Web Analytics Made Easy - Statcounter


«یادداشت‌های یک بچه نخستین باهوش نه. خیلی خیلی باهوش»، «قاسم قصاب» و «ویز ویز و انار» به عنوان برگزیدگان نخستین جشنواره «داستان طنز خط‌خطی» معرفی شدند.

به گزارش امتداد نیوز،  جشنواره «داستان طنز خط‌خطی» عصر دیروز ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۶ با معرفی برگزیدگان، در فرهنگسرای سرو به کار خود پایان داد.

در این مراسم فهیمه محمدی به عنوان نماینده هیئت داوران جشنواره داستان طنز خط خطی، بیانیه هیئت داوران را خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دراین بیانیه آمده بود: سهم داستان طنز در فرهنگ مکتوب ما به نسبت کشورهای صاحب عنوان در این زمینه و نیز به نسبت طنازی مردم کشور بسیار کم است و اکثر همین اندک آثار هم به فراخور مسائل روز در مجلات و روزنامه‌ها و … به چاپ می‌رسند که آثاری دارای تاریخ مصرف بوده و نمی‌توان از آنها به‌عنوان ادبیات ماندگار یاد کرد. با این که مقوله طنز در هر هنری من جمله سینما، شعر و … همیشه مورد اقبال عموم مردم جامعه بوده و هست اما این که در ادبیات شاهد این کم فروغی هستیم کمی عجیب به‌نظر می‌رسد.

شاید دلیل عمده آن به بازار نحیف نشر کشور برمی‌گردد و این‌که چرخ‌های زنگ‌زده اقتصادی نشر به سختی می‌چرخد. در این وانفسا طبعی است که ناشران هم ریسک نکرده و اگر هم به سراغ طنز می‌روند، به دنبال کارهای شناخته شده باشند. در این شرایط همت و شجاعت انتشارات خط خطی در راه‌اندازی این جشنواره ستودنی است. فراخوان جشنواره در اردیبهشت ماه سال جاری به دست مخاطبان سراسر کشور رسید و نکته قابل توجه در آن، عدم محدودیت و خود سانسوری نویسنده بود تا تمام ظرفیت‌های نویسندگان کشور حتی نویسندگان گم‌نام آشکار شود.

در ابتدا انتظار داشتیم که حداکثر حدود ۵۰۰ اثر به دستمان برسد و زمان‌بندی و امکانات پیش‌بینی شده هم برای همین تعداد داستان بود اما استقبال خوب نویسندگان از اولین دوره این جشنواره و ارسال ۲۱۴۸ داستان به دبیرخانه، هم باعث شگفتی شد و هم این که حداقل برای داوری نیاز به نیرو و زمان بیشتری داشتیم بنابراین کار داوری حدود سه ماه بیش از انتظار به طول انجامید. اگر چه تعدادی از این آثار در همان ابتدای کار حذف شدند چرا که یا لطیفه‌های آشنا بودند و یا داستانهای کپی شده. حتی بخشی از یکی از آثاری که به رتبه‌های بالا رسیده بود نوشته یکی از نویسندگان معروف خارجی بود که متاسفانه مجبور به حذف آن شدیم. در نهایت ۱۵۰ اثر به دور پایانی این جشنواره راه یافته که با وسواس و دقت بیشتری مورد بررسی قرار گرفتند.

همچنین جشنواره در دو گروه سنی نویسندگان زیر ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال برگزار شد برای گروه سنی زیر ۱۸ سال دو نفر از نویسندگان شگفت‌زده‌مان کردند و چه بسا اگر محدودیت سنی هم نداشتیم باز هم آثار این دو نویسنده خوب مقام درخور توجهی را کسب می‌کرد.

اما در بخش نویسندگان بالای ۱۸ سال با خود قرار گذاشتیم که اگر آثار نویسندگان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای امتیاز مشابهی کسب کردند رای را به نویسندگان غیرحرفه‌ای داده و آثار ایشان بالاتر قرار گیرند تا بیشتر تشویق شوند که خوب متاسفانه این اتفاق حداقل برای آثار برتر رخ نداد. در نهایت در بخش زیر ۱۸ ساا سه اثر رتبه‌های اول تا سوم را کسب کرده و ۹ اثر نیز به عنوان اثار برگزیده انتخاب شدند. البته کار برای انتخاب نفر اول بسیار مشکل بود که هیات داوران را مجبور به کاری غیرمعمول کرد.

در بخش نویسندگان بزرگسال نیز ۴ اثر رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند چرا که هیات داوران برای رتبه سوم به اجماع نرسیده و ۲ اثر به عنوان ربته سوم انتخاب و ۲۵ اثر نیز به‌عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند.»

برگزیدگان جشنواره داستان طنز خط خطی:

آثار برگزیده نویسندگان  زیر ۱۸ سال

 بادمجان بم/ آناهیتا  بذرافکن
بچه به کی رفته؟ / گلناز عبدی
خواهران دماغ عملی/ آیدا عامریان
شهر زیبا حق همه/ میلاد عزیز آبادی
یه شهر دور/ محدثه سادات حبیبی
سرگذشت  پدر علم تاریخ/ فاطمه آعلی
تولد یک بچه بدبخت/ پریسا سادات مناجاتی
کمدی الهی/ امیر رحمانی
بز بز قندی/ دنیا اسکندرزاده

هیات داوران داستان‌های زیر را شایسته دریافت رتبه‌های اول و سوم و تندیس جشنواره نویسندگان زیر ۱۸ سال دانست. به دلیل نزدیک بودن امتیازات نفر اول و دوم در این بخش دو داستان شایسته دریافت رتبه اول شناخته شدند و در رتبه دوم داستانی معرفی نشد.

رتبه اول: داستان قاسم قصاب/ سارا خندان خادم رضا و داستان ویز ویز  و انار/ سارا سعیدی
رتبه سوم: مشق خیس/ محمد طاها آماده
 
برگزیدگان در بخش نویسندگان بالای ۱۸ سال:

شهری با یک سانویچ بزرگ/ مجید شفیعی
آفریقا/ بهروز شیدا
ژاندارک در قزوین/ نیما حسن بیگی
مذاکره با خر درون/ محسن رحیمی زاده
به خاطر یک پشه/ اعظم رادپور
انتقام گاز انبری ملوک گربه/ سحر پیر مرادی
یه تیکه ابر و من و کوسه‌ها/ سحر پیر مرادی
فیلم سیم نمایی/ مهدی باتقوا
بالشش بالش خوبیست/ حمید زارعی
در انجمن خانم های شیک/ حمید زارعی
نمره انضباط/ مهدی محمدی
غولی قوری/ مرضیه پژوهان فر
 دم بز/ اسماعیل زرعی
محکمه یک دمپایی/ سیده زینب ابراهیمان شیاده
استخدام فوری/ محمد شکوهی
قصه نه چندان عاشقانه من و بابات/ یگانه شیخ الاسلامی
دو تا فیل یا دوستی خرطومی/ کبری بابایی لیچانی
تولد یک روح فراری/ فاطمه زارع
ما همه مرغیم/ علی اطهری
عشق در تیمارستان/ ابراهیم عظیمی
تابستان خود را چگونه گذراندم/ پوریا اسکندر زاده
به روح حاکم/ سید میثم موسویان
فقط برای سلطان/  سارا شجاعی
شنل قرمزی/ پریسا صادقی
قانون مملکت/ میثم نجفی
 
و در نهایت هیات داوران نخستین دوره جشنواره داستان طنز خط خطی داستان‌های زیر را شایسته دریافت رتبه‌های اول تا سوم و تندیس جشنواره دانست.
 
رتبه سوم به صورت مشترک به دو داستان «سبیل شاه عباس» از مجید شفیعی و «ناخدا املت» نوشتهبهروز شیدا؛ رتبه دوم به «راه و رسم کاسبی» از مرجان ریاحی و رتبه نخست به عباس قدیر محسنی برای داستان یادداشت‌های «یک بچه نخستین باهوش نه. خیلی خیلی باهوش» تعلق گرفت.

true برچسب ها : اختتامیه طنز مجید شفیعی true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۰۳۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

"گل یا پوچ" رئالیتی شوی بعدی مهران مدیری

جالب این جاست که سال‌ها پیش و در برنامه‌ی پاورچین هم، همین بازی بین شخصیت‌های داستان، خانم‌ها و آقایان، رواج داشت و بخشی از داستان را تشکیل می‌داد.باید دید این برنامه، مدیری را به‌روز‌های اوج، و رونقی که آخرین بار تا امروز، با "دورهمی" و "هیولا" تجربه‌اش کرد؛ بازخواهد گرداند یا نه.

منبع:کافه سینما

دیگر خبرها

  • دیدار رییس صداوسیما با جمعی از شاعران و نویسندگان
  • رویدادهای مهم فناورمحور سال ۱۴۰۲ را بشناسید/ از جایزه مصطفی تا جشنواره خوارزمی
  • اهدای یک جایزه ویژه به نویسنده «داستان آمریکایی»
  • رویدادهای مهم فناوری محور سال ۱۴۰۲ را بشناسید/ از جایزه مصطفی تا جشنواره خوارزمی
  • داستانِ یک افطاری ساده در زاهدان
  • نخستین سالگرد درگذشت استاد سمیعی گیلانی
  • حکایت شنیدنی بهلول و مرد عطار!
  • نخستین جشنواره فرهنگی و هنری «آبادان» برگزار می‌شود
  • دریاچه ارومیه میزبان نخستین جشنواره فرهنگی ورزشی
  • "گل یا پوچ" رئالیتی شوی بعدی مهران مدیری