Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-29@09:54:42 GMT

انتخاب شهرداربروجرد چالشی درمسیرشورای پنجم

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۲۴۳۶۴

انتخاب شهرداربروجرد چالشی درمسیرشورای پنجم

شهروندان انتظارداشتند با روی کارآمدن شورای پنجم که اغلب افرادی با مدرک دانشگاهی و دارای سابقه مدیریتی، جوان و خلاق بودند بروجرد زادگاه فرزانگان و شهری با مناطق طبیعی و مکان های تاریخی مسیر پیشرفت و توسعه را پیدا کند.
اعضای شورای پنجم بعد ازاعلام نتایج انتخابات نوید برطرف کردن اوضاع نا به سامان شهرداری، برطرف کردن مشکلات شهری، فعالیت دراتاق شیشه ای، ایجاد مبلمان شهری درشان شهر و شهروندان را در سایه وحدت و همدلی 9 نفره دادند،
اما امروز پس گذشت حدود چهارماه ازعمر این شورا اعضا آن حتی نتوانسته اند درانتخاب فردی مستقل، با تجربه، متعهد و متخصص برای سکان داری این نهاد غیردولتی عمومی موفق باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهروندان بروجرد براین باورند که در دهه 90 نه تنها اقدامی درراستای ارتقا و پیشرفت بروجرد نشد بلکه وضع موجود به دست آمده درسال های پیش از آن نیز به راحتی از بین رفت.
یک فرهنگی بروجردی گفت: متاسفانه این شهرستان به رغم افزایش جمعیت و گستردگی بافت شهری و برخورداربودن ازنیروی انسانی کارآمد ومتخصص و همچنین امکانات و تجهیزات آنگونه که باید توسعه نیافته واین عدم پیشرفت منجربه فراهم شدن بسترمهاجرت برای بسیاری ازشهروندان بروجردی شده است.
امیرامید علی افزود: این شهرستان دارای جاذبه های توریستی وگردشگری طبیعی، معنوی وانسانی بسیاری است که متاسفانه به صورت مناسب و مطلوب معرفی وساماندهی نشده اند.
وی علت عدم توسعه یافتگی بروجرد و همچنین نبود مبلمان شهری درشان مردم این شهر را ناشی ازعملکرد ضعیف مسئولان شهرداری و اعضای شورا دانست و اضافه کرد: شهرداری و اعضای شورا می دانند که به خوبی ازجایگاه، موقعیت و امکانات موجود آنگونه که باید در راستای توسعه، عمران و آبادانی بروجرد بهره بگیرند و متاسفانه شاید بتوان گفت که منافع شخصی را بر منافع شهروندان ترجیح داده اند.
گلایه مردم این شهرازنحوه عملکرد شورا و شهرداری درسال های اخیر و ضعیف عمل کردن شورای اسلامی شهردراداره امور شهری موجب شده تا مردم به این باور برسند که اداره یک شهر و توجه به مبلمان شهری، رفع مشکلات ونیازهای آن شهرداری شجاع، توانمند و کارآمد را می خواهد، شهرداری که خود را در بازی های سیاسی و جناحی دخیل نکرده و تنها هدف او توسعه شهر و ایجاد رفاه نسبی برای مردم باشد.
شهرداراسبق بروجرد گفت: ناکارآمدی سیستم شهرداری و شورای شهردرپاسخ به مسایل شهری مانند کیفیت خدمات شهری، رفع موانع رشد شهری در ارتقای شاخص ها یکی از علل و موانع پیشرفت شهر بروجرد است که درانتخابات دور پنجم شوراها مردم با انتخاب خود ونه گفتن به 90درصد اعضای شورای قبل نشان دادند که به شدت ازعملکرد شورای شهر گذشته ناراضی هستند و امید دارند شورای پنجم بتواند این خلا را پر نماید.
حمید رضا صارمی افزود: از دیگرعلل موانع توسعه بروجرد نبود درآمد پایدار و ساختارهای بخش اداری شهرداری جهت تشکیل و صدور پروانه بهره برداری و فعالیت به عنوان یکی ازمتغیرهای توسعه یافته است چرا که صدور یک پروانه در بروجرد هفت تا 9ماهه طول می کشد و در بسیاری ازموارد اخذ عوارض و مالیات موجب عدم رقبت برای سرمایه گذاری در این شهرستان می شود.
مدیرکل اسبق دفترعمران و توسعه شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: شوراهای قبل پرسنل شهرداری را به یک هزار و 500 تن افزایش دادند و عملا ماهانه 20 میلیارد ریال هزینه را به شهرداری تحمیل کردند که تزریق این میزان اعتبار می توانست کمک قابل توجهی به رشد شاخص توسعه و پیشرفت دراین شهرستان نماید.
صارمی تاکید کرد: یکی از وظایف شوراها انتخاب شهردار بوده و صراحت قانونی دارد که رشته تحصیلی شهردار باید مرتبط با امور شهر باشد تا بتواند شهر را با علم روز اداره کند چرا که اداره سنتی شهر در عصر امروز جوابگوی نیاز مردم نیست.
استاد دانشگاه تربیت مدرس افزود: درمدیریت قبل شهرداری بروجرد گران اداره می شد و دربحث طرح های عمرانی و خدماتی شهری اگرکاری را با 100میلیون ریال قابل انجام بوده با 400 میلیون ریال انجام می دادند.
صارمی بیان کرد: اختلاف در شورای شهر موجب شد کارآمدی لازم در فرآیند شهرداری را نداشته و تصمیماتی گرفته می شد که به دلیل اختلاف به نتیجه نمی رسید.
وی گفت: در اقتصاد شهری، شهرداری نهادی است که باید بخش زیادی از منابع و در آمد تامین می کرد وعملا شهرداردر کسب درآمدی طرح های بزرگ قوانین لازم را رعایت نمی کرد واین مهم موجب می شد تا شهرداری متضرر شود.
یک عضو شورای پنجم شهربروجرد گفت: انتخاب شهردار بروجرد به دلیل نداشتن سابقه اجرایی ازسوی وزارت کشور تایید نشد.
محمد پرهام افزود: شهردار بروجرد در 29 آبان امسال با 9 رای از سوی اعضای 9 نفره شورای شهر بروجرد انتخاب شد اما این انتخابی به تایید وزارت کشور نرسیده و در19 آذر ماه وزارت کشور با ارسال نامه ای امین جاوید پورشهردار منتخب شورای شهر بروجرد را فاقد سوابق اجرایی لازم براساس موضوع بند ( د ) ماده یک آیین نامه اجرایی دانسته و اعلام کرده شرایط احراز تصدی شهرداری بروجرد را طبق مصوب سال 77 هات وزیران می باشد.
وی اظهارکرد: این دومین گزینه ای است که شورای پنجم برای پست شهرداری بروجرد به وزارت کشور معرفی می کند و شهردار منتخب قبلی نیزازسوی وزارت کشور به دلیل پر شدن سنوات و قرار گرفتن در آستانه بازنشستگی تایید نبود.
عضو پنجمین دوره شورای شهر بروجرد اضافه کرد: براساس قانون شهردار باید دارای مدرک مرتبط شهرسازی و امور شهری داشته باشد تا بتواند با بهره گیری از تجارب و دانش کافی شهررا در مسیر توسعه قرار دهد.
رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهربروجرد ادامه داد: انتظارمی رود شورای پنجم بتواند با وحدت و همدلی شهرداری توانمند را برای اداره امور شهر بروجرد برگزیند.
عضو هیات علمی و مدیرگروه برنامه ریزی شهری و منطقه ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد گفت: شهرستان بروجرد به لحاظ مو قعیت تاریخی، اجتماعی و فرهنگی درغرب کشورازجایگاه والا و برجسته ای برخورداربوده و باید تلاش شود تا این جایگاه همچنان باقی بماند.
علیرضا شیخ الاسلامی افزود: برخی مشکلات اقتصادی پیش آمده در بروجرد نشات گرفته ازمشکلات اقتصادی کلان کشورسیاست های اقتصادی دولت های گذشته وتحریم ها بوده و بخشی دیگر ناشی ازمشکلات محلی و بروکراسی سختگیرانه درشهروشهرداری بروجرد است که با همه شهرهای همجوارمتفاوت بوده براین اساس باید این موانع اداری برداشته شود تا سرمایه گذاربرای حضور در این شهر ازهمه لحاظ در امنیت به سربرد.
وی تاکید کرد: برخی نگاه های حزبی و سیاسی درنتوع مدیریت شهری بروجرد تاثیر گذار بوده و نیاز است برای پیمودن مسیر توسعه و پیشرفت به یک همگرایی وهم جناحی بودن دست یافته و تلاش شود به جای تعصبات خشک بهره گیری ازنیروهای بومی و یا غیر بومی نیروهایی درمدیریت شهری به کار گماشته شوند که دارای تخصص تجربه و توانمندی لازم و فکر خلاق در اداره شهر باشند.
عضو هیات علمی ومدیر گروه برنامه ریزی شهری و منطقه ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد با اشاره به ایجاد درآمد پایداردرشهرداری بیان کرد: درآمد شهرداری به اقتصادی شهری و روستایی مرتبط بوده و می توان با توسعه صنعت گردشگری، ایجاد کارگاه های کوچک و برند سازی در صنعت ورشو در راستای ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری گام برداشت.
شیخ الاسلامی افزود: صنعت ورشو در بروجرد مغفول مانده و شهرداری می تواند با سرمایه گذاری در این راستا این صنعت را به یک برند جهانی تبدیل کرده و زمینه جذب توریست و سرمایه گذار را فراهم و از این مسیر برای خود در آمد پایدار کسب کند.
وی نبود نیروی متخصص در شهرداری بروجرد، نبود انضباط مالی و تاکید برمهندسی ارزشی، توسعه زیرساخت ها ومبلمان شهری وجلوگیری ازانجام دوباره کاری در شهرداری می تواند راه توسعه اقتصادی را در شهرداری و اداره شهر هموار سازد.
عضو هیات علمی و مدیر گروه برنامه ریزی شهری و منطقه ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد تاکید کرد: شهرداری می تواند با بهره گیری از توانمندی ها و پتانسیل های دانشگاه آزاد برای شهرطرح جامع گردشگری داشته باشد و با برگزاری همایش ها و نشست های مختلف ضمن معرفی هرچه بهتر بروجرد در زمینه جذب سرمایه گذار تلاش نماید.
6052/7273
خبرنگار: آمنه صارمی **انتشاردهنده:مقدارد بهاروند احمدی
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۲۴۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمارت شهرداری مرکزی کاشان به موزه بلدیه تبدیل می‌شود

شهردار کاشان از تأسیس و راه‌اندازی موزه بلدیه کاشان خبر داد و گفت: این موزه در مجموعه کنونی ستاد مرکزی شهرداری کاشان واقع در دروازه دولت فعالیت خود را آغاز می‌کند.

کیومرث محمدپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان، اظهار کرد: نیاز شهر کاشان به موزه‌ای که در بردارنده اسناد تاریخی، نمادهای فرهنگی، تمدنی و هویتی این جامعه شهری کهن باشد، جدی و ضروری است و مدیریت شهری برای رفع این خلأ به دنبال تأسیس و راه‌‎اندازی موزه بلدیه کاشان است.

وی انتخاب ساختمان کنونی ستاد مرکزی شهرداری کاشان را به‌واسطه پیشینه غنی و تاریخ ارزشمند آن دانست و افزود: طبیعتاً با جابه‌جایی محل ستاد مرکزی به ساختمان جدید واقع در بلوار دانش، باید از محل کنونی به‌عنوان یک بنای مهم محافظت و کاربری متناسب با آن را تعریف کرد که بر این اساس، در آینده‌ای نزدیک، در قالب موزه بلدیه از آن استفاده خواهد شد که این مأموریت به دبیرخانه تخصصی و منطقه یک (تاریخی فرهنگی) واگذار شده است.

شهردار کاشان گفت: محل کنونی ستاد مرکزی شهرداری با قدمتی قریب به یک قرن، هم به‌واسطه سابقه بهره‌برداری پیشین آن به‌عنوان محل فرمانداری و شهرداری (بلدیه) و هم به‌دلیل موقعیت مکانی آن در مجاورت بازار و چهارباغ قدیم، از چندین دهه قبل یکی از مراکز حائز اهمیت از نظر تاریخی، اجتماعی و سیاسی بوده است.

محمدپور با بیان اینکه بخش‌هایی که در موزه بلدیه تعریف و اجرا می‌شود مرتبط با حوزه مدیریت شهری و موضوعات شهرنشینی است، گفت: بر این مبنا، بخش‌هایی نظیر نگارخانه کاشان قدیم، نگارخانه شهرداران، هدایای تقدیمی در طول زمان، معرفی برخی از مشاهیر و مفاخر، سیر توسعه شهر و اسناد مکتوب بلدیه و… در نظر گرفته شده که البته به تدریج بخش‌هایی دیگری به آن اضافه می‌شود.

وی تأکید کرد: طبیعتاً این موزه نمی‌تواند تمام وجوه ارزشمند تاریخ و تمدن کاشان را دربرگیرد و به‌صورت ویژه‌تر بخش‌هایی مدنظر قرار گرفته که در حوزه فعالیت شهرداری کاشان و یا مسائل مرتبط با آن قرار دارد.

محمدپور همچنین به سایر برنامه‌های مدیریت شهری کاشان برای محدوده دروازه دولت تا میدان ۱۵ خرداد اشاره و عنوان کرد: با توجه به جایگاه بنای ارزشمند تلگرافخانه و دبیرستان ماندگار امام خمینی (ره) همچنین آب انبار چهارباغ و بیمارستان اخوان احداث موزه بلدیه می‌تواند مجموعه‌ای از عناصر تاریخی را به هم پیوند داده و بستر مناسبی برای انجام پروژه‌های جذاب فراهم کند.

کد خبر 740074

دیگر خبرها

  • سال ۱۴۰۳ موعد تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام مدیریت شهری است
  • عملکرد شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ | آیا کیفیت زندگی در تهران افزایش یافته است؟
  • عمارت شهرداری مرکزی کاشان به موزه بلدیه تبدیل می‌شود
  • درختان زیتون در جبالبارز جایگزین درختان جنگلی می شوند
  • طرح بوستان بزرگ زندگی نیازمند عزم جدی و بهره برداری تا پایان شورای ششم
  • با عملکرد جهادی مدیریت شهری چتر خدمت بر سر همه محلات شهر گسترده خواهد شد
  • انقلاب شهری با حرکت به سمت محله‌های هوشمند
  • دبیرکل و اعضای جدید شورای مرکزی حزب مستقل و اعتدال ایران انتخاب شدند
  • اعضای جدید شورای مرکزی حزب مستقل و اعتدال ایران انتخاب شدند
  • باز زنده سازی ساحل کارون و توسعه پارک های اهواز