Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-05@03:18:33 GMT

جهله آبسرد کن قدیمی هرمزگان با قدمتی 1000 ساله

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۱۱۵۶۶

جهله آبسرد کن قدیمی هرمزگان با قدمتی 1000 ساله

جهله (کوزه) که قدمتی هزار ساله دارد و از آن برای خنک کردن آب استفاده می کردند، امروزه با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن دستگاهای سرمایشی، وسیله تزیینی در منازل تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز پرس؛ جهله یا همان کوزه ی ویژه ذخیره و خنک سازی آب در جنوب قدیم، نمونه بارز از هنر سفالگری دیرین استان هرمزگان است که ریشه درتمدن مردم این استان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان میناب که در فاصله 108 کیلومتری از مرکز استان هرمزگان قرار دارد. به عنوان شهری با قدمتی چندین هزار ساله دارای صنایع دستی متنوعی ازجمله : حصیر، جهله، برقع دوزی، سوزن دوزی و... است.

با بررسی های باستان شناسان و کشف کوره های ساخت سفال در این شهر می توان میناب را مهد جهانی ساخت سفال در زمان قبل از میلاد مسیح دانست.

به دلیل نبود امکانات خنک کننده مردم از این نوع کوزه برای سرد شدن آب استفاده می کردند.

ساخت جهله همچون دیگر هنرها در گذر زمان دچار تغییراتی شد، در واقع ساخت اولیه این کوزه ها با چرخ دستی صوررت می گرفت وبعد از ساخت به وسیله قاشق های چوبی برروی آن طرح هایی را ایجاد می کردند.

به دلیل استقبال بیش از حد مردم در گذشته، سفالگران به دنبال راهی برای خشک کردن و پخته شدن سریع تر جهله بودند. به ایت ترتیب اقدام به ساخت کوره های پخت سفال کردند.
طبق بررسی های باستان شناسان در شهرستان میناب و کشف کوره های سفالی چندی و چرخ های ساخت جهله می توان این شهرستان را از هزار سال پیش ساخت جهله در میناب  به منظور خنک نگه داشتن آب ساخته شده است.وجود داشته است  و مردم از این نوع سفال برای خنک کردن آب استفاده می کردند.

شروع ساخت جهله با وسیله های ابتدایی همچون چرخ دستی صورت می گرفت که با گذر زمان ساخت این کوزه ها توسط سفالگران با تغییراتی روبرو شد.

اشکان مختاری، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمزپرس،‌ با اشاره به ثبت جهله در فهرست آثار ملی ،اظهار کرد: قدمت  هزار ساله جهله در هرمزگان نشان دهنده باستانی بودن این نوع سفالگری در هرمزگان است.

معاون میراث  با بیان اینکه کوزه ها انواع مختلفی دارند، افزود: تفاوت در طرح ریزی نقوش روی جهله  و کروی بودن سطح انتهای کوزه وجه تمایز این نوع از کوزه با سایر کوزه هایی است که در استان های دیگر تولید می شود.

مختاری ادامه داد: وجود گردن بلند در سطح کروی جهله به این دلیل بودکه بتوانند، بندی را به آن آویزان کرده و با نصب آن به درخت و تکان های باد، آب داخل جهله خنک می شد.

وی افزود: متاسفانه صنایع دستی کاربردی، با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن ابزار جدید کمتر مورد استفاده قرار می گیرند به همین دلیل اکنون از جهله  در خانه ها جنبه تزیینی پیدا کرده و کاربرد گذشته خود را از دست داده است.

معاون صنایع دستی با بیان اینکه  جهله، امروزه در هنرموسیقی نیز کاربرد دارد، تصریح کرد: هنرمندان هرمزگانی  از جهله به نوان ابزار آلات موسیقی استفاده می کنند.

مختاری با اشاره به اینکه کارگاه های ساخت جهله در استان وجود دارد، خاطر نشان کرد:  طبق تفاهم نامه سازمان میزاث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان  با سازمان فنی و حرفه ای، جوانانی که مشتاق یادگیری هنرهای دستی بقدیمی هستند، آموزش می بینند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۱۱۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت خانه برای اقشار کم درامد

 

شرکت توسعه مسکن کویر از شرکت های زیر مجموعه بنیاد مسکن انقلاب اسلامیبا اجرای طرح های مسکونی در شهرهای هرمزگان امکان خانه دار شدن با شرایط خاص برای شهروندان فراهم کرده است.

مهدی اماندادی مدیرعامل شرکت گفت:برخی واحدهای ساخته شده اکنون با  مبلغ محدود پیش فروش ودر اقساط ۱۸ تا ۳۰ ماهه  واگذار می شود.

وی گفت:اکنون طرح های زمرد، الهیه در بندرعباس در حال ساخت است و هم اکنون طرح زمرد حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد .

اماندادی گفت: امکان دریافت تسهیلات مسکن ملی تا سقف 550 میلیون تومان برای افراد بدون سابقه فرم قرمز و همچنین دریافت 350 میلیون تومان وام مشارکت بانک مسکن فراهم است.

لازم به ذکر است این شرکت در استان‌های کرمان ویزد فعالیت می‌کند ودر حال حاضر بالای ۲۰۰۰ واحد در استان‌های هرمزگان وکرمان در دست ساخت دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • آرزوی سه ساله تامین زمین در طرح نهضت ملی مسکن شیراز
  • ساخت خانه برای اقشار کم درامد
  •  مشکل ۵۰ ساله ساکنان جزیره قشم حل شد
  • حل مشکل ۵۰ ساله ساکنان جزیره قشم در سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان
  • ادامه ساخت و ساز شهرداری زاکانی در پارک‌ها (+ عکس) / دیوار کشی در بخش‌هایی از این بوستان قدیمی تهران
  • ادامه ساخت و ساز شهرداری زاکانی در پارک‌ها؛ دیوار کشی در بخش‌هایی از این بوستان قدیمی تهران/ عکس
  • روایت رئیس کل دادگستری هرمزگان از فرآیند حل مشکل ۵۱ ساله مردم قشم
  • حل مشکل ۵۰ ساله مردم جزیره قشم در سفر رئیس قوه قضاییه
  • حل مشکل ۵۰ ساله مردم جزیره قشم در سفر اژه‌ای به هرمزگان
  • ۱۰۰۰ کانتینر کالای بدون هویت در بندر شهید رجایی شناسایی شد