Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، «بهرنگ صمدزادگان» عضو دائمی انجمن هنرمندان نقاش ایران و کارشناس ارشد نقاشی از دانشگاه تربیت مدرس است. وی اخیراً در افتتاحیه سومین نمایشگاه هنری «ورسوس» که با هدف حمایت از نقاشان جوان 18 تا 35 سال برگزار می‌شود، از وضعیت دوسالانه‌های نقاشی گلایه و تأکید کرد: متأسفانه از دی 1382 تا الان، بی‌ینال نقاشی که تأثیر آن را داشته باشد و جریان‌ساز باشد، نداشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صمدزادگان همچنین از وضعیت امروز نقاشی ایران ابراز نگرانی کرد و تأکید داشت: دو نگاه نقاشی دانشگاهی و بازاری در کشورمان حاکم است که هر دو شکسته و عقیم است؛ نگاه دانشگاهی ناکارآمد بوده و قطعاً ریشه در بازار هنر خواهد دواند.

درباره موضوعات مطرح شده، با این نقاش ۳۸ ساله بیشتر گفت‌‌وگو کردیم.

* آقای صمدزادگان، تا کنون ۲۴ دوره جشنواره تجسمی جوانان فجر برگزار شده است، نقاط ضعف این جشنواره را چه مواردی می‌دانید که معتقدید ۱۴ است جشنواره در خوری با موضوع نقاشی نداریم؟

ـ من مشخصاً درباره دوسالانه نقاشی ایران صحبت می‌کنم نه پیشوندی دارد، نه پسوندی، صرفاً دوسالانه ملی نقاشی مدنظر است. این دوسالانه باید کیفیت داشته باشد، موضوعی که از سال 82 به این طرف نمی‌بینیم. جشنواره تجسمی فجر یک آش شله‌قلمکاری است که بهم ریخته و با ضابطه‌های نامشخص است، در حالی که خروجی تمام فعالیت‌های هنرمندان و دانشجویان و ... باید به دوسالانه نقاشی برسد.

جشنواره تجسمی فجر یک آش شله‌قلمکاری است که بهم ریخته و با ضابطه‌های نامشخص است

در سال‌هایی که به عنوان مدرس کارگاه یا داور به جشنواره تجسمی جوانان دعوت شدم، قبول نکردم بروم. چون در آن یک نگاه رشد نکرده دانشگاهی حاکم است و ارزیابان جشنواره دانشگاهیان ما هستند. به عنوان کسی که 13 سال تدریس کردم و به همین دلیل از دانشگاه خداحافظی کردم، می‌توانم بگویم دانشگاه‌های ما در رشته نقاشی از لحاظ علمی، اطلاعاتی و سلیقه‌ای منجمد شده‌اند.

* این جمود نسبت به هنر جهانی است؟

ـ نه تنها با جریان روز جهان بیگانه هستند که با جریان روز هنرمندان جوان که برایشان  جشنواره برگزار می‌کنیم هم بیگانه‌اند.

ما در داوری باید این را رعایت کنیم که ما با نسل خودمان چقدر اختلاف داشته‌ایم؟ پس باید بپذیریم که نسل بعدی هم چنین اختلافی را داشته باشد. اگر قرار باشد نسل بعدی مانند ما فکر کند، یعنی داریم هنر را منجمد می‌کنیم!

* اساتید نمی‌پذیرند یا منابع آکادمیک ما قدیمی شده‌اند؟

ـ‌هر دو! یکی از کارکردهای دانشگاه این است که منبع علمی و آموزشی تولید کند، اما چقدر این کار انجام می‌شود؟ چند درصد از اساتید دانشگاهی با منابع روز آشنا هستند؟

* منابع و جریان روز دنیا منظور تبعیت و تقلید است؟

ـ به هیچ وجه! ما باید تمام جریان روز دنیا را بشناسیم و حسب آن اتفاقاتی که رخ می‌دهد از خودمان یک مانیفست ارائه دهیم.

در بی‌ینال ونیز حرف قابل عرضه‌ای نداریم، چون آن چیزی که از ایران بیرون می‌رود، نه به ایران ربط دارد نه به هنر ایران

برای چه هنر ایران در عرصه‌های مهم چیز قابل ارائه ندارد؟! در بی‌ینال ونیز کی حرف قابل عرضه‌ای داشته‌ایم؟ نداریم، چون آن چیزی که از ایران بیرون می‌رود، نه به ایران ربط دارد نه به هنر ایران.

* معمولاً غیر از یک تعداد اساتید پیشکسوت و اسم و رسم دار، چهره جدیدی برای ارائه نداریم...

ـ بله. متأسفانه ما به همین‌ها چسبیده‌ایم. یکی از چیزهایی که از هنر روز دنیا باید یاد بگیریم این است که از یک دانشگاهی اگر یک جریان هنری مثلاً‌ در بریتانیا بیرون می‌آید، دانشگاه حواسش هست که دانشجویان نسل بعد آنها را الگو قرار ندهند، بلکه حتی ضد آن تولید کنند!

در ایران برعکس است. وقتی جریان نقاشی سقاخانه از دانشگاه هنرهای تزئینی درآمد -دست‌کم تا سالی که من فارغ‌التحصیل شدم- اگر مثل آن کار می‌کردی، نمره‌ات بالا بود، اگر نه منفور بودی! این یعنی انجماد.

* این موضوع در جراح‌های هنری ما هم رسوخ کرده...

ـ صد درصد.

* مثلاً‌ در هشتمین حراج تهران که در پیش است و جنابعالی هم با یک اثر حضور دارید، وقتی نگاه می‌کنیم احساس می‌شود برآورد قیمت‌ها بر اساس سن و سال صورت می‌گیرد، یعنی اگر هنرمندی جوان است، قیمت اثرش زیر ۱۰۰ میلیون خواهد بود اما هر چه مسن‌تر و قدیمی‌تر باشد، اثرش هم قیمتی‌تر می‌شود.

ـ ممکن است این طور باشد،‌ نمی‌خواهم راجع به کار خودم صحبت کنم، به هر حال پشیمانم از این که کار دارم، من هیچ دوره‌ای کار ندادم و الان با این اتفاقی که افتاده، نمی‌دانم چقدر به نفع من خواهد بود.

 

 

* برای چه پشیمان هستید؟

ـ اجازه دهید بعد از حراج بگویم. سر همین قیمت‌گذاری که می‌گویید، نمی‌گویم عمدی بوده، احتمالاً یک اشتباهی رخ داده و تصادفاً اتفاق افتاده است؛ چون قیمت از نظر من و بر اساس آخرین قیمت فروش اشتباه است. [قیمت نقاشی آبرنگ صمدزادگان در کاتالوگ حراج بین ۱۰ تا ۱۴ میلیون تومان و در سایت حراج بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان برآورد شده است]

جامعه هنری ما حراج را به عنوان یک معیار هنری در نظر می‌گیرد، در حالی که حراج یک معیار اقتصادی است

تقصیر برگزارکنندگان حراج نیست، تقصیر جامعه هنری ما است که حراج را به عنوان یک معیار هنری در نظر می‌گیرد، در حالی که حراج یک معیار اقتصادی است اما وقتی معیار هنری می‌شود، باعث می‌شود که باز درجا برنیم.

اقلاً یک خوشبینی دارم و به همین دلیل امسال تصمیم گرفتم کار بدهم و آن این است که حراج به نام «هنر معاصر» برگزار می‌شود؛ امیدوارم بتواند یک رویکرد جدید در بازار به نام هنر معاصر ایجاد کند.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۰۲۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره‌های امام رضا (ع) سبب‌ساز توسعه فرهنگ رضوی است

سیدمحمد هاشمی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام جشنواره‌های فرهنگی هنری رضوی را سبب توسعه و تعمیق آن در نقاط مختلف دانست و تصریح کرد: امسال برای نخستین‌بار جشنواره ملی روستایی و عشایری، در روستای کردر رضوی میناب هرمزگان آغاز به کار کرد و بخش دیگر از این جشنواره در روستای سرکره دشتستان استان بوشهر اجرا شد.

وی اضافه کرد: براساس برنامه ریزی در سال بعد جشنواره ملی روستایی ـ عشایری در ۸ روستا برگزار می‌شود که این شعاع ایمانی و حبی به امام رضا (ع) در همه مراکز مختلف روستایی کشور خود را نشان دهد.

هاشمی با اشاره به برگزاری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) خاطرنشان کرد: این جشنواره مبارک و نورانی بیست و یکمین دوره خودش را طی می‌کند در حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود و اختتامیه این جشنواره در میلاد امام رضا (ع) در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امسال این جشنواره نه تنها به‌صورت معمول خودش برگزار شد بلکه هم از جهت مردمی بودن و توسعه کار و هم از جهت عمق فنی و کارشناسی الحمدلله بسیار رشد کرده بود.

هاشمی با اشاره به ایجاد جوانه‌های دیگر این جشنواره خاطرنشان کرد: جشنواره فرهنگی هنری رضوی جوانه‌های دیگر زده که جشنواره فیلم دینی رضوان از آن جمله است و اختتامیه این جشنواره آبان ماه امسال برگزار می‌شود.

وی با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در بنیاد بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام که امسال بیست و یکمین آن برگزار شده است گفت: از خدمات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و دیگر دست‌اندرکاران اختتامیه ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی استان بوشهر قدردانی می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • بیداری نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی به داخل دانشگاه‌های آمریکا رسید
  • از افتتاح هفته گرافیک و بینال ونیز تا روز ملی خلیج فارس پای آزادی
  • جشنواره‌های امام رضا (ع) سبب‌ساز توسعه فرهنگ رضوی است
  • حضور ۱۵۰۰ نفر در جشنواره قرآنی، فرهنگی، هنری و ادبی شهید آوینی
  • سیر تحول شهید آوینی آموزنده و تحسین برانگیز است
  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی برگزار شد
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • اسلامی: ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند/ گروسی به ایران می‌آید
  • انتشار فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر»