Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان – در شرایطی که پایتخت فرهنگی از تعداد سینماهای استاندارد فاصله دارد، سایه تخریب بر سر برخی سینماهای شهر همچنان سنگینی می کند اما با پیگیری مسئولان امید به رونق سینما ایران وجود دارد.

خبرگزاری مهر - گروه استانها: اصفهان استانی است توانمند و پر ظرفیت که شهرت نصف‌جهان‌اش تمامی دنیا را فراگرفته است، اصفهانی که با بناهای مشهور تاریخی، زیبایی وصف‌ناپذیر چهارفصل و صنایع‌دستی بی‌مانندش هر سال جزو نخستین شهرهای مقصد گردشگران خارجی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود اینکه فرهنگ و تمدن اصفهان سال‌هاست قلم جهانگردان را فریفته زیبایی‌هایی خود کرده است در طول سال‌های گذشته تعداد کم سینماهایش نیز از سرفصل‌های مهم و تیر یک رسانه‌های استان و کشور بوده است.

شهری که به پایتخت تئاتر طنز در کشور معروف است و روزهایی نه چندان دور شب‌های زمستانی‌اش با حضور مردم در سینماها گرم و پرفروغ می‌شد در طول ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته به تدریج جایگاه خود را در بخش سینما و تئاتر از دست داد به نوعی که یکی از مشهورترین سالن‌های تئاتر آن به کلی تعطیل و تعداد سینماهای آن به کمتر از انگشتان یک دست رسید، سینماهایی که به دلیل وضعیت نامناسب فیزیکی و کیفیت صدا و تصویر نامناسب رغبتی در مخاطب برای تماشای فیلم برنمی‌انگیختند.

از دو ماه گذشته کار بازسازی سینما ساحل به شکل پردیس سینمایی آغاز شده است و حوزه هنری منتظر اتمام کارهای حقوقی و اداری سینما ایران است و بازسازی این سینما را نیز در دستور کار قرار داده است

در این میان با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر واگذاری سینماهای بنیاد شهید به حوزه هنری، این نهاد با همکاری موسسه بهمن سبز بازسازی سینماها را آغاز کرد به نوعی که در طول دو سال گذشته، اصفهان در زمینه نوسازی و بهسازی رتبه نخست را در میان استان‌های کشور کسب کرد.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان اصفهان در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: سینما فلسطین در پایان سال ۹۴ پس از دو سال تعطیلی کامل و پنج سال حالت نیمه تعطیل به شکل سینمای استاندارد و مجهز به امکانات روز دنیا بازسازی شد و در فروردین ۹۵ به شکل رسمی افتتاح شد.

سید مصطفی حسینی با بیان اینکه در تمام دنیا ساخت سینماهای چندسالنه باب شده است، افزود: پس از سینما فلسطین بازسازی سینما خانواده در دستور کار قرار گرفت و با توجه به کمبود سینما در اصفهان این سینما به شکل پردیس سینمایی چهارباغ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه از دو ماه گذشته کار بازسازی سینما ساحل به شکل پردیس سینمایی آغاز شده است، افزود: حوزه هنری منتظر اتمام کارهای حقوقی و اداری سینما ایران است و بازسازی این سینما را نیز در دستور کار قرار داده است.

سایه کلنگ تخریب دست از سر سینماهای اصفهان برنمی‌دارد

در چنین شرایطی که مسئولان استانی دست به دست هم داده‌اند تا سینماهای اصفهان را به اقتدار گذشته برگردانند گویی سایه کلنگ تخریب دست از سر سینماهای اصفهان برنمی‌دارد به نوعی که با توجه به واقع شدن سینماهای اصفهان در یک از خیابان‌های مرکزی و تجاری شهر برخی افراد سودجو سعی دارند با تخریب این سینماها آن را از کاربری اصلی خارج کرده و تبدیل به مراکز تجاری کنند، موضوعی که در ابتدا سینما فلسطین به آن گرفتار شد و به گفته حسینی مدیر امور سینمایی حوزه هنری برخی با فروریختن یکی از دیوارها و تخریب لوله‌های آب سعی کردند این سینما را مخروبه جلوه دهند.

خوشبختانه این افراد با توجه به اسنادی که حوزه هنری از این سینما در دست داشت موفق به دستیابی به اهداف خود نشدند و این سینما در قالب دو سالن بازسازی شد.

خطری که سینما ایران را تهدید می‌کند، کارهای تجاری به بهانه فعالیت فرهنگی است

اکنون یکی دو سالی است که سینما ایران که در قلب چهارباغ عباسی اصفهان قرار دارد  به دلیل امکان درآمدزایی در معرض خطر تبدیل به مجتمع تجاری قرار گرفته است، این سینما ابتدا به بهانه عدم درآمدزایی مناسب تعطیل شد تا اینکه در سال گذشته با از جا درآوردن صندلی‌ها و تخریب بخشی از آن مورد آسیب جدی قرار گرفت و نماینده یکی از بانک‌ها که به شکل غیرقانونی سینما را در اختیار دارد اعلام کرد که قصد ساخت مجتمع فرهنگی و سینمایی «کمال» در این مکان را دارد اما با اقدام به موقع رسانه‌ها اجازه تخریب به بهانه ساخت سینما از آنها سلب شد.

شتاب برای یافتن بهانه‌ تخریب و انتخاب نامی مضحک به جای سینما ایران

نکته جالب اینکه در شتاب برای یافتن بهانه‌ای در تخریب سینما این افراد برای سینما ایرانِ جدید! نامی انتخاب کرده بودند که نه در گذشته این سینما و نه اصفهان جایی نداشته است و قرار دادن نام مجتمع به جای سینما نیز شک و شبهه بسیاری در اذهان مردمی برمی‌انگیخت.

اما صبح روز دوشنبه بار دیگر به دستور فردی که همه جا خود را نماینده یکی از بانکها معرفی می‌کند، تخریب در این سینما آغاز شده است، مشکل اصلی این سینما این است که پس از دستور رهبر انقلاب مبنی بر واگذاری سینماها به حوزه هنری به شکل غیرقانونی به یکی از بانک ها فروخته شده است و برخی خبرها حاکی از این است که بانک نیز این سینما را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

این افراد سقف سینما را فرو ریختند تا با آب گرفتگی آن این سینما را مخروبه معرفی کنند که حتی اگر بانک دی این سینما را به بخش خصوصی واگذار کرده باشد این اقدام صوری و غیرقانونی محسوب می‌شود

گرچه به دستور شهردار اصفهان عملیات تخریب این سینما متوقف شده است اما مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان به مهر اعلام داشت که همچنان در داخل سینما تخریب‌هایی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه سینما ایران از جمله سینماهایی است که با دستور رهبر معظم انقلاب باید به حوزه هنری واگذار شود، بیان داشت: بر این اساس تخریب این سینما غیرقانونی است اما افرادی که خود را نماینده بانک دی معرفی می‌کنند، این دستور غیرفرهنگی را صادر کردند.

واگذاری سینما به بخش خصوصی غیرقانونی و صوری است

وی با بیان اینکه این افراد سقف سینما را فرو ریختند تا با آب گرفتگی آن این سینما را مخروبه معرفی کنند، گفت: حتی اگر بانک دی این سینما را به بخش خصوصی واگذار کرده باشد این اقدام صوری و غیرقانونی محسوب می‌شود.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری اصفهان با بیان اینکه در چند روز گذشته بار دیگر نامه‌ای از دفتر رهبر معظم انقلاب مبنی بر واگذاری این سینما به حوزه هنری و عدم تخریب آن به مسئولان استان ابلاغ شده است، ابراز داشت: هر نوع اقدام در این باره غیر قانونی است.

بهانه‌های متوالی برای توجیه تخریب سینما ایران

پس از انتشار اخبار تخریب سینما ایران در روز گذشته، مسئولان این بانک مدعی شدند که تخریب ارتباطی با آنها نداشته است، این در حالی است که بنابر اظهارات مسئولان حوزه هنری، فردی که خود را نماینده بانک دی معرفی می‌کند این دستور را صادر کرده است.

مدیرعامل موسسه بهمن سبز حوزه هنری در این ارتباط در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: متاسفانه روز دوشنبه افرادی با روحیه غیرفرهنگی بخش‌هایی از سینما ایران متعلق به حوزه هنری را تخریب کردند.

محمود کاظمی افزود: واحد حقوقی حوزه هنری با توجه به مستنداتی که از دستور رهبر معظم انقلاب در اختیار داشت حکم مربوطه را به شهرداری اصفهان تحویل داد و در حال حاضر جلوی تخریب این بانک گرفته شده است.

واگذاری سینما ایران به حوزه هنری آخرین مراحل قانونی را طی می کند

وی با بیان اینکه پس از حکم رهبری واگذاری سینما ایران به بخش دیگر غیر از حوزه هنری کار پسندیده‌ای محسوب نمی‌شود، افزود: با توجه به این اقدام غیرقانونی حوزه هنری در سال‌های گذشته شکایاتی تنظیم کرده است و درحالی که واگذاری این سینما به حوزه هنری آخرین مراحل قانونی را طی می‌کند به نظر می‌رسد این افراد با تخریب آن در پی خریدن وقت برای عدم تحویل سینما به حوزه هنری هستند.

مدیرعامل موسسه بهمن سبز حوزه هنری با تاکید بر اینکه این افراد با بهانه ایجاد سینمای جدید در این زمین دست به تخریب می‌زنند، گفت: اگر این افراد ادعای کار فرهنگی دارند از تعطیلی سینما فلسطین جلوگیری می‌کردند نه اینکه سینمایی که متعلق به آنها نیست را تخریب کنند.

 وی در پاسخ به ادعای بانک مبنی بر اینکه دستور تخریب سینما ایران توسط آنها انجام نشده است، بیان داشت: اگر بانک خود را در این زمینه مقصر نمی‌داند تنها احتمال این است که این سینما را به نهاد دیگری فروخته باشد اما در هر شکل این واگذاری نیز غیرقانونی است.

در این میان در روز گذشته نامه‌ای در برخی کانال‌های رسانه‌ای منتشر شده است و با ادعای اینکه اسناد جدیدی درباره دلیل تخریب سینما ایران به دست آمده به راحتی بار مسئولیت این تخریب را برعهده شهرداری منطقه یک نهاده‌اند.

در این نامه که تصویر آن در گزارش موجود است از سوی حمید عصارزادگان مدیر سابق منطقه یک شهرداری خطاب به جهانگیری (فردی که خود را نماینده بانک دی معرفی می‌کند) به عنوان مالک ساختمان ایران این طور خطاب شده است که با توجه به تشخیص فرسودگی ساختمان سینما ایران احتمال خطر ریزش خصوصا در قسمت سردر در اسرع وقت نسبت به رفع خطر اقدام شود.

این موضوع دارای چند جنبه است از سویی اگر سردر ساختمان دارای خطر برای عابران پیاده است چرا داخل ساختمان تخریب و سقف سینما ایران به طور کامل تخریب شده، از سوی دیگر بنا بر صحبت‌های مسئولان حوزه هنری، نامه‌ای که چند روز پیش از دفتر رهبر معظم انقلاب خطاب به مسئولان استانی ابلاغ شده است دستور عدم تخریب این سینما را به همراه داشته است و شهردار اصفهان بر همین اساس جلوی تخریب سینما را در روز گذشته گرفت.

 بر این اساس به نظر می‌رسد رو کردن چنین نامه‌ای تنها برای از سر باز کردن مسئولیت تخریب این سینما از سوی برخی افراد مدعی مالکیت ساختمان ایران است.

دستوری برای تخریب سینما از سوی شهرداری صادر نشده است

نکته سوم اینکه در تماس خبرنگار مهر با حمید عصارزادگان، مدیر وقت منطقه یک شهرداری وی اعلام کرد که مدت دو ماه است مدیریت منطقه یک را برعهده ندارد.

وی افزود: در جلسه‌ای مشترک با مسئولان مترو آنها در ارتباط با خطرات بنای این سینما نکاتی را بیان داشتند اما من دستوری برای تخریب این سینما صادر نکردم.

نکته مهم دیگر اینکه سال گذشته نیز به دستور دادستانی اصفهان هر نوع تخریب و اقدام در این ساختمان ممنوع اعلام شده است و بر این اساس که تخریب این سینما هیچ نوع دلیل موجهی ندارد.

معاون فرهنگی هنری ارشاد اصفهان نیز با بیان اینکه تخریب سینما ایران را محکوم می‌کنیم، گفت: گرچه مدیریت اکثر سینماهای اصفهان در دست حوزه هنری است اما اداره ارشاد اصفهان نیز با آنها همکارهای لازم را خواهد داشت و هرنوع اقدام غیرفرهنگی را مردود می‌د‌اند.

ناصر طاهری با بیان اینکه  البته از دو سال گذشته تاکنون هیچ نوع درخواستی برای تغییر کاربری ساختمان ایران دریافت نکرده‌ایم، افزود: منتظر مدارک و مستنداتی از سوی حوزه هنری هستیم و به یقین اداره ارشاد اصفهان در صورت ادامه روند فعلی در صورت نیاز، با صدور بیانیه این اقدام را محکوم می‌کند.

طاهری گفت: در روزهای گذشته نیز مسئولان این اداره پس از اطلاع از تخریب سینما ایران اطلاع‌رسانی‌های لازم را به مسئولان برای انجام اقدامات به موقع انجام دادند.

تخریب سینما ایران، جسورانه و در روز روشن تردید برانگیز است

تخریب سینما ایران که این بار بر خلاف گذشته جسورانه و در روز روشن انجام شده است، آن هم در شرایطی که آخرین مراحل قانونی واگذاری به حوزه هنری را طی می‌کند امری تردید برانگیز است، گرچه تغییر کاربری سینماها امری غیرقانونی است اما به نظر می‌رسد با اعلام برنامه‌های حوزه هنری مبنی بر آغاز بازسازی این سینما در سال جاری مسئولانی که به شکل غیرقانونی این سینما را در اختیار دارند در پی چاره‌ای هستند تا با مخروبه جلوه دادن این سینما روند غیرقانونی فعالیت‌های خود را ادامه داده و تغییر کاربری آن را امری مجوه جلوه دهند، شاید فراموش کرده‌اند این راهی است که با توجه به تجربه مشابه در دیگر سینماهای اصفهان به بیراهه می‌رسد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۲۷۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رمان «تو خواب میکائیل هستی» رونمایی می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، رمان نوجوان «تو خواب میکائیل هستی» نوشته تیمور آقامحمدی که به تازگی توسط انتشارات مهرک منتشر و توزیع شده، طی مراسمی رونمایی می‌شود.

این مراسم با حضور فرزانه فخریان (مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور کودک و نوجوان)، بهزاد دانشگر (مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری)، تیمور آقامحمدی (نویسنده) و جمعی از اهالی ادبیات کودک و نوجوان روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶ در حوزه هنری برگزار خواهد شد.

همچنین به این مناسبت «پنل تخصصی رمان نوجوان» در همان روز با موضوعات «ویژگی‌های رمان نوجوان امروز» با سخنرانی عباس جهانگیریان (ساعت ۱۲-۱۰) و «مخاطب‌شناسی رمان نوجوان» با ارائه زهرا محسنی‌فر (ساعت ۱۶-۱۴) در محل حوزه هنری تشکیل می‌شود.

«تو خواب میکائیل هستی» داستان زندگی پسری به‌نام میکائیل است که پانزده سال سن دارد و سخت‌ترین روز زندگی‌اش را تعریف می‌کند. این رمان به دغدغه‌ها و چالش‌های نوجوان امروز می‌پردازد. نوجوانی که از شیوه زندگی محتاطانه بزرگترهای خود ناراضی است و می‌خواهد به شکلی زندگی کند که در آینده حسرت گذشته را نخورد.

کتاب «تو خواب میکائیل هستی» به قلم تیمور آقامحمدی در ۲۰ فصل، ۱۷۲ صفحه و شمارگان هزار و ۲۵۰ نسخه برای گروه سنی بالای ۱۳ سال از سوی نشر مهرک (واحد کودک و نوجوان سوره مهر) منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1229647 برچسب‌ها کتابخوانی حوزه هنری

دیگر خبرها

  • همایش‌های هسته‌ای تسهیل کننده نیمی از اهداف توسعه پایدار
  • انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی ایران در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود
  • رمان «تو خواب میکائیل هستی» رونمایی می‌شود
  • گیشه سینماها در هفته دوم اردیبهشت چقدر فروخت؟
  • جلوگیری از بیکار شدن ۷۸۰۰ کارگر استان مرکزی در سال گذشته
  • ساماندهی ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان اصفهان
  • جلوگیری از تخریب اراضی ملی در بم
  • «باغ حاجی» از بیم تخریب تا امید آبادانی
  • خسارت بارش‌های شدید به زیر ساخت‌های شهری جنت مکان گتوند
  • جلوگیری از سقط عمد ۳ هزار مورد جنین سالم در کشور