Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، لایحه بودجه سال 97 کشور به آموزش و پرورش اختیاری داده است که برخی از کارشناسان و حتی اخیراً یکی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به آن معترض شده‌اند.

به استناد این لایحه، به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود به‌منظور ساماندهی و بهینه‌سازی کاربری بخشی از املاک و فضاهای آموزشی، ورزشی و تربیتی خود و با رعایت ملاحظات آموزشی و تربیتی، نسبت به احداث، بازسازی و بهره‌برداری از آنها اقدام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تغییر کاربری موضوع این بند به پیشنهاد شورای آموزش و پرورش استان یا شهرستان و تصویب کمیسیون ماده(5) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران صورت می‌گیرد و از پرداخت کلیه عوارض شامل تغییر کاربری، نقل و انتقال املاک، أخذ گواهی بهره‌برداری، احداث، تخریب و بازسازی و سایر عوارض شهرداری معاف می‌باشد.

محمدرضا محدث خراسانی معاون اسبق پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس در خصوص پیش‌بینی این امکان در بودجه سال 97 گفت: این اتفاق از سویی مزایایی دارد اما می‌تواند معایب خطرناک‌تری داشته باشد؛ جنبه خطرناک این مجوز این است که ممکن است برخی مدارس خوب و وسیع به حراج گذاشته شده یا واگذار شوند و ممکن است اماکن خوب به افراد خاصی داده شود؛ به عبارت دیگر احتمال سوءاستفاده از این مجوز بسیار زیاد است.

اما چندی بعد معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این طرح این مسئله در توضیحی که به خبرگزاری فارس ارائه کرده بود، عنوان کرد: «تغییر کاربری بخشی از فضاهای آموزشی صرفاً به منظور استفاده بهینه از املاک در جهت بهبود کیفیت آموزشی است و به استناد تبصره «2» ماده «1» آیین‌نامه اجرایی پیشنهادی مالکیت دولت در فضاها و املاک پس از احداث و بازسازی بوده و مجوز فروش صادر نخواهد شد».

چند روز پیش هم محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نسبت به مدرسه فروشی یا به تعبیر وی شهرفروشی آموزش و پرورش از قِبل استفاده از این مجوز انتقاد کرد؛ سالاری در تذکر پیش از دستور سی و ششمین جلسه شورای شهر تهران، ری و تجریش گفت: کمیسیون تلفیق هفته گذشته در راستای بودجه 97 دولت تصمیم گرفت آموزش و پرورش مجاز باشد تمام املاک خود را بدون پرداخت عوارض تغییر کاربری بدهد که این موضوع یکی از بدترین تصمیمات ممکن بوده است.

وی افزود: با این تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس، آموزش و پرورش نیز برای کسری بودجه خود به شهرفروشی متوسل می‌شود و اعضای شورا در مجلس شورای اسلامی باید این موضوع را پیگیری کنند.

عباسعلی باقری مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در مورد اجازه تغییر کاربری مدارس در بودجه سال 97 آموزش و پرورش و تعبیر آن به شهرفروشی توسط آموزش و پرورش گفت: چنین استنباطی از این مجوز درست نیست؛ به عنوان مثال حدود 60 سال پیش در بازار تهران مدرسه وجود داشته است اما اکنون در این محدوده خانواری زندگی نمی‌کند که مدرسه در آنجا ادامه کار دهد؛ با درآمد تغییر کاربری چنین مدرسه‌ای می‌توان چند مدرسه دیگر را نوسازی کرد یا مدرسه‌ دیگری در نزدیکی آن محدوده تهیه کرد این‌گونه نیست که به سراغ مدارس دایر و خوب برویم.

به گزارش فارس، شاید اگر تعداد دقیق مدارسی که مشمول این مجوز می‌شوند، مشخص شود، برخی دغدغه‌ها کم شود.

در هر حال، مدارسی در کشور وجود دارد که نیاز به تغییر کاربری دارد و آموزش و پرورش در استفاده از آنها دچار مشکل است؛ گره گشودن از مشکلات آموزش و پرورش پرمشکل اتفاق مبارکی است اما باید دید تغییر کاربری مدارس سلیقه‌ای خواهد بود یا منضبط و به سود آموزش و پرورش؟! 

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۱۷۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۳۰۰ هکتار در چهارباغ

به گزارش خبرگزاری مهر، شاپور صفری با اعلام خبر آزادسازی ۳۰۰ هکتار از اراضی در معرض تغییر کاربری در حوزه قضائی چهارباغ گفت: این شهرستان با توجه به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی که دارد و از آنجایی که تغییر کاربری‌های غیرمجاز، عوائد زیادی برای متخلفان در پی دارد یکی از شهرهای هدف برای این افراد است.

دادستان عمومی و انقلاب چهارباغ بیان کرد: در پی گزارش جهاد کشاورزی در خصوص تغییر کاربری غیرمجاز در «رامجین» و روستاهای «قاسم گرجی» و «رمنده»، دستورات برای اعمال تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی صادر شد.

وی با اشاره به اینکه در عملیات انجام شده ۳۰۰ هکتار به ارزش ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آزادسازی شده است، افزود: در این اقدام ۱۵۰ مورد دیوارکشی غیرمجاز، ۱۰ مورد بنا و ویلای غیرمجاز در حال ساخت، ۵۰ مورد دپوی مصالح، هشت مورد استخر و ۲۵ مورد محوطه سازی اعمال قانون شد.

کد خبر 6091836

دیگر خبرها

  • ۳۶۰۰ معلم در اصفهان استخدام می‌شود/تخلیه ۴۲ مدرسه به دلیل فرونشست
  • اشتغال به تحصیل ٣٤ هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدارس استان کرمان
  • تکریم شان معلم در این هفته بسیار مهم است/انتخاب۷معلم نمونه استانی
  • آغاز عملیات اجرایی هشت مدرسه و بهره‌برداری از یک هنرستان در بوشهر
  • تقدیر از ۲۷۸۰ معلم شاهرودی/ برنامه هفته معلم مدرسه محور است
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۳۰۰ هکتار در چهارباغ
  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • اقدامات ایجابی سلامت‌محور در فارس توسعه یابد
  • اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی جای قدردانی دارد
  • طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی به کجا رسید؟