Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@15:45:57 GMT

عرصه سیاسی پرتلاطم تایلند در بیش از یک دهه اخیر

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۱۸۴۵۷

عرصه سیاسی پرتلاطم تایلند در بیش از یک دهه اخیر

کوالالامپور- ایرنا- عرصه سیاسی تایلند در بیش از یک دهه اخیر همواره شاهد فراز ونشیب های زیاد ناشی از برکناری های سریع رهبران عالی این کشور در پی کودتای نظامی بوده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ارتش تایلند در ماه مه سال 2014 در کودتایی یینگلوک شیناواترا نخست وزیر وقت را از کار برکنار کرد. تا به بحران سیاسی این کشور که شامل اعتراضات خیابانی مخالفان و حامیان دولت بود، پایان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پس از این رخداد شیناواترا از این کشور گریخت و این اقدام سبب شد تا موضوع بازگردان وی به تایلند به عرصه های بین المللی کشیده شود.
وزیر امور خارجه تایلند در این زمینه روز گذشته اعلام کرد: یینگلاک شیناواترا نخست وزیر سابق تایلند، که برای جلوگیری از زندانی شدن به اتهام فساد و غفلت در مدیریت طرح یارانه برنج که میلیون ها دلار ضرر متوجه دولت کرده ، پس از فراراز این کشوردر انگلستان به سرمی برد..
یینگلوک شیناواترا نخست وزیر متواری تایلند که سه سال پیش با روی کار آمدن دولت کودتا از کرسی نخست وزیری پایین کشیده شد، به جرم غفلت از مدیریت طرح یارانه برنج به صورت غیابی به پنج سال زندان محکوم شد.
البته ' نوراویت لارلائنگ' وکیل یینگلوک شیناواترا در واکنش به این موضوع گفت که درخواست تجدیدنظر در این حکم در حال بررسی است.
شیناواترا از زمان فرارش از تایلند تاکنون در مورد این حکم دادگاه اظهارنظری نکرده و محل زندگی اش همچنان مخفی مانده است.
وی درعین حال گفته بود که قصد بازگشت به تایلند را ندارد.
این درحالی است که وزیرامورخارجه تایلند اعلام کرده که کشورش این موضوع را با همکاری دولت انگلیس برای یافتن مکان دقیق وی پیگیری خواهد کرد.
پیشتر در گمانه زنی هایی اعلام شده بود که نخست وزیر فراری تایلند از طریق دبی به لندن رفته و به دنبال کسب پناهندگی سیاسی دراین کشور است.
وزارت کشور انگلیس نیز که تقاضاهای پناهندگی افراد را بررسی می کند، سوال ها دراین زمینه را بی پاسخ گذاشت و گفت که درباره پرونده اشخاص اظهار نظر نمی کند.
درواقع یینگلوک شیناواترا به دلیل اینکه احتمال می داد دولت کودتا، او را با حکم سنگینی محکوم کند، از تایلند گریخت.
براساس گزارش رسانه های تایلند، وزیر بازرگانی دولت یینگلوک شیناواترا پس از فرار وی با اتهام مشابه شیناواترا در مورد سوء مدیریت در طرح یارانه برنج به 42 سال زندان محکوم شد.
دولت کنونی تایلند به رهبری 'پرایوت چان اوچا آسیب اقتصادی ناشی از این طرح را که حزب 'فئوتای' حامی آن است 80 میلیارد دلار اعلام کرده است.
قدرت سیاسی در تایلند دربیش از یک دهه اخیر بین نخبگان سنتی این کشورمانند ارتش ، طبقه اشرافی و خانواده شیناواترا چرخیده و این کشور در خلال این سالها همواره شاهد ناآرامی های متعدد بوده است.
تاکسین شیناواترا برادر یینگلوک شیناواترا نیز در سال 2006 در سرنوشتی مشابه خواهر خود با یک کودتای نظامی از کار برکنار شد.
گفته می شود تاکسین شیناواترا اکنون در دبی زندگی می کند.
ناظران منطقه ای می گویند حکم دادگاه علیه شیناواترا و همچنین فراری بودن برادرش در کشور دیگری، درواقع به منزله پایان یافتن حیات سیاسی این خانواده درتایلند است اما آیا این اقدام عرصه سیاسی این کشور کودتا زده را تغییر خواهد داد ؟ سوالی است که به نظر نمی رسد پاسخ زودهنگامی داشته باشد.
آساق ** گزارش و انتشار: مریم شفیعی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۱۸۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کار: جامعه کار و تولید مخاطب اصلی شعار سال

  به گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، سید صولت مرتضوی امروز در مراسم اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به واحد‌های برتر که با حضور مدیران عامل کارخانه‌ها، فعالان اقتصادی و جمعی از کارگران و کارآفرینان استان تهران برگزار شد، افزود: امسال روز کارگر و معلم با هم عجین شده‌اند، باید بگویم هم کارگران معلم هستند و هم معلم‌ها کارگر. معلم در کسوت تعلیم و تربیت است و کارگر علاوه بر این کسوت‌ها در بخش تولید و رونق نیز فعال است.   وی گفت: موضوع کار و تولید یکی از مولفه‌های بزرگ در تکریم بشریت است. در احکام و آموزه‌های دینی ما به این موضوع اشاره شده آن گوهر گران‌بهایی که جایگاه انسان را رفعت می‌بخشد، سعی، تلاش و کوشش است.    وزیر کار افزود: مقام معظم رهبری امسال به منظور ایجاد استقلال، شعار سال را جهش تولید با مشارکت مردم انتخاب کردند. گرچه مخاطب شعار ایشان آحاد مختلف جامعه مانند مدیران، فرهنگیان و کارفرمایان هستند، اما مخاطب اصلی، جامعه کار و تولید است.   مرتضوی تاکید کرد: کشور‌هایی که به استقلال برسند در تمام مولفه‌های حاکم و رایج بر مدیریت کلان جهان اثرگذار هستند. بعضی از کشور‌ها دارای استقلال سیاسی و برخی دارای وابستگی سیاسی هستند. برخی‌ها استقلال اقتصادی و برخی وابستگی اقتصادی دارند.   وزیر رفاه گفت: اثرگذاری استقلال سیاسی برای هر قومی زمانی در جهان موثرتر خواهد بود که توام با استقلال اقتصادی باشد. در دهه گذشته رهبر انقلاب به موضوع استقلال اقتصادی به مبحث رشد و جهش تولید و اقتصاد مقاومتی پرداخته‌اند. امسال نیز بر جهش تولید نیز تاکید کردند و در ملاقاتی که به مناسبت روز کارگر با ایشان داشتیم فرمودند که جهش از رشد متفاوت است. جهش یعنی چند گام بلند برداشتن و سیر صعودی سپری کردن.   وی افزود: ما در اجرای فرمان رهبر انقلاب باید به این موضوع توجه کنیم. اکنون استقلال سیاسی کشور ما در کره زمین زبانزد است. استقلال فرهنگی ما بی‌نظیر است و در حوزه استقلال اقتصادی هم گام‌های بلندی برداشته‌ایم، زیرا این کشور ۴۰ سال با تحریم‌ها مواجه بوده است. اما اکنون در بخش‌های مختلف حوزه نرم‌افزار و سخت افزار ما پیشرفت‌های بسیار وسیعی را داشته‌ایم.   وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: البته این پیشرفت‌ها کفایت نمی‌کند و باید هر روز بهتر از روز گذشته باشیم.

دیگر خبرها

  • تمجید نخست‌وزیر بورکینافاسو از پیشرفت‌های ایران
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد
  • تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت در دستور کار دولت باشد
  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • تیم ملی فوتسال ایران در سید نخست جام جهانی فوتسال
  • امیرعبداللهیان بر استمرار همکاری های دو کشور در عرصه های بین المللی تاکید کرد
  • بسته کمکی ۶۵ میلیون دلاری استرالیا برای اوکراین
  • وزیر کار: جامعه کار و تولید مخاطب اصلی شعار سال