Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-06@07:03:46 GMT

تیشه به ریشه انیمیشن نزنیم

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۰۲۵۱۳

تیشه به ریشه انیمیشن نزنیم

 به گزارش ایلنا، جمعی ازفعالان و دلسوزان انیمیشن ایران با امضای نامه‌ای خواستار وحدت فعالان این حوزه و توجه به انیمیشن شدند.

متن این نامه که نسخه‌ای از آن برای ایلنا ارسال شده، به شرح زیر است:

انجمن سینمایی فیلمسازان انیمشن ایران (آسیفا ایران) در طول بیش از سه دهه فعالیت‌های خود، همواره با چالش‌های بسیاری روبرو بوده و بی‌تردید براساس الویت‌های جامعه انیمیشن ایران سمت و سو گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نهاد، توسط بزرگان و اساتید انیمیشن ایران بنیان گذارده شده و با حضور بسیاری از آن‌ها و نیز جوانان تازه نفس در این سالیان به فعالیت خود ادامه داده و رشد یافته است. آسیفا ایران از محافل کوچک کار خود را آغاز کرده و با تصمیم مدیران در دوره‌های بعدی عضوی از خانه سینما شده و به حق در پیگیری و احقاق حقوق صنفی و فرهنگی اعضا و خانواده انیمیشن در ایران موثر عمل کرده و بی‌شک در دوره‌های اخیر به انجمنی کارآمد و معتبر و در بسیاری موارد به نقطه اتکا انیمیشن ایران تبدیل شده و بار بس گران را از دوش انیمیشن کشور برداشته است.

شاهد بودیم که درگذشته نه چندان دور، مجامع آسیفا همراه با تعداد اندکی از اعضا برگزار می‌شده و شمار اعضای انجمن نیز اندک بوده است. اکنون با تلاش‌های صورت گرفته و اعتباری که بدست آورده و اشتیاق حضور بویژه در هیئت مدیره آن رو به فزونیست که هم به فالی نیک است و هم نشانی است از رشد و اهمیت جایگاه آسیفا ایران که به راحتی بدست نیامده است.

شکل‌گیری، پیگیری و به ثبات رساندن بسیاری از مطالبات از جمله بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی، معافیت‌های مالیاتی، معرفی اعضا در محافل و مراکز مختلف، حضور در جشنواره‌ها و راه اندازی مراکز شهرستانی، انتقادات و اعتراض‌ها و مکاتبات با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف و غیره همگی در راستای حمایت از اعضا و جریان انیمیشن کشور ازجمله موارد با ارزشی بوده و هنرمندان بسیاری منتفع شده‌اند. البته این همه، با حضور مداوم و فعال در جریان‌های صنفی، فرهنگی و سینمایی کشور نتیجه داده است.

یادمان نخواهد رفت که هیئت مدیره آسیفا ماموریت خود را در پیگیری بیش از سه ساله در به ثمر رسیدن برگزاری مجمع عمومی صنف کارگری به خوبی انجام داد و صنف تازه تاسیس شده انیمیشن در وزارت کار نیز در ادامه فعالیت‌های آسیفا، با طرح ایده و پیگیری مستمر و توسط هیئت موسسی از درون هیئت مدیره آسیفا شکل گرفته و به ثمر نشسته است.

گردهمایی و استقبال پرشور از مجمع تاسیس صنف کارگری انیمیشن استان تهران با تلاش و نگاهی جامع و بدون حب و بغض مدیران آسیفا وهیئت موسس صنف، شکل گرفت که خاطره شیرین آن هنوز در یاد‌ها مانده و تسخیر آن برای خود از سوی هرکسی دور از انصاف و اخلاق است. چگونه است که در بسیاری از مواقع اینچنین، شبهاتی بر رسمیت ایشان وارد نیامد و مرجع حضور در مجمع صنف نیز بوده‌اند؟

متاسفانه اما هرازگاه جریانهایی سوار بر امواج احساسی و عمدتا نزدیک به انتخابات و مجامع عمومی، با عدم رعایت انصاف، خواسته و ناخواسته در تضعیف آسیفا تلاش دارند و تمام داشته‌ها و شخصیت‌ها و جریانات اصیل را زیر سوال می‌برند و می‌دانیم اتهاماتی که برخی به آسیفا زده و می‌زنند، تا به حال و با نیت تنش زدایی پاسخی به آن‌ها داده نشده گرچه حق پیگیری برای آنان محفوظ است.

با بی‌انصافی زیرسوال بردن مدیران پرتلاش آسیفا که با تلاش‌های خود این انجمن را از محافل کوچک خانگی به انجمنی سر‌شناس و مرجع در محافل فرهنگی، سینمایی و صنفی تبدیل کرده است حرکتی غیرحرفه‌ای و‌ گاه با منافع شخصی برخی بوده و بی‌تردید جامعه انیمیشن کشور را متضرر خواهد کرد.

اینکه کسانی در تمام سالهای تلاش برای رشد و نمو آسیفا منفعل بوده و کمترین اهمیتی برای ارتقای جایگاه آن در کشور قائل نبوده‌اند و در مواقع خاص سعی در القای دلسوزی داشته و با بد‌ترین تهمت‌ها باعث می‌شوند سنگ روی سنگ بند نشود، هشدار و تذکری می‌طلبد تا جامعه انیمیشن کشور اینگونه تیشه به ریشه زدن‌ها را برنتابد. مدیران آسیفا ایران بار‌ها اعلام کرده‌اند که در قبال تاخیر در برگزاری مجمع، طبق شرایط زمانی مانند بسیاری از انجمن‌های دیگر معذوریت‌ها و محدودیت‌هایی داشته و با خیراندیشی سعی کرده‌اند پس از به نتیجه رساندن صنف کارگری انیمیشن مسائل آسیفا را نیز با آرامش به سرانجام برسانند و برگزاری مجمع عمومی نهایی و گزارش‌های هیئت مدیره و بازرس پاسخی به اتهامات نابجا، شبهات پیش آمده و همه نقدهایی که رنگ و بوی تهمت گرفته است خواهد بود. آسیفا ایران انجمنی معتبر و مستقل بوده و است که فارغ از فرافکنی‌ها و جوسازی‌ها دارای اساسنامه و اعضای مشخصی می‌باشد و مشروعیت خود را از آن‌ها و کسانی دارد که طی سال‌ها با آن همراه بوده‌اند و در برهه‌های مختلف چه تعطیل شدن خانه سینما و چه تلاش برای ایجاد صنف آنرا دنبال کرده‌اند.

امیدواریم جامعه انیمیشن کشور با بلندنظری، سعه صدر، دوری از تنگ نظری‌ها و دغدغه‌های شخصی و نشر اتهام به سایرین در مسیر درست و رو به رشد به پویایی خود ادامه دهد. وظیفه می‌دانیم از حضور افراد کارکشته انیمیشن در مجامع و محافل حرفه‌ای فرهنگی، هنری و سینمایی حمایت و پشتیبانی کنیم تا از این طریق سهم و حقوق متناسب با نیاز انیمیشن کشور را بدست آورده و هرچه بیشتر در حفظ شأن اعضا و جامعه انیمیشن کشور شاهد اتفاقات مناسب باشیم.

اسامی امضاکنندگان: اکبر عالمی، ابوالفضل رازانی، احمد عربانی، سعید توکلیان، ناصر گلمحمدی، محمدعلی صفورا، بهرام عظیمی، رسول بابارضا، اسماعیل شرعی، علی نوری اسکویی، ناهید صمدی امین، حمید کریمیان فخار، شهرام حاج میرصادقی، روانبخش صادقی و جمعی از فعالان انیمیشن ایران.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۰۲۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انیمیشن‌هایی متفاوت برای بزرگتر‌ها؛ انیمیشن‌هایی مفرح برای بچه‌ها

آفتاب‌‌نیوز :

چقدر طول کشید که از پیرمرد شجاع و وفادار و بامزه «آپ/ بالا» خوشتان بیاید و با او همدلی کنید؟ نوازنده شکست‌خورده انیمیشن «روح» که در زندگی نتوانسته دنبال رؤیای نوازندگی‌اش برود و تازه پس از مرگ در عالم ارواح شجاعت لازم را برای تغییر زندگی‌اش به دست می‌آورد، چقدر شما را به خطر کردن و پی رؤیاهای‌تان رفتن ترغیب کرده؟ همین اواخر، انیمیشن معمولی «لئو» چقدر دیده شد و پیام ساده و عملی‌اش که ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است، به دل‌ها نشست. ۸ انیمیشنی که در ادامه معرفی شده بخشی از خاطره چند نسل از دنیای انیمیشن است.

شرک (۲۰۰۱)

کارگردان: اندرو آدامسون و ویکی جنسون

محصول: امریکا

یک شخصیت چطور وارد فرهنگ عامه ــ آن‌هم نه فقط فرهنگ عامه کشور سازنده بلکه فرهنگ عامه بسیاری از مردم در سرتاسر جهان ــ می‌شود، پاسخش شرک است. اگر شما کسی را به شرک تشبیه کنید بلافاصله مخاطب شما متوجه می‌شود که منظور شما چیست. شرک و دیگر شخصیت‌های این انیمیشن دیدنی خیلی زود جای خود را در میان شخصیت‌های ماندگار انیمیشن باز کردند. بچه‌ها و بزرگ‌تر‌ها به سرعت عاشق این موجود سبز گنده بداخلاق، اما مهربان و شجاع شدند و حالا سال‌هاست که تماشاگر دنباله‌های آن هستند. حتی اگر دیگر انیمیشنی از شرک تولید نشود، شرک همیشه به حیات خود ادامه می‌دهد.

شرکت هیولا‌ها (۲۰۰۱)

کارگردان: پیتر داکتر

محصول: امریکا

در مانستروپولیس، هیولا‌ها با ترساندن بچه‌ها از صدای جیغ آن‌ها انرژی تولید می‌کنند. اما کارخانه تولیدکننده جیغ بچه با مشکل تامین انرژی روبه‌رو است، چون کودکان دیگر مثل سابق نمی‌ترسند. هیولا‌ها از هر گونه تماس با بچه‌ها مطلقا منع شده‌اند، اما سالی و مایک، دو هیولای متخصص ترساندن بچه‌ها، در اثر اشتباهی وارد دنیای بچه‌ها می‌شوند و همه‌چیز به هم می‌ریزد. در این بین سالی و مایک کشف می‌کنند که صدای خنده کودکان انرژی بیشتری تولید می‌کند. کمتر انیمیشنی به اندازه «شرکت هیولاها» در ترغیب آدم‌ها در مواجهه با ترس‌های‌شان که علت و اساس‌شان را هم نمی‌دانند موفق بوده است.

عصر یخبندان (۲۰۰۲)

کارگردان: کریس وج

محصول: امریکا

حتی اگر فرنچایز «عصر یخبندان» را هم ندیده باشید، احتمالا آن سنجابی را که با چنگ و دندان برای حفظ دانه بلوطش خودش را به آب‌وآتش می‌زند و بلا‌های زیادی سر خودش و دنیای اطرافش می‌آورد دیده‌اید. یکی دیگر از انیمیشن‌های ماندگار سال‌های آغازین هزار سوم میلادی که تا همین امروز خاطره خوش آن در ذهن تماشاگرانش باقی مانده، «عصر یخبندان» است. داستانی درباره دوستی، مدارا، پذیرش تفاوت‌ها و در عین حال احترام به محیط زیست با شخصیت‌های دوست‌داشتنی‌ای مثل مندی و سید که زوج ناجور، اما جدانشدنی‌ای هستند. درامی جاده‌ای، اکشن و ماجراجویی که شوخی‌های بامزه‌اش به حفظ قوام و انسجامش کمک زیادی کرده.

در جست‌وجوی نمو (۲۰۰۳)

کارگردان: اندرو استنتون و لی آنکریچ

محصول: امریکا

درونمایه جست‌وجو در اغلب انیمیشن‌ها قابل تشخیص است. انگار از روز اول که قرار بر پا گرفتن صنعت انیمیشن بوده، طالع شخصیت‌های انیمیشن را با جست‌وجو و سفر نوشته‌اند. سه مرحله کلی سفر قهرمان که به «جدایی» (سفر به دنیای ناشناخته‌ها)، «تشرف» (ماجراجویی در دنیای ناشناخته‌ها) و «بازگشت» (برگشت به دنیای عادی) قابل تقسیم است در این انیمیشن و بسیاری انیمیشن‌های دیگر کاملا رعایت شده. اینجا سفر درونی با سفر بیرونی هم‌راستا و هم‌زمان شده و تماشاگر راحت‌تر می‌تواند تاثیر سفر در پخته شدن خام را دریابد. فیلم اکرانی بسیار موفق داشت و این موفقیت با ساخت دنباله «در جست‌وجوی دوری» تدوام یافت.

کورالاین (۲۰۰۹)

کارگردان: هنری سلیک

محصول: امریکا

انیمیشن استاپ موشن را اصولا گرم و گیراتر از انیمیشن دوبعدی و سه‌بعدی می‌دانید یا نه؟ اگر فکر می‌کنید استاپ موشن فضایی صمیمی و دوستانه دارد، «کورالاین» حسابی غافلگیرتان می‌کند. اگر فکر می‌کنید که استاپ موشن اصولا فاقد صمیمت و جذابیت انیمیشن‌های دوبعدی و سه‌بعدی است، باز هم «کورالاین» شما را متحیر می‌کند. شاید اگر تیتراژ این انیمیشن جذاب را نبینید، حدس بزنید که کارگردانش تیم برتون است که البته فانتزی‌هایش تاریک‌تر و دلهره‌آورتر شده. «کورالاین» پاسخ به پرسشی کنجکاوی‌برانگیز، ولی در عین حال ترسناک است که هر آدمی در بچگی با آن مواجه شده: اگر پدر و مادر آدم جوری دیگری بودند، چه می‌شد؟

مری و مکس (۲۰۰۹)

کارگردان: آدام اِلیوت

محصول: امریکا

مری و مکس، دو آدم با دنیایی فاصله میان‌شان، دوست مکاتبه‌ای هستند. مری که در استرالیا زندگی می‌کند و خانواده‌ای ازهم‌پاشیده دارد در هشت‌سالگی از سر اتفاق شروع به نامه‌نگاری می‌کند با مکس چهل‌وچهارساله چاق و مشکل‌دار در روابط اجتماعی. رابطه این دو به تدریج عمیق‌تر می‌شود و مثل هر رابطه دوستانه دیگری به مشکل می‌خورد. مری و مکس مستعدند که به تیره‌روزی‌های زندگی با شدت و حدت واکنش نشان دهند و همین ویژگی هم هست که برای تماشاگر ملموس‌شان می‌کند. انیمیشنی ماندگار با تکنیک استاپ موشن.

انومالیزا (۲۰۱۵)

کارگردان: چارلی کافمن و دوک جانسون

محصول: امریکا

مردی میان‌سال به نام مایکل که متخصص خدمات مشتریان است برای سخنرانی در کنفرانسی وارد هتل فرگولی می‌شود. هتل فرگولی در ظاهر هیچ شباهتی به هتل اوِرلوک فیلم «درخشش» (۱۹۸۰) استنلی کوبریک ندارد که ساکنانش را به انزوا می‌کشاند، روح‌شان را با سیاهی تغذیه می‌کند و دست آخر باعث جنون‌شان می‌شود. در واقع فرگولی برای مایکل به مراتب بدتر از اورلوک است. در این هتل است که مایکل با خودش و زندگی پوچ و بی‌روحش مواجه می‌شود. این انیمیشن که با تکنیک استاپ موشن ساخته شده همان روح فیلمنامه مشهور «درخشش ابدی یک ذهن پاک» را دارد؛ غمگین و دریغ‌خوار که با سردی رئالیستی‌اش برگشت‌ناپذیر بودن زندگی را توی گوش مخاطب می‌زند و خوشبختانه پایانی نسبتا خوش دارد.

لاکپشت قرمز (۲۰۱۶)

کارگردان: مایکل دودوک دی ویت

محصول: فرانسه و ژاپن

اگر در انیمیشن دنبال آواز و حرکات موزون و دیالوگ‌های بامزه هستید، این انیمیشن به هیچ وجه مناسب شما نیست. این انیمیشن بی‌کلام است و صدای طبیعت و موسیقی گوش‌نواز راوی آن. مردی که با جریان آب به جزیره‌ای متروک و دورافتاده آورده شده، تصمیم می‌گیرد با قایقی از جزیره بگریزد، اما لاکپشت قرمز عظیم‌الجثه‌ای بزرگ‌ترین مانع بر سر راه او برای رهایی است. مرد برای بازگشت به اجتماع و خلاصی از طبیعت هرچه در توان دارد رو می‌کند، ما خلاصی واقعی او در صلحی است که با طبیعت نصیبش می‌شود. «لاکپشت قرمز» تماشاگرش را به فکر می‌اندازد که زندگی در طبیعت چه بهایی دارد.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن
  • ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است
  • ریشه پیوند دانشگاه با صنعت و جامعه در نمایش علم توسط دانشگاه است
  • فیلم| سخنرانی باورنکردنی یک دانشجوی آمریکایی درمورد ایران/ایران مثل رگ‌های بدن در کل دنیا ریشه دوانده
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • رژیم اسرائیل ریشه ناامنی و دشمن مشترک ما است
  • رژیم اسراییل ریشه ناامنی و دشمن مشترک ما است
  • رژیم اسراییل ریشه ناامنی و دشمن مشترک ما است
  • چهره‌هایی که نمی‌دانستید صداپیشگی هم کرده اند
  • انیمیشن‌هایی متفاوت برای بزرگتر‌ها؛ انیمیشن‌هایی مفرح برای بچه‌ها