثابت قدم ماندن در مسیر، دعا برای فرج، معرفت نسبت به امام(عج)، آماده کردن خود و ... تاکید شده است.

 

وی در ادامه به سخنی از آیت الله جوادی آملی در این رابطه اشاره کرد و گفت: به تعبیر آیت الله جوادی آملی دعای «اللهم عرّفنی حجتک ...» وظیفه شیعه در عصر غیبت است اما در هیچ جای این دعا یا هیچ یک از دعاهای دیگر «نشانه و علائم ظهور» مطرح نیست.

 

مدیر بنیاد مهدی موعود (ع) استان البرز در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: نسبت به روایات نشانه های ظهور سه نوع نگاه وجود دارد؛ نگاه اول، نگاهی افراطی است، در این نگاه بیان می شود که ما نزدیک به 200 نشانه برای ظهور داریم که از این تعداد 195 علامت و نشانه آن محقق شده و تنها پنج علامت باقی مانده است. این نگاه پیدا کردن علائم و یافتن مصادیق آنها و تطبیق گرایی را ترویج می کند که از آسیب های معارف مهدوی شمرده می شود و نقدهایی نیز بر آن وارد است. در این رویکرد، نگاه علمی به روایات، فقه روایت، متن و سند روایت و ... وجود ندارد و هر حدیث و نقلی در هر کتابی که باشد مورد استناد قرار می گیرد. هر حادثه و اتفاقی هم که در بیرون رخ می دهد سریع تطبیق داده می شود. حتی زلزله یا کشته شدن یک فرد در کشوری دیگر نیز به عنوان مصداق معرفی می شود!.

 

برخی برای «ملاحم» هم «مصداق تراشی» می کنند

کارشناس مباحث مهدوی ادامه داد: نگاه دوم در رابطه با روایات مربوط به علائم ظهور، «نگاه محتاطانه» است. در این نگاه گفته می شود ما باید نشانه های ظهور را مطالعه کنیم، سند، متن و پیشینه روایت را بببنیم، تطبیق ها نیز با دقت و احتیاط باشد. نگاه سوم در این رابطه «نگاه تاریخی» است، این نگاه معتقد است برخی از روایاتی که درباره نشانه های ظهور وجود دارد در واقع ملاحم بوده است.

 

وی در این رابطه توضیح داد: ملاحم به معنای پیشگویی است، یعنی اهل بیت (ع) برای چندین سال بعد از خود رویدادی را پیشگویی می کردند به عنوان مثال اتفاقی در دوره بنی عباس. آن اتفاق نیز محقق و تمام شده است اما برخی افراد به هر جهت می خواهند آن اتفاق را به زمان کنونی پیوند زده و برای آن مصداق بیابند.

 

عسکری افزود: نگاه تاریخی می گوید «بازه و شرایط زمانی آن حادثه» در طول تاریخ محقق و تمام شده است، بنابراین نباید «ملاحم» را به زمان کنونی سرایت داد.

 

حتی علائم حتمی ظهور هم قابل جعل هستند!

استاد مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: در مجموع در روایات ما آنچه برای آخرالزمان و در عصر غیبت بیشتر سفارش شده و مورد توجه بوده است مراجعه به فقها و دانشمندان و عالمان دین است، چنان که آنقدر که به مراجعه به علما سفارش شده از ما نخواسته اند که مصداق یمانی یا سفیانی و .... را پیدا کنیم. ضمن اینکه از پنج علامت حتمی که برای ظهور نام برده شده «برخاستن ندایی از آسمان، خروج سفیانی، شکافته شدن زمین در منطقه «بیداء»، خروج مردی از یمن و کشته شدن نفس زکیه»، سه علامت را می توان جعل کرد یعنی این را بعید ندانیم که مخالفان ما شخصیتی را به نام سفیانی یا دجال در سطح جهانی معرفی کنند تا شیعه درگیر و سرگرم آن باشد. این برای آنها چندان کار دشواری نیست. تنها دو علامت خسف بیداء و ندای آسمانی قابلیت جعل ندارند.

 

وی ادامه داد: روایاتِ علائم ظهور، روایاتی است که در آن آشفتگی و گاهی تضاد و تعارض در میان برخی از روایات دیده می شود که نیازمند بحث علمی هستند و به هر کتابی نیز نباید در این باره مراجعه کرد.

 

این محقق و پژوهشگر مهدوی در پایان یادآور شد: برخی از روایات مهدوی مربوط به کتاب هایی با قدمت ۱۵۰ ساله اند، بنابراین، چندان قابل اعتبار و حجت محسوب نمی شوند. علاوه بر این، به تطبیق نیز نباید نگاه عُرفی و سطحی داشت و تاکید ما باید روی اصل مباحث مهدوی و وظایف منتظران باشد و می بایست از مباحثی که ما را به حواشی می کشانند، پرهیز کرد.

پایان پیام/99

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۰۱۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاحات امام زمانی؛ برخورد با بی‌حجابان یا دولتمردان؟

قطعا باور دارید که «ان الله لایجری الامور الا باسبابها» و باور دارید که اصلاحات امام زمانی قاعدتا زمانبر و تدریجی است.
بیایید فرض کنیم آقا تشریف آوردند آیا بلافاصله تمام زنان بی حجاب و بدحجاب و شل حجاب تنبیه می شوند؟ یا مردان و زنان اختلاسگر و سوء استفاده چی تنبیه میشوند؟
آیا در اولین سخنرانیها دوچرخه سواری بانوان را محکوم میکنند یا میگویند ای دولتمردان وای مردم قسط و عدالت را بر پای دارید؟
آیا وزرای ارتباطات تمام جهان مامور میشوند فیلترینگ شدیدی اجراکنند و نیروهای انتظامی برفراز بامها دیش های ماهواره را جمع میکنند یا مسئولین موظف به تهیه برنامه های متنوع فرهنگی میشوند تامردم را رشد بدهند؟
آیا بیت المال به سمت طرفداران شان سرازیر میشود یا همه واجدین شرایط ازآن بهره می برند و مکتبی و حزب اللهی و هم خط و چپ و راست با دیگران برابرند؟

ظاهرا در این مملکت عده ای تفکرات خود را دقیقا منطبق بر ایده های امام(عج) میدانند و شاید خود را امام می پندارند و میخواهند قبل از ظهور ان را پیاده کنند ولی اساس حرکت انبیا که مبتنی بر توحید و قسط است رافراموش کرده اند. تا آنجا که مشخص است پس از توحید و پرهیز از شرک نوبت قسط وعدل است ان هم نه در شعار و بلکه در عمل و اگرچنین نباشد جهان امادگی همراهی باامام را نخواهد داشت .
مسئولین محترم و مدعیان دینداری اگر قصد دارند قبل از ظهور منجی به راه ان معصوم بروند بسم الله .... بدون شعار بلکه با عمل پای دروادی برقراری قسط و عدل بنهند. از اختلاف و نفاق و دروغ و شعارزدگی و تهمت و سیاسی کاری و گروه گرایی و چوب لای چرخ یکدیگر گذاشتن و کندکردن جریان توسعه و.... دست بردارند.
مردم خسته اند و نیازبه کمک و رسیدن به آرامش دارند.

* منتشر شده در سایت مبلغ

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902279

دیگر خبرها

  • شهادت «جلال اعتماد» نشانه کینه‌توزی عناصر وابسته به صهیونیستی است
  • شهادت«جلال اعتماد»نشانه کینه‌توزی عناصروابسته به صهیونیستی است
  • وظیفه شیعیان در دوران غیبت زمینه‌سازی و آماده کردن شرایط برای ظهور امام زمان(عج) است
  • (عکس) طرح نور باید باشد تا ظهور
  • چند آموزه‌ مهدوی در دعای عهد و ندبه‌ ی امام صادق (ع)
  • برخورد با بی‌حجابان یا دولتمردان؟
  • اصلاحات امام زمانی؛ برخورد با بی‌حجابان یا دولتمردان؟
  • شوراها عرصه ظهور حضور مردم در حکمرانی هستند
  • نشانه های انسان با کرامت و کریم چیست؟
  • مستندی جدید درباره ظهور و سقوط WCW ساخته خواهد شد؛ چه کسی WCW را کشت؟