Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-19@04:14:05 GMT

نمک، گنجِ پنهان و آشکارِ دریاچه ارومیه + فیلم

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۰۸۵۹۳

نمک، گنجِ پنهان و آشکارِ دریاچه ارومیه + فیلم

‍‍‍‍‍‍

روند رو به خشکی دریاچه ارومیه ادامه دارد و در کنار تلاش مسئولان برای احیای این گنجینه طبیعی، عده ای زرطلب مشغول قاچاق نمک این دریاچه هستند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان غربی، دریاچه ارومیه، روزگاری نگین فیروزه ای ایران نام داشت که امروز کم رمق تر از همیشه رنگ سپید نمکزارهایش رنگ فیروزه ای گذشته اش را کمرنگ تر جلوه می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمک دریاچه ارومیه، در کنار زیبایی خاصی که دارد در کمتر مکانی از این کره خاکی بدین وسعت و عظمت یافت می شود.
برداشت نمک از گذشته در حاشیه این دریاچه رونق داشته اما امروز برداشت نمک به ابزاری در دست عده ای ثروت اندوز بدل گشته که بی توجه به مسائل زیست محیطی نمک این دریاچه را غارت می کنند.
دریاچه ارومیه دریاچه ای کم عمق است و در سالهای اخیر میزان تبخیر در آن بسیار بالا بوده است، از سویی دیگر ورودی آب به حوضه آبریز دریاچه نیز کاهش قابل توجهی یافته است از این روست که غلظت نمک و حجم آن در بستر دریاچه روز به روز افزایش می یابد.
دکتر آق، معاون پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه می گوید بیش از 6 میلیارد تن نمک در بستر دریاچه ارومیه رسوب
کرده و ضخامت نمک در مناطق مختلف به 5/0 متر تا 4 متر می رسد و همین رسوب نمک ها که به مرور به سنگ نمک تبدیل می شوند بزرگترین مانع احیای دریاچه ارومیه شده اند و در زمان بارش اندکی باران آب در سطح بستر سنگین و نمکین دریاچه رخ می نماید و این امر برای دیگران مشتبه می شود که دریاچه احیا شده است.

فعالان صنعتی استان همجوار دریاچه ارومیه که نام و نشانی دیرین در فعالیت های صنعتی دارند عملیات قانونی برداشت نمک را آغاز کرده اند.

نمکی که بعنوان ماده اولیه در صنایعی چون شیشه سازی و کارخانه های تولید پودر رختشویی کاربرد فراوانی دارد.

البته با توجه به اینکه شرکت کاوه سودای آذربایجان شرقی تنها شرکت مجوز دار استحصال نمک است و اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی تلاش بسیاری در جلوگیری از هرگونه برداشت غیر قانونی نمک از بستر دریاچه ارومیه انجام می دهد اما گزارشاتی مبنی بر برداشت نمک بصورت کالن نیز گاها به گوش خبرنگاران رسانه ها می رسد. 

شرکتی با نام شرکت نمک دریاچه ارومیه در یکی از زیباترین مکانهای دریاچه ارومیه، یعنی نزدیکی های کاظم داشی و در روستای قالقلچی معدن نمکی برپا کرده و علاوه بر برداشت کالن نمک، آنرا فراوری و صادر هم می کند.
البته این نیز جای اندیشه و تعجب دارد که تاکنون هیچ قانونی برای برداشت یا جلوگیری از برداشت کالن نمک به تصویب نرسیده است.

سرمایه گذاران البته به جد بدنبال تصویب قانون برای بهره برداری از نمک خشک دریاچه ارومیه از ساحل استان آذربایجان غربی هستند. 

رحیمی مدیر تجارت و بازرگانی شرکت نمک دریاچه ارومیه که یکی از برداشت کنندگان نمک از حاشیه دریاچه بیمار ارومیه است می گوید: مجوز تاسیس شرکت را دریافت کرده و تجهیزات و ابزارهای مجهز به تکنولوژی روز را برای برداشت نمک وارد چرخه کرده است و تنها منتظر تصویب قانون برای آغاز مراحل برداشت، فرآوری و فروش نمک دریاچه است.
قاضی پور هم بعنوان یکی از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بستر نمکین دریاچه ارومیه را فرصتی بی بدیل برای اشتغالزایی و ارزآوری اقتصادی می داند که می تواند تا حدودی از شوری کام مردم منطقه بکاهد.

او به خبرنگار صدا و سیما در ارومیه گفت: این نعمت خدادادی به صورت کالن و حجم انبوه در بستر دریاچه ارومیه وجود دارد و در صورت صدور مجوز برداشت سرمایه گذاران و شرکت های به نام می توانند برای سرمایه گذاری و راه اندازی واحدهای فرآوری اقدام و قدم مثبتی در جهت اشتغالزایی برای جوانان منطقه و ارزآوری برای کشور برداشته شود.
عکس: مجتبی اسماعیل زاده

 

 

دانلود

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۰۸۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوش درباره دریاچه ارومیه

 

به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، تغییرات اقلیمی و مصارف بالای کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، باعث کاهش ورودی‌ها به این دریاچه شده، به طوری که در سال‌های اخیر این دریاچه با روند منفی مواجه بوده و شرایط خشک را تجربه می‌کند. چنین شرایطی باعث شده است تا آب‌های ورودی به دریاچه نیز به طور موقت و طی فصول‌ تر سال باعث بهبود نسبی شرایط دریاچه گردد و در فصول خشک، تراز دریاچه مجدداً روند کاهشی داشته باشد.

در سال آبی جاری نیز فعالیت‌های سامانه بارشی سرد در شمال غرب کشور باعث شکل‌گیری ذخیره برفی مناسب، معادل متوسط بلند مدت، در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شده است؛ تراز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی تاکنون با افزایش ۲۶ سانتی‌متری مواجه بوده است، اما بر اساس آمار موجود، تراز اکولوژیک این دریاچه ۱۲۷۴.۱ متر است و احیای کامل دریاچه تا تراز مذکور، نیاز به رشد تراز ۴ متری و حجم بالغ بر ۱۴ میلیارد مترمکعبی دارد که ضرورت اجرای کامل مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه به ویژه کاهش جدی مصارف در این حوضه آبریز را می‌رساند تا در صورت تداوم فعالیت سامانه‌های بارشی، پهنه دریاچه ارومیه شاهد بهبود تراز و حجم آن باشد.

طبق آخرین اعلام حجم و ارتفاع دریاچه ارومیه ۱.۶ میلیارد مترمکعب برآورد می‌شود و مساحت پهنه آبی دریاچه ارومیه بر اساس آخرین تصاویر ماهواره‌ای ۱۶۸۷ کیلومتر مربع است. بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و برنامه ابلاغی از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران، رهاسازی آب جهت تامین قسمتی از نیاز زیست محیطی دریاچه ارومیه از سوم اسفندماه سال آبی‌جاری از سدهای بوکان، مهاباد و ساروق آغاز شد.

در کنار رهاسازی و انتقال آب از طریق سدهای سیلوه، کانی سیب و حسنلو ۱۵۵ میلیون مترمکعب آب تا ۱۹ اسفند سال‌ آبی‌ جاری وارد دریاچه ارومیه شد که با رهاسازی در مجموع از ۹ رودخانه اصلی استان آذربایجان غربی و سایر مسیل‌های منتهی به دریاچه ارومیه با لحاظ پساب تصفیه شده انتقالی، ۴۱۷ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شد که در کنار بارش‌های مستقیم روی دریاچه و جریان ورودی از سمت آذربایجان شرقی باعث افزایش تراز دریاچه ارومیه به‌ میزان ۴۵ سانتی‌متر نسبت به ابتدای سال آبی شد.

هرچند که دریاچه ارومیه بهبود لاک‌پشتی را پیش گرفته اما تحولی کوچک در این دریاچه نیز امید بخش است و آنطور که مسوولان وعده دادند دریاچه ارومیه تا ۶ سال آینده شرایط بهتری تجربه خواهد کرد و انتظار می رود که با تسریع برنامه‌ها شاهد تحولات بیشتر در این بخش باشیم.

 منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • دریاچه ارومیه دوباره جذاب شد (فیلم)
  • برداشت شکوفه‌های بیدمشک در آذربایجان غربی آغاز شد
  • وضعیت دریاچه ارومیه در آخرین روزهای سال ۱۴۰۲
  • دریاچه ارومیه دوباره جذاب شد + فیلم
  • امسال بیش از ۲.۵ میلیون لیتر عرق بیدمشک در آذربایجان غربی تولید می شود
  • «بیدمشک»پیام آور بهار در ارومیه/ کشت بیدمشک در ۶۰ هکتار
  • جذابیت به دریاچه ارومیه بازگشت + تصاویر | جزیره شمالی محصور در آب
  • چرا آب دریاچه ها در زمین فرو نمی رود؟
  • دستگیری عاملین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • خبر خوش درباره دریاچه ارومیه