Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-29@08:05:25 GMT

افزایش ظرفیت تولید پالايشگاه كرمانشاه

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۰۶۵۵۶

افزایش ظرفیت تولید پالايشگاه كرمانشاه

خبرگزاری میزان- درست يكسال پيش در روز 20 دی ماه سال 1395 بود كه شركت پالايش نفت كرمانشاه از طريق مزايده توسط سازمان خصوصی سازی كشور به بخش خصوصی واگذار شد.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، پالایشگاه نفت کرمانشاه در سال ۱۳۰۱ با ظرفیت روزانه ۲ هزار بشکه به بهره‌برداری رسید، این پالایشگاه در زمان خود دومین پالایشگاه ایران بود و نفت خام آن از میدان نفتی نفت شهر تأمین می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما از سال ۱۳۴۸ با نیاز به افزایش تولید نفت تأسیسات این پالایشگاه تغییر کرده و مجدداً در سال ۱۳۵۰ این پالایشگاه با ظرفیت روزانه ۱۵ هزار بشکه آغاز به کار کرد. ظرفیت اسمی این پالایشگاه 25 هزار بشکه در روز و ظرفیت عملیاتی آن تا 30 هزار بشکه در روز نیز است. خوراک نفت خام این پالایشگاه شامل نفت خام نفت شهر؛ سرکان و مالکوه و اهواز –آسماری است.

همچنین واحد‌های تولیدی شامل واحد‌های تقطیر در اتمسفر، مراکس، پنتان، گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه، برج خنک‌کننده، آب صنعتی، تولیدبخار، تصفیه پساب صنعتی، و واحد تولید برق از جمله واحد‌های تولیدی این شرکت می‌باشد؛ و در نهایت گاز مایع، بنزین؛ نفت سفید؛ نفت گاز؛ نفت کوره از محصولات تولیدی این شرکت هستند.

پالایشگاه نفت کرمانشاه در زمان جنگ ۸ ساله ایران و عراق چندین بار مورد حمله هوایی نیرو‌های عراق قرار گرفت. این پالایشگاه در سال ۱۳۵۹ یک بار، ۱۳۶۵ چهار بار و در سال ۱۳۶۶، ۲ بار بمباران شد، اما به لحاظ موقعیت استراتژیکش هیچگاه تعطیل نشد.

عاملی از جمله فرسوده بودن دستگاه ها و پایین آمدن ظرفیت تولید از جمله مواردی بودند که طی سالیان متمادی، شرکت پالایش نفت کرمانشاه را به زیاندهی رسانده به گونه‌ای که در زمان واگذاری این شرکت با بدهی مواجه بود که نهایتا دولت تصمیم به واگذاری آن کرد. این شرکت در چهارمین مرحله واگذاری از طریق مزایده عمومی از تاریخ ۲۰ دی ماه سال ۱۳۹۵ عملا پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی واگذار شد.

 

تبدیل وضعیت استخدامی پرسنل پس از واگذاری

یکی از اقدامات پس از خصوصی سازی این بود که حدود ۴۰۰ نفر از پرسنل این شرکت که هیچ قرارداد مستقیمی با شرکت نداشته و در واقع نیرو‌های پیمانکاری قلمداد می‌شدند به صورت مستقیم با خود شرکت پالایش نفت کرمانشاه قرارداد بستند و در واقع از نیروی پیمانکاری به پرسنل قراردادی شرکت تبدیل شدند که این اقدام مورد استقبال و رضایت کامل این پرسنل قرار گرفت.

 

افزایش تولید

به دلیل فرسودن بودن دستگاه‌های پالایشی این شرکت قبل از واگذاری آن به بخش خصوصی ظرفیت تولید بین ۱۸ تا ۲۰ هزار بشکه در روز بود که با روی کار آمدن مدیریت بخش خصوصی و ظرفیت تولیدی این شرکت به ۲۴ تا ۲۶ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

به گفته مدیران این پالایشگاه در زمان دولتی بودن شرکت پالایش نفت کرمانشاه حدود ۷۳۰ نفر پرسنل شامل رسمی و پیمانکاری داشت که با روی کارآمدن مدیریت بخش خصوصی حدود ۴۰ نفر نیروی جدید به این شرکت افزوده شد و این درحالی بودکه برخی منتقدین واگذاری پالایشگاه تصور می‌کردند که با روی کارآمدن بخش خصوصی در این شرکت اقدام به تعدیل نیرو به شکلی گسترده می‌شود که عملا نه تنها اینگونه نشد بلکه تعداد شاغلین این شرکت نیز افزایش پیدا کردند.

 

اجرای طرح‌های توسعه‌ای

از آنجایی که مدیریت بخش خصوصی شرکت پالایش نفت کرمانشاه اصلی‌ترین هدف خود را بر مبنای توسعه این شرکت قرار داده لذا برنامه‌های بسیار مدونی در همین راستا دارد که اصلی‌ترین آن‌ها راه اندازی برج وکیوم است که با راه اندازی این برج درواقع نفت کوره پالایشگاه که اصلی‌ترین عامل زیان دهی این مجموعه است به اندازه قابل توجهی کاهش می‌یابد.

بنزن زدایی از هگزان دیگر طرح توسعه‌ای در این شرکت است که با روی کار آمدن مدیریت بخش خصوصی با جدیت ویژه‌ای دنبال شده و در حال حاضر مراحل نهایی طرح مطالعاتی خود را پشت سر گذرانده و در آینده‌ای نزدیک کلنگ زنی آن انجام خواهد گرفت.

گفتنی است بنزن عاری از هگزان یکی از محصولات مورد نیاز واحد‌های پتروشیمی در کشور است که در حال حاضر نیاز خود به این محصول استراتژیک را از خارج از کشور تهیه می‌کنند که پالایشگاه کرمانشاه با راه اندازی این واحد خود می‌تواند تامین کننده خوراک مورد نیاز این واحد‌های پتروشیمی باشد.

 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۰۶۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل کنسرسیوم کشتی‌سازی تمام ایرانی امضا شد

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر علیپور مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران در نشست خبری در نمایشگاه ایران اکسپو گفت: کنسرسیوم کشتی‌سازی داخلی با حضور سه شرکت بزرگ ایرانی با هدف اینکه نیازمندی‌های صنعت دریایی کشور را تأمین کند ایجاد شد. این کنسرسیوم با تجمیع نیازها و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و توان اعضا می‌تواند اقدامات گسترده‌ای را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت صدرا، فاز اول را در همکاری تمامی دستگاه‌ها و متخصصان دانش‌بنیان و دانشگاه‌های دریایی برای تأمین نیازهای داخلی در مسیر تحقق جهش تولید عنوان کرد و گفت: فاز دوم این برنامه به بانک‌ها و مؤسسات مالی با کارفرمایان برای تجمیع منابع است. ضمن اینکه تجمیع فناوری نیز همواره مدنظر ما در تمامی مراحل کمک به تولید و تأمین نیازهای تجهیزاتی داخل در کنار واردات نیازها است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون قرارداد ۴ کشتی با ظرفیت‌های سه هزار و ۵۰۰ تنی و ۵ هزار تنی با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منعقد شده که دو فروند به صورت «روروشیپ» و دو فروند مربوط به حمل کالاهای عمومی است که تا پایان سال دو فروند تحویل کشتیرانی می‌شود و دو فروند دیگر که فرایند مهندسی آن در حال طی‌شدن است.

علیپور خاطرنشان کرد: همچنین قرارداد ساخت ۵ فروند کشتی کشور با ظرفیت‌های ۴۰ تا ۷۰ هزار تن را با یک هلدینگ امضا شد و این ۵ کشتی در سبک‌های نفتکش، فله بر و کانتینر بر است.

وی در ادامه گفت: ما قانونی داریم که حداکثر استفاده از توان داخل است بر همین اساس مجاز نیستیم که تجهیزاتی که در داخل تولید می‌شود را از خارج تأمین کنیم؛ بنابراین تمام تلاش ما این است که شرکت‌های دانش بنیان و صنعت را فعال کنیم. البته بیشتر تجهیزات چه سیستم رانش چه سیستم ناوبری و مخابراتی در داخل کشور ساخته می‌شود و در تلاش هستیم که از ظرفیت‌های بخش غیرنظامی استفاده کنیم.

علیپور گفت: هلدینگ دریایی خاتم از مجموعه موسساتی تشکیل شده که کارهای مختلفی انجام می‌دهند. در بخش عمرانی ساخت اسکله‌ها، موج‌شکن‌ها، لایروب‌ها و خدمات لایروبی انجام می‌دهند که البته صدرا بخش کشتی سازی و فراساحلی را انجام می‌دهد.

کد خبر 6091409 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • تشکیل کنسرسیوم کشتی‌سازی تمام ایرانی امضا شد
  • برگزاری ماراتن کنکور در کرمانشاه با پیشتازی بانوان
  • محدودیتی در خرید مرغ مازاد تولیدی استان قزوین وجود ندارد
  • جای توربین‌های بادی دیگر در خیابان‌ها است
  • افزایش ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار به ٥ هزار مگاوات
  • تولید ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های پارس جنوبی
  • ‌ویزیت پزشکان‌ در کرمانشاه چند؟
  • بازدید دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس
  • بازدید سرلشکر رحیم صفوی از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس