Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-29@00:57:17 GMT

نمایشگاه نقاشی «نوستالژیا» در نیاوران

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۰۴۸۶۸

نمایشگاه نقاشی «نوستالژیا» در نیاوران

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ نمایشگاه گروهی نقاشی «نوستالژیا» نگاهی دارد به دنیای پیرامون رنگ و خیال که توسط تعدادی از نقاشان در معرض دید عموم قرار می گیرد.

در نمایشگاه «نوستالژیا» ۳۰ اثر از آثار احمد مقدسی، لیلا توتونچی و  مریم قاسمی به سرپرستی احمد مقدسی در معرض تماشای علاقمندان قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایشگاه «نوستالژیا» از ۲۲ تا ۳۰  دی ماه در گالری شماره ۲ فرهنگسرای نیاوران برپاست و علاقمندان می‎توانند برای بازدید از این نمایشگاه در روزهای عادی از ساعت ۱۰ الی ۱۹ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ الی ۱۹ به گالری شماره ۲ مراجعه کنند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۰۴۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در غرب تحصیل کرد اما آثارش به شدت ایرانی است

بسیاری سرآغاز نگاه مینیمالیستی در نقاشی هنرمندان زن ایران را در آثار لیلی متین دفتری جستجو می‌کنند. این زن هنرمند نقاش از بنیان‌گذاران سبک نقاشی مینی‌مالیستی یا ساده‌گرایانه در ایران محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، طبیعت بی‌جان‌ها و آدم‌ها موضوع محوری نقاشی‌های لیلی متین دفتری است. او نقاش نوگرا و شناخته‌شده ایرانی است که آثاری با اشکال ساده و رنگ‌های تخت را به شیوه‌ای فرم‌گرا و با زبانی ساده از خود بر جای گذاشته است. 

گفته می‌شود که او همواره فضای درونی خود را ترجیح می‌داد و حتی برخی او را خلوت‌گزین توصیف کرده‌اند؛ در هر حال اما نگرش این هنرمند را می‌توان در زبانِ هنریِ کمینه‌گرا و رویکرد خلاصه‌انگار او نیز بازنگری کرد.

پرتره‌ها و طبیعت‌های بی‌جان نقاشی‌های متین دفتری، اغلب فرم‌گراست. او از بنیانگذاران سبک کمینه‌گرایی در نقاشی نوگرای ایرانی است که ۱۳۱۵ در تهران متولد شد. متین دفتری فرزند احمد متین‌دفتری و نوه دکتر محمد مصدق بود. 

این هنرمند سال ۱۳۳۵ برای تحصیل در رشته نقاشی به انگلستان رفت.

برخی معتقدند که آثار متین دفتری در ابتدا با رویکردی اکسپرسیونیستی نقش بست اما از آنجا که حضور او در انگلیس همزمان با شکل‌گیری جنبش مینی‌مالیسم بود او تحت تاثیر این سبک قرار گرفت و از اوایل دهه ۱۳۴۰ سبک و سیاق شخصی خود یافت؛ به این ترتیب او زبانی ساده و حضور رنگ‌های تخت و اشکال بدوی را در آثار خلق کرد.

از آن پس متین دفتری همواره فرم را بر محتوا ترجیح داد و این را می‌توان به ساده در اثری که از پنج خرمالوی نارنجی خلق کرده است دید. پنج خرمالو بر خطوطی راه راه و آبی رنگ که ترکیبی ساده اما هنرمندانه را ایجاد کرده است. 

درباره این اثر گفته شده که چیدمان و فرم این اثر به نوعی ضرباهنگ و ریتم اثر را به تصویر کشیده است. رنگ سبز برگ‌ها نیز کنتراست اثر را تشدید کرده است و در کنار رنگ سفید پس زمینه طرحی آرام را ایجاد کرده است. 

او خود درباره شکل‌گیری آثارش گفته است: «من اغلب نمی‌دانم که چه می‌خواهم بکشم. یعنی چیزی را که شروع می‌کنم، اصلاً قبلاً درباره‌اش فکر نکرده‌ام و یا اگر فکر کرده‌ام در آخر سر آن چیزی که کشیده شده، آن چیزی نیست که می‌خواسته‌ام بکشم، همیشه چیز دیگری شده و بسیار متفاوت با فکر اولیه‌اش.»

لیلی متین دفتری در غرب تحصیل کرد؛ با این حال بسیاری پژوهشگران هنر معتقدند که آثار این هنرمند دارای هویتی شرقی است؛ به عنوان مثال درباره اثر خرمالوها گفته شده که، تفاوت زاویه دید در تجسم میوه‌ها با خطوط رومیزی، یادآور پرسپکتیو متداول در نگارگری ایرانی است. 

او البته در سال ۱۳۳۹ به ایران بازگشت و تا سال ۱۳۴۴ در دانشکده هنرهای زیبای تهران مجسمه‌سازی تدریس کرد؛ همان سال‌ها بود که آثارش در دومین، سومین و پنجمین بی‌ینال تهران به نمایش درآمد و در پنجمین بی‌ینال نیز جایزه گرفت.

آثار این هنرمند در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی بسیاری در ایران و سایر نقاط دنیا به نمایش گذاشته است. او که از سال ۱۳۵۷ در پاریس اقامت گزیده بود، سال ۱۳۸۶ در همان‌جا درگذشت.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • (تصاویر) گردشگران نوروزی در کاخ نیاوران
  • در غرب تحصیل کرد اما آثارش به شدت ایرانی است
  • تحویل یک بهله پرنده شکاری به محیط زیست شهرستان ترکمن
  • برپایی نمایشگاه نقاشی کودکان اوتیسم در کاشان
  • برپایی دومین نمایشگاه آثار نقاشی کودکان مبتلا به اوتیسم
  • راه‌اندازی نمایشگاه عفاف‌ و حجاب در موزه زاهدان
  • نخستین جشنواره فرهنگی و هنری «آبادان» برگزار می‌شود
  • استقبال گسترده و کم نظیر علاقمندان از موزه بانک ملی ایران در ایام نوروز
  • برپایی نمایشگاه نقاشی کودکان اُتیسم در کاشان 
  • از مشق متفاوت ۲ هنرمند تا نقاشی که از نقش پدرانه‌اش مایه گذاشت