Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-01@07:14:42 GMT

نانو ذرات صفر بعدی کدامند؟

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۱۶۰۰۸

نانو ذرات صفر بعدی کدامند؟

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اصطلاحاً به صفر بعدی‌ها نانوذره می‌گویند. گرچه اکثر نانوذرات کروی و یا حتی بی نظم هستند ولی الزامی نیست که حتماً این گونه باشند. اشکال مختلفی از نانوذرات به اشکال مکعبی، هرمی، حلقوی، ستاره‌ای، توخالی، هسته-پوسته و غیره وجود دارند که به نوع و شرایط سنتز و کاربردی که از نانوذره نیاز است بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صفر بعدی‌ها در مقایسه با دو نوع دیگر (یک بعدی و دو بعدی) روش سنتز ساده‌تری دارند و هزینه تولیدشان نیز کمتر است از این رو مشهورتر بوده و کاربرد و گسترش بیشتری یافته‌اند. در نانوساختارها چون خواص به ابعاد بستگی دارد بنابراین نیاز است که ابعاد مجموعه نانوذرات تولید شده حتی‌الامکان نزدیک به هم باشند یعنی توزیع اندازه ذرات باریک باشد.
اکثراً همین ساختارهای اتمی (ساختار کریستالی) که در حالت بالک (منظور میکرونی و بزرگ‌تر) وجود دارد در حالت نانو هم وجود دارد و فقط در نانو، ابعاد کاهش یافته است. اما در ابعاد نانو در بعضی ترکیبات مثل کربن علاوه بر ساختارهای اتمی معمول (ساختارهای گرافیت و الماس که در مقاله نانوساختارهای کربنی بحث شده‌اند)، ساختارهای جدیدی نانومواد صفر، یک و دو بعدی وجود دارند.
از این ساختارهای جدید انواع گوناگونی از کربن به شکل صفر بعدی وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها فولرین است. این نانوساختار صفر بعدی دارای 20 شش ضلعی و 12 پنج ضلعی است. توجه شود که این ساختار توخالی است ولی از بیرون حفره و منفذی ندارد و یک ساختار پیوسته است و در زیر میکروسکوپ الکترونی به شکل ذره دیده می‌شود و فقط در نمایش شماتیک اتم‌ها به شکل نقطه رسم شده‌اند.
یک اصطلاح معروفی در نانومواد صفر بعدی وجود دارد و آن کوانتوم دات است. تعریف صد در صد دقیقی برای آن وجود ندارد ولی تعریف معروف‌تر این است که وقتی ابعاد نانوذرات نیمه‌هادی (مثل CdSe، CdS و...) کمتر از چند ده نانومتر باشد اثرات کوانتومی غالب شده و تغییراتی در گاف انرژی و... ایجاد می‌شود که باعث می‌شود به آن‌ها نقطه کوانتومی (Quantum Dot) یا به اختصار QD گوییم. کوانتوم دات‌ها کاربردهای فراوانی در الکترونیک و اپتیک و پزشکی دارند.
در مقایسه با دیگر نانوذرات در کوانتوم دات‌ها حساسیتی بیشتری نسبت به کیفیت وجود دارد از این رو نیاز به شرایط سخت‌تر و دقیق‌تری برای سنتز وجود دارد تا ذراتی تک اندازه با کیفیت بلوری مناسب تهیه شوند. توجه شود که گرچه کوانتوم دات برای نیمه‌هادی تعریف می‌شود در خیلی مقالات به نانوذرات فلزی با ابعاد خیلی کوچک به اشتباه کوانتوم دات گفته شده است درحالی که اثر کوانتومی در فلزات در ابعاد زیر 1 تا 2 نانومتر ظاهر می‌شود.
اصطلاح دیگری که در مواد صفر بعدی استفاده می‌شود نانوخوشه است اگر ابعاد نانوذرات بسیار کوچک و در حد حداکثر چند صد اتم باشد به آن نانوخوشه (Nanocluster) می گویند. نانوخوشه ها تعداد اتم‌های معینی دارند به طوری که از قاعده اعداد الکترونی یا ساختاری پیروی می‌کنند. این نانوخوشه ها اکثراً از جنس عناصر (فلزات) هستند و نیاز به دقت و پیچیدگی بیشتری در سنتز در مقایسه با نانوذرات معمولی دارند.
در همین راستا ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌منظور هرچه بیشتر فناوری‌های نانویی در ایران فعالیت دارد.

202

نانو ذرات صفر بعدی ساختار اشکال مختلف تک بعدی روش سنتز هزینه تولید کربن

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۱۶۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی‌عسکری: استقلال گوهری برای هلدینگ خلیج فارس است

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه تیم استقلال گوهری برای هلدینگ خلیج‌ فارس است، گفت: امیدواریم که این تیم بتواند علاوه بر اینکه در ابعاد ملی و منطقه‌ای می‌درخشد، در ابعاد جهانی هم بدرخشد.

به گزارش ایسنا، علی‌عسکری پس از پایان نخستین جلسه هیات‌ مدیره باشگاه استقلال تهران، درخصوص خرید ۸۵ درصد سهام این باشگاه توسط گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، اظهار داشت: خدا را شاکریم که تیم استقلال جزو خانواده هلدینگ خلیج‌فارس شد و به این تیم خوش آمد می‌گوییم.

وی با بیان اینکه تیم استقلال گوهری برای هلدینگ خلیج‌ فارس است، گفت: امیدواریم که این تیم بتواند علاوه بر اینکه در ابعاد ملی و منطقه‌ای می‌درخشد، در ابعاد جهانی هم بدرخشد. برای دستیابی به این مهم، احتیاج به وحدت، همدلی، انضباط، همیت و برنامه‌ریزی است.

نایب‌ رئیس هیات‌ مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌ فارس، افزود: در صورت موفقیت استقلال در ابعاد جهانی، می‌تواند فرهنگ، تمدن، باورها و توانمندی‌های ملت ایران به جهانیان نشان بدهد. از خدا می‌خواهیم این تیم در این راه موفق شود. در این مسیر اخلاق‌مداری، توکل بر خدا و توسل مؤثر است.

علی‌عسکری تصریح کرد: ما حامی جدی تیم استقلال هستیم. امیدواریم این تیم با حمایت هواداران، مدیریت خوب و همچنین مدیریت فنی خوب و حرفه‌ای بتواند، در طراز جهانی بازی و قله‌های موفقیت را فتح کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد
  • مهم‌ترین بازیگران افزایش تورم کدامند؟
  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • سریعترین قطار‌های جهان در سال ۲۰۲۴ کدامند؟
  • حساب نانو آلپاری [راهنمای موفقیت در “binary option”]
  • برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟
  • درخواست مهم وزیر اقتصاد از وزیر راه و شهرسازی/ خودرو‌هایی که سهمیه بنزین آن‌ها قطع خواهد شد؛ کدامند؟
  • ورود سامانه بارشی به کشور؛ استان‌های بارانی کدامند؟
  • علی‌عسکری: استقلال گوهری برای هلدینگ خلیج فارس است
  • ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D