Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@19:10:51 GMT

۳۰ اثر تاریخی شهرستان بردسکن ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۰۶۳۷۸

۳۰ اثر تاریخی شهرستان بردسکن ثبت ملی شد

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بردسکن گفت: حدود ۱۷۰ اثر تاریخی، طبیعی و مذهبی در این شهرستان وجود دارد که ۳۰ اثر ثبت ملی شده است. ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸ استانها خراسان رضوی نظرات

احمد صابری زارع در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: بردسکن در فاصله 270 کیلومتری جنوب غربی شهرستان مشهد واقع شده، در واقع در تقاطع جنوب شرقی کشور به پایتخت سیاسی و جنوب غربی کشور به پایتخت معنوی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بردسکن افزود: حدود 170 اثر تاریخی، طبیعی و مذهبی در این شهرستان وجود دارد که 30 اثر ثبت ملی شده و 111 اثر تاریخی و 37 اثر طبیعی در شهرستان وجود دارد.

صابری زارع با اشاره به اینکه گستردگی آثار تاریخی و غنای میراث فرهنگی در بردسکن سبب شده تا گردشگران زیادی در این منطقه حاضر شوند بیان کرد: چه از نظر اعتباری و چه از نظر ساختار اداری و نیروی انسانی باید توجه ویژه‌ای صورت بگیرد و متاسفانه اکثر شهرستان‌ها نمایندگی میراث فرهنگی هستند و اداره و ساختار اداری در این زمینه وجود ندارد و باید در این زمینه پیگیری بیشتری صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی بردسکن به صورت نمایندگی اداره می‌شود اظهار داشت: حفظ و حراست از آثار تاریخی موضوع مهمی است که به دلایل مختلف سبب شده خیلی از افراد حریص و طمع‌کار به دنبال گنج در برخی مناطق باشند و تصور می‌کنند هر جا اثر تاریخی باشد حتماً گنجی نیز نهفته است و به این بهانه دست به تخریب آثار تاریخی می‌زنند و به شناسنامه و هویت ملت ضربه وارد می‌کنند.

رئیس میراث فرهنگی بردسکن گفت: حفاری‌های غیرمجاز یک دغدغه ملی است و نه تنها در بردسکن بلکه در خیلی از شهرستان‌ها این اتفاقات صورت می‌گیرد.

صابری زارع خاطرنشان کرد: کمبود نیروی انسانی و کمبود تجهیزات جزو مهمترین مشکلات اداره میراث فرهنگی بردسکن است و در مقابل گستردگی وظایف را داریم.

وی با اشاره به صنایع دستی این منطقه گفت: بسیاری از صنایع دستی و مشاغل سنتی در حال منسوخ شدن بود و کمک‌هایی صورت گرفت و تسهیلاتی نیز در اختیار قرار گرفت و به دنبال حفظ و احیاء صنایع دستی شهرستان بردسکن هستیم و شعار نیز این است که هر خانه یک کارگاه صنایع دستی است.

صابری زارع با اشاره به اینکه دو روستای هدف گردشگری در بردسکن وجود دارد افزود: در یکی از روستاها اقامتگاه بوم‌گردی راه‌اندازی شده است و درصدد هستیم مجوز اقامتگاه بوم‌گردی را توسعه دهیم. خانه‌های تاریخی و قدیمی نیز کمابیش در بردسکن وجود دارد.

انتهای پیام/

R41347/P1336/S6,1188/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۰۶۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران

به گزارش صدای ایران از ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی بامداد چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه به منظور شرکت در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو عازم آذربایجان شد و جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه در آخرین روز از سفر خود از موزه تاریخ ادبیات شهر باکو بازدید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این بازدید ضمن برشمردن شخصیت‌های مشترک فرهنگی دو کشور گفت: به مفاخر بزرگ به عنوان زمینه‌های همگرایی بین دو کشور نگاه می‌کنیم؛ اینها جزو میراث مشترک فرهنگی ما به‌شمار می‌روند، ما قرن‌ها کنار یکدیگر زیست کردیم، این ظرفیت‌ها باید باعث افزایش برادری‌ها و همگرایی‌ها باشد نه اینکه موجب واگرایی شود.

وی با بیان اینکه هر کس تلاش کند تا این بزرگان را دست مایه واگرایی قرار دهد حتما دچار اشتباه راهبردی و خطای محاسباتی شده است، افزود: به میراث مشترک فرهنگی با کشور‌های همسایه به عنوان میراث مشترک تاریخی نگاه می‌کنیم و به آنها می‌بالیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: علاقه‌مند هستیم برای این مشاهیر فیلم‌های مشترک تولید کنیم؛ در ترکمنستان برای مختومقلی فراغی همین کار را می‌کنیم، در پاکستان نیز برای اقبال لاهوری کاری را در دست اقدام داریم؛ در سفر هفته گذشته به پاکستان برادران و خواهران پاکستانی به ویژه در شهر لاهور از این موضوع استقبال کردند.

اسماعیلی با بیان اینکه همه اشعار نظامی به زبان فارسی است و میراث مشترکی بین دو کشور به‌شمار می‌رود، افزود: امیدواریم ساخت مجموعه جدیدی را برای حکیم نظامی آغاز می‌کنیم؛ در همین راستا از همکارانم در وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان دعوت کردیم تا ما را در ساخت فیلم سینمایی در این باره کمک کنند.

موزه تاریخ ادبیات شهر باکو در قسمت قدیمی‌این شهر قرار دارد.

دیگر خبرها

  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است
  • ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران