Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-19@09:28:43 GMT

تولد گوساله ای با بیماری هیدرو سفالی در طارم

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۰۶۰۳۸

تولد گوساله ای با بیماری هیدرو سفالی در طارم

رئیس دامپزشکی شهرستان طارم از تولد گوساله ای با بیماری هیدروسفالی (آب آوردگی مغزی)در روستای ایچ طارم خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن یوسفی رئیس دامپزشکی شهرستان طارم در گفت و گو با خبرنگار برگ زیتون، با اشاره به ماهیت این نوع بیماری اظهار داشت: بیماری هیدرو سفالی (آب آوردگی مغز) بعلت نقض مادرزادی در بعضی دامها دیده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: برخی عوامل ویروسی و استفاده از سموم موجب می شود تا بعضی دامها دچار نقض ژنیتیکی شود.

یوسفی ابراز کرد: در این نوع بیماری قسمت بالای سر بزرگ شده و داخل آن آب جمع می شود گفتنی است در چنین اتفاقاتی مغز وجود دارد ولی بالای جمجمه خالی بوده مایع مغز نخاع وارد آن فضا می شود و آب آوردگی مغزی را منجر می شود که یک نوع نقض ژنیتیکی است.

رئیس دامپزشکی شهرستان طارم تصریح کرد: استفاده مکرر از یک گاو نر برای چندین نسل در یک دامداری باعث بروز بعضی نواقص ژنیتیکی می شود شایسته است حتما جهت جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی از تلقیح مصنوعی استفاده شود.

وی یادآور شد: استفاده از طرح (تلقیح مصنوعی) هم صرفه اقتصادی داشته و منجر به اصلاح نژاد و افزایش تولید شده و از بسیاری از مشکلات ژنیتیکی مادزادی جلوگیری می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۰۶۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۰ درصدی میزان جوجه‌ریزی در اصفهان/ رشد ۳۸ درصدی واکسیناسیون طیور بومی روستایی

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی میزان جوجه‌ریزی در استان گفت: شاهد افزایش افزایش ۳۸ درصدی واکسیناسیون طیور بومی روستایی و انجام بیش از ۱۲۱ هزار مورد نمونه‌برداری هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ناصر براتی امروز _دوشنبه بیست‌وهشتم اسفند_ در نشست خبری اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: در طول فصل تابستان با طغیان انگل‌های خارجی دام که کنه هستند روبه‌رو هستیم که این کنه‌ها منجر به بروز تب کریمه کنگو می‌شوند و مهار آنها با سم‌پاشی صورت می‌گیرد، با توجه به اهمیت مهار این کنه‌ها و بیماری تب کریمه کنگو، سم‌پاشی ۲.۷ میلیون مترمربع اماکن دامی و دام‌ها انجام شده است.

وی افزود: از دیگر مأموریت‌های این اداره‌کل، می‌توان به مراقبت‌های ویژه فعال و غیرفعال در رصد بیماری‌های دامی اشاره کرد که به صورت دائمی و به وسیله حضور، بررسی فارم‌ها، نمونه‌برداری مجموعه‌ها و مزارع و سپس در نظر گرفتن مأموریت‌های بعدی از جمله مایه‌کوبی انجام می‌شود.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه اقدامات بسیار مؤثری در خصوص بیماری‌یابی انجام شده است، افزود: یکی از روش‌های بیماری‌یابی تست سل به شمار می‌رود که در این خصوص در طول ۱۱ ماه سال جاری بیش از ۱۷۷ هزار تست سل انجام شده است و به طور کلی شاهد افزایش ۱۳ درصدی عملیات بیماری‌یابی در واحدهای تحت پوشش این اداره‌کل هستیم.

براتی تصریح کرد: اقدامی که پس از بیماری‌یابی برای کنترل بیماری‌های دامی باید صورت گیرد، انجام مایه‌کوبی است و در صورتی که با واکسیناسیون و مایه‌کوبی سطح ایمنی گله‌ها افزایش یابد، تهاجم بیماری‌ها منجر به بروز بیماری نخواهد شد و تجربه ثابت کرده است که هر زمان ایمنی دام مناسبی داشته‌ایم، از این تهدید عبور کرده‌ایم.

وی ادامه داد: طی ۱۱ ماه سال جاری، ۱۷ میلیون سر واکسن انجام شده که نسبت به سال گذشته، چهار تا پنج درصد کاهش داشته است؛ یکی از علل این کاهش، کاهش یافتن جمعیت دام سبک استان به شمار می‌رود و همچنین واکسیناسیون‌های انجام شده، هدفمندتر دنبال شده است و توانستیم در حوزه واکسیناسیون در بعضی مناطق صرفه‌جویی کنیم.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در صورت وجود سطح ایمنی مناسب، با واکسیناسیون مجدد سطح ایمنی شکسته می‌شود، گفت: ۲۲ نوع واکسن به طیور تزریق می‌شود و ۷۳۵ میلیون دوز واکسن در مرغداری‌های صنعتی تزریق شده است و در حوزه جمعیت طیور بومی روستایی نیز اقدامات مؤثری صورت گرفته و شاهد افزایش افزایش ۳۸ درصدی واکسیناسیون طیور بومی روستایی و انجام بیش از ۱۲۱ هزار مورد نمونه‌برداری هستیم.

براتی با اشاره به اینکه مراقبت‌های ویژه‌ای به منظور بیماری‌یابی انجام می‌شود و یک گام جلوتر از بیماری قرار داریم، اضافه کرد: طرح واکسیناسیون رایگان جهاد دامپزشکی علیه بیماری نیوکاسل طیور بومی و روستایی استان اجرایی شده و سومین مرحله از آن نیز از پانزدهم اسفند آغاز شده است و تا پانزدهم فروردین ادامه خواهد داشت که با تفاهم عقد شده با بسیج مهندسان کشاورزی استان، ایمن‌سازی یک میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه طیور روستایی در مدت زمانی مذکور انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تا به امروز بیش از ۵۷ درصد این طرح اجرایی شده و واکسیناسیون در بیش از ۳۱۰ روستا به پایان رسیده است، افزود: به‌رغم نگرانی‌ها، در سال جاری شاهد افزایش ۱۰ درصدی میزان جوجه‌ریزی واحدهای استان نسبت به سال ۱۴۰۱ بودیم که برنامه‌ریزی‌های فشرده هدف‌گذاری شده بود که جوجه‌ریزی گوشتی به ۱۴۰ میلیون قطعه در ماه برسد و این اداره‌کل در بهمن و اسفند به رکورد ۱۵۰ میلیون قطعه در ماه رسید.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: تاکنون ۶۱ هزار و ۸۰۰ مورد پایش و نمونه‌برداری در خصوص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان انجام شده است که در پی اقدامات انجام شده، برای هفتمین سال متمادی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان دیده نشد و این در صورتی بود که در سال ۱۳۹۷، خسارت عظیمی بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان به صنعت طیور استان وارد شد.

کد خبر 737271

دیگر خبرها

  • حلزون‌های سیبی جمع‌آوری شدند/ ماهیان قرمز را در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها رهاسازی نکنید
  • افزایش ۱۰ درصدی میزان جوجه‌ریزی در اصفهان/ رشد ۳۸ درصدی واکسیناسیون طیور بومی روستایی
  • توصیه به دامداران کاشانی در خصوص شیوع تب برفکی
  • مراکز عرضه ماهی قرمز زیر ذره بین نظارت‌های دامپزشکی در سبزوار
  • واکسیناسیون بیش از ۳۲ هزار راس دام علیه تب برفکی در مسجد سلیمان
  • ضبط یک راس لاشه گاوی مشکوک به بیماری در قائمشهر
  • هزار روز اول تولد، زمان طلایی پیشگیری از بیماری هاست
  • افزایش ۱۸ درصدی جوجه ریزی در محلات
  • پایش ۳ هزار و ۴۰۰ رأس دام سنگین در بیرجند
  • پاسخ دامپزشکی کاشان به تلف‌شدن چند دام‌ به‌خاطر تب برفکی