Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- رهبر معظم انقلاب ضمن توصیه به مسوولان در خصوص توجه به خواست های برحق مردم در بیانات دیروز ایشان در جمع اهالی قم، در خصوص حوادث اخیر فرمودند: قرائن و شواهد اطلاعاتی نشان می‌دهد که این قضایا سازماندهی شده بوده و در شکل‌گیری آن، یک مثلث فعال بوده است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، سخنرانی رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از مردم قم و برگزاری نخستین سالگرد درگذشت مرحوم آیت ‌الله هاشمی‌ رفسنجانی از جمله رویدادهای مهم خبری در روزنامه های امروز چهارشنبه 20 دی ماه 1396 بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی روزنامه های نیز با انتشار یادداشت هایی، بر لزوم توجه مسوولان به خواست های برحق مردمی در اعتراضات چند روز گذشته تاکید کردند.

** بازتاب بیانات رهبری
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از مردم قم، بازتاب گسترده ای در روزنامه های امروز داشت. برخی روزنامه ها نیز به ارایه تحلیل هایی در این زمینه پرداختند.
«زخم مشکلات کشور را درمان کنیم/ مطالبات بحق مردم از حرکات تخریب‌گرانه یک گروه جداست»، بخشی از این بیانات است که در عنوان خبری روزنامه «ایران» برجسته شد.
به نوشته ایران، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس در تبیین ابعاد قضایای اخیر گفتند: قرائن و شواهد اطلاعاتی نشان می‌دهد که این قضایا سازماندهی شده بوده و در شکل‌گیری آن، یک مثلث فعال بوده است. یک رأس این مثلث، امریکا و صهیونیست‌ها بودند که طراحی را انجام دادند و چند ماه برروی این طراحی کار کردند و بنای آنها این بود که حرکت‌ها از شهرهای کوچک شروع شود تا به مرکز برسد. رأس دوم این مثلث، یکی از دولت‌های پولدار خلیج فارس است که هزینه این نقشه را تأمین کرد و رأس سوم نیز، پادوها بودند که مربوط به سازمان آدمکش منافقین هستند و از ماه‌ها قبل آماده بودند.
این روزنامه همچنین در یادداشتی به همین مناسبت، با عنوان «همه ما مسئولیم»، با اشاره به بخشی از سخنان رهبری درباره تخلفات برخی صندوق ها و موسسات مالی واعتباری و اهمیت رسیدگی همه مسوولان به مشکلات مردم ضرر دیده از این صندوق ها، نوشت: بانک مرکزی در دولت یازدهم عزم خود را برای توقف فعالیت زیانبار این مؤسسات و تعاونی‌ها جزم کرد تا جلوی خسارت هرچه بیشتر آنها بر پیکر اقتصاد کشور را بگیرد.
همان گونه که رهبر انقلاب تأکید کردند یکی از دغدغه‌های اصلی در این میان، حل مشکل سپرده‌گذاران این مؤسسات بود و بر این اساس، مسئولان در قوای سه‌گانه و بانک مرکزی با تمام توان به دنبال حل مشکل سپرده‌گذاران نهادهای غیرمجاز برآمدند و کوشیدند خسارت‌ها به حداقل ممکن کاهش یافته و حداکثر منافع سپرده‌گذاران در این مؤسسات تأمین شود.
این روزنامه افزود: در حال حاضر نیز قوه قضائیه علاوه بر بررسی تخلفات صورت گرفته در مؤسسات غیرمجاز، با کمک پلیس آگاهی در حال شناسایی دارایی‌های سهامداران و مالکان این مؤسسات است تا مسأله تسویه حساب با 2 درصد باقی مانده سپرده‌گذاران که دارای مبالغ چند صد میلیونی و میلیاردی هستند، نیز حل شود.
روزنامه «شهروند» هم در یادداشتی با عنوان «چند نکته مهم از یک سخنرانی مهم»، درباره بیانات رهبری نوشت: سخنان مقام معظم رهبری در خصوص حوادث اخیر می‌تواند فصل‌الخطاب حداقل بخشی از مجادلاتی قرار گیرد که در فضای عمومی کشور ممکن است بروز یافته باشد.
شهروند با اشاره به تاکید رهبری بر این نکته که «باید بین مطالبات صادقانه و بحق مردم و حرکات وحشیانه و تخریب‌گرانه یک گروه تفکیک قایل شد و مطالبات و خواسته‌های مردم را پیگیری کرد»، آورد: واقعیت این است که باید امکانی برای ابراز نارضایتی و مخالفت با سیاست‌ها و یا عملکردها فراهم کرد. اتفاقا در غیاب این امکان است که اعتراضات می‌ تواند به جاهای خطرناک کشیده شود. درواقع مسأله فقط این نیست که عده‌ای از روی خباثت اعتراضات عادی مردم را به خشونت می‌کِشند، بلکه این طبیعت رفتار جامعه‌ای است که عادت به انجام اعتراض‌های مدنی و تجربه آن را ندارد. بنابراین شرط لازم و نه کافی برگزاری آرام و مدنی اعتراضات بازبودن راه برای اعتراض مردم است.
شهروند در ادامه با اشاره به بخشی دیگر از فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه «باید زخم را خوب کنید و نگذارید به وجود ‌آید؛ چرا که اگر مشکل داخلی نداشته باشیم، تبلیغات و فضاسازی بیگانه اثر نمی ‌گذارد»، اضافه کرد: حقیقت همین است؛ مسأله ما آن زخمی است که باید درمان شود و مرهمی بر آن گذاشت. زخمی که در حال ناسور شدن است، زخمی که در حال گسترش است، این همان پیش ‌زلزله‌ ای است که می ‌تواند خطرآفرین باشد. این همان زخمی است که در یک بدن و جسم ناتوان از ایمنی و مقابله با ویروس خارجی بشدت ضربه‌ پذیر است و حتی یک زخم کوچک، کل جسم را دچار مخاطره جدی ‌می ‌کند.
روزنامه «اعتماد» هم در عنوان خبری که به بازتاب بیانات رهبری اختصاص داشت، به نقل از ایشان نوشت: «درکشورگره ناگشودنی نداریم»
این روزنامه در متن خبر افزود: حضرت آیت ‌الله خامنه ‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار هزاران نفر از مردم قم با تجلیل و تحسین حرکت عظیم، پرشور، به موقع و منسجم ملت در روزهای اخیر، به تشریح ابعاد و لایه‌های مختلف توطئه دشمنان برای سوءاستفاده از مطالبات بحق مردم پرداختند
روزنامه «فرهیختگان» نیز در خبری با عنوان «صادقانه با مردم»، سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع مردم قم را بازتاب داد.
همچنین روزنامه «خراسان» بیانات رهبری را اینگونه تعبیر کرد: «خط و نشان برای دشمن ، مطالبه از مسئولان، تشکر از مردم»
«جوانان انقلابی کشور پرتعدادتر از اول انقلابند/ همه باید پاسخگوی اعتراض‌های مردم باشیم» هم عنوان خبری روزنامه «جوان» است.
در این میان روزنامه «کیهان» عنوان خبری متفاوتی را برگزید و در تیتر خود نکات مهم بیانات رهبری درباره امور داخلی را بازتاب نداد و به نقل از ایشان نوشت: «رهبر انقلاب در دیدار پرشور مردم قم تاکید کردند دیوانه ‌بازی‌های نمایشی ترامپ بی‌ جواب نخواهد ماند»

** بازتاب نخستین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی
نخستین سالگرد درگذشت مرحوم آیت ‌الله هاشمی‌ رفسنجانی روز گذشته در محل سالن اجلاس سران با حضور بسیاری از فعالان و مقامات سیاسی برگزار شد. این رویداد در روزنامه های منتسب به طیف اصلاح طلب بازتاب داده شد و در روزنامه های طیف مقابل با سکوت خبری روبرو شد.
روزنامه اعتماد در گزارشی در همین زمینه نوشت: نخستین سالگرد درگذشت مرحوم آیت‌الله هاشمی ‌رفسنجانی روز گذشته در محل سالن اجلاس سران برگزار شد. بسیاری از فعالان سیاسی، مقامات سیاسی برای پاسداشت خدمات آیت‌الله هاشمی رفستجانی به انقلاب اسلامی در سالن اجلاس سران گرد هم آمده بودند. از مصطفی تاجزاده تا محمود واعظی؛ از مجید انصاری تا سید حسن خمینی. اما این برنامه یک غایب بزرگ داشت؛ حسن روحانی، رییس‌ جمهوری ایران که به گفته محمد هاشمی از سه روز قبل اعلام کرده بود نمی‌ تواند در این مراسم حاضر شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که حسن روحانی از سه روز قبل اعلام کرده است اگر سخنرانی او با سخنرانی مقام معظم رهبری تقارن پیدا کند، او در کنگره حضور نخواهد یافت.
اعتماد افزود: غایب دیگر چهره پر سر و صدای این روزهای دانشگاه آزاد است. علی‌اکبر ولایتی، رییس جدید دانشگاه آزاد اسلامی که ریاست میراث علمی آیت‌الله را برعهده دارد هم دیروز در سالن اجلاس سران حضور نیافت تا اسم او نیز در لیست بلندبالای غایبین مرقوم شود. در کنار این غایبین چهره‌هایی از هر دو جریان سیاسی کشور بودند که به یاد رفیق دیرین خود در سالن اجلاس گرد هم آمدند. موسوی‌لاری، سیدمصطفی میرسلیم، محمد ری‌شهری، علی‌اکبر صالحی، عباس آخوندی، محمود واعظی، بیژن زنگنه، محمد بطحایی، فاطمه سلحشوری، محمدرضا عارف، جعفرزاده ایمن‌آبادی، معصومه ابتکار، سید محمود علوی و محمدرضا نعمت‌زاده تعدادی از مهمانان این کنگره بودند.
روزنامه آرمان هم در عنوان گزارشی در همین زمینه آورد: «بغض سیدحسن- غیبت روحانی»
این روزنامه در یادداشتی جداگانه با عنوان «آیت‌ا... هاشمی سردار سازندگی ایران بود»، به مناسبت سالروز درگذشت آیت الله هاشمی نوشت: آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در دوران حیات خود با فراز‌و نشیب ‌های زیادی مواجه شده‌ بود که به دلیل ایمان و جمع ‌آوری تجربه‌های گذشته‌اش همیشه توان برخورد با آن موانع را داشت و وجه تمایز این عالم بزرگوار هم همین اعتقاد راسخش به اسلام و قرآن بود. آیت‌ا... هاشمی سعی بر این داشت که بنابر مقتضیات زمان، دستورات اسلام را پیاده کند نه فقط در یک بخش، بلکه در تمامی ابعاد مختلف جامعه. بنابر مقتضیات زمان یعنی ایشان دستورات خام و ابتدایی که تاریخ انقضا داشتند را مدنظر نداشتند، بلکه مواردی را مورد توجه قرار می‌دادند که قابل اجرا در دوره خود باشند.
روزنامه ایران هم در گزارشی در خصوص مراسم سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی نوشت: یک سال پیش بود که درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، دوستداران وی را در بهت و ناراحتی فروبرد؛ غصه‌ای که هنوز هم می‌شد در نگاه و صدای میهمانان و میزبانان نخستین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دید. دیروز سالن اجلاس سران، محفل یاران و نزدیکان و دوستداران آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود؛ علاوه بر خانواده وی، شمارزیادی از مدیران دولت سازندگی، مشاوران و همکاران چندین و چند ساله و مسئولان دولتی حضور داشتند.
ایران افزود: سید حسن خمینی، نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری سخنرانان ویژه مراسم بودند. البته فاطمه هاشمی دختر بزرگ آیت‌الله هاشمی از اینکه حسن روحانی رئیس جمهوری در این مراسم حضور نیافته بود، گلایه کرد و محمد هاشمی برادر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم گفت که سه روز پیش اعلام شد که روحانی در این همایش حضور نخواهد یافت.
این روزنامه در همین حال یادآور شد: همزمان با نخستین سالروز درگذشت آیت‌الله هاشمی ‌رفسنجانی، رئیس جمهوری و شماری از مسئولین با انتشار پیام و تصاویر در فضای مجازی، یاد و خاطره وی را گرامی داشتند.
به نوشته ایران، حسن روحانی رئیس جمهوری با انتشار تصویری از دوران جوانی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در توئیتر خود نوشت: «او معیار و عیار سیاست‌ورزی و سیاستمداری بود؛ به کشورش عشق می‌ورزید و آرزویش تبیین اسلام واقعی و سربلندی ایران بود. نامش بلند و یادش گرامی.»

** لزوم پیگیری مطالبات مردم
به دنبال بازگشت آرامش به شهرها و پایان اعتراضات مردمی به چالش های اقتصادی، برخی روزنامه های امروز بر لزوم توجه و پیگیری خواست های برحق مردم از سوی مسوولان تاکید کردند.
روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «لزوم تحقق و پیگیری مطالبات مردم»، نوشت: 39 سال قبل نظام جمهوری اسلامی به خواست مردم فعالیت خود را آغاز کرد و پس انقلاب هم این مردم با تظاهرات و تجمعات بیگانه نیستند. از این رو در این کشور راهپیمایی و تظاهرات قانونی و احیانا اعتراض یکی از حقوق مردم است که نباید از آن جلوگیری شود. نا آرامی‌های اخیر در کشور نشان داد که مردم از وضع اقتصادی خود راضی نیستند، چون اکنون در کشور با گرانفروشی، تبعیض و رشوه مواجهیم. در این راستاست که برخی اعتراضات شکل می‌گیرد.
آرمان افزود: البته باید میان اعتراض مردم عادی و برخی فرصت‌طلبان سودجو تفاوت قائل شد چون مردم عادی مطالبات درون ساختاری دارند، اما آنها مقاصد دیگری را دنبال می‌کنند. از این رو اگر در جامعه تحزب و تشکل وجود داشته باشد و مردم در آن بنشینند و دلایل مشکلات موجود در جامعه را بررسی و چگونگی مقابله با آن را نیز به بحث و گفت‌وگو بنشینند دیگر شاهد چنین مسائلی نخواهیم بود.
روزنامه «شرق» هم در یادداشتی با عنوان «بودجه و حقوق ملت»، درباره راه برقراری عدالت اقتصادی میان مردم نوشت: راه منصفانه، تصحیح ردیف‌های هزینه‌ ای بودجه و کاستن از ردیف ‌هایی است که در عمل نه‌ تنها تأثیری بر اولویت‌های اقتصادی و معیشتی کشور ندارند بلکه می ‌توان به نابسامانی‌ها و خاصه‌خرجی‌های بی‌حاصل سروسامان داد اگر قناعت، صرفه‌جویی و حق‌مداری در بودجه برای تحقق اقتصاد مقاومتی از دولت و مجلس و قوه قضائیه و نهادهای بودجه‌بگیر شروع شود.
این روزنامه افزود: در این صورت می‌ توانند به مدد همدیگر جلوی مفاسد اقتصادی و رانت‌خواری‌ها و اختلاس را بگیرند. اما وقتی هزینه برگزاری هر جلسه دولت ٣٧‌ میلیون تومان است یا پیشنهاد اضافه‌شدن ٧٠ درصد به حقوق نمایندگان مطرح است، چگونه اعضای دولت و این نمایندگان از قدرت نظارتی خود برای بازخواست اشخاص افزون ‌طلب استفاده می ‌کنند و جلوی نفوذها را می‌گیرند؟
شرق اضافه کرد: بنابراین پیشنهاد می‌شود نمایندگان مجلس ضمن اعمال نظارت بر نحوه هزینه بودجه‌های اختصاص‌یافته، حداقل ٥٠ درصد بودجه مراکز فرهنگی، تبلیغاتی و نهادهای دیگر را کم کرده و به ردیف بودجه مراکز اشتغال‌زایی کشور اضافه کنند که مطمئنا متوسط سالی یک‌ میلیون شغل پایدار برای جوانان نیازمند کشور ایجاد می‌شود و امید به گسترش عدالت اجتماعی و کم‌شدن فاصله طبقاتی افزایش می‌یابد.
روزنامه «همدلی» هم در گزارشی با عنوان «مرهمی برای ‌دردها»، به موضوع آزادی بازداشت‌ شدگان اعتراضات اخیر توجه نشان داد و با اشاره به اینکه تعدادی از نمایندگان مجلس پیگیر آزادی این بازداشت‌ شدگان هستند، نوشت: پس از خودکشی سینا قنبری در زندان اوین، یکی از بازداشت ‌شدگان اعتراضات اخیر، حالا بسیاری از مسئولان ذی‌ربط و نمایندگان مجلس- که عموما عضو فراکسیون امید هستند- به تب‌وتاب افتاده‌اند تا موضوع بازداشت‌شدگان را به سرعت حل‌وفصل کنند.
به نوشته همدلی، اما رصد اخبار و اظهارنظرهای چند روز گذشته نشان می‌دهد عمده تلاش‌های انجام شده، معطوف به آزادی «دانشجویان» است. تصویری که از اظهارنظرهای چند روز گذشته ساخته شده است، چنین معنایی را به ذهن متبادر می‌ سازد که «تنها دانشجویان» شایسته آزادی هستند و«غیر دانشجویان» تخریب گر بوده‌اند.

پژوهشم**9282** 3050**تنظیم: مهتاب افشین نسب**انتشار: فاطمه دوله
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۲۳۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواب عجیب آیت الله هاشمی، ۶ ماه قبل از فوتش

محسن هاشمی ماجرای خواب عجیبی را تعریف می‌کند که آیت‌الله هاشمی ۶ ماه قبل از فوت آن را دیده و در خاطرات روزانه‌اش به آن اشاره کرده بود.   به گزارش خبرآنلاین، محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، ماجرای خواب عجیبی را تعریف می‌کند که آیت‌الله هاشمی ۶ ماه قبل از فوت آن را دیده و در خاطرات روزانه‌اش به آن اشاره کرده بود.   در فیلمی که از محسن هاشمی در فضای رسانه ای و مجازی منتشر شده، وی قطعه ای از این خاطرات را که در آن به خواب اشاره شده می خواند: «ساعت پنج صبح در حالی که رویای هولناکی می‌دیدم بیدار شدم. افرادی مرکب از مرد و زن و کودک بدون اجازه و اطلاع در محل اقامت که گاهی منزل‌مان و گاهی در محل‌های دیگر بود ورود می‌کردند. حرفی نمی‌زدند، اذیت هم نمی‌کردند و جواب سوالم را در مورد دلیل ورود و نحوه ورود نمی‌دادند.   «گاهی بیرون می‌رفتند و گاهی برمی‌گشتند و آخرین بار بی‌دلیل مشغول جابجا کردن وسایل زندگی من شدند، این اتفاق درحالی رخ داد که محافظان هم نبودند، می‌خواستم با آقای شجاعی، فرمانده محافظان، تماس بگیرم و اطلاع دهم، که میسر نمی‌شد.   احتمالاتی در تعبیر این خواب به ذهنم می‌رسد، از خداوند برای رفع شرم استمداد کردم و صدقه ای در نظر گرفتم و پس از نماز مجدد خوابیدم.» (پایان خاطرات روزانه)   محسن هاشمی سپس در جواب به این پرسش که آیا مرحوم آیت الله هاشمی، بعد از مشاهده این خواب، این اتفاق را با شما مطرح کردند یا خیر، پاسخ داد: بله اتفاقا چون با آقای مرعشی در سفر بودند، این موضوع مطرح شده بود، که بنده بعدا اطلاع پیدا کردم، اما مثل اینکه در آن زمان خیلی به این موضوع توجه نکرده‌بودند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تجدید میثاق مسوولان حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (ره)
  • هاشمی: طرح آمایش سرزمینی، ورزش کشور را از روزمرگی دور می‌کند
  • طرح آمایش سرزمین ورزش کشور را از روزمرگی دور می‌کند
  • دیدار مسوولان و کارگزاران حج با رهبر انقلاب
  • خواب عجیب آیت الله هاشمی، ۶ ماه قبل از فوتش
  • (ویدئو) بغض محسن هاشمی درباره خواب عجیبی که آیت‌الله هاشمی ۶ ماه قبل از فوت دید
  • رفع مشکلات «ماماها» نیازمند توجه مسوولان/جذب ۱۰۰ ماما در کردستان
  • نباید از خودنمایی مجازی یا خیابانی یکسری هنجارشکن محدود بترسیم
  • مذاکرات مهدی کروبی با شورای نگهبان به روایت آیت الله هاشمی /سردار سلیمانی و ناطق نوری مهمانم بودند /آقای حجازی از بهزاد نبوی دلخور بود
  • ببینید | پاسخ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد ثروت افسانه‌ای