Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان گروه بین‌المللی غاز پیشانی سفید کوچک به منظور بررسی وضعیت این گونه در آذربایجان غربی به ایران عزیمت کردند ودر زمان حضور آن‌ها ۷۶۱۲ غازپیشانی سفید کوچک تنها در حاشیه سد ارس شمارش شد.

به گزارش ایسنا با شروع فصل سرما پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی مهاجرت دست جمعی خود را شروع می‌کنند. در بین این پرندگان گونه‌ای با ارزش از لحاظ بین‌المللی به نام غاز پیشانی سفید کوچک وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گونه از جمله گونه‌های حفاظت شده جهانی است و در حال حاضر جهت حفاظت از آن کارگروهی بین المللی به نام کارگروه حفاظت و تدوین برنامه عمل گونه غاز پیشانی سفید کوچک زیر نظر موافقتنامه پرندگان آبی مهاجر آفریقا- اوراسیا (UNEP/AEWA) تشکیل شده است که وضعیت گونه را در سطح جهان بررسی می کند.

کشور ایران نیز که یکی از اعضای این کار گروه است هر ساله پذیرای جمعیت کثیری از این گونه در فصل مهاجرت است. یکی از اصلی‌ترین مکان‌های مسیر مهاجرت این پرنده در سد ارس و حاشیه رودخانه منتهی به آن است.

به دلیل همین اهمیت و لزوم سرشماری جمعیت این پرنده سه نفر از کارشناسان عضو کارگروه متشکل ازپتری لمپاد و تونی اسکلین از کشور فنلاند و آقای توماس آرواک از کشور نروژ درخواست بازدید از منطقه و بررسی شرایط منطقه همچنین سرشماری گونه مذکور را داشتند که پس از اخذ تاییدیه های لازم به ایران اعزام شدند.

از دلایل اصلی عزیمت آن‌ها بررسی وضعیت زیستگاهی غاز پیشانی سفید کوچک در ایران بود که خوشبختانه در زمان حضور آنها ۷۶۱۲ غازپیشانی سفید کوچک تنها در حاشیه سد ارس شمارش شد که در سایت www.Piskulka.net - که سایت رسمی و جهانی ثبت غاز پیشانی سفید کوچک است - ثبت شد. این سرشماری با نظارت دفتر حیات وحش و آبزیان داخلی و کارشناسان استان آذربایجان غربی صورت گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام) در راستای اهداف و سیاست‌های کلان سازمان حفاظت محیط زیست به منظور حفاظت از تنوع زیستی و با توجه به اهمیت و ضرورت موضوع محیط زیست از دیدگاه مقام معظم رهبری و دولت یازدهم، تدوین برنامه عمل حفاظت و مدیریت غاز پیشانی سفید کوچک نهایی و اجرای آنها به استانهای ذیربط ابلاغ شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۰۵۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان، با اعلام خبرثبت تصاویری بزرگترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی افزود: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت تصاویر زیبا از ۴ راس گوزن قرمز (مرال) درارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.
 حمزه عشوری افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه با ارزش در استان است. 
وی تصریح کرد: مرال یا گوزن قرمز یکی از نماد‌های تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی، و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع زیستگاه‌های گیلان است. 
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه مرال به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند گفت: امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه‌ی بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط بانان با حضور و تلاش شبانه روزی در جنگل‌ها زیستگاه‌ها را برای حیات وحش امن می‌کنند.
حمزه عشوری افزود: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی جمعیت مرال‌ها می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • (تصاویر) آستیپالیا؛ جزیره‌ای دیدنی در یونان با ۳ هزار نفر جمعیت
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • آستیپالیا ؛ اینجا 3 هزار نفر جمعیت دارد و فوق العاده دیدنی است (+تصاویر)
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • ممنوعیت چیدن لاله واژگون
  • تیمار و رهاسازی ۲ توله سمور سنگی در طبیعت خوانسار
  • ۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ تصاویر
  • ۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ عکس