Web Analytics Made Easy - Statcounter

9 اثر از میراث ناملموس استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید که این ثبت ها باعث رشد میراث ناملموس ثبت شده استان به 35 عنوان برسد.

به گزارش ایسنا، سید محمد حسینی مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت: آثار ناملموس شامل آداب، عادات، فرهنگ و رسوم هر منطقه است که نسل به نسل و سینه به سینه در دل بافت فرهنگی جامعه رسوخ کرده و تاریخ، اساطیر، آئین های مذهبی و باور های بومی هر اقلیم را با خود در مسیر تاریخ به دوش کشیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو در راستای حفظ این گنجینه های مهم بومی و تاریخی با تلاش اداره کل 9 اثر از میراث ناملموس استان در جدید ترین نشست ثبت به 26 اثر پیشین اضافه و تعداد کلی این آثار به 35 اثر رسید.

وی افزود: عناوین 9 اثر تازه ثبت شده در فهرس میراث ناملموث ملی عبارتند از داستان گورجو و بالاممد در ساز عاشیق های منطقه بزچلو، مراسم مونجوق سالماق درمنطقه بزچلو، مراسم علم گردانی روستای انجدان، سبک سینه زنی روستای گیلی شهرستان خمین، مراسم علم بندان نیم ور محلات، شیوه تهیه کاچی سنتی نیم ور، شیوه تهیه و طبخ آش اسفندی دلیجان، مهارت بافت قالی بند ریحان خمین است.

حسینی ادامه داد: این آثار که ریشه در فرهنگ و رسوم  برجای مانده از گذشتگان دارد عناصر فرهنگی، آیین و رسومی هستند که بیش از هر چیز از درون، نیت و عمق فرهنگ یک قوم و ملیت خبر می دهند و آشنایی با آنها می تواند شناخت بسیار خوب و مطلوبی از غنای تاریخ و زادبوم استان به همگان بدهد. ثبت ملی میراث ناملموس می تواند موجب آشنایی بیشتر، ماندگاری و معرفی هرچه بهتر فرهنگ استان شود.

کارشناس ثبت میراث فرهنگی استان نیز در خصوص آثار تازه ثبت شده گفت: داستان گورجو و بالاممد در ساز عاشیق های منطقه بزچلو، داستان دلدادگی پسر کوچکی به نام ممد به دختر گرجی است که ریشه و سابقه در منطقه دارد. در دوره صفویه، شاه عباس ایل بزچلو را از آسیای مرکزی برای مقابله با ترک های عثمانی به این منطقه آورد که حد فاصل فارس زبانان فراهان و تات زبانان کمیجان ساکن بوده اند. در این منطقه عاشیق هایی وجود داشته اند که از دوره صفوی تا به امروز داستان های فولکلوریک را به آواز خاص خود می خوانند و با چگور، دایره، نی و بالابان داستان ها می سرایند. برای ثبت این اثر به دلیل حضور آخرین بازمانده های عاشیق های بزچلو یعنی عاشیق درویش و عاشیق اتابکی در منطقه تلاش بیشتری صورت گرفت تا به این شکل از عمری تلاش این بزرگان در راستای زنده نگاه داشتن رسم عاشیق ها و داستان های کهن شان گامی برداشته شود و به ماندگاری این میراث کمکی شایان انجام گیرد.

اسماعیل شراهی در ادامه گفت: مراسم علم گردانی انجدان که  ریشه در فرهنگ آن منطقه دارد روز سوم محرم با مراسم علم شوران و علم کشان درسه محله پایین، دیلم آباد و محله بالا شروع می شود پس از اینکه علم ها را تزیین کردند، هرکدم در محله های خود عزاداری می کنند که قدیمی ترین آن مربوط به دوره زندیه است و توسط کاشانی ها ساخته شده و به حسینیه بالا انجدان هدیه داده شده است. در این مراسم در روزهای 9 و10 محرم، علم های محله ها براساس قراردادهای قبلی بین محله ها جابجا می شود.»

او همچنین افزود: قالی بند ریحان در روستای بند ریحان بالا و پایین شهرستان خمین بافته می شود. این قالی با گره فارسی بافته می شود، از ویژگی های آن می توان به عدم استفاده از نقشه و ذهنی بودن بافت و استفاده از نقوش خاص که برگرفته از طبیعت است اشاره کرد.

او در مورد علت ثبت آش اسفندی شهرستان دلیجان بیان کرد: در دلیجان روز سوم و چهارم اسفند قبل از فرا رسیدن فصل بهار، اهالی آشی به نام آش اسفندی که منسوب به آش دارمذ و آیین های پیش از اسلام است طبخ می کنند. مواد استفاده شده در این آش 24 نوع است.

شراهی در پایان گفت: روستای گیلی شهرستان خمین در سینه زنی و عزاداری سبکی متفاوت از استان مرکزی دارد که شامل حرکت دست و پاست که به صورت دایره ای شکل جمع می شوند و با حرکت و نوحه های سه ضرب و حرکت پاها به صورت مورب جابه جا می شوند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۲۶۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور

ایسنا/فارس معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه جهرم گفت: با انتشار گزارش اشپرینگر نیچر، رتبه دانشگاه جهرم در بین دانشگاه‌های ایران با صعود نسبت به سنوات گذشته، به رتبه ۲۳ ارتقا یافته است.

محمد قناعتیان در گفت‌وگو با ایسنا افزود: این جایگاه دانشگاه جهرم را از نظر پژوهشی بالاتر از ۸۹ دانشگاه و موسسه پژوهشی دیگر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه این نظام رتبه‌بندی سالانه مؤسسه‌های جهان را بر پایه سنجه‌های گوناگون ارزیابی می‌کند، اظهار کرد: بر پایه گزارش اشپرینگر نیچر در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۱۱۲ مؤسسه ایرانی توانستند در لیست نیچرایندکس قرار گیرند.

قناعتیان بیان کرد: بر پایه این گزارش مقاله‌های منتشر شده از ژانویه تا دسامبر سال ۲۰۲۲، ۱۵۰ نشریه برتر نیچر در حوزه‌های شیمی، علوم محیط، زمین‌شناسی، علوم زیست، بهداشت و علوم فیزیکی، شمارش و ارزیابی شده‌اند.

به گزارش ایسنا، این رتبه‌بندی بر پایه بخش محدودی از برون‌دادهای پژوهشی مؤسسه‌ها انجام می‌شود و برای فهم بهتر جایگاه مؤسسه‌ها باید نظام‌های رتبه‌بندی دیگر نیز بررسی شوند.

هیچ یک از مؤسسات ایرانی نتوانسته‌اند در میان موسسه‌های برتر جهان در رتبه‌بندی آکادمیک نیچرایندکس جای گیرند. نیچر ایندکس به رتبه‌بندی مؤسسه‌های سراسر جهان بر پایه خروجی‌های پژوهشی با کیفیت بالای آن‌ها در سال گذشته می‌پردازد.

نیچر ایندکس با شمارش تعداد مقاله‌های پدیدآوران در نشریات نمایه‌ شده‌اش، رتبه‌های مؤسسات را بر پایه‌ی دو سنجه شمار آثار و میزان مشارکت در پدیدآوری آثار، شدنی می‌کند.

رتبه ملی مؤسسه‌های ایرانی در لیست بر پایه میزان مشارکت گزارش شده است و میزان مشارکت به شمار پدیدآورندگان یک مقاله بستگی دارد.

دانشگاه علوم پزشکی جهرم با رتبه ۶۱ در جایگاه میانی این فهرست قرار دارد. دانشگاه شیراز در فهرست نیچرایندکس ۲۰۲۳ رتبه نخست دانشگاه‌های ایران را کسب کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • آماده‌باش اردستان در پایان هفته/ مرخصی‌ها لغو شد
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • ۳۴ باند حفاری اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی منهدم شد