Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه امروز ایران یکه‌تاز منطقه است گفت: کشورهای عربی کوچک‌تر از آن هستند که بخواهند در بخشی از ایران آشوب ایجاد کند و ما نباید الکی آن‌ها را بزرگ کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شبکه خبری تهران نیوز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در نخستین کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: سخن گفتن درباره شخصیتی بی‌نظیر، مدیری توانا و فقیهی ارزشمند برای بنده در جمعی که تعدادی از دوستان نزدیک ایشان حضور دارند، بسیار دشوار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کنفرانس و سالگرد مرحوم آیت‌الله فرصتی برای بازخوانی اندیشه و تجربه‌ای‌ است که از سخت‌ترین مقاطع دوران زندگی ایشان از جمله استقرار جمهوری اسلامی، مبارزات سیاسی و پیشرفت نظام بگوییم.

جهانگیری گفت: نام ایشان در میان تاثیرگذارترین انقلابیون، روحانیون، سیاستمداران و مدیران قابل مشاهده است. اگر بخواهیم از ۵ روحانی که در انقلاب نقش داشتند نام ببریم، قطعا آیت‌الله هاشمی در همه عرصه‌ها وجود دارد. هیچ عرصه‌ای را نمی‌توان یافت که هاشمی در میانه آن نباشد. این وسعت میدان حضور از سویی قدرت تجزیه و تحلیل و از سویی دیگر به او شخصیتی چندبعدی و همه‌جانبه داده بود.

وی افزود: هیچ‌گاه از آموختن و تدبر در آموخته‌ها غافل نمی‌شد. ایشان قبل و بعد از انقلاب به طور مستمر بر روی مسائل قرآنی تحقیق می‌کرد و ایران را به لحاظ فرهنگی عمیقا می‌شناخت و برای توسعه فرهنگی امیرکبیر را الگوی خودش می‌دانست.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: ارتباطات و مطالعاتش به گونه‌ای بود که وجب به وجب خاک و فرهنگ ایران را می‌شناخت. آقای هاشمی از ابتدا تا انتهای زندگی فردی آرمان‌گرا بود و آرزوهای بزرگی برای ایران در ذهن داشت ولی در عین حال واقع‌بین بود.

وی با اشاره به اینکه هاشمی یک انقلابی جامع‌نگر بود، تصریح کرد:. لحظه‌ای تردید در راه مبارزه نداشت و استراتژیست توسعه‌گرا بود. او در نهادهای پس از انقلاب چه در مجلس و چه در دولت خدمت کرد و در هر نهادی که حضور پیدا کرد، آن نهاد به راس نهادها ارتقاء یافت.

جهانگیری با بیان اینکه در دوران هاشمی بهترین روابط را با کشورهای عربی داشتیم گفت: مسائل منطقه‌ای جمهوری اسلامی را به بهترین نحو ممکن حل کرد. ایشان  همه سران کشورهای اسلامی را به همین سالن آورد. آقای هاشمی به انتخابات باور داشت و همواره تاکید بر انتخاباتی آزاد و رعایت حقوق مردم داشتند. علی‌رغم اینکه در بالاترین مسئولیت‌ها مورد انتقاد می‌گرفت، همواره خودش را مورد رای مردم قرار می‌داد. در انتخابات سال ۹۲ به صحنه آمد و ناباورانه رد صلاحیت شد.

او اذعان داشت: فکرشان این بود که با رد صلاحیت هاشمی، ایشان فعالیت‌هایش را متوقف می‌کند ولی ایشان از همان انتخابات رئیس جمهور معرفی کرد.

*وجود نارضایتی در جامعه در حال توسعه پدیده غیرعادی نیست

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: من رئیس ستاد ایشان بودم و وقتی رد صلاحیت شدند، به محضر ایشان رفتم و ایشان گفتند: من همان هاشمی سابق هستم و هیچ مشکلی ندارم. بروید ستادها را جمع کنید. در سیاست به جوان و جوانی توجه داشت و دوراندیش و نواندیش بود و لحظه‌ای از تحولات جهانی به دور نمی‌ماند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: مفهوم اقتصادی و ابعاد آن را به خوبی درک می‌کرد و به الگوی تکنوکرات‌های ایران تبدیل شده بود. آقای هاشمی اقتصاد را این‌گونه می‌دید که هم باید به روستاها و معیشت مردم رسید و هم کارهای بزرگ انجام داد.

وی هاشمی را مرد مدارا و با تدبیر خطاب کرد و گفت: آقای هاشمی به لحاظ مدیریت و جایگاه مدیریتی مشاوری ثابت قدم در کنار امام و رهبر بود، تا آخرین لحظات از سطوح اصلی انقلاب دفاع کرد. هاشمی سند هویت نظام جمهوری اسلامی است، نمی‌توان او را نادیده گرفت. هیچ‌وقت کسی هاشمی را ناامید ندید و همیشه برای روزهای سخت برنامه داشت. 

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز ایران بیش از هر زمان دیگری نیازمند مشی هاشمی است، شجاعانه به میدان می‌آمد و از هیچ اتهامی واهمه نداشت. در دی ماه سال گذشته خدمتشان رسیدم؛ گفتند بیا تا در حیاط مجمع قدم بزنیم و صحبت کنیم، گفت: من دیدم که این‌ها می‌خواهند یک جریان قوی از انقلاب را حذف کنند. من این‌ها را به نظام وصل می‌کنم و نمی‌گذارم که جدا شوند.

وی با اشاره به اینکه ما باید با بهره‌گیری از میراث فکری هاشمی پیش برویم و طبق آن عمل کنیم افزود: امروز یک سال بعد از هاشمی کشور ما در موقعیتی حساس قرار گرفته است؛ در شرایط فعلی کشور بسیاری از مسئولان و نخبگان و شهروندان نگران امروز و فردای ایران هستند.در زمان بحران، قبل و بعد از بحران باید به ریشه‌های آن به‌طور دقیق رسید. وجود نارضایتی در جامعه در حال توسعه پدیده غیرعادی نیست و راه حل بالا بردن رضایت عمومی فراهم آوردن امکان انتقاد و نقد و گفت‌وگوست.

جهانگیری بیان کرد: امروز فرصت‌های کم‌نظیری در مسیر ایران است، مردم ما با مصائب و مشکلات مختلف اقتصادی، اجتماعی، تنگناهای سیاسی و معضلات فرهنگی روبه‌رو هستند و گفت‌وگو تنها راه حل درمان مشکلات کشور می‌باشد. ما باید سطح درد و تحمل خودمان در برابر اعتراضات را بالا ببریم و نباید بگذاریم نارضایتی‌ها به کینه‌دوزی و خشونت تبدیل شود. ما باید به روش هاشمی عمل کنیم و با مردم باشیم و اعتراض آن‌ها را به رسمیت بشناسیم.

او با عنوان اینکه امروز ایران یکه‌تاز منطقه است افزود: ما باید نسبت به مطالبات ملی خود را ملتزم به اقدام عملی کنیم. خیلی از اعتراضات در واقع انباشت مطالبات باقی‌مانده از سال‌های گذشته است؛ کشورهای عربی کوچک‌تر از آن هستند که بخواهند در بخشی از ایران آشوب ایجاد کند و ما نباید الکی آن‌ها را بزرگ کنیم. 

*صدا و سیما نمی‌تواند در انحصار یک گروه محدود تندرو قرار بگیرد

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: جفایی که در حق ایران می‌شود این است که ناامیدی را رواج دهیم. صدا و سیما باید روش خود را تغییر دهد و آن‌ها نمی‌توانند در انحصار یک گروه محدود تندرو قرار بگیرد. خیلی از دوستان به من گفتند درباره این مسائل صحبت نکن اما اعلام می‌کنم رسانه ملی باید در اختیار کل ملت ایران حتی معترضان قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: ایران مسیر توسعه را به خوبی طی می‌کند؛ اقتصادی را به انتهای دره بردید ولی ما هنر کردیم و آن را ده پله بالاتر آوردیم ولی هنوز هم ته دره است. ما رشد اقتصادی که منفی بود را مثبت کردیم.

جهانگیری تصریح کرد: قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است؛ امسال دریافتی تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را سه برابر کردیم؛ ما گفتیم از سال آینده هر کس از این اعداد کمتر درآمد دارد، اعلام کند که ما مابه‌التفاوت آن را به او پرداخت کنیم.

او خروج آمریکا از برجام را به ضرر آن‌ها دانست و بیان کرد:  این یک توافق بین‌المللی مفید برای کشورها است، ملت ایران در زمان جنگ نشان داد که با اتحاد، حتی یک وجب از خاکشان را به بیگانگان نمی‌دهند. ما باید مثل هاشمی حساس و نگران اما امیدوار و فعال‌ باشیم‌.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۰۸۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید کشورهای عربی و اروپایی بر پایان جنگ غزه و راه‌حل ۲دولتی در نشست ریاض

وزرای کشورهای عربی و اروپایی در نشست اخیر خود در ریاض بر لزوم توقف جنگ در نوار غزه و در پیش گرفتن اقدامات لازم برای اجرای راه حل 2 دولتی تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای ضمن پرداختن به جزئیات نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض درباره اجرای راه حل ۲ دولتی شامل به رسمیت شناختن کشور فلسطین، اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای عربی و اروپایی درباره لزوم توقف جنگ در نوار غزه و گرفتن اقدامات لازم برای اجرای راه حل ۲ دولتی توافق کردند.

ریاض، پایتخت عربستان روز دوشنبه میزبان نشستی با حضور وزرای خارجه کشورهای عربی و نمایندگان تعدادی از کشورهای اروپایی و نیز کمیته وزارتی مکلف از سوی سران کشورهای عربی اسلامی برای بررسی تحولات موجود در نوار غزه بود.

شرکت کنندگان در این نشست ضمن اعلام حمایت خود از تلاش‌ها برای رسیدن به یک آتش‌بس فوری در غزه، آزادسازی اسرا و گروگان‌ها، توقف جنگ و تمام اقدامات غیرقانونی یک جانبه در اراضی اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی، حل بحران انسانی موجود در این منطقه را خواستار شده و بر اهمیت انتقال به یک روند سیاسی شامل راه‌حلی برای اختلافات 2 طرف فلسطینی و اسرائیلی تاکید کردند.

در این نشست موضوع به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی کشورهایی که تاکنون این کار را انجام نداده‌اند و زمان و چگونگی این اقدام مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین شرکت کنندگان درباره آینده کشور فلسطین تاکید کردند لازم است حمایت‌ها از تلاش‌ها برای تشکیل کشور فلسطین افزایش یافته و از دولت جدید فلسطین حمایت شود و وجود دولتی یکپارچه در کرانه باختری از جمله قدس شرقی و غزه اهمیت دارد.

در همین رابطه شرکت‌کنندگان در این نشست بر اهمیت در پیش گرفتن رویکردی فراگیر، قابل اعتماد و بی‌بازگشت برای راه‌حل ۲دولتی طبق قوانین بین‌المللی و استانداردهای توافق شده از جمله قطعنامه‌های شورای امنیت در این رابطه و طرح صلح عربی تاکید کردند.

آنها ظهار کردند: این روند می‌تواند در منطقه صلح عادلانه‌ای که حقوق ملت فلسطین را تامین کند، برقرار کند.

در این نشست مشترک به ریاست «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان، علاوه بر همتای نروژی او، نمایندگان کشورهای بحرین، پرتغال، فرانسه، الجزایر، اردن، آلمان، امارات، اسپانیا، ایرلند، ایتالیا، بلژیک، ترکیه، اسلوونی، فلسطین، قطر، مصر و انگلیس و همچنین نمایندگانی از اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب حضور داشتند.

عربستان روز دوشنبه میزبان دیدارها و نشست‌هایی بود که در درجه اول بر حل مساله فلسطین و توقف جنگ در نوار غزه متمرکز بود.

رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ حملات ویرانگری را علیه نوار غزه آغاز کرده که نتیجه آن شهید و زخمی شدن ده‌ها هزار غیرنظامی بوده که بیشتر آنها زن و کودک هستند و همینطور فاجعه انسانی و ویرانی گسترده‌ای در این منطقه رقم خورده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انتقاد از واکنش برخی کشورهای عربی بعداز حمله سپاه به اسرائیل (فیلم)
  • تاکید کشورهای عربی و اروپایی بر پایان جنگ غزه و راه‌حل ۲دولتی در نشست ریاض
  • ایجاد دانشکده‌ ویژه مادران در واحدهای دانشگاه‌ آزاد
  • ایجاد دانشکده‌های ویژه مادران در همه واحدهای دانشگاه‌ آزاد
  • تأکید امیرعبداللهیان بر توسعه مناسبات با قاره آفریقا
  • اردوگاه دانش آموزی با منظر گردشگری مقاومت در بوشهر احداث شود
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • نگاه تاریخی به خلیج فارس راه حل مناقشات منطقه‌ای
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • ایجاد فضایی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خوارزم ازبکستان