Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که گسترش فضای مجازی و مشکلاتی مانند گرانی کاغذ ، عرصه را برای رسانه های چاپی تنگ کرده است ، مطبوعات محلی و روزنامه های سراسری همچنان برای بقا تلاش می کنند.
در دهه های گذشته مطبوعات محلی همواره تلاش کرده اند تا در رقابت با نشریات سراسری گوی سبقت را بربایند. مطبوعاتچی های نسبتا پرسابقه اردبیل به یاد می آورند که در اواسط دهه 70 با آغاز انتشار برخی مطبوعات محلی در اردبیل که آن زمان تعدادشان کمتر از انگشتان یک دست بود، تیراژ نشریات محلی گوی سبقت از روزنامه های مدعی دولتی را ربود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با این حال گذر زمان و عواملی مثل رشد کمی مطبوعات محلی بدون توجه به رشد کیفی ، محدودیت گستره توزیع و ضعف بنیه مالی نشریات محلی به تدریج باعث شد تا با فروکش کردن ذوق زدگی مردم از انتشار نشریات محلی ، این نشریات از لحاظ جذب مخاطب محلی از رقبای سراسری خود عقب بمانند.
 
استقبال بیشتر از روزنامه های سراسری
معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: بررسی ها نشان می دهد که در حال حاضر روزنامه های سراسری بیش از نشریات محلی اردبیل از سوی مخاطبان استانی مورد استقبال قرار می گیرند.
توحید بلورساز با بیان اینکه بررسی های ما نشان می دهد در مجموع 60 درصد از نشریات محلی توزیع شده در دکه های مناطق مختلف استان برگشت می خوردند این میزان در مورد روزنامه های سراسری توزیع شده در بدترین حالت 20 درصد است ضمن آنکه برخی روزنامه های سراسری در اردبیل تا چهار برابر متوسط تیراژ نشریات محلی فروش دارند.
وی با یادآوری فعالیت ۱۰۴ نشریه چاپی در استان اردبیل افزود: با وجود رشد کمی نشریات محلی استان در سال های اخیر، متأسفانه نشریات چاپی نتوانسته‌اند جذب مخاطب مطلوبی داشته باشند و این در حالی است که پرونده 63 مجوز درخواستی دیگر برای انتشار نشریه محلی در استان در دست بررسی است.
 
تفاوت در آمار فروش
رضا موذن مدیر واحد توزیع مطبوعاتی در اردبیل با اذعان به کاهش فروش نشریات مکتوب در یکسال گدشته گفت: اگر یک بازه زمانی مثلا دو ساله را در نظر بگیریم ، میزان کاهش فروش مطبوعات محلی در مقایسه با روزنامه های سراسری بیشتر بوده است و به اصطلاح مطبوعات محلی بیشتر از چشم مخاطب افتاده اند.
وی با بیان اینکه میزان کاهش فروش روزنامه های سراسری هم در بین همه روزنامه ها از درصد مشخصی پیروی نمی کند اظهار کرد: در حالی که برخی روزنامه های معروف و مطرح کشور حداکثر 10 درصد افت فروش پیدا کرده اند ، برخی دیگر از روزنامه های کم شناخته شده تر با کاهش حداقل 30 درصدی فروش مواجه شده اند.
 
مطبوعات بی کیفیت
عقیل صدیق از یادداشت نویس های مطبوعات استان با اذعان به کیفیت پایین مطبوعات محلی گفت: اکثر مطبوعات محلی فاقد جذابت برای مخاطبان هستند.  در واقع مطبوعات محلی ببشتر شبیه آگهی نامه ها هستند و تحلیل یا گزارش جذابی برای مخاطبان خود عرضه نمی کنند و بیشتر مطالب آنها چیزی جز تبلیغ و ثناگویی مسئولان محلی نیست.
وی با بیان اینکه آگهی نامه شدن و دولتی نامه شدن از دلایل کاهش اقبال مردم به نشریات محلی است تصریح کرد: متاسفانه مردم دلیلی برای پول دادن به نشریات محلی استان ندارند. در حالی که قیمت مطبوعات محلی بعضا دو برابر روزنامه های سراسری است اما روزنامه های سراسری گاهی تا ده برابر و حتی بیشتر از نشریات محلی محتوا دارند و همین باعث شده روزنامه خوانها در خرید های خود روزنامه های سراسری را به محلی ترجیح دهند.
اسحاق رسولی مدرس دروس ارتباطات در اردبیل هم با خاطرنشان کردن اینکه مطبوعات محلی خلاقیت لازم در جریان سازی های خبری برای جلب توجه افکار عمومی را ندارند ادامه داد: مطبوعات محلی ما همچنان از طولانی نویسی رنج می برند در حالی که با روشهای سنتی نمی توان مخاطب امروزی را که انتخاب های زیادی دارد راضی نگه داشت
 وی اضافه کرد: نزدیک به 90 درصد مطالب نشریات اختصاص به مسئولان دارد و این موضوع موجب قهر مردم با مطبوعات محلی می شود زیرا اثری از مردم در صفحات نشریات محلی دیده نمی شود.
در شرایطی که نشریات محلی به دلایلی مانند مشکلات مالی و کمبود نیروی متخصص توان کافی برای تامین انتظارات مخاطبان محلی و پوشش حرفه ای اخبار و رویدادهای محلی را ندارند ، این وظیفه روزنامه های سراسری است که با توجه بیشتر به صفحات استانی ، خلاء ایجاد شده در را بهتر از گذشته پر کنند . آن هم در شرایطی که مردم به رغم افزایش حضور در شبکه های اجتماعی ، به اخبار منتشر شده در اینگونه فضاها اعتماد کافی و لازم را ندارند.    * یاشار پورمجید

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۲۰۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط برگزاری آزمون سراسری نسبت به سال‌های گذشته مناسب‌تر است

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: در سال‌های قبل برگزاری آزمون با حواشی فراوانی همراه بود، آمار و شواهد نشان می‌دهد با تدابیر در نظر گرفته از سوی سازمان سنجش، امسال شرایط برگزاری آزمون به نسبت سال‌های گذشته بسیار مناسب‌تر است.

به گزارش ایسنا، سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت امروز با حضور در دانشگاه امیرکبیر با ارزیابی نحوه برگزاری آزمون سراسری اظهار کرد: کنکور یک مقطع حساس برای داوطلبان و خانواده‌ آنهاست که نتیجه زحمات چند ساله را در این مقطع درک می‌کنند، تمام تلاش سازمان سنجش و دستگاه‌های مربوط، ایجاد شرایطی برای برگزاری آزمون در فضای آرام و مطمئن بود.

وی با بیان اینکه در سال‌های قبل برگزاری آزمون با حواشی فراوانی همراه بود، عنوان کرد: آمار و شواهد نشان می‌دهد با تدابیر در نظر گرفته از سوی سازمان سنجش، امسال شرایط برگزاری آزمون به نسبت سال‌های گذشته بسیار مناسب‌تر است.

خلجی گفت: امیدوارم با اعلام نتایج هر یک از داوطلبان به میزانی که تلاش کردند، ثمره کوشش خود را دریافت کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟
  • شرایط برگزاری آزمون سراسری نسبت به سال‌های گذشته مناسب‌تر است
  • کنکور سراسری ۱۴۰۳ با آرامش برگزار شد
  • تاریخ مطبوعات ایران در برابر انظار عموم قرار گرفت
  • با کاهش ساعات اداری حقوق افراد کاهش نخواهد داشت/ ساعات و روزهای کاری ما نسبت به برخی از کشورها بیشتر است
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • شهر ارواح، کریات شمونا
  • استخدام ۲۱ هزار پرستار / تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد