Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما پايگاه اينترنتي روزنامه القدس العربي چاپ لندن در يادداشتي با عنوان «پادشاهي محمد بن سلمان و معامله قرن» نوشت: چهار ماه آخر سال گذشته (ميلادي)با گمانه‌ زني‌هايي پي در پي مبني بر احتمال به قدرت رسيدن محمد بن سلمان وليعهد عربستان در اين کشور، سپري شد. شماري از تحليل گران سياسي به وقوع اين رويداد چشم دوخته بودند؛ زيرا انتظار داشتند ملک سلمان پادشاه عربستان با نشاندن وليعهد خود بر کرسي پادشاهي و واگذاري قدرت به بن سلمان و وادار کردن خاندان پادشاهي به بيعت با وي در زمان حياتش، به کشمکش ها در خصوص تخت پادشاهي پايان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخي پيش بيني ها، حاکي از وقوع اين رويداد مهم در تاريخ معاصر عربستان در شهر نوامبر گذشته بوده است؛ اما با توجه به برخي رويدادها که از آن به عنوان «بهار عربي» تعبير شد و اقدام بن سلمان عليه مراکز قدرت در خاندان پادشاهي و طبقه سياسي و بازداشت‌هايي که در نتيجه آن صورت گرفت، امسال هم، بدون اينکه قدرت به وليعهد عربستان واگذار شود، پايان يافت.
با اين وجود، آيا امسال شاهد واگذاري قدرت به وي خواهيم بود و اگر اين اتفاق رخ دهد آيا به دنبال آن قوانين موروثي پادشاهي تغيير خواهد کرد؟ رژيم بن سلمان در مسائل منطقه‌اي و در رأس آن، موضوع موسوم به «معامله قرن» ، چه نقشي ايفا خواهد کرد؟ معامله‌اي که به عنوان راه حلي براي حل بحران ميان فلسطين و اسرائيل در نظر گرفته شده است.

القدس العربي در ادامه نوشت: با انتشار اخبار مربوط به کتاب مايکل وولف با عنوان «خشم و آتش.. کاخ سفيدِ ترامپ» که فراتر از سطح انتظارات رکورد دار بازار فروش کتاب شد و چاپ اول آن ظرف چند ساعت پايان يافت، اهتمام و توجه افکار عمومي عربي بر بخش‌هايي از اظهارات نويسنده متمرکز مي‌شود که در اين کتاب در خصوص مسائل کشورهاي عربي از جمله مسائل مربوط به عربستان، نقل کرده است.

رسانه‌ها بخش‌هايي از کتاب وولف را حتي قبل از اينکه اين کتاب وارد بازار شود، نقل کردند. اين بخش‌ها شامل نکات حساسي از جمله مسائل مربوط به کشور عربستان بود. به طوري که نويسنده در اين خصوص بيان مي‌کند، دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا، پس از انتصاب محمد بن سلمان به سمت وليعهدي، با اين جمله که «فرد مورد نظر خودمان را در رأس کار قرار داديم» به دوستانش گفت، او و جرد کوشنر، دامادش هر دو باهم کودتاي عربستان را مهندسي کردند.

چه بسا اين توافقات با بن سلمان، باعث شد تا دونالد ترامپ، در ماه مه گذشته، رياض را به عنوان نخستين مقصد خارجي سفر خود قرار دهد؛ به طوري که عربستان سعودي براي مراسم رقص شمشير با ترامپ و خانواده‌اش در رياض، 75 ميليون دلار هزينه کرد.

القدس العربي در ادامه نوشت چه بسا (اين توافقات) مهم‌ترين موضوعي بود که در تغيير مواضع آمريکا در قبال عربستان و قرار گرفتن عربستان و قدس اشغالي به عنوان اولويت سفر خارجي ترامپ پس از به قدرت رسيدن وي تاثير گذار بوده است همچنين مايکل وولف، درکتاب خود به اين موضوع اشاره دارد که روابط واشنگتن و رياض از ژانويه گذشته در نتيجه اقدامات ترامپ و داماش جرد کوشنر بوده است که به سرعت روابط صميمانه‌اي با بن سلمان برقرار کردند.

اين روابط الهام بخش ترامپِ سرگردان در سياست‌هاي خارجي‌اش در خصوص ديدگاهش درباره خاور ميانه بود که بر اين باور بود، عربستان و مصر فلسطيني‌ها را تحت فشار قرار خواهند داد تا به روند صلح که به روش ديوانه‌ وار خود براي آن برنامه ريزي مي‌کند، جامه عمل بپوشاند.

القدس العربي در ادامه نوشت برخي بر اين باورند که اظهارات ترامپ در آغاز ماه دسامبر گذشته در خصوص به رسميت شناختن قدس (اشغالي) به عنوان پايتخت اسرائيل، نخستين اقدام سياست‌هاي حساب نشده وي براي اجراي طرح موسوم به «معامله قرن» بوده است.

«معامله قرن» در چهارچوب کلي خود به معناي حل و فصل موضوع کشور فلسطين از طريق اسکان دائمي فلسطينيان در صحراي سيناست، اما جزئيات اين معامله چيست؟ و مرزهاي اين اسکان دائمي کدام است؟ ساز و کارهاي حاکميت بر آنان چگونه است؟ اسرائيل در مقابل، چه چيزي پرداخت مي‌کند؟ پاسخ هيچ يک از اين پرسش‌ها معلوم نيست و نتيجه آن اين است که زماني که درباره معامله قرن مطالعه مي کنيم در مقابل يک طرح خيالي قرار مي‌گيريم که رسانه‌ها در خصوص آن صحبت مي‌کنند؛ گويي که موضوعي ثابت و ملموس است و حد و مرزهاي مشخصي هم دارد؛ اما هيچ کس دقيقا نمي‌داند اين اصطلاح چه وقت به وجود آمده است؟

براي مثال، شبکه بي بي سي (BBC) عربي در پايان ماه نوامبر گذشته با انتشار خبري در خصوص اسکان دائمي فلسطيني‌ها همه را به شدت غافلگير کرد. اين شبکه تاکيد کرد به مدارکي دست پيدا کرده که ثابت مي‌کند، حسني مبارک رئيس جمهور سابق مصر، با اين طرح موافقت کرده است.

اين شبکه همچنين از مدارک محرمانه انگليس پرده برداشت که به اين امر اشاره دارد و فاش مي کند که حسني مبارک، بيش از سه دهه است که با اسکان دائمي فلسطينيان در مصر موافقت کرده است. بر اين اساس، آيا اين مسئله، آغاز راه اجراي معامله قرن بوده است؟ هيچ کس نمي‌تواند قاطعانه در اين خصوص نظر دهد.

القدس العربي در ادامه اين يادداشت نوشت برخي از ناظران مي گويند اصطلاح «معامله قرن» با حمايت دونالد ترامپ از (باصطلاح) طرح صلح، ظهور و بروز پيدا کرد؛ طرحي که شاهد با اشتباهاتي همراه بود و اين اشتباهات باعث شد که در اواخر دوره اوباما رئيس جمهور پيشين آمريکا،اين طرح به بن بست برسد.

اما عربستان در معامله قرن چه نقشي ايفا مي‌کند؟ محمد بن سلمان دقيقا در اين معامله چه نقشي بر عهده دارد؟ اين سوالي است که پايگاه انگليسي «ميدل ايست آي» به نقل از يک مقام ديپلماتيک غربي که خواست نامش فاش نشود، به آن پاسخ داده است. وي گفت: «جرد کوشنر، داماد ترامپ و مشاور ويژه او و رئيس گروه روند صلح به عربستان سفر کرد و محمد بن سلمان وليعهد عربستان را در جريان اين طرح قرار داد و از عربستان خواست براي متقاعد کردن محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين و موافقت وي با اين طرح به آمريکا کمک کند، طرحي که آمريکا قصد دارد آن را به صورت رسمي در آغاز سال 2018 عملي کنند.»

در همين رابطه برخي رسانه‌هاي عربي و غربي اظهار داشتند محمد بن سلمان بسيار از طرح جرد کوشنر استقبال کرده است و به تکميل کردن طرح صلح، نخست ميان فلسطيني ها و اسرائيلي‌ها، سپس ميان اسرائيل و کشورهاي عربي به عنوان نخستين گام براي تشکيل ائتلاف ميان عربستان و اسرائيل با هدف مقابله با تهديد ايران، به شدت تمايل دارد.

تنش آفريني آمريکا در قبال اغتشاشات اخیر در ايران، همچنين واکنش‌هاي عربستان، امارات و اسرائيل در قبال اين اعتراضات که آمريکا آن را نخستين اقدام براي تغيير نظام ايران تلقي کرده است، همه اينها نشانه‌هاي اقدامات منسجم ميان متحدان آينده با اين رويکرد، است.

القدس العربي در پايان نوشت به گفته برخي ناظران، اقدام دولت عبدالفتاح السيسي رئيس جمهور مصر در خصوص موضوع (واگذاري) حاکميت دو جزيره «تيران و صنافير» به عربستان به معناي آغاز روند «معامله قرن» بود. به طوري که عربستان از مرزهاي مشترکي دريايي با اسرائيل برخوردار و اين حق را پيدا کرد، در مذاکرات مستقيم در هر گونه طرح صلحي که در آينده پيش روي منطقه قرار خواهد گرفت، مشارکت کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۲۵۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو

یک رسانه عربی از جزئیات توافق امنیتی و نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی که به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ختم می‌شود، پرده برداشت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «میدل ایست نیوز» به نقل از یک مقام آگاه، جزئیات توافق امنیتی و نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی را که به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ختم می‌شود فاش کرد.

به گفته این مقام آگاه، توافق امنیتی دیپلماتیک آمریکا و عربستان و اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین به مراحل نهایی خود رسیده و دولت آمریکا درباره آن با ولیعهد عربستان به توافق رسیده است.

این مقام افزود که این توافق ابعاد گوناگونی دارد اما سه محور اصلی آن امضای توافق دفاع مشترک میان عربستان و آمریکاست که در آن هرگونه ابهام درباره کاری که آمریکا در صورت هرگونه حمله در دفاع از عربستان انجام می‌دهد وهمچنین بر عکس آن، یعنی آنچه عربستان در صورت حمله به منافع امریکا انجام می‌دهد، برطرف شده است.

به گفته این مقام، محور دوم توافق تسهیل دستیابی عربستان به سلاح‌های پیشرفته امریکاست.

همچنین در محور سوم، دو کشور درباره برنامه هسته‌ای غیر نظامی تابع نظارت شدیدی توافق کرده‌اند که به موجب آن عربستان می‌تواند از منابع اورانیوم خود برای رآکتورهای هسته‌ای استفاده کند.

این مقام در ادامه تأکید کرد که در برابر، عربستان متعهد شده که سرمایه‌گذاری‌های چین در خاک عربستان و نیز روابط نظامی خود با چین را محدود کند و سامانه‌های پدافندی جدید خود را کاملا با تسلیحات آمریکایی نوسازی کند، تعهدی که منافع بسیاری برای تولیدکنندگان سلاح آمریکایی خواهد داشت و به ارتش‌های دو کشور امکان همکاری متقابل را می‌دهد.

به گفته این مقام آگاه، عربستان با انرژی ارزان و وسعت خاک خود می‌کوشد که مراکز بزرگ پردازش اطلاعات را که شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا برای گسترش هوش مصنوعی نیاز دارند در خاک داشته باشد چون هزینه این‌گونه اماکن و هزینه تأمین سوخت آنها در خود آمریکا بسیار گزاف است.

این مقام آگاه تأکید کرد که عربستان در ازای همه این توافقات روابط خود را با رژیم صهیونیستی برقرار خواهد کرد با این شرط که «بنیامین نتانیاهو» متعهد به همکاری برای برقراری راه حل دو دولتی با همکاری تشکیلات خودگردان فلسطینی پس از اصلاح آن باشد.

این در حالی است که جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، به همراه «برت مک گورک» هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید و «تیم لیندرکینگ» فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور یمن، به زودی به عربستان سفر خواهد کرد.

عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی از محورهای این سفر اعلام شده است.

این خبر در حالی است که برخی منابع از سفر احتمالی جوبایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان در هفته جاری خبر داده بودند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • تصمیم عرب‌ها درمورد تهران و تل آویو چیست؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • (ویدئو) ثبت اولین شهادت علیه ترامپ در پرونده «حق السکوت»
  • ثبت اولین شهادت علیه ترامپ در پرونده حق السکوت به بازیگر جنجالی
  • ثبت اولین شهادت علیه ترامپ در پرونده حق السکوت برای فیلم‌های مستهجن !
  • ببینید | ثبت اولین شهادت علیه ترامپ در پرونده حق السکوت