Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد علی بصیری کارشناس سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، درباره تصمیم ترامپ درباره برجام در موعد 25دی ماه، گفت: ترامپ غیرقابل پیش بینی است و از این جهت تصمیم او درباره تایید یا لغو برجام در موعد 25دی ماه مشخص نیست. اما باید تاکید کرد که برجام فقط از طریق شورای امنیت سازمان ملل قابل نقض است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین 5 عضو دیگر شورای امنیت که در مذاکره با ایران حضور داشتند حاضر به نقض برجام نیستند و آمریکا از این جهت نمی تواند زیر برجام بزند.

این استاد دانشگاه درباره تحرکات اخیر آمریکا علیه ایران افزود: آمریکایی ها به دنبال آن هستند که مواردی از نقض برجام را در شورای امنیت مطرح و از طریق مذاکره با اعضای این شورا، سایرین را مجاب به بازگشت قطعنامه های پیشین علیه ایران کنند یا آنکه قطعنامه های جدیدی را به تصویب برسانند.

او ادامه داد: زمانی که آمریکا موفق نشد برجام را از بین ببرد مجبور شد از طرق دیگر برای بازگرداندن تحریم های هسته ای تلاش کند که موضوع موشک ها و مباحث حقوق بشری از جمله آن بود. با این بهانه که عایدات ایران از برجام نه در داخل کشور که برای گسترش تروریسم در منطقه هزینه شده است و باید قطعنامه هایی علیه ایران صادر شده و تحریم ها بازگردانده شود. در حالی که سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل با چنین نظری موافق نیستند.

این تحلیلگر سیاست خارجی تصریح کرد: با وجود ناکامی های آمریکا در مواجهه با برجام و ایران، اما این کشور توانسته از طریق فشار ها ترسی را برای سرمایه گذارانی که قصد ورود به ایران داشتند، ایجاد کند. به همین دلیل شرکت هایی که قصد انعقاد قرار داد با ایران را داشتند یا از این کار خودداری کردند یا آن  را به تعویق انداختند.

به اعتقاد بصیری اگر آمریکا از توافق خارج شود موضع ایران در مقابل غربی ها قوی تر می شود.

گفتنی است، ترامپ در مهلت قانونی 15 ژانویه (25دی) باید درباره پایبندی ایران به تعهداتش در برجام اعلام موضع کند اما امروز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ترامپ روز جمعه پس از جلسه با وزرای خارجه و دفاع تصمیم خود را اعلام می کند.

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۱۸۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج رهبران حماس از غزه در چارچوب توافق آتش‌بس صحت ندارد

یکی از رهبران حماس تاکید کرد خروج رهبران این جنبش از غزه در چارچوب توافق آتش‌بس صحت ندارد - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، سامی ابوزهری یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس در گفتگو با "الجزیره مباشر" تاکید کرد که ما از سوی برادرانمان در قطر و مصر تحت هیچ فشاری نیستم و چیزی به ما دیکته نمی‌شود.

وی اظهار داشت که حرف و حدیث‌ها در مورد خروج رهبران حماس از غزه و انتقال آن‌ها به قاهره در چارچوب توافق آتش‌بس به هیچ وجه صحت ندارد.

جهاد طه سخنگوی حماس نیز ادعای منتشر شده توسط شبکه العربیه مبنی بر توافق بر سر خروج بعضی از رهبران این جنبش از غزه در چارچوب توافق برای آزادی اسرای فلسطینی و صهیونیست را تکذیب کرده بود.

وی گفت: رهبران حماس در کنار مردم غزه در این بخش از خاک فلسطین باقی خواهند ماند و اشغالگران نازی هستند که منطقه را ترک خواهند کرد.

هیئتی از حماس فردا به قاهره می‌رودرسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن 2 اسیر در غزه را ثابت کردهشدار حماس درباره توطئه‌های صهیونیست‌ها علیه مسجدالاقصی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط امکان‌پذیر است
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذیربط امکان‌پذیر است
  • خروج رهبران حماس از غزه در چارچوب توافق آتش‌بس صحت ندارد
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان
  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • اندازه‌گیری قند خون با گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد
  • اندازه‌گیری قند خون با ساعت گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد