Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش قدرت خرید متقاضیان واقعی مسکن یکی از برنامه های مهم دولت در چهار سال و نیم گذشته بوده است و بر این اساس تسهیلات بخش مسکن در این مدت از افزایش قابل توجهی برخوردار بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، همچنین میزان سود وام مسکن و مدت زمان بازپرداخت آن به ترتیب کاهش و افزایش پیدا کرد. افزایش حدود ۶ برابری تسهیلات مسکن و  افزایش اوراق تسه از مهمترین اقدامات دولت برای خانه دار کردن مردم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این وام مسکن در ابتدای دولت یازدهم ۲۵ میلیون تومان بود که هم اکنون به ۱۸۰ میلیون تومان رسیده است. بررسی ها نشان می دهد این اقدامات موثر واقع شده است.

بر اساس آخرین گزارش ها معاملات مسکن در آذرماه با افزایش ۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رو به رو بوده است. همچنین جدیدترین گزارش فرابورس نشان می دهد معاملات اوراق تسهیلات مسکن در ۹ ماه گذشته رشد ۴۳درصدی داشته است.

خروج مسکن از سفته بازی

از سویی دیگر نگاهی به جزییات معاملات نشان می دهد اکثر معاملات در خانه های زیر ۳۰۰ میلیون تومان و در متراژهای کوچک است و این مساله نشان می دهد مسکن از سفته بازی خارج و به دست متقاضیان واقعی رسیده است. همچنین گزارش ها نشان می دهد تبدیل به احسن‌کردن و تعویض خانه نیز تا حدودی رونق گرفته است. کارشناسان اقتصاد مسکن  با اشاره به روند افزایشی معاملات مسکن در یک سال گذشته و با بیان اینکه از اواخر سال گذشته بازار مسکن وارد مرحله رونق شده است معتقدند اقدامات دولت برای رونق بازار مسکن موثر واقع شده است.

بهروز ملکی، کارشناس اقتصاد مسکن در این باره با اشاره به رونق معاملات مسکن در یکسال گذشته معتقد است این رونق از جنس سفته بازی نبوده است و این روند ادامه دارد.  حسین عبده تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه دولت به‌دنبال رونق سفته‌بازانه در بازار مسکن نبوده است و بر این اساس علاقه‌ای نداشته که مسکن به کالای موضوع سفته‌بازی و سوداگری بدل شود گفت: تلاش وزارت راه و مسکن این بوده که در بازار مصرفی مسکن دخالت ‌کنند تا مطمئن شوند که خرید یا اجاره برای خانوارها تحمل‌پذیر است و هزینه‌ها از طاقت آنها خارج نیست.

افزایش قدرت خرید متقاضیان

وی با اشاره به نقش  تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن در افزایش قدرت خرید متقاضیان گفت: تسهیلات این صندوق از طریق اعطای یک خط اعتباری مناسب بانک مرکزی به بانک مسکن ممکن شد. اگر این مجوز بانک مرکزی زودتر هم صادر شده بود، اکنون شاهد تحولات مثبت بیشتری در بازار مسکن ‌بودیم. همچنین اگر دولت منابعی در اختیار داشت که به سایر بانک‌ها نیز یارانه‌ به‌عنوان تفاوت سود بدهد، روند رونق با شدت بیشتری قابل‌مشاهده می‌شد.

تبدیل به احسن‌کردن خانه با استفاده از تسهیلات مسکن

آمار معاملاتی بیانگر آن است که تبدیل به احسن‌کردن و تعویض خانه تا حدودی رونق گرفته است. در واقع بخشی از جامعه که در گذشته مسکن داشته، با استفاده از تسهیلات بانک مسکن توانسته اند مسکن بهتری تهیه کنند و  خرید و فروش به جهت تعویض مسکن را شروع کرده‌اند. همچنین بهبود حجم معاملات در مناطق شرقی و غربی تهران بیانگر این رونق بوده که این واحدها عمدتا قیمت‌های متوسط دارند. با توجه به اینکه تهران شهر پیشتاز بازار مسکن کشور است کارشناسان پیش بینی می کنند  سایر شهرها نیز به تدریج روند مشابهی را طی کنند.

رشد ۴۳درصدی معاملات اوراق تسهیلات مسکن

معاملات اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس از آغاز امسال تا پایان آذرماه ۴۳درصد افزایش یافت. از آغاز امسال تا پایان آذرماه در مدت ۹ ماه، ۶۱ میلیارد و ۵۱۴میلیون ورقه بهادار در هفت میلیون و ۱۸۴هزار نوبت به ارزش ۳۶۵هزار و ۱۸۲ میلیارد ریال در ۱۸۱روز معاملاتی بازارهای فرابورس خرید و فروش شد که به ترتیب از افت سه درصدی حجم و افزایش ۱۸ و ۴۹ درصدی دفعات و ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

رفع مشکل بافت‎های فرسوده

دولت دوازدهم برای رفع مشکل بافت‎های فرسوده در تلاش است علاوه بر رفع بخشی از مشکل مسکن از طریق نوسازی بافت‎های فرسوده از این ظرفیت برای اشتغالزایی هم استفاده کند. جهت گیری دولت برای رفع مشکل بافت‎های فرسوده در لایحه بودجه سال آینده هم روشن است و براساس گفته‎های محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه بخشی از اعتبارات ۷۳ هزار میلیاردی برای ایجاد اشتغال به این بخش اختصاص خواهد یافت تا علاوه بر ایجاد تحرک در حوزه نوسازی بافت‎های فرسوده از این ظرفیت برای اشتغالزایی هم استفاده شود. براساس پیش بینی دولت در قالب لایحه بودجه سال آینده ۱۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده بازسازی خواهد شد و میزان اشتغالزایی پیش بینی شده از این محل هم رقم قابل توجهی است. این هدفگذاری علاوه بر ایجاد تحرک در بخش مسکن، استفاده از ظرفیت این بخش در حوزه اشتغال را هم مورد توجه قرار داده است.

 کارشناسان اقتصاد مسکن با اشاره به افزایش سرعت پس انداز در صندوق پس انداز مسکن پیش بینی می  کنند مسکن ارزان قیمت در آینده رونق مناسبی را تجربه خواهد کرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۱۶۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۲۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: باتوجه به شرایط حاکم و اعمال محدودیت دامنه نوسان سهام به +-۱% و صندوق‌ها به +-۲%؛ تمایل به صف فروش و صف خرید تا نقطه تعادل بود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: با معاملات بسیار جذاب روز گذشته فولاد مبارکه در بورس کالا، توجه‌ها به این سهم و این صنعت بیشتر شد. اکثر صف فروش‌های مهم جمع آوری شدند و بازار به سمت تعادل رفت. معاملات بورس کالا، احتمال رشد نرخ دلار نیما، قیمت‌های جهانی فلزات اساسی درکنار قیمت جذاب سهام از ارزندگی این بازار حرفی برای گفتن نمی‌گذارد. اما ریسک سیاسی تردید و ترس در دل سهامدار انداخته است.

او در ادامه اظهار کرد: امروز ۸۷ نماد صف خرید و ۲۹۰ نماد صف فروش بودند همچنین تعداد نماد‌های مثبت ۱۷۸ و نماد‌های منفی ۶۱۶ بود همچنین ۱۵۲ میلیارد تومان خروج نقدینگی از صندوق درآمد ثابت و خالص سفارشات با خروج ۷۲۰ میلیارد تومانی پول از بازار سرمایه ثبت شد.

او می‌گوید: ارزش کل معاملات امروز بازار ۹۸۴۹ میلیارد تومان بوده که از این مبلغ ۳۸۱۶ میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم بوده است. بیشترین ارزش معاملات را گروه فلزات اساسی با ثبت رقم ۳۷۴ میلیارد تومان (۱.۲ برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داده است در نهایت هم شاخص کل با کاهش ۴۹۹۸ واحدی به سطح ۲ میلیون و ۲۰۱ هزار واحد رسید. از فردا اگر اطلاعیه جدیدی منتشر نشود دامنه نوسان به روال سابق باز خواهد گشت.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • ضرغامی در پاسخ به قدس آنلاین بیان کرد: تکذیب خروج ایران از ایکوم و ایکوموس
  • خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها تکذیب شد
  • اعطای ۲۴ هزار و ۹۴۱ فقره تسهیلات مسکن روستایی به مبلغ ۴ هزار و ۴۹۷ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
  • ۷۲۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد
  • خاندوزی: ضمانت بانکی و اوراق گام جایگزین مالیات و عوارض نقدی تولیدکنندگان می‌شود
  • مسیریابی دلار با خروج احساسات
  • افزایش تسهیلات بنیاد مسکن برای مددجویان خراسان شمالی
  • چرا سکه در مرکز مبادله به نرخ حاشیه بازار حراج می‌شود؟