Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-28@10:44:15 GMT

چه مشاغلی تسهیلات روستایی می‌گیرند؟

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۰۴۵۵۹

چه مشاغلی تسهیلات روستایی می‌گیرند؟

یکی از سوالات مطرح در خصوص مشاغل و کسب و کارهایی است می‌توانند وارد طرح شده و از تسهیلات اشتغال روستایی بهره مند شوند. معاون وزیر کار درباره اینکه طرح‌ها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند، می‌گوید: پرداخت تسهیلات بر اساس مزیتها و ظرفیتهای هر منطقه روستایی یا عشایری صورت می‌گیرد به این معنا که متقاضیان باید نیازها و مزیتهای منطقه خود را شناسایی کنند و بر اساس آن طرح‌های خود را ارائه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران آنلاین /با آغاز به کار رسمی سامانه کارا، امکان ثبت نام متقاضیان وام روستایی و ارائه طرح‌های اشتغال فراهم شد.

 بر این اساس همه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران روستایی علاقمند به فعالیت و سرمایه‌گذاری در مناطق روستایی و عشایری می‌توانند به سامانه کارا به نشانی kara.mcls.gov.ir مراجعه کرده و پس از ورود به پنل کاربری  مراحل ثبت نام خود را دنبال کنند. در مرحله بعد از رمز عبور ارسالی برای ورود به سامانه استفاده کنید.

در صفحه اصلی سامانه، جزییات تسهیلات اشتغال فراگیر و تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در قالب دستورالعمل و آیین نامه اشتغال روستایی و عشایری و دستورالعمل اجرایی برنامه اشتغال فراگیر و شیوه نامه یارانه تسهیلات برای مطالعه بیشتر در اختیار متقاضیان قرار گرفته و توصیه شده پیش از ارائه درخواست وام و تصمیم‌گیری برای ارائه طرح‌، این پیوستها به دقت مطالعه شود.

متقاضیان پس از ورود و ثبت نام در سامانه و بارگذاری طرح‌های خود به شکل الکترونیکی باید در انتظار پیغام بررسی و تایید نهایی طرح خود باشند که از طریق پست الکترونیک یا ارسال پیامک به تلفن همراه انجام می‌پذیرد.

در این مدت کمیته‌های فنی در استان‌ها، ابعاد طرح را به لحاظ کیفی و کمی مورد بررسی قرار داده و بر اساس شاخص‌هایی امتیازدهی کرده و جمع امتیازات را در نظر می‌گیرند تا طرح مورد تایید واقع شود. پس از تایید نهایی طرح برای تامین اعتبار به بانک معرفی و پیام تایید و پذیرش طرح به متقاضی ارسال می شود.

بانکهای عامل پس از بررسی در صورت داشتن توجیه فنی و اقتصادی طرح و اهلیت کارآفرین یا سرمایه‌گذاران، آن را در نوبت دریافت وام اشتغال قرار می‌دهند. وزارت کار اعلام کرده تلاش می‌کند تا فرایند ثبت نام، معرفی و تصویب طرح متقاضیان طولانی نشود و منابع بر اساس اولویت‌های همان منطقه و به تناسب پیشرفت طرح‌ها پرداخت شود.

اما متقاضیان اشتغال روستایی چه شرایطی باید داشته باشند؟

پرداخت وام در سامانه کارا هم به شخص حقوقی و هم به شخص حقیقی صورت می‌گیرد اما اولویت پرداخت تسهیلات با کسانی است که از کار جمعی استقبال کنند و طرح های خود را در قالب تعاونی‌ها یا شرکت‌های سهامی خاص ارائه کنند. همچنین وزارت کار مصمم است تا فعالان جوان‌تر و دانش آموختگان در این طرح مشارکت داشته باشند و چنانچه نیاز به فراگیری آموزش‌های مهارتی بود، آنها را برای دوره‌های آموزشی به سازمان فنی و حرفه‌ای معرفی کند.

یکی دیگر از سوالات متقاضیان دریافت وام روستایی درباره میزان تسهیلات پرداختی و نرخ سود آن است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در پاسخ به این پرسش می‌گوید: از آنجا که بخش قابل توجهی از افراد در قالب کسب و کارهای خرد آغاز به کار خواهند کرد لذا تلاش کرده ایم تا محدودیتی در پرداخت تسهیلات نداشته باشیم ولی ملاحظات خود را به جهت جلوگیری از انحراف منابع داریم.

وی گفت: از محل منابع صندوق توسعه ملی معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار اختصاص یافته که شش هزار میلیارد تومان می‌شود و معادل این رقم هم بانک‌ها و موسسات عامل باید بیاورند که مجموع آن به ۱۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

منصوری اضافه کرد: تسهیلات ۱۲ هزار میلیارد تومانی در مناطق روستایی و عشایری مرزی با نرخ سود چهار درصد، در مناطق روستایی و عشایری معمولی شش درصد و در نواحی صنعتی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر با نرخ سود ۱۰ درصد توزیع خواهد شد.

چه مشاغلی تسهیلات روستایی می‌گیرند؟

یکی از سوالات مطرح در خصوص مشاغل و کسب و کارهایی است می‌توانند وارد طرح شده و از تسهیلات اشتغال روستایی بهره مند شوند. معاون وزیر کار درباره اینکه طرح‌ها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند، می‌گوید: پرداخت تسهیلات بر اساس مزیتها و ظرفیتهای هر منطقه روستایی یا عشایری صورت می‌گیرد به این معنا که متقاضیان باید نیازها و مزیتهای منطقه خود را شناسایی کنند و بر اساس آن طرح‌های خود را ارائه دهند.

منصوری متذکر شد: اگر یک منطقه مزیت دامداری دارد، تسهیلات روستایی با این رویکرد پرداخت می‌شود که متقاضی حتما به سراغ دام همراه با اصلاح نژاد برود که بهره‌وری داشته باشد و لذا پرداخت وام در حوزه‌هایی که اشتغالشان ثبات ندارد یا احتمال انحراف منابع در آن است، صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: درصورتی که اولویت یک منطقه روستایی تولید گیاهان دارویی یا صنایع دستی و بسته بندی باشد یا در یک منطقه عشایری بحث تولید نان و ایجاد نانوایی و قنادی مزیت داشته باشد، منابع به آن سمت جهت دهی می‌شود، بنابراین طرح‌ها ترجیحا باید در جهت مزیتهای آن منطقه روستایی وعشایری باشد.

 برنامه اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی دو طرحی است که دولت دوازدهم به منظور رونق بازار کار و کاهش نرخ بیکاری در شهرها و روستاها در دستور کار قرار داده است.

هدف از اجرای برنامه اشتغال فراگیر، افزایش اشتغال‌پذیری نیروی کار از طریق طرح کارورزی و آموزش در محیط کار واقعی و کاهش هزینه اشتغال از طریق ارائه مشوق‌های بیمه‌ای به کارفرمایانی که نیروهای کار شغل اولی را استخدام می‌کنند و نیز ارائه یارانه دستمزد به کارفرمایانی است که شغل اولی‌ها را به کار می‌گیرند ولی در مناطق با نرخ بیکاری بالا فعالیت دارند.

طرح اشتغال روستایی نیز رویکرد مداخلات توسعه‌ای و ارائه تسهیلات یارانه‌ای را دنبال می‌کند و در این طرح پیش‌بینی شده تسهیلات در سه بخش نواحی صنعتی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر، مناطق روستایی و عشایری و مناطق روستایی و عشایری مرزی تخصیص یابد.

نوع اول شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر که مشمول سود ۱۰ درصد می‌شوند. نوع دوم مناطق روستایی و عشایری که مشمول نرخ سود ۶ درصد و در مناطق عشایری و روستایی مرزی که نرخ سود آنها ۴ درصد است.

/ایسنا

سامانه کارا روز گذشته در حضور معاون اشتغال وزیر کار و اصحاب رسانه رسما آغاز به کار کرد تا به منظور تسهیل در فرایند ارائه تسهیلات اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی در اختیار سرمایه گذاران و کارآفرینان باشد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۰۴۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت سیل به ۳۰۰۰ کیلومتر راه عشایری کهگیلویه و بویراحمد

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد از خسارت جدی ۳۰۰۰ کیلومتر جاده عشایری این استان در پی بارش‌های سیل آسا خبر داد.

فضل الله آذرفر در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: ۳۰۰۰ کیلومتر جاده قشلاقی عشایر این استان در پی بارش‌های سیل آسای اخیر دچار خسارت جدی شده و مسدود شدند.

وی اظهار کرد: به دنبال بارش های سیل آسا به زیرساخت‌های حوزه‌های آب و راه عشایر استان خسارت جدی وارد شده است.

مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بالای خسارات وارده برای بازگشایی راه‌های عشایری نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف هستیم.

آذرفر تصریح کرد: پس از اتمام بارش‌ها و مساعد شدن شرایط جوی بازگشایی راه‌های عشایری آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: ابنیه فنی راه‌های عشایری نیاز به اعتبار دارند.

مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: عشایر  استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر ۷۲ هزار نفر بوده که معادل ۱۰ درصد جمعیت استان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دهیاران در روستاها منابع درآمدی ایجاد کنند
  • خسارت سیلاب به جاده‌های عشایری گچساران
  • نوروزگاه‌های عشایری در صدر بازدید مسافران نوروزی
  • نوروزگاه‌های عشایری ۱۴۰۳ در آذربایجان شرقی
  • خسارت سیل به ۳ هزار کیلومتر راه عشایری کهگیلویه و بویراحمد
  • نوروزگاه عشایری صالح شهر در حال خدمت رسانی به مسافران نوروزی
  • مشارکت مردم در جهش تولید با ارائه تسهیلات مالی به کسب‌وکار‌ها
  • نمایشگاه عشایری طاق بستان کرمانشاه
  • خسارت سیل به ۵۰کیلومتر راه عشایری در پلدختر
  • خسارت سیل به ۳۰۰۰ کیلومتر راه عشایری کهگیلویه و بویراحمد